Review: MotoGP 22

Een potje racen, wie doet het nu niet graag. Sommigen verkiezen om hun eigen krachten te gebruiken, anderen gaan dan weer voor een gemotoriseerd hulpmiddel. Zelf geef ik de voorkeur aan autoraces, maar in de virtuele wereld waag ik me af en toe ook graag eens aan een racegame waarbij er geracet wordt met tweewielers. In deze categorie is het vooral de Italiaanse ontwikkelaar Milestone die met de scepter zwaait met reeksen zoals MotoGP, Monster Energy Supercross, MXGP en Ride. Al brachten Nacon en Race Ward met RiMS Racing vorig jaar een te duchten concurrent, ook al was ik minder fan van dat hele onderhoudsgedoe.

Wil je echter de supercross-, motorcross- of de MotoGP-kampioenschappen herbeleven, dan moet je bij Milestone zijn, die ons op jaarlijkse basis een nieuwe titel voorschotelt van deze motorsporten. Zo verscheen onlangs MotoGP 22 , het officiële spel van het MotoGP World Championship dat je opnieuw in de huid laat kruipen van Valentino Rossi, Marc Marquez, Francesco Bagnaia of huidig wereldkampioen Fabio Quartararo. Of je kan je eigen powertrip beleven door je eigen personage te maken en een gooi te doen naar de wereldtitel.

MotoGP™22_20220502171519.jpg


De weg naar succes

Dit doe je in de carrièremodus, wat opnieuw de hoofdmoot vormt van het spel. Na het maken van je personage, kies je of je wilt beginnen in de Moto3-, Moto2- of MotoGP-klasse. Voor nieuwkomers is het zeker aangeraden om te starten met MotoGP, want elke klasse biedt zijn eigen metalen monster om te temmen en Moto3-motoren zijn beduidend makkelijker om te beheersen dan een MotoGP-motor. Hierdoor staat elke wissel van klasse opnieuw voor een leercurve. Voor nieuwkomers is het ook absoluut aangeraden om de standaard physics, met Auto Brakes uitgeschakeld, te gebruiken in plaats van de intermediate of pro physics, wil je niet om de vijf seconden van je motor vallen. Net als vorige edities, richt MotoGP 22 zich opnieuw op de echte fanaten die liever meer simulatie hebben in plaats van een arcadespel zoals Moto Racer 4. Hierdoor vergt dit spel natuurlijk enige oefening, vooral als je gewend bent om racespellen met auto's te spelen. Motoren hebben namelijk een heel andere remafstand en ook de bochtentechniek zeer verschillend.

Gelukkig is er een uitgebreide trainingsmodus aanwezig om je de knepen van het vak te leren, met zowel een tutorial als de nieuwe MotoGP Academy, waarbij je sectorgewijs de verschillende circuits leert kennen. Verder zijn er voldoende hulpmiddelen aanwezig, zoals een rewind-funtie en goede ideale trajectlijn, om het racen iets toegankelijker te maken. Al zullen echte fanatiekelingen als deze hulpmiddelen waarschijnlijk snel uitzetten om een authentieke race-ervaring te beleven. Hierbij mag zeker gezegd worden dat het rijgevoel in MotoGP nog steeds tot de top behoort, enkel geëvenaard door RiMS Racing en TT Isle of Man - Ride on the Edge 2, waarbij die laatste wel nog steeds superieur is wat het snelheidsgevoel betreft. Maar zeker als je rekening moet houden met elementen zoals bandenslijtage, brandstofverbruik, de temperatuur van je remmen en het nieuwe Ride Height Device, waarmee je de vering kunt regelen tijdens het racen, krijg je in MotoGP 22 een authentiek aanvoelende ervaring.

MotoGP 22 richt zich opnieuw op de echte fanaten die liever iets meer simulatie hebben.


Even terug nu naar de carrièremodus van MotoGP 22, want dit is immers de mode waar je waarschijnlijk het meeste tijd aan zal besteden. Na het kiezen van je klasse en het al dan niet aanmaken van een eigen team, mag je aan het echte werk beginnen. Enerzijds zal je klassieke Grand Prix-races doen, waarbij je kan kiezen aan welke sessies je wilt deelnemen en welke niet, met de eigenlijke race als enige verplichting natuurlijk. Anderzijds krijg je ook een heel managementaspect voorgeschoteld waarbij je jouw team moet beheren en ook de R&D van je motor bepaalt. Deze modus laat je dus een beetje proeven hoe het er aan toegaat in een echt racing team. Mijn grootste struikelblok in deze modus is dat je nog steeds niet ziet wanneer iemand is toegewezen aan een R&D-project bij het selecteren van personeel, waardoor je onwelwillend iemand kan selecteren die al aan een ander project was toegewezen. Een simpel icoon dat aangeeft dat ze al in een project zitten, zou echt wel handig zijn.

MotoGP™22_20220502170624.jpg


Een duik in de geschiedenis

Een andere grote modus die met je aandacht zal gaan lopen, is de NINE Season 2009-modus. Deze modus kan je een beetje vergelijken met de Showcase-modus uit WWE 2K22, waarbij je hier het memorabele seizoen van 2009 door de ogen van Rossi, Lorenzo, Stoner en Pedrosa herbeleeft. Elke race van dit seizoen wordt verpakt in de vorm van een aantal episodes waarbij je telkens een aantal objectieven moet vervullen zoals een bepaalde plaats behalen en optioneel een bepaalde afstand met je voor- of achterliggen moet bereiken. Dit alles wordt aan elkaar gepraat door documentairemaker Mark Neale en is verrijkt met meer dan vijftig minuten aan beeldmateriaal van dit seizoen.

Door de aanwezigheid van deze modus krijg je bovendien ook alle circuits van het 2009-seizoen voorgeschoteld, naast de 21 circuits van het huidige seizoen, wat het totaal naar maar liefst 26 circuits is. Uiteraard krijg je daarnaast ook een brede selectie aan historische motoren en rijders, waarbij je kan kiezen uit meer dan 70 historische rijders waarbij de selectie teruggaat tot 1992. Het aantal variaties van bijvoorbeeld Valentino Rossie is echter niet op één hand te tellen, al weten we intussen allemaal dat de ontwikkelaars van Milestone hun liefde voor deze Italiaanse legende niet onder stoelen of banken schuift. De 2016-editie van de MotoGP-reeks stond met Valentino Rossie: The Game zelfs helemaal aan hem gewijd.

MotoGP™22_20220502172214.jpg


Niet moeders mooiste

Vind je jouw ding niet in de brede selectie rijders en officiële liveries, dan kan je ook steeds zelf aan de slag met de uitgebreide editor. Hier kan je zowel je helm als je pak naar smaak aanpassen, alsook zelf liveries voor de motoren maken. Deze creaties kan je vervolgens ook delen met je online medespelers. Over online gesproken, er is uiteraard ook een online modus aanwezig, maar deze is eerder beperkt op dit moment. Al krijg je wel de mogelijkheid om tegen andere spelers te racen via een lobbysysteem. Verder is er ook een splitscreen-modus aanwezig voor zij die graag tegen elkaar racen vanuit de luie zetel, wat in mijn ogen altijd een pluspunt is.

Zoals in zowat elke racegame kan je ten slotte ook aan de slag in de modi Time Trial, Grand Prix, zijnde een enkele race, en Championship. Buiten het NINE Season 2009 is de ervaring dus vrij gelijkaardig aan die van voorgaande jaren. Zeker op het visuele vlak is er helaas weinig verbetering merkbaar en op PlayStation 5 is de ervaring zelfs lichtjes teleurstellend, zeker als je net de visuele pracht van bijvoorbeeld Gran Turismo achter de kiezen hebt. De motoren zelf zien er goed uit en ook de echte rijders zijn degelijk gemodelleerd, maar de circuits zien er vrij flets uit en sommige van de crewleden zijn huilen met de pet op (aanschouw bijvoorbeeld deze geweldige wenkbrauwen en wimpers). Mocht het spel geen DualSense-features gehad hebben, zou ik niet het idee gehad hebben de next-gen versie van het spel te spelen. Hopelijk zet Milestone hier volgend jaar een grote stap vooruit en krijgen we een editie die de naam next-gen waardig is.

Conclusie

Onder het motto don't fix it if it ain't broken, brengt Milestone ons een jaarlijkse update van zijn MotoGP-reeks die vooral verder borduurt op de kwaliteiten van de editie van vorig jaar. Toch zijn er enkele welgekomen toevoegingen zoals de de NINE Season 2009-modus, de MotoGP Academy en de verbeteringen aan de physics. Helaas maakt het spel grafisch weinig vooruitgang en zijn er enkele schoonheidsfoutjes merkbaar, wat enigszins een domper op de spelervaring zet.

Pro

  • NINE Season 2009-modus
  • Uitgebreide carrièremodus
  • Authentiek rijgevoel

Con

  • Visueel ondermaats
  • Leercurve blijft hoog
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

21 april 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Milestone

Uitgever

  1. Milestone
 
Terug
Bovenaan