Review: Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons

Gamers die eind jaren tachtig al actief waren, zullen toen ongetwijfeld in aanraking gekomen zijn met Double Dragon. Eerst in het lunapark, kort daarna al op het Nintendo Entertainment System of kortweg NES. Ikzelf heb vele uren versleten aan Double Dragon, en dus veel centjes aan de speelkast. Niet veel later had ik zelf Double Dragon II voor mijn Game Boy gekregen en kon ik zonder munten aan de slag.

Rise of the Dragons is een spin-off van de Double Dragon-reeks. De gebroeders Jimmy en Billy Lee zijn terug van de partij, samen met nog twee andere kompanen. We bevinden ons nu in het New York City van de jaren negentig, dat in verval is geraakt en waar de criminaliteit welig tiert. De broertjes kunnen dit niet langer aanzien en nemen zelf de touwtjes in handen om de stad terug leefbaar te maken. Ze besluiten om de bendes die de stad in hun greep hebben, aan te pakken en schoon schip te maken.

DoubleDragonGaidenRiseOfTheDragons_FRONT2.jpg

Hetzelfde, maar dan net anders​

Waarom is deze game een spin-off? Het wijkt wat af van het origineel recept en voegt Roguelike- en andere elementen toe. Bovendien is het leveldesign anders aangepakt, waardoor er verschillende routes gevolgd kunnen worden om meer variatie in het spel te brengen. Waar de originele games lineair waren en de levels elkaar opvolgden met aan het einde een eindbaas, kun je nu zelf kiezen in welke volgorde je speelt. Er zijn vijf bendes actief in New York City, met elk hun eigen basis en bijhorende levels. De eerste locatie zal maar één stage bevatten, de tweede locatie twee enzovoort. Op het einde van elke locatie zal er terug een eindbaas zijn, die ook varieert in moeilijkheidsgraad afhankelijk van hoeveel stages er zijn. De laatst gekozen bende zal dus de locatie zijn met de meeste levels en zal het moeilijkste eindgevecht bevatten.

Het leveldesign en de Roguelike-elementen zorgen voor meer variatie en herspeelbaarheid.


Nieuw is ook de toevoeging van upgrades tijdens een campagne en tokens om extra zaken vrij te spelen zoals artwork en extra personages. Bij de start van een nieuwe playthrough kan je de moeilijkheidsgraad instellen. Moeilijkere of gemakkelijkere vijanden, duurdere of goedkopere upgrades en tokens, zelf minder of meer leven hebben, zijn een paar voorbeelden. Dit zorgt niet alleen voor meer of minder uitdaging tijdens het spel, maar maakt ook dat de beloningen tijdens en na de playthrough navenant zijn. Vooral de waarde van tokens wordt aangepast. Die zijn nodig om extra zaken aan te kopen zoals nieuwe speelbare karakters, artwork en muziek. Mocht je voor het einde van het spel sterven, kan je een token ook gebruiken om toch verder te spelen. Een klein knipoogje dus naar de oude tijd van de muntjes in de speelhal.


Is het ook beter?

Grafisch is de game ook wat aangepakt, met een nieuwe pixel look. Het voelt gladder en gepolijst aan, maar gaat toch niet te ver weg van zijn roots. Voor mij een geslaagde keuze, om het nostalgische gevoel toch wat te behouden. Elk karakter heeft ook zijn eigen gepersonaliseerde aanvalsstijl. Jimmy en Billy gebruiken het liefst hun vuisten en benen, Oom Martin zal zijn groot schild goed gebruiken en het lief van Billy, Marian - die voor de gelegenheid eens niet ontvoerd wordt maar meevecht - gebruikt een mix van wapens en andere technologie zoals een taser en mijnen. Elke speler kiest steeds een duo van karakters, waarmee je tag-teamgewijs kan wisselen en gebruikmaken van de sterke punten van elke vechter. Pas als beide personages dood zijn moet je beslissen om een token in te zetten of op te geven. Af en toe zul je dus wat klappen incasseren en zal je levensbalk verminderen. Maar als je een speciale aanval uitvoert die drie of meer tegenstanders K.O. maakt, verschijnt er wat voedsel op het toneel om je leven aan te vullen. Meer tegenstanders verslaan in één aanval zorgt voor een grotere beloning. Bij drie krijg je een hotdog die dertig punten geneest, bij vijf een volledige kalkoen waarmee je leven volledig aangevuld wordt.

Om terug te komen op het Roguelike-gedeelte: via het token-systeem kunnen er negen extra karakters vrijgespeeld of gekocht worden. Extra soundtracks of artwork zijn ook mogelijk maar brengen niet veel bij aan de gameplay. Hier blijven we wat op onze honger zitten. Het zal wel even duren eer je alle personages ter beschikking hebt. Er zijn een aantal oude bekenden die op het toneel verschijnen, zoals Abobo, Willy en Linda Lash, die allen tegenstanders waren in eerdere Double Dragon-games. Ook de bazen van deze bendes kunnen toegevoegd worden, waaronder de nieuwe in de serie en die speciale vaardigheden hebben. Zo is er Anubis, die de bliksem beheerst of Lady Okada die met haar zwaard de tegenstand te lijf gaat. Het is ook mogelijk om co-op te spelen, waarbij elke speler een eigen duo samenstelt. Er is momenteel enkel lokale co-op beschikbaar en geen online versie, die komt er pas later aan.

Conclusie

De algemene vernieuwing is vrij goed gelukt om de nostalgische ervaring niet te bruusk te maken. De toevoeging van de verschillende Roguelike-elementen zorgen voor een frisse wind, maar hier zat wel wat meer in naar mijn gevoel. De enige echte verbetering die je vrijspeelt na verschillende playthroughs, zijn extra personages. De muziek en artwork zijn leuk maar zijn uiteindelijk eerder miniem, waarbij enkel de muziek soms een nieuwe toets toevoegt tijdens het spelen. De combat is wel eenvoudiger dan vorige spellen uit de reeks want de verschillende aanvalsmogelijkheden zijn beperkt. De toevoeging van voedsel na het behalen van een meervoudige speciale K.O. is leuk gevonden, maar zorgt wel voor wat vertraging in het spel met telkens een extra animatie. Dit lijkt misschien een klein puntje maar als je verschillende playthroughs speelt, begint dit toch wat te enerveren. Algemeen een leuk en vlot spel, zeker voor de liefhebbers van het genre.

Pro

  • Mooie pixel look
  • Roguelike-elementen
  • Leveldesign en upgrades zorgen voor variatie
  • Lokale co-op

Con

  • Enkel nieuwe personages zijn echte Roguelike toevoegingen
  • Online co-op nog niet beschikbaar
7

Over

Beschikbaar vanaf

27 juli 2023

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S

Genre

  1. Fighter
  2. Roguelike

Ontwikkelaar

  1. Secret Base

Uitgever

  1. Modus Games
 
Terug
Bovenaan