Restaurants in financiële moeilijkheden door stijgende onkosten

Bij "Bee May" in Mol kan je alvast de beste loempia's vinden van België! En 6 stuks voor €9,50 valt nog me.
Of het gerold is op een Thaise schone kan ik helaas niet garanderen.

Over duur eten gesproken: in het weekend gaan eten bij een lokale brasserie(eetcafé) en van de suggesties "scampi en tongrolletjes" gekozen.
2 tongrolletjes en 3 scampi's op het bord voor €34 :rofl: Hallo en tot nooit meer.
Dan liever een paar euro meer betalen in de betere bistro.
De uitbaatster is alvast toch om duimen en vingers van af te likken. En altijd supervriendelijk.

Inderdaad wel de beste Thai van Mol, Lommel en omstreken.

Bij "Bee May" in Mol kan je alvast de beste loempia's vinden van België! En 6 stuks voor €9,50 valt nog me.
Of het gerold is op een Thaise schone kan ik helaas niet garanderen.

Over duur eten gesproken: in het weekend gaan eten bij een lokale brasserie(eetcafé) en van de suggesties "scampi en tongrolletjes" gekozen.
2 tongrolletjes en 3 scampi's op het bord voor €34 :rofl: Hallo en tot nooit meer.
Dan liever een paar euro meer betalen in de betere bistro.
Paar weken geleden nog eens McDonald's gegeten. We hebben hier de gewoonte dat de jarige kiest wat we eten op zijn/haar verjaardag, en onze jongste zoon koos McDo.

120€, en een half uur later had ik alweer enorme honger.

Paar weken geleden nog eens McDonald's gegeten. We hebben hier de gewoonte dat de jarige kiest wat we eten op zijn/haar verjaardag, en onze jongste zoon koos McDo.

is idd schandalig duur geworden voor die brol. Vergeleken met hoeveel je maar betaald in Amerika voor fastfood.

Pizzahut Heist : Failliet
Domino's Heist: Faillet en heropstart
Belchicken Heist: Faillet en heropstart

Echter het probleem is eigenlijk: Stel Makila wil graag een pizzaria uitbaten. Pizzahut Heist is failliet en het pand is vrij. Ah wel het gemakkelijkste (maar ook het meest risicovol) = Ik kan dat pand huren en in naam van pizzahut pizza's beginnen verkopen. ;)

Ikzelf kan dan failliet gaan. Ik neem alle risico's en kosten op mij als nieuwe eigenaar. Pizzahut zelf krijgt alle baten maar daarmee is ook alles gezegd. Dus men claimt mss wel dat pizzahut Heist failliet gegaan is maar eigenlijk is dat een beetje een vals beeld dat mensen er van hebben.

De keten achter Pizzahut heeft gewoon de locatie uitgezogen en heeft zelfs nooit enig verlies gemaakt hé.

Bijvoorbeeld pizzahut baat zijn eigen restaurants uit op toplocaties en duur of niet, mensen komen daar toch nog af en toe langs. En op minder goeie locaties (zoals in Heist) waar het risico te groot is, besteedt Pizzahut dat gewoon uit. De huurder loopt dan tegen de grootste kosten en risico's aan en niet de keten zelf.

Opmerking: Ik heb zeker en vast weldegelijk de indruk dat er minder volk naar zo'n ketens naartoe gaat wegens de snel stijgende prijzen. Maar men haalt er vast en zeker nog ruim voldoende marges op.

Dat is vaak het verdienmodel achter die ketens.
McDonalds haalde bv. wereldwijd ook veel meer inkomsten uit franchises en verhuur van panden dan uit het uitbaten van eigen vestigingen.

Blijt een feit dat een simpele pitta op korte tijd verdriedubbeld is van prijs. Dat was vroeger cheap fastfood en kan je moeilijk als luxe bestempelen. Het aan huis leveren, daar valt nog over te discussiëren.

Was gewoon te goedkop denk ik. Nu is het veel meer in verhouding met was ik betaal in de frituur. Vroeger was het de goedkope optie, vandaag evenwaardig (imo)

Ik geloof dat mensen de dag van vandaag dat veel te weinig beseffen. Op dat gebied leven we als maatschappij in mijn ogen veel te veel boven onze stand.
Bwa, in Indonesie bijvoorbeeld wordt er nog veel meer eten afgehaald / op restaurant gegaan dan hier. En het is daar, zelfs gecorrigeerd voor de grote verschillen in loon & vermogen, goedkoper dan hier. Ja, je zit dan misschien op een plastieken stoel maar who cares.

En je kan moeilijk zeggen dat ze ginder boven hunne stand leven he.

Hetzelfde met de was laten doen inclusief strijken, kost daar 3 euro voor een volle wasmand. In Belgie ben je waarschijnlijk >100 euro kwijt, dus iedereen doet het gewoon zelf. Omdat alle services door de hoge labor kost hier zo duur zijn leven wij op sommige vlakken veel minder comfortabel dan de zogezegd 'armere' landen.

Laatst bewerkt:
Bwa, in Indonesie bijvoorbeeld wordt er nog veel meer eten afgehaald / op restaurant gegaan dan hier. En het is daar, zelfs gecorrigeerd voor de grote verschillen in loon & vermogen, goedkoper dan hier.

En je kan moeilijk zeggen dat ze ginder boven hunne stand leven he.

Hetzelfde met de was laten doen inclusief strijken, kost daar 3 euro voor een volle wasmand. In Belgie ben je waarschijnlijk >100 euro kwijt, dus iedereen doet het gewoon zelf. Omdat alle services door de hoge labor kost hier zo duur zijn leven wij op sommige vlakken veel minder comfortabel dan de zogezegd 'armere' landen.
Dat en de kleinere ongelijkheid. Ik weet niet hoe het zit in Indonesië, maar ik vermoed dat in België het verschil in loon tussen horecapersoneel/bezorgers en een mediaanloon (laat staan een gemiddeld) kleiner is.

In Mexico kan je ook alles wel uitbesteden aan iemand die voor een hongerloon 10u werkt per dag. Zelfs in Turkije, als ik een van mijn studenten hoor praten, kan je veel meer zaken uitbesteden als middenklasse.

Dat is vaak het verdienmodel achter die ketens.
McDonalds haalde bv. wereldwijd ook veel meer inkomsten uit franchises en verhuur van panden dan uit het uitbaten van eigen vestigingen.
Volgens mij baat McDonalds geen enkel restaurant uit in België.

Volgens mij baat McDonalds geen enkel restaurant uit in België.

Inderdaad. In de VS en mogelijks andere markten zitten ze wel met een mix tussen eigen uitbating en franchise. Maar eigenlijk zijn ze dus eerder een vastgoedbedrijf dan een fastfoodketen :p

€120 is dan toch voor een verjaardagsfeest met vriendjes? Vorige week toevallig ook nog eens naar de McDonalds geweest. 26€ betaald voor 2 big mac menus en 1 happymeal, vond ik wel nog meevallen qua prijs.

Met hoeveel volk ga je dan naar de McDo als je 120 euro kwijt bent?
Een menu kost tussen de 10 en de 14 euro denk ik? (afhankelijk waar je gaat)

https://www.mcds-menu.com/ vs https://www.mcdonaldsmenu.be/

Zoveel verschil zit er toch ook niet meer op.
True, was recent ook in het nieuws. Hun winst was gekrompen en deels kwam daar doordat ze geen echt goedkoop menu meer in hun aanbod hadden en prijzen serieus gestegen waren.

https://www.ft.com/content/f79bbcd4-856e-49ea-8659-e067c67e0109

Joe Erlinger, president of McDonald’s USA, said in an open letter in May that the average cost of a Big Mac Meal had risen 27 per cent since 2019, to $9.29 in the US, though he said the cost of many menu items had been outpaced by inflation.
Bijna 30% erbij, dat kan wel tellen.
Nu bieden ze terug een goedkoop menu van 5$ aan om meer klanten te lokken.

Runder prijs is stevig gestegen.
Van 350 in 2021 tot bijna 700 nu.
ff5jzz6.png

Runder prijs is stevig gestegen.
Van 350 in 2021 tot bijna 700 nu.
ff5jzz6.png
Ik koop zoals bijna iedereen die ik ken de laatste jaren rechtstreeks bij de boer voor rundsvlees en niet langer in de supermarkt. Het is nog steeds een grote prijsstijging maar in verhouding heel wat minder (want geen tussenstation en rechstreeks uit België) én het vlees is ook gewoon veel beter.

Ik koop zoals bijna iedereen die ik ken de laatste jaren rechtstreeks bij de boer voor rundsvlees en niet langer in de supermarkt. Het is nog steeds een grote prijsstijging maar in verhouding heel wat minder (want geen tussenstation en rechstreeks uit België) én het vlees is ook gewoon veel beter.
Vraag me af of dat echt zo is of roze bril fantasie, zou je dat merken als het gebakken is?

Vraag me af of dat echt zo is of roze bril fantasie
Ik dacht dat ook lang tot ik mij toch liet overhalen. Ik kan niet voor een ander spreken maar als ik toch nog eens rundsvlees koop uit een supermarkt en dat klaar maak dan krijg ik dat nog amper binnen. Koop het gewoon zelf eens bij een boerderij en volg je eigen oordeel. ;)

Het is natuurlijk altijd in een (veel) grotere hoeveelheden tov een supermarkt (of zelfs een slager). Ik koop dan ook vlees per 10 kg (ook oa worsten, stoofvlees ...)

Terug
Bovenaan