Review: Kena: Bridge of Spirits

Wat een prachtige game. Dat is heel bondig uitgelegd wat Kena: Bridge of Spirits is. Een review van amper twee zinnen heeft echter weinig nut, dus doe ik mijn best je mijn ervaring met Kena: Bridge of Spirits te delen, waarin voor mij alle plus- en minpunten aan bod komen. Here we go!

De aankondiging van Kena: Bridge of Spirits dateert van halverwege vorig jaar. De eerste trailer maakte zijn debuut op de PlayStation Future of Gaming-showcase. Normaal gezien had Kena: Bridge of Spirits later dat jaar in de virtuele winkelrekken moeten liggen, maar in september werd het uitgesteld naar begin 2021. Ook dit bleek helaas niet haalbaar, waarna een nieuw uitstel naar september 2021 volgde. Die releasedatum werd gelukkig wél gehaald. Momenteel is de game console-exclusief voor PlayStation 5 en 4 en is het ook beschikbaar voor pc. Uit de inleiding kan je al afleiden dat het een must-have is. Ik leg je graag uit waarom.

MaskShrine_Walking.jpg


De spirituele toer op

In Kena: Bridge of Spirits kruip je virtueel in de huid van Kena; een jonge spirituele gids die de brug vormt tussen gestrande geesten en het hiernamaals. Ze zorgt er dus voor dat de geesten toch nog op hun bestemming geraken. Kena heeft veel werk voor de boeg, want een dorp werd getroffen door wat op het eerste zicht op een natuurramp lijkt. Alle huizen zijn overwoekerd door gecorrumpeerd materiaal en alle bewoners zijn bij die ramp overleden. Om haar missie te volbrengen zal ze het dorp weer in alle glorie moeten herstellen en moet ze de ter ziele gegane personages hun geesten begeleiden naar het hiernamaals. Wat volgt is een bijzonder spannend avontuur.

Kena: Bridge of Spirits is net een Pixar-film.


Wat als eerste opvalt aan Kena: Bridge of Spirits zijn de prachtig in beeld gebrachte filmpjes die het verhaal meer duiding geven. Dat er een Pixar-feel heerst, is niet geheel toevallig. Ontwikkelstudio Ember Lab heeft in het verleden heel wat geanimeerd werd gedaan met prachtige resultaten. De volgende stap was het ontwikkelen van een eigen game, waarvan Kena: Bridge of Spirits het resultaat is. Qua graphics klopt alles aan de game. De personages hebben een cartoony stijl, de spelwereld bevat bijzonder veel details en de schattige Rot, waarover later meer, hebben wat Disney-allures. Op grafisch vlak is er dus niks op aan te merken.

RotParade.jpg


Hakken en schieten maar!

Al vrij snel komt Kena is aanraking met monsters. Deze ontstaan uit rode, glinsterende bollen die uitgespuwd worden door de gecorrumpeerde materie die een groot deel van de spelwereld betast heeft. Door die monsters te verslaan kun je uiteindelijk ook die gecorrumpeerde materie te lijf gaan. Daarvoor stuur je je Rot ernaartoe, waarna zij een proces in gang zetten dat Kena kan afmaken. Het resultaat laat zich hierbij snel zien. De overwoekerende materie verdwijnt en een stuk land wordt terug hersteld in de oude staat. Dit ga je vele malen moeten herhalen, maar vervelen doet het nooit. De ontwikkelaars zorgen er op tijd en stond voor dat je nieuwe vaardigheden leert, waardoor van repetitiviteit geen sprake is.

De combat is eenvoudig, maar wel heel bevredigend. Er zijn bijvoorbeeld geen combo's uit de mouwen van Kena te slaan. Standaard vecht Kena met haar staf en zorgt ze er via mêlee-aanvallen voor dat ze met zowel snelle als trage aanvallen de vijanden een kopje kleiner maakt. In latere stadia krijgt ze ook een boog, bommen en de dash-vaardigheid. Dit kan dan verder aangevuld worden met extraatjes, waaronder het toevoegen van Rot aan die vaardigheden om ze sterker te maken. Rot zijn namelijk kleine, zwarte, bijzonder schattige wezentjes die je bijstaan tijdens de reis. Er zijn er zo'n honderd te vinden en hoe meer je ervan vindt, hoe sneller je je vaardigheden via een eenvoudige skill tree kunt upgraden.

Door bijvoorbeeld Rot toe te voegen aan een bom, wordt die bom sterker. Voeg je Rot toe aan een pijl, dan doorboort die pijl de vijanden. Het is dus verstandig om slim gebruik te maken van die vaardigheden. Om die vaardigheden sterker te maken, heb je niet enkel die dikke, koddige wezentjes nodig, maar ook Karma. Dit verdien je bijvoorbeeld door Rot speciale bessen te laten eten, het verslaan van bazen en enkele uitdagingen te voltooien. Eens je genoeg Karma hebt verdiend, kies je zelf welke vaardigheid je vrijspeelt. Zo kan je ervoor kiezen om meer pijlen beschikbaar te hebben, maar ook om bijvoorbeeld je schild sterker te maken.

Sprout.jpg


Action-adventure

Kena: Bridge of Spirits is voorts een klassieke action-adventure game die we al regelmatig voorgeschoteld kregen. Naast de combat en beperkte exploratie staan ook enkele toffe puzzels op het menu. Zo moet je poorten openen en daarvoor moet je soms speciale stenen naar een andere locatie brengen. Veel bijzonders is het niet, maar het zorgt wel voor een leuke afwisseling. Ook de Rot maken hier onderdeel van uit. Je kan hen namelijk tijdelijk doen veranderen in één geheel, wat zorgt voor nieuwe mogelijkheden. Helaas zorgt de besturing hiervan soms voor wat moeilijkheden, al wordt het gelukkig nooit onspeelbaar. Wat soms voor wat irritatie zorgde, is dat je Rot kunt inzetten om voorwerpen te verplaatsen. Je duidt dan aan waar het voorwerp moet komen, maar die harde werkertjes kwamen regelmatig vast te zitten.

Grafisch en qua soundtrack absolute top!


Naast het bijzonder sterke grafische element van Kena: Bridge of Spirits scoort de game ook qua soundtrack. De muziek past elk moment bij wat er zich op het scherm afspeelt en gaat nooit vervelen. Muziek kan het verschil maken in een game en de ontwikkelaars hebben bij dit element perfect werk geleverd. Het vreemde aan de soundtrack is dat het geheel maar een half uur duurt. Dat het mij in-game niet is opgevallen, verklapt dus veel. Er werd alvast knap werk geleverd!

Conclusie

Kena: Bridge of Spirits is een verrassing. Ik keek heel erg uit naar de game, maar had niet verwacht dat het zo'n mooie, toffe ervaring zou worden. Alles klopt aan de game. Het verhaal wordt op een erg mooie manier gebracht, de graphics doen je denken aan een Pixar-film, de combat zit erg goed in elkaar en je wordt getrakteerd op enkele erg amusante baasgevechten. De sporadisch tegenwerkende besturing moet je er wel bijnemen. Een absolute aanrader!

Pro

  • Grafisch Pixar-like
  • Toffe combat
  • Plezante baasgevechten
  • Schitterende soundtrack

Con

  • Besturing werkt sporadisch tegen
  • Kleine bugs
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

21 september 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5

Genre

  1. Action
  2. Adventure

Ontwikkelaar

  1. Ember Lab

Uitgever

  1. Ember Lab
 
Redactie
idem, staat al heel lang op mijn wishlist bij EPIC,
ik hoop dat hij volgend jaar al daar in één van de sales belandt met uiteraard een mooie korting...
 
Terug
Bovenaan