Review: Capcom Arcade 2nd Stadium

Onlangs deelde ik hier met jullie de review van de Capcom Fighting Collection. Wie toen dacht dat de openbaring van mijn ziekelijke fetisjisme met betrekking tot arcadekasten daarna definitief zou ophouden, heeft het helaas bij het verkeerde eind. Toch is dit allemaal louter de schuld van Capcom. Door vorig jaar Capcom Arcade Stadium uit te brengen, werd duidelijk dat de retroformule verkocht als zoete broodjes. Bijgevolg was hun conclusie: "Hier stopt het niet, we gaan voor een tweede!". Net zoals die vele ouders dus, die er na een eerste kind nog niet genoeg van kregen. Al blijkt dat nadien niet altijd de beste keuze.

Evenwel, zonder nog verder af te dwalen: deze review gaat dus over de pc-editie van Capcom Arcade 2nd Stadium. Naast deze versie werd de game eveneens uitgebracht voor Nintendo Switch en PlayStation 4. Het is een game die net als zijn voorganger bedoeld is voor de ouder wordende mensen die lijden aan allerhande afkickverschijnselen van hun jeugdjaren, omdat die glorietijden voor hun uitsluitend draaiden rond videogames. Net omdat ze in de jaren negentig groot geworden zijn, dag in dag uit met kramp in de vingers en een lege portemonnee, verdwaald tussen al die arcadekasten. Een groep waar ik dus thuishoor.

20220718213135_1.jpg


Gratis SonSon, lege doos zonder de DLC

Capcom Arcade 2nd Stadium is dus te noemen als de opvolger van Capcom Arcade Stadium, een basisgame die voor heel even ook gratis te verkrijgen was via Steam. Je kunt de beide games het best vergelijken met een zo goed als lege kist die je zelf moet volstouwen met juwelen om het geheel intrinsiek waardevoller te maken. Bij het aanschaffen van de basisgame krijg je namelijk standaard een virtuele arcadehal met welgeteld één 3D-arcadekast tot je beschikking. Op die kast staat slechts één retrospel, waardoor je de overige arcadekasten nog dient te voorzien van het bijhorende spul door deze apart aan te schaffen ofwel via het voorlopig enige DLC-pakket. Nu begrijp je wellicht waarom ik telkens expliciet de term basisgame gebruik.

Zonder de DLC aan te schaffen, beschik je slechts over één game ...


Welke spellen kun je nu in-game toevoegen aan je persoonlijke arcadecollectie? Eerst en vooral krijg je er eentje gratis, namelijk SonSon. Dit betreft een automatisch side-scrollende platformer, oorspronkelijk uitgebracht in juli 1984 en lichtjes gebaseerd op de Chinese roman 'Journey to the West', met een gameplay die mij ferm deed denken aan een mix van de eerste Mario- en Donkey Kong-games. In de game dien je door gebruik te maken van je pistool (of wat het ook moge wezen dat die bolletjes afschiet) en de verschillende lagen in de omgeving allerlei monsters uit te schakelen en hindernissen te ontwijken, met als finale doel om het standbeeld van Boeddha te bereiken. Het is in ieder geval een pittige game om mee te starten, zeker door het hoge tempo.

Daarnaast kun je momenteel de volgende retrogames, apart of als onderdeel van de DLC (de zogenaamde Game Bundle 1), aankopen voor je arcadekasten:
  • 1943 Kai
  • Block Block
  • The King of Dragons
  • Knights of the Round
  • Magic Sword
  • Vampire Savior: The Lord of Vampire
  • Avenger
  • Black Tiger
  • Capcom Sports Club
  • Chariot: Adventure through the Sky
  • Darkstalkers: The Night Warriors
  • Eco Fighters
  • Exed Exes
  • Hyper Street Fighter II: The Anniversary Edition
  • Last Duel
  • Mega Man: The Power Battle
  • Mega Man 2: The Power Fighters
  • Night Warriors: Darkstalkers' Revenge
  • Pnickies
  • Rally 2011: LED STORM
  • Saturday Night Slam Masters
  • Side Arms: Hyper Dyne
  • Street Fighter
  • Street Fighter Alpha: Warriors’ Dreams
  • Street Fighter Alpha 2
  • Street Fighter Alpha 3
  • Super Gem Fighter Mini Mix
  • Super Puzzle Fighter II Turbo
  • The Speed Rumbler
  • Tiger Road
Heel wat games, alleen zul je er dus telkens extra voor moeten betalen. Zoals je mogelijks eveneens opmerkt, bevat Capcom Arcade 2nd Stadium een aantal vechtgames die ook al terug te vinden waren in de Capcom Fighting Collection.

20220715232023_1.jpg


Handige features zoals een snelheidsregelaar, terugspoelen en progressie opslaan

Om één van deze games te beginnen dien je de arcadekast eerst van een muntje te voorzien, precies zoals in de oude tijd dus. Ook bij een Game Over-scherm wordt er een coin gevraagd vooraleer je het nog eens kan proberen, maar gelukkig beschik je in de virtuele arcadehal zelf wel over oneindig geldstukken: helemaal niet zoals in de oude tijd! De inrichting van je arcadehal, inclusief de opstelling, het kleur en de vorm van de arcadekasten kun je overigens helemaal aanpassen naar wens.

In tegenstelling tot de Capcom Fighting Collection, is er hier helaas geen online multiplayer aan te treffen.


Daarnaast beschikt elke retrogame over heel wat opties. Via de rechtertrigger en linkertrigger van de joystick kun je het spel sneller of trager laten draaien of zelfs een stuk terugspoelen, iets wat ideaal is om te oefenen. Er is een handleiding, How To Play en Move List voorhanden in de menu-opties. Handig is ook dat je, in tegenstelling tot de Capcom Fighting Collection, per game je progressie kan opslaan om deze later opnieuw in te laden. Indien je bepaalde instellingen trouwens prima vindt werken voor jouw systeem, kun je deze makkelijk laten toepassen voor alle games uit je collectie. Naast single player is er voor de ondersteunde games lokale multiplayer beschikbaar (afhankelijk van de specifieke game is dit inclusief co-op) en voor elke game wordt er een online klassement bijgehouden. In tegenstelling tot de Capcom Fighting Collection, is er hier helaas geen online multiplayer aan te treffen.

20220716000447_1.jpg


Simpele maar verslavende gameplay, grafisch minder scherp

De gameplay van de meeste van de retrogames beperkt zich ook vooral tot hersenloos rammen op dezelfde knop of allerhande hindernissen instinctief te ontwijken tot je ogen gewoon niet meer kunnen volgen. Net zoals ze vroeger al deden, stralen de games wel nog altijd uitdaging uit en telkens slagen ze erin om je toch maar weer te verleiden tot een nieuwe poging, tot je het maar definitief opgeeft. De Aziatische deuntjes die je ondertussen te horen krijgt, werken wel uiterst aanstekelijk. Tegelijkertijd doet de ganse ervaring je vooral beseffen dat de kwaliteit en het gebruiksgemak van hedendaagse videogames er doorgaans toch ferm op vooruitgegaan is.

Grafisch vind ik Capcom Arcade 2nd Stadium, ondanks de vele instellingen, iets minder scherp voor de dag komen dan de Capcom Fighting Collection. Je kan het spel ook niet in volledig scherm laten weergeven en de overdreven belichting, door het realistisch willen nabootsen van het op de arcadekast invallende licht, maakt het beeld wat waziger en bleker. Tevens bleek de Steam Deck nog niet ondersteund te worden want ondanks diverse compatibiliteitsinstellingen uit te proberen, resulteerde het opstarten van de game steevast in een crash. Dit terwijl de voorganger het nog prima deed op de handheld van Valve.

Conclusie

Capcom Arcade 2nd Stadium is een lege doos zonder het DLC-pakket of wanneer je geen aparte games aanschaft. Helaas zijn de meeste van de beschikbare spellen wat minderwaardig en wat mij betreft kun je dezelfde vechtgames uit die tijd beter spelen via de Capcom Fighting Collection, met een betere beeldkwaliteit én met online multiplayer. Misschien dat een eventuele Game Bundle 2 nog soelaas kan bieden maar momenteel zou ik deze virtuele arcadehal links laten liggen, tenzij je een echte retrofan of fan van het 'oude' Capcom bent.

Pro

  • Retrotijden herbeleven is voor even fun
  • Vooral leuk voor de fans

Con

  • Minder interessante games
  • Geen online multiplayer
6

Over

Beschikbaar vanaf

22 juli 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4

Genre

  1. Action
  2. Fighter
  3. Platformer
  4. Retro
  5. Shooter
  6. Sport

Ontwikkelaar

  1. Capcom

Uitgever

  1. Capcom
 
Ik wordt persoonlijk een beetje moe van al die oude meuk die de laatste jaren iedere keer in een ander jasje uitgebracht worden.
Meestal leuk voor 15 minuten nostalgie, om vervolgens niet meer naar te kijken. 🤷🏻‍♂️
 
Redactie
Ik wordt persoonlijk een beetje moe van al die oude meuk die de laatste jaren iedere keer in een ander jasje uitgebracht worden.
Meestal leuk voor 15 minuten nostalgie, om vervolgens niet meer naar te kijken. 🤷🏻‍♂️
't is inderdaad tijd dat er nog eens een top tier game op ons losgelaten wordt, een soort Elden Ring maar dan met next-gen graphs en een pak amusanter, daar teken ik meteen voor.
 
Terug
Bovenaan