Reuzegom en Sanda Dia

Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?

• Totaal aantal stemmers
    257
Opmerkelijke reconstructie / beelden van de feiten op VTM Nieuws.
Moet de eerste keer zijn dat zoiets zo expliciet getoond wordt om 19u ‘ s avonds…

Het is allemaal wel wat grijzer dan dat natuurlijk. Er zijn elk jaar hopen dopen die niet zo problematisch blijken te zijn. Het is ook zo dat iedereen op voorhand weet wat je moet doen, al is er uiteraard de groepsdruk om er bij te horen, die voor vele studenten wel zal gelden.

Zaken zoals Sanda Dia zijn natuurlijk wel de uitzondering, een extreem geval bij een extreme studentenvereniging. Als daar dan een sadistje/idioot doopmeester is, die zelf al van de wereld bezopen is, dan kan het mislopen.

Voor mij is het niet helemaal duidelijk of de traditie van studentendopen nu zo schadelijk is, of het eerder gaat om een vorm van traditie die net wat kleur geeft aan het studentenleven. Uiteindelijk zijn het allemaal volwassenen, dus ik vind wel dat zo'n traditie mag (binnen bepaalde grenzen).

Ik ben zelf ook niet gedoopt, ik vond die mensen van de studentenclub toen we de voorstelling kregen eigenlijk een bende zieligaards. Dat was dan de harde kern van het bestuur, waar duidelijk wat mensen bijzaten die gewoon zo lang mogelijk student wilden zijn, en dan op hun klak twee zilveren sterren hadden (buisjaar), een gouden (geslaagd), opnieuw twee zilveren, enz. om het te rekken.

Klinkt herkenbaar.
Ik vond de studentenkring van mijn richting ook maar een hoopje idioten bij elkaar. Nooit veel mee te maken willen hebben...
Denk trouwens dat ik tijdens mijn studententijd echt veel heb geleerd over 'peer pressure', en hoe daar niet in mee te gaan. Want er zijn inderdaad veel studenten die bij een kring gaan 'om er bij te horen'. Zuipen doet ge ook om er bij te horen (zeker de eerste studentenjaren schuldig aan, maar daarna zoals gezegd geleerd dat ge niks moet doen omdat uw vrienden het ook doen).

Ook nooit helemaal begrepen hoe het zat met die extra kringen (die niet verbonden zijn aan 1 faculteit), zoals bv. Reuzegom. Ik wist alleen dat daar voornamelijk van die arrogante eikeltjes bij zaten die zich beter voelen dan de rest.

Pfff daarnet die reconstructie met beelden gezien. Als je ziet dat het al zó lang slecht gaat met iemand moest er veel vroeger een alarmbel afgaan. Die gast was s morgens al super slecht.

Hm,

ik heb gekozen voor taakstraf, met dewelke dat ze nu de rest van hun studie tijd overal moeten helpen in de kantine, helpen met opkuis enzoverder... Zodat heel de school kan zien, "dat zijn die van de studentendoop waar een jongen stierf!".

Een goede straf zou ook zijn het opdoeken van de betreffende studentenclub... dan lopen de daders hiermee de rest van hun leven rond dat ze verantwoordelijk zijn van de stopzetting van de club. Dan zouden de andere clubs ook wat voorzichtiger zijn met die dopen.

Gevangenisstraf vind ik echt overdreven, het is een studentendoop die uit de hand gelopen is. Ik schrik van de mensen die zeggen gevangenisstraf meer dan 10 jaar... In mijn ogen is het meer een vorm v ongeluk.

Pfff daarnet die reconstructie met beelden gezien. Als je ziet dat het al zó lang slecht gaat met iemand moest er veel vroeger een alarmbel afgaan. Die gast was s morgens al super slecht.

Vijf minuten hun verstand gebruiken en het was niet gebeurd (en dan bedoel ik niet de schachten),
Voor mij staat dit gelijk aan doodslag met voorbedachte rade.

Gevangenisstraf vind ik echt overdreven, het is een studentendoop die uit de hand gelopen is. Ik schrik van de mensen die zeggen gevangenisstraf meer dan 10 jaar... In mijn ogen is het meer een vorm v ongeluk.
We hebben het hier wel over iemand die gestorven is door de nalatigheid van mensen? En uit die reconstructie blijkt dat ze al véél vroeger aan de alarmbel hadden MOETEN trekken.

Doodslag met voorbedachte rade? Dat is een contradictio in terminis vrees ik.

@Wizard of midian : is al lang opgedoekt dacht ik.
Excuses… ik zocht een minder gewichtig woord dan “moord”, maar we hebben het hier op zich dan wel over doodslag. Je laat niet iemand urenlang onderkoelen door die in een put te steken, als je ziet dat hij niet meer in staat is om rationeel “nee” of “stop” te zeggen.
Dan verwacht je eerder dat er hulp zou worden geboden, dan dat ze hun masochistische lusten verder zetten.

We hebben het hier wel over iemand die gestorven is door de nalatigheid van mensen? En uit die reconstructie blijkt dat ze al véél vroeger aan de alarmbel hadden MOETEN trekken.
Maar zou je bijvoorbeeld ook 10 jaar gevangenisstraf geven aan uitbaters van een kinderdagverblijf waar een kind sterft (wat buiten in uitzonderlijke omstandigheden bijna steeds nalatigheid zal zijn). Of aan iemand die iemand doodrijdt in het verkeer (en in fout is)?

Geen idee of het natuurlijk louter nalatigheid zal zijn en er zijn ook wel wat mogelijke verzwarende omstandigheden maar 10 jaar geven voor wat dan juridisch "onopzettelijke doding" zou zijn is iets dat we nooit doen, dat zijn straffen die je met doodslag zelf niet altijd krijgt.

Dan verwacht je eerder dat er hulp zou worden geboden, dan dat ze hun masochistische lusten verder zetten.
Dit is wat jij er van maakt + wie wil er nu niet dat die lintjesmannen op hun doos gaan, maar een ervaren rechter zal anders oordelen. Random 'nalatigheid met de dood tot gevolg' gegoogled en dan gaat het toch richting 2 jaar met uitstel bij één uitgesproken verantwoordelijke dader, hier is het een groep.

@Wizard of midian : is al lang opgedoekt dacht ik.
Goede zaak.
Er moet een straf zijn, helemaal mee akkoord.
Maar het is onopzettelijk (hoop ik toch) en de schachtentemmer was waarschijnlijk zelf zat...
Het is als een hoop vrienden die een auto-ongeluk hebben, de chauffeur heeft gedronken maar overleeft, de passagier naast hem sterft.
Geef je die chauffeur nu 10 jaar cel?
VInd ik een moeilijk verhaal.

Dit is wat jij er van maakt + wie wil er nu niet dat die lintjesmannen op hun doos gaan, maar een ervaren rechter zal anders oordelen. Random 'nalatigheid met de dood tot gevolg' gegoogled en dan gaat het toch richting 2 jaar met uitstel bij één uitgesproken verantwoordelijke dader, hier is het een groep.
Ik hoop dat een ervaren rechter toch ook zal zinnenspelen op het gebrek aan volwassenheid en het feit dat er geen (of te laat) hulp werd geboden aan een mens in nood, vooral doordat blijkt dat ze wel degelijk beseften dat ze een limiet hadden overschreden (zie uitspraken op de getoonde smartphone video’s).

Fragment uit nieuwsblad.be:

Niet de Reuzegommers, maar Sanda Dia zelf is verantwoordelijk voor zijn eigen dood. Dat concluderen enkele beklaagden voorafgaand aan het proces. Letterlijk: “Sanda Dia heeft de stoffen enkel door zijn eigen toedoen ingenomen. Hij stemde uitdrukkelijk zelf in met de doop”, schrijft de advocaat van Q.W., een van de achttien beklaagden. Zelfs het woord “automutilatie” valt. De Edegemse ingenieursstudent heeft volgens die these dus zichzelf vergiftigd en is daardoor overleden. Het is een conclusie die de nabestaanden bijzonder zwaar valt en vol ongeloof achterlaat. “De waanzin voorbij.”

Triest.

Tussen schachtenmeester en schacht bestaat er een machtsrelatie, maar ook een vertrouwensrelatie.
De schacht weet op voorhand dat hij vernederd zal worden, dat hij dronken zal zijn, dat hij gore dingen zal moeten doen, … maar bovenal, dat hij zijn lot en leven in handen legt van iemand anders die de verantwoordelijkheid draagt en die er zal voor zorgen dat hij het overleeft.

Idem als de relatie chauffeur/inzittende van @Wizard of midian hierboven.
Als die chauffeur gedronken heeft, dan heeft hij zijn verantwoordelijkheid niet genomen.

Goede zaak.

Er moet een straf zijn, helemaal mee akkoord.
Maar het is onopzettelijk (hoop ik toch) en de schachtentemmer was waarschijnlijk zelf zat...
Het is als een hoop vrienden die een auto-ongeluk hebben, de chauffeur heeft gedronken maar overleeft, de passagier naast hem sterft.
Geef je die chauffeur nu 10 jaar cel?
VInd ik een moeilijk verhaal.
Moeten we dan medelijden hebben meet zowel de studentenclub als een dronken chauffeur die een dode veroorzaakt?
Beide gelijkaardige gevallen die zwaar bestraft moeten worden volgens mij.
Dronkenschap praat in beide gevallen niks goed.

Terug
Bovenaan