Een interview kan gevaarlijk zijn. Niet omdat de vragen per se moeilijk zijn, maar omdat enthousiaste ontwikkelaars je soms zo warm maken voor hun game dat je verwachtingen onbewust de hoogte in schieten. Dat overkwam me ook na mijn interview met het team achter Moonlight Peaks. Hun verhaal over een cozy life-sim vol vampiers, magie en een gotische sfeer klonk alvast veelbelovend. Hoog tijd dus om te ontdekken of de game die verwachtingen ook wist waar te maken.
Moonlight Peaks
werd ontwikkeld door de Nederlandse studio Little Chicken Game Company en uitgegeven door Marvelous Europe. Hoewel Little Chicken al jaren actief is in de gamesindustrie met titels als Traffic Jams, REKT! en Rescue Wings!, waagt de Nederlandse studio zich met Moonlight Peaks voor het eerst aan een volwaardige life-sim. De game speelt zich af in een wereld waar vampiers, heksen, weerwolven en andere bovennatuurlijke wezens de normaalste zaak van de wereld zijn, wat de bekende formule meteen een heel eigen sfeer geeft.
Moonlight Peaks wordt bewoond door zeven families, elk met hun eigen bovennatuurlijke achtergrond. Vampiers, heksen, weerwolven, zeemeerminnen en nog heel wat andere mysterieuze figuren leven er zij aan zij. Dat loopt echter niet altijd van een leien dakje. Naarmate je meer inwoners leert kennen, raak je ook verwikkeld in hun persoonlijke verhalen en de geheimen die het dorp al jarenlang met zich meedraagt. Intussen probeert Dracula je constant te overtuigen dat jouw vredelievende aanpak nooit zal werken, wat voor een leuke rode draad doorheen het verhaal zorgt.
Het verhaal was voor mij een aangename bonus, maar niet de voornaamste reden om Moonlight Peaks te blijven spelen. De setting zit vol leuke ideeën en de personages hebben ieder hun eigen karakter. Echter, niet elk personage wist even goed te overtuigen. Sommige verhaallijnen konden me echt te entertainen, terwijl andere wat op de achtergrond verdwenen. Daardoor keek ik vooral uit naar de volgende dag op de boerderij of een nieuw stukje exploratie, eerder dan naar de volgende grote plotwending.
Toch geeft Moonlight Peaks er een eigen draai aan. Magie speelt namelijk een grote rol in het leven van een vampierkind. Al vrij vroeg krijg je een toverstaf in handen en leer je de eerste spreuken. Die gebruik je niet alleen om gewassen water te geven of rotsen uit de weg te ruimen, maar ook om voorwerpen te verplaatsen of magische handen het saaie werk te laten opknappen. Daarnaast kan je allerlei drankjes brouwen en speel je gaandeweg nieuwe spreuken vrij. Hoewel ik dat systeem erg leuk vond, had ik soms gehoopt dat nieuwe spreuken de gameplay wat sterker zouden veranderen. Een aantal ervan maakt dagelijkse klusjes vooral sneller of makkelijker, maar de gameplay an sich evolueerde niet enorm.
De progressie zit goed in elkaar. Door opdrachten af te werken en de inwoners beter te leren kennen, speel je stap voor stap nieuwe spreuken, recepten, gewassen en gebieden vrij. Daardoor is er bijna altijd wel iets om naartoe te werken. Het is vooral die constante stroom aan kleine doelen die ervoor zorgde dat ik regelmatig nog snel een ingame dagje langer wou spelen.
Ook wie graag virtueel een lief zoekt, is bij Moonlight Peaks aan het juiste adres. Met 23 romance-opties is er keuze genoeg, van vampiers en mensen tot weerwolven en heksen. Door met inwoners te praten, cadeautjes te geven en samen op date te gaan, zie je de relatie stilaan groeien. Alleen merk je ook dat die grote cast een keerzijde heeft. Niet elk personage krijgt evenveel diepgang en sommige gesprekken en hart-events bleven me veel langer bij dan andere. Ook de dates beginnen na een tijdje wat in herhaling te vallen en eens je getrouwd bent, had ik gehoopt dat je partner een grotere rol zou spelen in het dagelijkse leven op de boerderij. De romances zijn een leuke toevoeging, maar wisten me op lange termijn minder te boeien.
Ook in het muzikale departement heb ik weinig op te merken. Verwacht geen soundtrack die constant stevige beats op je afvuurt, maar eerder rustige deuntjes die perfect passen bij het tempo van de game. Samen met de geluidseffecten zorgt dat ervoor dat Moonlight Peaks een aangename wereld is om in rond te lopen.
Er zijn wel een paar puntjes waar nog wat werk aan is. Zo kreeg ik af en toe te maken met kleine framedrops en hier en daar voelde een animatie wat houterig aan. Je merkt wel dat de game technisch nog wat verfijning kan gebruiken. Ook het dorp zelf had voor mij iets levendiger mogen aanvoelen. Het ziet er mooi uit, maar buiten de vaste inwoners gebeurt er soms iets te weinig, waardoor sommige momenten wat doods (pun intended) overkomen. Iets meer dynamische evenementen of spontane interacties hadden daar bij kunnen helpen.
Die kleine technische opmerkingen deden uiteindelijk weinig af aan mijn speelplezier. Voor een eerste uitstap naar het life-simgenre laat Little Chicken Game Company in elk geval zien dat het de juiste ingrediënten in handen heeft.
Moonlight Peaks
Uit de schaduw van Dracula
Moonlight Peaks draait niet rond de zoveelste held/heldin die de wereld moet redden. Je kruipt in de huid van een nakomeling van niemand minder dan graaf Dracula, al heb je weinig zin om in de voetsporen van je vader te treden. Papa Dracula ziet liever dat je de eeuwenoude vampiertradities voortzet, maar jouw personage droomt van een veel rustiger bestaan. Je pakt je koffertje, trekt naar het verlaten familieverblijf in Moonlight Peaks en besluit daar een nieuw leven op te bouwen. Niet met angst en bloedvergieten, maar met een boerderij, een handvol magische gewassen en hopelijk ook een beetje goodwill bij de plaatselijke bevolking. Het is een premisse die zichzelf niet al te serieus neemt. Verwacht dus, ondanks de wat donkere setting, zeker geen horrortaferelen. Het blijft vooral een cozy sim.Moonlight Peaks wordt bewoond door zeven families, elk met hun eigen bovennatuurlijke achtergrond. Vampiers, heksen, weerwolven, zeemeerminnen en nog heel wat andere mysterieuze figuren leven er zij aan zij. Dat loopt echter niet altijd van een leien dakje. Naarmate je meer inwoners leert kennen, raak je ook verwikkeld in hun persoonlijke verhalen en de geheimen die het dorp al jarenlang met zich meedraagt. Intussen probeert Dracula je constant te overtuigen dat jouw vredelievende aanpak nooit zal werken, wat voor een leuke rode draad doorheen het verhaal zorgt.
Het verhaal was voor mij een aangename bonus, maar niet de voornaamste reden om Moonlight Peaks te blijven spelen. De setting zit vol leuke ideeën en de personages hebben ieder hun eigen karakter. Echter, niet elk personage wist even goed te overtuigen. Sommige verhaallijnen konden me echt te entertainen, terwijl andere wat op de achtergrond verdwenen. Daardoor keek ik vooral uit naar de volgende dag op de boerderij of een nieuw stukje exploratie, eerder dan naar de volgende grote plotwending.
Met een zwaai van de toverstaf
Een gemiddelde speeldag in Moonlight Peaks zal liefhebbers van het genre bekend voorkomen. Je begint op je eigen boerderij, waar gewassen geoogst moeten worden, nieuwe zaadjes de grond in gaan en de dieren op hun verzorging wachten. Daarna trek je eropuit om hout, steen en andere grondstoffen te verzamelen, een opdracht af te werken of gewoon wat bij te praten met de inwoners van het dorp. Tussendoor wordt er gevist, insecten gevangen, gekookt en gedecoreerd. De basis blijft dus trouw aan wat je van een life-sim mag verwachten.Toch geeft Moonlight Peaks er een eigen draai aan. Magie speelt namelijk een grote rol in het leven van een vampierkind. Al vrij vroeg krijg je een toverstaf in handen en leer je de eerste spreuken. Die gebruik je niet alleen om gewassen water te geven of rotsen uit de weg te ruimen, maar ook om voorwerpen te verplaatsen of magische handen het saaie werk te laten opknappen. Daarnaast kan je allerlei drankjes brouwen en speel je gaandeweg nieuwe spreuken vrij. Hoewel ik dat systeem erg leuk vond, had ik soms gehoopt dat nieuwe spreuken de gameplay wat sterker zouden veranderen. Een aantal ervan maakt dagelijkse klusjes vooral sneller of makkelijker, maar de gameplay an sich evolueerde niet enorm.
Het vampierthema wordt consequent doorgetrokken en het voelt nooit aan alsof de gotische sfeer er bovenop werd geplakt.
De progressie zit goed in elkaar. Door opdrachten af te werken en de inwoners beter te leren kennen, speel je stap voor stap nieuwe spreuken, recepten, gewassen en gebieden vrij. Daardoor is er bijna altijd wel iets om naartoe te werken. Het is vooral die constante stroom aan kleine doelen die ervoor zorgde dat ik regelmatig nog snel een ingame dagje langer wou spelen.
Ook wie graag virtueel een lief zoekt, is bij Moonlight Peaks aan het juiste adres. Met 23 romance-opties is er keuze genoeg, van vampiers en mensen tot weerwolven en heksen. Door met inwoners te praten, cadeautjes te geven en samen op date te gaan, zie je de relatie stilaan groeien. Alleen merk je ook dat die grote cast een keerzijde heeft. Niet elk personage krijgt evenveel diepgang en sommige gesprekken en hart-events bleven me veel langer bij dan andere. Ook de dates beginnen na een tijdje wat in herhaling te vallen en eens je getrouwd bent, had ik gehoopt dat je partner een grotere rol zou spelen in het dagelijkse leven op de boerderij. De romances zijn een leuke toevoeging, maar wisten me op lange termijn minder te boeien.
Bloedtomaten en Cowcula's
Op visueel vlak scoort Moonlight Peaks hoge punten. Het vampierthema wordt consequent doorgetrokken en het voelt nooit aan alsof de gotische sfeer er bovenop werd geplakt. Je plant bijvoorbeeld geen gewone tomaten, maar Blood Tomatoes, op je boerderij lopen Draculambs en Cowcula's rond en bijna elk onderdeel van de game krijgt wel een bovennatuurlijk kantje. De kleurrijke personages, de gezellige verlichting en de vele kleine details zorgen voor een samenhangende sfeer. Elk nieuw stukje van de kaart heeft wel iets om te ontdekken en ook de personages hebben genoeg eigenheid om niet allemaal op elkaar te lijken. De personageportretten tijdens gesprekken zijn knap uitgewerkt en voegen dat beetje extra toe aan de gamebeleving.Ook in het muzikale departement heb ik weinig op te merken. Verwacht geen soundtrack die constant stevige beats op je afvuurt, maar eerder rustige deuntjes die perfect passen bij het tempo van de game. Samen met de geluidseffecten zorgt dat ervoor dat Moonlight Peaks een aangename wereld is om in rond te lopen.
Er zijn wel een paar puntjes waar nog wat werk aan is. Zo kreeg ik af en toe te maken met kleine framedrops en hier en daar voelde een animatie wat houterig aan. Je merkt wel dat de game technisch nog wat verfijning kan gebruiken. Ook het dorp zelf had voor mij iets levendiger mogen aanvoelen. Het ziet er mooi uit, maar buiten de vaste inwoners gebeurt er soms iets te weinig, waardoor sommige momenten wat doods (pun intended) overkomen. Iets meer dynamische evenementen of spontane interacties hadden daar bij kunnen helpen.
Die kleine technische opmerkingen deden uiteindelijk weinig af aan mijn speelplezier. Voor een eerste uitstap naar het life-simgenre laat Little Chicken Game Company in elk geval zien dat het de juiste ingrediënten in handen heeft.
Conclusie
Moonlight Peaks zal het life-simgenre niet volledig op zijn kop zetten, maar dat hoeft ook niet. Little Chicken Game Company neemt een formule die we intussen allemaal wel kennen en geeft er een heel eigen invulling aan. De magie, het vampierthema en de sterke sfeer zorgen ervoor dat de game een eigen gezicht krijgt, terwijl de progressieloop me frequent overtuigde om nog een ingame dag of twee verder te spelen. Daar staan wel een paar kleine opmerkingen tegenover. Niet elke romance wist me te overtuigen, sommige spreuken hadden wat meer impact mogen hebben en ook technisch is er nog ruimte voor verbetering. Wel heb ik me van begin tot einde goed geamuseerd met Moonlight Peaks. Het is misschien geen game die het genre opnieuw definieert, maar wel eentje die bewijst dat een originele setting en een wereld met veel karakter soms al genoeg zijn om je stempel te drukken in een vrij verzadigd genre.
Pro
- Sterke gotische sfeer en unieke setting
- Magie geeft de gameplay een leuke twist
- Verslavende progressieloop
- Mooie artstyle en sfeervolle soundtrack
Con
- Romances missen soms diepgang
- Spreuken hadden meer impact mogen hebben
- Kleine technische haperingen
8
Over
Beschikbaar vanaf