Review: Pokémon Violet: The Hidden Treasure of Area Zero - Part 1: The Teal Mask

Vorig jaar kreeg ik de kans om Pokémon Violet te reviewen, de voorlopig laatste telg uit de grootste franchise ter wereld. Nu, tien maanden later is het eerste deel van de tweedelige expansion uit. Benieuwd of deze uitbreiding de moeite is? Lees dan zeker verder!

Je kunt van start gaan met The Hidden Treasure of Area Zero - Part 1: The Teal Mask nadat je de Treasure Hunt begint in Pokémon Scarlet of Violet. Dit is ongeveer twee tot drie uur ver in de game. Leerkracht Jacq belt je op om je te laten weten dat je een van de gelukkige bent die mee mag op schooluitstap naar Kitakami, een Japans geïnspireerd land waar je door de zusterschool Blueberry Academy wordt verwacht.

2023102515243600-B6CE40797459B0890BF7CEF68A4CE587.jpg

A Whole New World?

Eenmaal aangekomen maak je kennis met Carmine en haar jongere broer Kieran. Natuurlijk zou Pokémon Pokémon niet zijn zonder meteen uitgedaagd te worden tot een gevecht met Carmine, de enorm verwaande big mouth die constant haar kleine broer pest en meteen haar grootheidswaanzin moet aantonen. Nu, spijtig voor haar, had ik eerder al veertig uur in Paldea gespendeerd waarin ik legendarische Pokémon heb bemachtigd, Pocket Monsters tot perfectie heb gebreed en deze getraind zijn naar level honderd. Laten we zeggen dat ik Carmines bestaan digitaal heb weggeveegd. The Teal Mask introduceert level scaling. Dat wil zeggen dat nieuwe spelers Pokémon tegenkomen van level tien tot twintig, terwijl doorgewinterde spelers het meteen opnemen tegen Pokémon tussen level zestig en zeventig. Maar laat ik meteen zeggen dat deze uitbreiding op zo goed als geen enkel moment een echte uitdaging bevatte wanneer je een behoorlijke party hebt zitten.

Voila, na dit verpulverende gevecht is je naam meteen gemaakt in Kitakami en krijg je een oriëntatietaak om te voltooien. Dit houdt in om samen met een student van de Blueberry Academy drie uithangborden in Kitakami te ontdekken. De speler krijgt de onzekere Kieran als gezelschap en samen ga je de geschiedenis van het land opzoeken. Bij het bezoek aan de eerste twee uithangborden kom je het verhaal te weten over een trio Pokémon die bekendstaan als de Loyal Three en de Ogre tegen wie ze jaren geleden hun leven hebben opgeofferd. In tegenstelling tot zijn zus is Kieran echter een fan van de Ogre en neemt hij de speler mee naar zijn veronderstelde huis, de Dreaded Den, op Oni Mountain. Daar blijkt niet alles te zijn wat het lijkt …


Uitbreiding van niets​

The Hidden Treasure of Area Zero - Part 1: The Teal Mask is vooral een lineair verhaal dat je in drie uur tot drie en een half uur kunt uitspelen. Ook al zijn er tal van nieuwe Pokémon te (her)ontdekken en te vangen, je kunt het verhaal uitspelen zonder het ook maar tegen een trainer in de open wereld op te nemen of een wilde Pokémon te vangen. In zijn totaliteit neem je deel aan maar een tiental Pokémon-gevechten. Ongeveer zes gevechten tegen dezelfde twee trainers en daarna neem je het op tegen een paar legendarische Pokémon, that’s all folks!

Ik ga ervan uit dat enkel de die-hard fans zich zullen bezighouden met het voltooien van hun Pokédex en het vangen van hun favoriete Pokémon die eerder misschien niet terug te vinden was in Scarlet en Violet. The Teal Mask vertelt verder een flauw en voorspelbaar verhaal dat opnieuw zoals het basisspel een emotionele snaar probeert te raken. Echter zijn de personages oninteressant en behoorlijk cringey.

Het eiland Kitakami is het enige mooie kantje van deze expansion, moest de performance niet opnieuw zo erbarmelijk zijn.


Het eiland Kitakami is het enige mooie kantje van deze expansion, moest de performance niet opnieuw zo erbarmelijk zijn. Zelfs in deze kleinere speelwereld slaagt Game Freak er niet in dit spel met een aanvaardbare performance te laten draaien. Het eiland heeft nochtans veel plaatsen te ontdekken waar je zelfs in het verhaal niet in de buurt van komt. Maar, deze uitbreiding heeft net zoals het basisspel constant last van pop-ins, een frame rate die met moeite eens dertig frames per seconde haalt en irritante camerastandpunten die alle plezier uit het spel en de Pokémon-battles haalden. Zelfs stop-motion uit de jaren tachtig beweegt vloeiender dan de toevoeging van de simpele Ogre Oustin-minigame. Kortom, The Teal Mask voegt naast het op Japanse geïnspireerde uiterlijk en legendes niets interessants toe. Ik hou mijn hart vast voor The Indigo Disk, het tweede deel van de expansion die voor komende winter gepland staat.

Conclusie

The Hidden Treasure of Area Zero - Part 1: The Teal Mask is een behoorlijke teleurstelling. Gelukkig is deze teleurstelling van korte duur. Als je je enkel focust op het verhaal heb je deze expansie in een drietal uur uitgespeeld. Het spel moedigt ook niet aan om de te (her)ontdekken Pokémon te gaan vangen en het op te nemen tegen trainers die in de open wereld te vinden zijn. Mocht je net begonnen zijn met Scarlet of Violet zou The Teal Mask misschien nog als tussendoortje kunnen dienen om ondertussen je Pokémon te trainen. Jammer genoeg is de inhoud ontzettend beperkt en is de performance opnieuw vreselijk om aan te zien, zelfs wanneer het deze keer zich afspeelt op een kleinere locatie. De pop-ups en lage frame rate vliegen je rond de oren waardoor je na het verhaal uitgespeeld te hebben, je de zin niet hebt om het spel verder te ontdekken.

Pro

  • Kitakami ...
  • Soundtrack
  • Kort

Con

  • ... moest het spel visueel aantrekkelijk zijn
  • Geen inhoud
  • Vreselijke performance
  • Overbodig
  • Duur voor de korte speeltijd
4

Over

Beschikbaar vanaf

13 september 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch

Genre

  1. Action
  2. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Game Freak

Uitgever

  1. The Pokémon Company
 
Terug
Bovenaan