Review: MotoGP 21

Op 22 april werd MotoGP 21 uitgebracht op pc, PlayStation 4 en 5, Xbox One, Xbox Series X|S en Nintendo Switch. Voorganger MotoGP 20 werd doorgaans geprezen omwille van zijn realistische benadering van de motorsport en uitgebreide features. De lat lag dus zeker hoog voor MotoGP 21 om nog beter te doen. Ontwikkelaar Milestone beloofde alvast dat we met deze nieuwe racegame de meest authentieke MotoGP-ervaring ooit zullen hebben. Een loze belofte of zit er waarheid in?

Joan Mir. Valentino Rossi. Marc Marquez. In MotoGP 21 zijn deze drie motorhelden, samen met zovele andere, terug van de partij. Ook het aanbod van de spelmodi uit MotoGP 20 is quasi onveranderd gebleven in deze nieuwe editie. Wanneer je alleen speelt heb je dus opnieuw de keuze tussen een time trial, een Grand Prix-weekend of een kampioenschap. Wie liever multiplayer speelt, zal overigens niet ontgoocheld zijn. De online lobby’s werden uitgebreid van 13 naar 22 deelnemers. Tevens kan er nu geracet worden op 22 circuits, waaronder drie historische, namelijk Donington Park, Laguna Seca en Brno.

JoanMir.png


Carrièremodus nog steeds centraal, historische modus verdwenen

De belangrijkste feature blijft evenwel de carrièremodus. Net als in de vorige game kun je in deze modus naast motorcoureur ook teammanager zijn, met allerhande hieraan gerelateerde taken en verantwoordelijkheden. Er is de keuze tussen de Moto3-, Moto2- en MotoGP-klasse, inclusief alle huidige (plus enkele historische) motoren en de actuele teams met hun rijders. Zelfs de kalender ligt niet helemaal vast. Je kunt de oorspronkelijk geplande kalender spelen, of deze van het huidige MotoGP-seizoen. Wanneer je kiest om je eigen coureur aan te maken, heb je alweer enorm veel mogelijkheden om detailaanpassingen op maat te doen. Een bestaand team, of een eigen team opstarten? Allemaal geen probleem in deze editie, en je krijgt er nog wat extra trainingsprogramma’s bovenop.

De carrièremodus blijft het paradepaardje in MotoGP 21.


Ietwat opmerkelijk evenwel is dat de historische modus verdwenen is. Met deze modus kon je in de vorige game dagelijks een aantal races doen die punten opbrachten waarmee je vervolgens historische motoren kon aankopen op de Historic Market. Gelukkig zijn er nog steeds heel wat historische motoren en coureurs te gebruiken in de time trials en de losse races.

Helm.png


Nieuwe gameplay-features

De gameplay van MotoGP 21 is echter hét aspect dat de meeste veranderingen onderging ten opzichte van de voorganger. Een eerste wijziging is de bike retrieval-feature, die komaf maakt met automatische respawns en de realismegraad sterk verhoogt. Wanneer je crasht, moet je nu zelf zo snel mogelijk je motor opzoeken en erop kruipen om de race terug verder te kunnen zetten. Een tweede verandering is dat er nu voor de race gekozen moet worden welke remmen je wilt gebruiken en tijdens de race moet je ook deze hun temperatuur actief monitoren opdat deze niet te warm of te koud worden.

De temperatuur van de remmen moet nu actief gemonitord worden.


De long lap penalty is de laatste relevante nieuwe gameplay-feature. Deze strafmaat waarbij de rijder bij het overtreden van de regels een extra traject (meestal een uitloopstrook in een bocht) moet volgen, met tijdsverlies tot gevolg, werd twee jaar geleden al geïntroduceerd in de real-life motorsport. Hierdoor kon deze straf natuurlijk niet langer uitblijven in MotoGP 21.

Racing.png


Enorm steile leercurve

Wat wel een feit is, is dat de game er niet makkelijker op is geworden. Ook al beschik je terug over tal van hulpmiddelen (beperkte terugspoeloptie, track engineers die je net voor de race een aanbevolen setup kunnen regelen, …) en instellingen (neer te schalen moeilijkheidsgraad, auto-remfunctie, semi-automatische koppeling, …), toch vergt het racen wat training vooraleer je goede resultaten begint te boeken. De ideale trajecten volgen is sowieso een must. Rijd je in het zand, dan kun je snel een crash verwachten, net als bij te laag over de grond gaan hangen in de bochten. Op zich wel goed, dat maakt de game uitdagend, maar het is zeker geen spel dat meteen toegankelijk is voor wie totaal geen ervaring heeft met racegames. Er is ook een overaanbod aan opties welke allemaal uitgetest moeten worden in verschillende scenario’s, en dit kan nieuwelingen wel wat overdonderen.

Op zijn graphics en performantie scoort MotoGP 21 doorgaans hoog. De laadtijden zijn laag en het beeld ziet er oké uit, ook in HDR. Af en toe is er wel eens een grafische glitch waar te nemen, zoals bijvoorbeeld een stuur dat door de rijbaan gaat wanneer je valt. Ik zag mezelf ook enkele keren door reclamepanelen rijden zonder dat deze in stukken braken. De muziek vond ik eveneens prima. De instrumentale song welke afspeelt tijdens de menu’s bleef eerlijk gezegd zelfs wat hangen bij mij. Alleen de geluiden van de motoren vielen me wat tegen. Ik had die wat harder verwacht. Zoals vaak vond ik de online multiplayer wel het leukst. Af en toe zag ik de AI namelijk toch nog iets raars doen wanneer ik offline racete.

Conclusie

Milestone heeft, in tegenstelling tot mezelf, met MotoGP 21 geen brokken gemaakt. Door vooral de carrièremodus verder uit te breiden werd er duidelijk gekozen voor zekerheid, maar tegelijkertijd ontgoochelt de nieuwe game absoluut niet. Persoonlijk ervoer ik de leercurve wel als enorm steil, maar ik kan me inbeelden dat dit misschien net een zegen is voor die-hard fans van uitdagende racegames. Dus, om terug te komen op de hamvraag: MotoGP 21 biedt zeker een authentieke race-ervaring. Maar of het nu de meest authentieke is, dat laat ik over aan de kenners.

Pro

  • Carrièremodus enorm uitgebreid
  • Nog meer realisme

Con

  • Populaire Historic Mode is weg
  • Enorm steile leercurve
7

Over

Beschikbaar vanaf

22 april 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Ontwikkelaar

  1. Milestone

Uitgever

  1. Milestone
 
Terug
Bovenaan