Review: Let's Sing 2022

I thought I saw a man brought to life. He was warm, he came around like he was dignified. Lezers die zijn opgegroeid in de jaren negentig hebben slechts deze aanzet nodig om vervolgens de rest van het lied in hun hoofd verder te zetten. De zeemzoete stem van Natalie Imbruglia doet me tot op heden nog steeds wegdromen naar onbevangen tijden. Tot in den treure heb ik liggen meekwelen met dit lied op de achterbank van de afgrijselijke witte Peugeot waarin ik werd rondgereden door mijn mama. Ik was er dan ook als de kippen bij toen SingStar werd gelanceerd. Vrienden optrommelen om er vervolgens een echte show van te maken. Niet enkel de zang was belangrijk, de performance moest ook tot in de puntjes worden verzorgd. De SingStar-franchise kende de afgelopen jaren een kleine heropleving, maar is ondertussen een stille dood gestorven. De makers van Let’s Sing zagen een opportuniteit en brengen sinds 2012 jaarlijks een game op de markt. Wat begon als een exclusive voor de Wii, is nu uitgegroeid tot een franchise op verschillende consoles. Ook dit jaar kunnen fans van karaoke zich ten volle uitleven met nieuwe nummers in Let’s Sing 2022. In deze review kom je te weten of ik mijn gloriedagen als imaginaire popster heb herbeleefd.

Vermits ik nog nooit een spel uit de reeks had gespeeld, nam ik meteen de tracklist onder de loep. De makers hebben gekozen voor een mix van recente popnummers en oude klassiekers. Ik kan het best omschrijven als een lijst op maat van de Q-luisteraar, wat velen onder jullie ongetwijfeld niet graag horen. De game bevat dertig nummers, dus het is evident dat je niet elk ervan een warm hart toedraagt. Zelf had ik een grondige hekel aan Breaking Me, het eentonige nummer van Topic en A75, en dat debiele piratenlied van Nathan Evans. Indien je echt niet tevreden bent, kan je overwegen om een Song Pack aan te schaffen. Hierin worden vijf liedjes gebundeld rond een bepaald thema. Zo kan je de beste nummers uit de jaren tachtig en negentig aan de tracklist toevoegen. Dit zijn eigenlijk microtransacties die in de game zitten verwerkt, maar het is een beproefde techniek die nu eenmaal zorgt voor extra inkomsten.

Let's Sing 2022_1.jpeg


Smeer je stembanden maar in

Waar in de goede oude tijd een microfoon een essentieel onderdeel was, kan je vandaag de dag op verschillende manieren de longen uit je lijf zingen. Meest voor de hand liggend is de smartphone, vermits zo goed als iedereen deze bezit. Je downloadt simpelweg de Let’s Sing Mic-app en je toestel doet dienst als microfoon. Headsets kunnen eveneens gebruikt worden en uiteraard kan je USB-microfoons aansluiten om dat authentieke karaoke-gevoel op te wekken. Mijn draadloze SingStar-microfoons werden jammer genoeg niet geregistreerd, dus ik raad aan om zeker voldoende research te doen vooraleer er wordt overgegaan tot het aanschaffen van onbruikbare microfoons. De game geeft mee dat je best de game-modus op je televisiescherm kan inschakelen om zo de delay tot een minimum te beperken, maar zelfs dan viel het me op dat ik iets vroeger moest aanzetten om ervoor te zorgen dat mijn eerste noot werd geregistreerd.

Ik liet me echter niet van de wijs brengen en testte de verschillende modi van de game uit. In tegenstelling tot SingStar draait het niet altijd om het behalen van de hoogste score. Je kan je bij de start het best tot de Classic-modus wenden, want hier kan je alle nummers inoefenen. Zo leer je niet alleen alle moeilijke stukken, maar probeer je ook steeds je highscore te verbeteren. Je wordt na iedere performance beloond met een ster, dus het is aan jou om op elk nummer een diamanten score te verkrijgen. Eenvoudig is dit niet: het is belangrijk om consistent elke noot te halen vermits je zo een vermenigvuldiger van vijf kan behalen. Er liggen eveneens gouden noten verspreid die meer punten opleveren. Combineer dit met een hoge vermenigvuldiger en een topscore is in de maak.

Let's Sing 2022 breidt verder op zijn succesvolle formule die garant staat voor uren spelplezier.


Ben je niet competitief ingesteld en zing je liever samen met je vrienden? Dan is de Feat.-modus iets voor jou. De score wordt bepaald aan de hand van de compatibiliteit van jullie stemmen. Mocht het resultaat tegenvallen, kan je nog altijd de schuld bij de tegenpartij leggen. Ideaal voor de romantische zielen die graag eens een duet zingen. Aan Let’s Party kan je met je vrienden eveneens veel plezier beleven. Je vormt twee teams van maximaal vier spelers en aan de hand van verschillende opdrachten wordt er uiteindelijk een winnaar gekroond. Een bom staat op ontploffen en enkel accuraat zingen zorgt ervoor dat de bom in het andere kamp terechtkomt. Tegen het einde van het nummer neemt de moeilijkheidsgraad toe, waardoor er minder fouten worden getolereerd. Zorg ervoor dat de bom ontploft wanneer de tegenpartij aan de beurt is en je haalt een welverdiend punt met je team binnen. Er is voldoende variatie aanwezig tussen de opdrachten, al komt het er natuurlijk steeds op neer om zo goed mogelijk te zingen. Het levert in ieder geval leuke taferelen op wanneer de winnaarsmentaliteit in iedere speler naar boven komt drijven.

Legend Mode kan gezien worden als de singleplayer-modus van de game. Je krijgt telkens een nummer voorgeschoteld waaraan een opdracht wordt vastgehangen. Zo moet je onder meer bij ‘everything i wanted’ van Billie Eilish een opeenvolging van perfecte noten zingen. Naargelang je score kan je maximaal drie sterren verdienen. Indien je erin slaagt om er op zijn minst eentje te verdienen, speel je een nieuwe uitdaging vrij. Indien je er zo drie voltooit, kan je het tenslotte opnemen tegen een eindbaas in een rechtstreeks duel. Als beloning speel je de avatar van de eindbaas vrij en kan je aan het volgende level beginnen. Er zijn veel sterren te verdienen, dus je zal er even zoet mee zijn om ze allemaal te verzamelen. Dit competitieve aspect miste ik bij SingStar, waarin het alleen maar draait om liedjes zingen. Ik had meer de neiging om zelfs de liedjes die ik minder leuk vond, beter in te studeren zodat ik een topscore kon behalen.

Let's Sing 2022_2.jpeg


De weg naar de top van de ranglijst is zeer lang

Mix Tape 2.0 brengt eveneens de competitiviteit in spelers naar boven. Het schotelt je een medley voor van vijf liedjes rond een bepaald thema waarbij je steeds acht sterren kan verdienen. Op het einde worden deze opgeteld en krijg je een overkoepelend score zoals in de Classic-modus. Een diamanten score behalen is niet eenvoudig, want je wordt steeds midden in een nummer gedropt waardoor je deze dus door en door moet kennen om het er toch enigszins goed van af te brengen. Ben je benieuwd hoe jouw kwaliteiten zich verhouden tot deze van andere spelers wereldwijd? Dan dien je aan de slag te gaan met de World Tour-modus. Deze laat je echter niet in een rechtstreeks duel tegen een onbekende spelen. Ik vermoed dat er te weinig spelers zijn om te spreken van een bruisende online community. Je neemt het op tegen een reeds uitgevoerde performance van een andere speler. Zo lijkt het alsof je in een strijd verwikkeld bent, want je weet tenslotte niet welke score je tegenstander heeft behaald. Indien je de eerste plaats op de online ranglijst ambieert, zal je veel duels moeten winnen.

Tenslotte heb je nog de Jukebox: hier kan je alle videoclips van de liedjes bekijken die je hebt vrijgespeeld in de Classic-modus. Ideaal voor spelers die even willen uitrusten na een vermoeiende zangsessie. De kwaliteit van deze clips laat te wensen over. Tijdens de karaoke werkt dit niet storend vermits je toch gefocust bent op de tekst, maar als toeschouwer valt dit meteen op in negatieve zin. Het is ondertussen duidelijk dat de game heel wat modi telt, maar is dit voldoende om de game aan te schaffen? Als nieuwkomer ben ik zeker te spreken over de inhoud van dit ganse pakket. Wanneer ik deze echter vergelijk met de versie van vorig jaar, valt me meteen op dat deze zo goed als niet verschillen. Fans van de franchise zullen dus voor zichzelf moeten uitmaken of de tracklist voor hen interessant genoeg is om de aankoop te rechtvaardigen. Desondanks biedt de game uren spelplezier op je eentje of met een groep vrienden.

Conclusie

Let’s Sing 2022 is een leuke partygame die het best tot zijn recht komt indien je deze speelt met een hoop vrienden. De talrijke modi bieden heel wat uitdaging en de competitieve insteek van de minigames kan tot heel wat hilariteit leiden onder de spelers. De tracklist zal zijn voor- en tegenstanders kennen vermits deze nogal neigt naar de poppy kant, maar deze ligt in lijn met de afgelopen jaren. Voor fans zal het een feest van herkenning zijn, voor nieuwkomers zoals ik een leuke kennismaking met deze franchise.

Pro

  • Variëteit aan modi
  • Competitieve insteek
  • Leuk vermaak voor jong en oud

Con

  • Weinig vernieuwing
  • Tracklist niet voor iedereen weggelegd
  • Delay tijdens het zingen
  • Kwaliteit videoclips ondermaats
7

Over

Beschikbaar vanaf

23 november 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One

Genre

  1. Party

Ontwikkelaar

  1. Voxler

Uitgever

  1. PLAION
  2. Ravenscourt
 
"Kwaliteit videoclips ondermaats" -> Ik neem aan dat dit alleen voor de Switch versie van toepassing is wegens de vreselijke compressie om het op een cartridge te krijgen? (Ik heb dit gemerkt bij een van de vorige games zoals Let's Sing Queen, dit spel had ik op Switch en daarna heb ik het opnieuw gekocht op PS4, daar wel prima kwaliteit)
 
Redactie
"Kwaliteit videoclips ondermaats" -> Ik neem aan dat dit alleen voor de Switch versie van toepassing is wegens de vreselijke compressie om het op een cartridge te krijgen? (Ik heb dit gemerkt bij een van de vorige games zoals Let's Sing Queen, dit spel had ik op Switch en daarna heb ik het opnieuw gekocht op PS4, daar wel prima kwaliteit)
Onderaan de review staat op welk platform het spel gespeeld werd. In dit geval werd er op een PlayStation 5 gespeeld.
 
😮 da's minder dan. Btw ik mis in deze review of reeds aangekochte DLC's ook werken met de nieuwe versie (gratis download dan). Ik neem aan van wel zoals alle voorgaande?
 
Terug
Bovenaan