Review: Capcom Fighting Collection

In de jaren negentig heb ik me echt rot geamuseerd met allerhande vechtspellen zoals Streets of Rage, Mortal Kombat en natuurlijk Street Fighter II. Die laatste was mijn persoonlijke favoriet in het genre en leerde ik oorspronkelijk kennen op een arcadekast. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat ik verschillende edities van deze game voor zowel de SNES als de SEGA Megadrive bezat. Niet iedereen had toen al een computer thuis, laat staan een internetconnectie. Het kwam er in die tijd dus vooral op neer om de handleidingen van die consolegames goed te lezen en de diverse truukjes neer te pennen of te onthouden welke aan bod kwamen in gamemagazines of tijdens de zeldzame programma’s over videogames op de tv. Toen ik vernam dat Capcom eind juni tien van hun populairste arcadegames uit die periode opnieuw zou uitbrengen gebundeld in een zogenaamde Capcom Fighting Collection, twijfelde ik dan ook geen moment om deze uit te proberen.

De Capcom Fighting Collection is een compilatie van vechtspellen die uitgebracht werd ter gelegenheid van het 35-jarig jubileum van de enorm populaire Street Fighter-serie. Naast Hyper Street Fighter II bevat de collectie de arcade-versies van nog negen andere vechtspellen die allemaal werden uitgebracht in de periode 1994-2003.

20220625220451_1.jpg


Tien games, maar Hyper Street Fighter II de interessantste

Natuurlijk ga ik er geen doekjes om winden: in de Capcom Fighting Collection staat er slechts één game in het middelpunt van de belangstelling, en dat is Hyper Street Fighter II – The Anniversary Edition. De negen overige games mogen dan wel erg vermakelijk en uitdagend blijken, ze kunnen mijns inziens absoluut niet tippen aan de superioriteit van Street Fighter II.

Om toch maar een compleet overzicht te geven omvat de compilatie naast Hyper Street Fighter II maar liefst vijf titels uit het imposante Darkstalkers-universum: Darkstalkers: The Night Warriors, Night Warriors: Darkstalkers’ Revenge, Vampire Savior: The Lord of Vampire, Vampire Hunter 2: Darkstalkers’ Revenge en Vampire Savior 2: The Lord of Vampire. Cyberbots: Full Metal Madness en Red Earth zijn eveneens het vermelden waard door hun prima combat en mooie achtergronden, terwijl de twee aanwezige spin-offs van de Street Fighter-franchise, namelijk Super Puzzle Fighter II Turbo en Super Gem Fighter Mini Mix, meer als een dessert bij een overvolle maag aanvoelen.

20220625224103_1.jpg


Diverse modi en opties per game

Toch is de ganse collectie als een consistent en kwalitatief product te aanschouwen. Er zijn dan ook verschillende snufjes voorzien om het ding ietwat moderner en toegankelijker te maken. Ik denk hierbij onder meer aan de Online (met standby-functie) en de Training-modi, de Quick-Save die weliswaar helaas beperkt blijft tot één save voor de ganse compilatie, maar ook aan de Move List. Deze laatste is een tijdens de combat op te roepen lijst waarin de toetscombinaties van alle aanvalsacties netjes gedocumenteerd staan. Voor elke versie van de games uit de Capcom Fighting Collection, dat betekent voor zowel de Japanse als de Engelstalige editie, zijn deze opties beschikbaar.

Een resem aan snufjes voor de echte retrogamer ...


Daarnaast zijn er diverse configuraties mogelijk met betrekking tot de gameplay en de graphics die de authenticiteit van de ervaring verder opdrijven. Zo zijn er een aantal display filters beschikbaar waarmee je de typische lijnen, die nillens willens verschenen in de jaren negentig op de arcadebakken en monitoren, op je eigen scherm tevoorschijn kunt toveren. Of je kunt deze volledig uitschakelen voor een scherpere HD-look met wat extra pixels dan uiteraard, iets waar ik wat verder op terugkom. Ook wat de schermresolutie betreft heb je een aantal keuzes: original, 4:3, widescreen, fullscreen, … Heel interessant daarnaast is dat je de layout van de controllertoetsen per game kunt configureren. Tenslotte kun je ook nog, wanneer je niet gaat voor een schermvullende instelling, de art style van het omrandende wallpaper kiezen, terwijl de soundtrack eveneens volledig tot je beschikking staat in het Museum. Wat een luxe!

20220625224134_1.jpg


Uitgebreide online modus, responsieve besturing, gemaakt voor handhelds

Wat de online modus betreft, valt er zelfs nog wat extra te vertellen. Elk van de tien games biedt, naast de optie om je online ranking te raadplegen, de mogelijkheid om zowel een Casual Match, een Ranked Match als een Custom Match te lanceren. Zoals de namen al doen vermoeden, heeft een Casual Match geen enkele impact op je ranking, in tegenstelling tot een Ranked Match. In deze beide modi liggen de regels wel vast, terwijl bij een Custom Match je zelf de te hanteren regels kan bepalen. Deze gaan onder meer over het al dan niet toestaan van speciale moves via één enkele knop, op basis van hoeveel zeges de winnaar toegekend wordt, het maximaal aantal deelnemers, enzoverder. Helaas kon ik nog niets van dit alles uittesten in het kader van deze review. Er bleek namelijk echt nog niemand over deze game te beschikken én op hetzelfde moment als mij online te zijn!

... alsook een droom voor wie dit op de handheld wil spelen!


De besturing van elk van de tien games ervoer ik als heel responsief en accuraat, kortom een droom voor de retrogameliefhebber zoals mij. Het meest aangenaam vond ik nog om de vechtspellen te spelen op mijn Steam Deck. Dit omdat het beeld, wanneer uitgestrekt op een modern en aldus groter scherm, toch wel erg neigde naar te veel pixels. Op de Steam Deck met zijn resolutie van 1280 op 800 bleek er natuurlijk absoluut geen reden om me hieraan te storen. Tevens was het een positieve ervaring om vast te stellen dat echt alles uit de Capcom Fighting Collection out-of-the-box op de handheld werkte, precies alsof de game ervoor gemaakt werd.

Conclusie

De Capcom Fighting Collection bevat een aantal prima vechtspellen die menige retrogamers een positief, nostalgisch gevoel zullen bezorgen. Natuurlijk draait alles rond de Anniversary-Editie van Hyper Street Fighter II, maar de meeste van de andere games zullen eveneens plezante momenten opleveren. Indien je een grote fan bent van Street Fighter II en je nog niet beschikt over de game op een modern platform, zou dit wel eens je kans kunnen zijn.

Pro

  • Heerlijke authentieke retro
  • Responsieve besturing
  • Zalig op een handheld zoals Steam Deck

Con

  • Quick-save beperkt tot één voor de ganse collectie
  • Online moet nog op gang komen
8

Over

Beschikbaar vanaf

24 juni 2022

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. Xbox One

Genre

  1. Fighter

Ontwikkelaar

  1. Capcom

Uitgever

  1. Capcom
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan