RETRO: Tour de France 2006

Status
Niet open voor verdere reacties.
x

De befaamde Belga Sport aflevering over de TDF 1995, waar het Lottoteam in de vernieling werd gereden door iedereen.
En 3 man kreeg nadien géén contract meer en alle drie moesten ze stoppen met profwielrenner in 1996. Je zou voor minder toegeven aan het spul hé.

 
Laatst bewerkt:
van waar haal je die info juist?

Ik herinner toch vaag dat Riis (jaren na datum) zelf eigenhandig heeft toegegeven, dat zijn bloed zo dik was als stroop en dat hij dacht elk moment een hartaanval te krijgen.

Dat hij midden in de nacht opstond om op de rollen te rijden, dat is wel de eerste keer dat ik daarvan hoor. Dat lijkt mij een broodjesaap verhaal.
Dat hebben ze zelfs vorig jaar nog getoond in 1 of andere reportage. Ik weet wel niet meer welke (belga sport?) en toen zat er zelfs videomateriaal bij dat hij snachts op stond om op de rollen te rijden.
 
Dat hebben ze zelfs vorig jaar nog getoond in 1 of andere reportage. Ik weet wel niet meer welke (belga sport?) en toen zat er zelfs videomateriaal bij dat hij snachts op stond om op de rollen te rijden.
Ja, want ze gaan dat zeker niet gebruiken als beeld om het dramatischer te maken.

Er gaan heel wat urban legends de ronde hierrover. Dat ze een enkeling eens uit zijn bed gaan moeten gehaald hebben, dat zal wel. Maar systematisch elke nacht op je rollen moeten zitten? Vind ik moeilijk om te geloven. Dan zouden er nog veel meer in hun slaap gestorven zijn (de wielrenner vna die tijd stond nu ook niet bekend om zijn intellect)

Natuurlijk in elke film of documentaire over doping komt dat beeld terug, lekkere tv.
 
Ik vraag me af als dat ook niet in Prikken en Slikken van Willy Voet stond, maar als Festina-verzorger zal hij daar ook niet op de gangen van de Telekom-ploeg hebben rondgelopen natuurlijk...
 
Zo tot 2010 ergens volgde ik het wielrennen wel fan. Vroeger dikwijls op mijn fietske de tour nagespeeld, totaal zot van Abdoezjaparov for some reason :)

Dat debacle van de Lotto ploeg herinner ik me ook nog. De werden echt als de losers neergezet, het klein Belgisch ploegske dat ni mee kon.
En dan komt '98 en begint het te dagen wat voor een periode het eigenlijk wel niet was. Sindsdien veel en veel meer wantrouwen tegenover elke prestatie. Uiteraard genoot ik nog wel van de koers maar in't achterhoofd was er altijd de "is die wel clean" gedachte.
Behalve in 2006, niks in't achterhoofd, dat was gewoon meteen een "wat voor zever is dit" moment. Vanaf het moment dat hij finishte was het wachten tot het nieuws kwam.

Mr Fingers: thanks voor de Belgasport link, had die nog nooit gezien. Eigenlijk erg te doen met die mannen van toen. 't is zoals daar op't eind wordt gezegd: die grote kanonnen die hebben broodroof gepleegd op de kleintjes die niet mee deden.

Wielrennen blijft imo nog altijd één van de schoonste sporten, zeker de periode van de klassiekers.
 
360205-23892211-2560-1440.jpg

:love:
doping of niet. Wat een helden zijn me dat.
 
Sindsdien veel en veel meer wantrouwen tegenover elke prestatie. Uiteraard genoot ik nog wel van de koers maar in't achterhoofd was er altijd de "is die wel clean" gedachte.
Ik volg de koers niet, maar er zijn weinig sporten waar ik dit gevoel niet heb. Het blijft een wapenwedloop tussen opsporen en gebruiken, waar veel landen op nationaal niveau toch een bedenkelijke rol in spelen.

Bij momenten volg ik het gewichtheffen. Iedereen denkt nu natuurlijk: "duidelijk toch dat die gebruiken". Ja, China blinkt uit, een tijd terug was dat Kazachstan, daarvoor Rusland. Moet ik geen tekening bij maken. Maar anderzijds maak je mij niet wijs dat het in andere sporten beter is gesteld.
 
Voor zij die het zich interesseren
Racing through darkness van Millar, fantastisch boek om de psychologie achter het gebruik echt te begrijpen.

Bloedbroeders, over de Rabobank tijd, ook heel interessant om het teamgebeuren beter te snappen. En amusant.

Wie gelooft die renners nog van Vandeweghe, over het hoe en wat achter doping
 
Deze thread bewijst het tegendeel 😀.
Klassiekers: Bruylandt, Aldag, Musseeuw, (Ballan), Zabel,...

Ik snap wat je bedoelt, maar ik kon het niet laten.
Sean Kelly!!!
Van voor mijn tijd maar gelukkig bestaat YouTube. MSR van 1992, absolute nagelbijter.

Moreno Argentin, Viervoudig winnaar LBL, winnaar van de ronde, winnaar van Lombardije, wereldkampioen, podium giro... Lijkt EINDELIJK op weg naar winst in la primavera, wat zijn vierde monument zou opleveren. Gaat te keer als een gek en niemand lijkt er nog naartoe te kunnen. Tot ene Sean Kelly zijn duivels ontbindt en er alsnog onverhoopt in slaagt Argentin voorbij te rijden. Kelly wint, Argentin 2. Complete heartbreak. Te meer als je dan achteraf ziet dat dit de laatste echte explosie was van Argentin. Sindsdien nog maar 3 giroritten en de WP, wat uiteraard in schril contrast staat met de carrière voor die befaamde MSR.

Wat een sport
 
Eigenlijk erg te doen met die mannen van toen.


Ja, voor Peter de Clercq en Rudy Verdonck was het gewoon een drama. En je ziet die verbittering nog bij die mensen.

Ik herinner me nu ook weer ineens die befaamde etappe in de tour van 2006. Pa keek traditiegetrouw altijd naar de volledige uitzending (als het zo'n saaie etappe was misschien de laatste 50km ofzo), maar toen kwam hij al ergens rond half drie naar buiten op't terras en zei: "'t klopt niet, der wordt gefoefeld".

Hij heeft dat nog eens een keer gezegd: toen Cancellara op de Muur van Geraardsbergen Boonen geparkeerd liet staan in 2010.
 
Sean Kelly!!!
Van voor mijn tijd maar gelukkig bestaat YouTube. MSR van 1992, absolute nagelbijter.

Moreno Argentin, Viervoudig winnaar LBL, winnaar van de ronde, winnaar van Lombardije, wereldkampioen, podium giro... Lijkt EINDELIJK op weg naar winst in la primavera, wat zijn vierde monument zou opleveren. Gaat te keer als een gek en niemand lijkt er nog naartoe te kunnen. Tot ene Sean Kelly zijn duivels ontbindt en er alsnog onverhoopt in slaagt Argentin voorbij te rijden. Kelly wint, Argentin 2. Complete heartbreak. Te meer als je dan achteraf ziet dat dit de laatste echte explosie was van Argentin. Sindsdien nog maar 3 giroritten en de WP, wat uiteraard in schril contrast staat met de carrière voor die befaamde MSR.

Wat een sport
Zo terneergeslagen na dat verlies dat hij moest grijpen naar (meer) doping, om min of meer weg te deemsteren in de anonimiteit tot die befaamde WP 1994.
 
Hij heeft dat nog eens een keer gezegd: toen Cancellara op de Muur van Geraardsbergen Boonen geparkeerd liet staan in 2010.
Er zijn voor zover ik weet nog steeds geen aanwijzingen dat Cancellara andere benzine tankte dan Boonen. Dat was gewoon iemand uit het wiel rijden zoals je wel vaker zag in de wielersport, zeker bergop in de Ronde. In dat opzicht is wat Bettiol deed in de Ronde van 2019 niet minder spectaculair mijns inziens. Die deed hetzelfde en hield stand tegen één van de beste pelotons die we ooit gezien hebben in het klassieke voorjaar. Sagan, Valverde, Van Aert, van der Poel, Van Avermaet en Naesen nog op hun top, Asgreen met een goeie dag, ...

Wat Cancellara een week later deed, vond ik veel indrukwekkender dan in die Ronde.
 
het gaat ook niet over de andere benzine maar eerder over de geruchten van de motortjes in de fietsen rond die periode bij Saxo Bank. Allez daar denk ik toch aan
 
Canc was zeker niet zuiver tot op de graat...
Zie ook zijn OS titel in 2016... van waar kwam dat plots nog?? efkes carriere afsluiten met een buitenaardse prestatie, alle toptijdrijders van toen degraderen met 1minuut terwijl hij zelf al 5 jaar geen toptijdrit gewonnen had.
Is zowat het meest recente dopingexploot dat ik mij kan voor de geest halen in het huidige wielrennen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan