Review: Pokémon Violet

Pokémon, een van mijn allereerste game-ervaringen, dateert al sinds 1996. Zesentwintig jaar later zitten we aan de negende generatie Pokémon, die de kaap van 1000 Pocket Monsters overschrijdt. Na zelf bijna tien jaar geen Pokémon game gespeeld te hebben, waag ik mij opnieuw aan een avontuur waarvoor ik mijn Nintendo Switch nog eens vanonder het stof mag halen.

Pokémon Violet begint net zoals alle andere Pokémon games die ik al speelde. Je maakt een keuze uit de drie starter Pokémon, je kust je moeder vaarwel en trekt op avontuur in de wijde wereld om haar daarna nooit meer opnieuw te bezoeken. Vooraleer het avontuur echt begint spendeer je eerst een aantal dagen op de Uva Academy, een school vol Pokémon trainers waar je lessen kunt volgen en info kan vergaren over Pokémon gevechten, geschiedenis, kunst, taal en onder andere gerechten die je Pokémon een extra boost kunnen geven. Elk vak heeft na drie lessen tussentijdse examens en na nogmaals drie lessen volgen de eindexamens. Deze lessen komen stapsgewijs beschikbaar naarmate je avontuur vordert. Na het eerste bezoek aan de Academy start het unieke selling point van Violet en Scarlet, de drie aparte, soms emotionele verhaallijnen.

316864122_595422049052111_8613097451320766859_n.jpg


Too much water bugs

Eerst het slechte nieuws: de performance. Velen die geïnteresseerd zijn in de franchise of het nieuws in de gamewereld volgen zullen het al gehoord hebben, de performance van de game is ontzettend ondermaats. Momenteel maken we een van de zeldzame momenten mee waar Nintendo refunds voor de game accepteert. Het spel haalt zowel tijdens het rondlopen in de wereld als tijdens cutscènes met moeite 30fps. Er zijn non-stop pop-ins, Pokémon die verdwijnen door rotsen en muren en alles wordt alleen maar erger wanneer er weersomstandigheden verschijnen zoals regen of sneeuw. Doorheen mijn 27 uur durende playthrough heb ik gelukkig maar één crash meegemaakt waardoor ik mijn spel opnieuw moest opstarten. Gelukkig bevat de game een autosave feature waardoor ik niet te veel voortgang kwijt was. Naast deze technische mankementen is het spel gelukkig wel speelbaar, al zal het een invloed hebben op de eindscore. Komende van God of War Ragnarök ging ik, op technisch vlak, van het ene uiterste naar het andere. Zeggen dat de hardware de games tegenhoudt is hier kort door de bocht als je kijkt naar The Legend of Zelda: Breath of the Wild, een zes jaar oude Switch launch game, Xenoblade Chronicles 3, Dying Light of The Witcher 3. Zo zie je dat de Switch toch genoeg capaciteit heeft om grotere games af te spelen. Zelfs de veelbesproken voorganger eerder dit jaar, Pokémon Legends: Arceus, ziet er vele malen beter uit dan Pokémon Violet en Scarlet. Spijtig van deze teleurstellende performance, want er is wel heel wat plezier te beleven in Paldea.

317011034_468526875195820_2132845553966726017_n.jpg


Hasta La Vistar ⭐

De traditionele verhaallijn heeft natuurlijk als doel om de acht verschillende gym badges te verzamelen door de bijhorende gym leaders te verslaan in een Pokémon battle. Elke gym voorziet een challenge waarin je jezelf moet bewijzen of je de tijd van de gym leader in kwestie wel waard bent. Zoals elke Pokémon game heb je een “rival” die mee de uitdaging aangaat en waar je doorheen het spel meermaals tegen vecht. Deze persoon is deze keer de energieke, Pokémon battle verslaafde Nemona. Deze joviale meid heeft haar dagelijkse dosis Pokébattles nodig om haar dagen door te komen. Op het einde van de rit is het de bedoeling de Elite Four te verslaan om de ultieme kampioen van Paldea te worden.

De tweede verhaallijn laat je samen met Arwen, waarvan je de mystieke legendarische Pokémon Miraidon of Koraidon krijgt, op zoek gaan naar vijf Titan Pokémon die de natuurlijke flora en fauna op het eiland verstoren.

Team Rocket is al lang nergens meer te bespeuren. In de laatste verhaallijn moet je korte metten maken met Team Star. Deze zijn niet uit om Pokémon te stelen maar proberen tot vervelens toe studenten te rekruteren. Met behulp van Clive en de geheimzinnige Cassiopeia probeer je vijf Team Star-schuilplaatsen te ontbinden.

Pokémon Violet was in staat de nostalgie terug te brengen van een van mijn eerste spelervaringen ooit.


Deze drie verhaallijnen lopen door elkaar en komen naar het einde toe mooi samen, al moet je de vrijheid tussen deze verhalen wat in zijn context zien. Pokémon Violet en Scarlet beloofde een grote open wereld te zijn waarin je kon kiezen welke weg op te gaan en je volledige vrijheid te geven. Dat is deels correct. Je kunt eender welke gym, Titan Pokémon of Team Star-basis gaan benaderen, maar de levels van Pokémon passen zich niet aan aan je voortgang. Je krijgt al heel snel je legendarische Pokémon als vervoermiddel waardoor je vlot doorheen Paldea kunt bewegen. Echter ben je deels wel verplicht op zoek te gaan naar het volgend hoofdstuk dat het best bij je eigen level past. Je eigen keuze heeft een enorme invloed op de moeilijkheidsgraad van het spel. Ikzelf heb af en toe zwaar op mijn doos gekregen wanneer ik onwetend een gevecht aanging dat van veel hoger kaliber was dan mijn eigen party. Je kunt dan wel items gebruiken en je Pokémon blijven reviven om toch nipt te kunnen winnen, maar je bewusteloze Pokémon krijgen daar dan jammer genoeg geen experience van. Dus ergens verplichten ze toch deels om alles in oplopende moeilijkheid te voltooien. Stel dat je bijvoorbeeld toch hard traint om een bepaald gevecht te winnen, zal alles op een lager niveau daarna poepsimpel zijn omdat je overpowered bent.

317179381_3296044687304092_786179189350397753_n.jpg


Après Pokémon League

Na deze verhaallijnen stopt het avontuur niet. Met behulp van de vrienden die je doorheen je avontuur gemaakt hebt ga je op een nieuwe queeste om de oorsprong van de Titan en de legendarische Pokémon te achterhalen. Nieuw in Violet en Scarlet is het Terastalize fenomeen. Hierbij hebben de Pokémon een kristalachtige laag met een Tera Jewel bovenop hun hoofd. Het type Tera Jewel staat los van het type van de Pokémon. Elke Pokémon in Paldea heeft de mogelijkheid te terastillizen. Een Pokémon van het water type kan bijvoorbeeld een Tera Type van elektriciteit hebben. Het terastillizen van een Pokémon zal de kracht van de specifieke moves van dat type verhogen. Het terastilizen van de Pokémon is mogelijk tijdens een gevecht waarna de Tera Orb, die dat mogelijk maakt, terug opgeladen moet worden. Dit kan bij zowel Poké Centers als Tera Crystals die te vinden zijn doorheen Paldea. Met ondertussen achttien verschillende types valt er veel te combineren.

Deze Tera Crystals geven toegang tot de Tera Raid Battles, een van de nieuwe multiplayeraspecten van Violet en Scarlet. Deze kunnen alleen (met drie NPC’s) of samen met drie andere spelers volbracht worden. De moeilijkheid van deze Tera Raid Battles is opgedeeld in één tot zeven gradaties. Het zesde niveau wordt vrijgespeeld na de post-story content. De hogere niveaus van deze Tera Raid Battles verplichten je tactisch aan het werk te gaan met weinig ruimte tot fouten. Pokémon dienen max-level te zijn en het zorgt voor een uitdaging waar menig fervente Pokémon-spelers al lang op zitten te wachten.

Deze battles bestaan uit het verslaan van een Terastillized Pokémon binnen een bepaalde tijdslimiet. Lukt dat, dan krijg je de kans deze speciale Pokémon te vangen, plus extra items die handig zijn om je Pokémon te trainen. Deze Tera Raid Battles hebben ook exclusieve timed events waarvan de eerstvolgende doorgaat in de periode van 2 tot 4 en 16 tot 18 december waarin je een gevecht met een Unrivaled Charizard kunt aangaan op de exclusieve hoogste moeilijkheidsgraad. Niet veel tijd dus om deze uitdaging aan te gaan en deze zeldzame Pokémon aan je Pokédex toe te voegen!

Conclusie

Ondanks de onvergeeflijke slechte technische performance amuseer ik mij nog steeds met Pokémon Violet. Het verhaal was met momenten best emotioneel en de moeilijkheidsgraad zorgde voor een uitdaging waar fans al een tijdje naar op zoek zijn. Ik ging urenlang op ontdekking in de open wereld, versloeg tal van Pokémon trainers en ving al meer dan 100 Pokémon doorheen mijn avontuur. Zelfs na mijn 27 uur durende speelsessie heb ik deze game nog niet aan de kant gelegd. Met een van mijn beste vrienden, die de Scarlet-versie heeft, wisselen we Pokémon uit, doen we aan EV training om de beste versie van onze party te verkrijgen en werken we samen om de moeilijke Tera Raid Battles te voltooien. Pokémon Violet was in staat de nostalgie terug te brengen van een van mijn eerste spelervaringen ooit. Het is een goede eerste stap voor de toekomst van Pokémon, al zal Game Freak beter uit zijn pijp moeten komen om een betere ervaring te bieden.

Pro

  • Open world
  • Uitdagend
  • Emotioneel verhaal

Con

  • Uitermate slechte technische performance
  • Geen voice acting
7

Over

Beschikbaar vanaf

18 november 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. Adventure
  2. RPG

Ontwikkelaar

  1. Game Freak

Uitgever

  1. The Pokémon Company
 
Slechte perfomance. Dat is niet spel-eigen maar eerder eigen aan de gedateerde Switch hardware he (Bayonetta 3 had daar ook last van). Ja Gamefreak kan misschien wat toegevingen doen en wat lagere textures gebruiken of god weet wat doen om het soepeler te laten draaien maar dan nog. Het is Nintendo die uit zijn pijp moet komen en een krachtigere Switch op de markt moet smijten. Een pro-versie. Meer geheugen, betere processor. Het bestaat.
 
Slechte perfomance. Dat is niet spel-eigen maar eerder eigen aan de gedateerde Switch hardware he (Bayonetta 3 had daar ook last van). Ja Gamefreak kan misschien wat toegevingen doen en wat lagere textures gebruiken of god weet wat doen om het soepeler te laten draaien maar dan nog. Het is Nintendo die uit zijn pijp moet komen en een krachtigere Switch op de markt moet smijten. Een pro-versie. Meer geheugen, betere processor. Het bestaat.

Akkoord de Switch is intussen gedateerd, maar dat wil niet zeggen dat dit de oorzaak is. Zeker aangezien je zelf een voorbeeld geeft van een game die er wél goed uitziet. Gamefreak kan gewoon niet deftig 3D-games maken, en wordt "gedwongen" (om merchandising/anime/kaartspel redenen) er elke paar jaar een nieuwe generatie uit te pompen.

Dit is een spel dat ik om meerdere redenen aan me voorbij ga laten gaan, maar zowel de volgende Zelda en Metroid gaan er op de Switch ongetwijfeld nog mooi uitzien. Pro-Switch of niet. Nintendo zit al lang niet meer in de race om de beste graphics. Deze slechte performance is daar echter niet per se een gevolg van (zie ook bv. Xenoblade Chronicles).
 
Redactie
Slechte perfomance. Dat is niet spel-eigen maar eerder eigen aan de gedateerde Switch hardware he (Bayonetta 3 had daar ook last van). Ja Gamefreak kan misschien wat toegevingen doen en wat lagere textures gebruiken of god weet wat doen om het soepeler te laten draaien maar dan nog. Het is Nintendo die uit zijn pijp moet komen en een krachtigere Switch op de markt moet smijten. Een pro-versie. Meer geheugen, betere processor. Het bestaat.
Deels akkoord. Er zijn spellen die er véél beter uit kunnen zien op de Switch. Zelfs Super Mario Galaxy, een Wii-game, ziet er beter uit dan sommige Nintendo Switch games. Het is dus niet dat het niet mogelijk is.
Aan de andere kant wordt het inderdaad wel tijd voor nieuwe hardware en niet enkel de toevoeging van een OLED-scherm.
 
Redactie
Slechte perfomance. Dat is niet spel-eigen maar eerder eigen aan de gedateerde Switch hardware he (Bayonetta 3 had daar ook last van). Ja Gamefreak kan misschien wat toegevingen doen en wat lagere textures gebruiken of god weet wat doen om het soepeler te laten draaien maar dan nog. Het is Nintendo die uit zijn pijp moet komen en een krachtigere Switch op de markt moet smijten. Een pro-versie. Meer geheugen, betere processor. Het bestaat.
Deels akkoord. Er zijn spellen die er véél beter uit kunnen zien op de Switch. Zelfs Super Mario Galaxy, een Wii-game, ziet er beter uit dan sommige Nintendo Switch games. Het is dus niet dat het niet mogelijk is.
Aan de andere kant wordt het inderdaad wel tijd voor nieuwe hardware en niet enkel de toevoeging van een OLED-scherm.
Ging net hetzelfde zeggen wat Joeri net zei. Het is een feit dat de Nintendo Switch al een achterstand had tegenover de andere consoles vanaf de release. Maar er zijn genoeg andere spellen die er wel goed uit kunnen zien en deftig kunnen draaien. Dat Pokémon dit nu niet kan ligt dan volgens mij puur aan de ontwikkelaar die ofwel te weinig moeite in de optimalisatie heeft gestoken, of het gewoonweg niet kan.
 
Terug
Bovenaan