Restaurants in financiële moeilijkheden door stijgende onkosten

Ik denk dat er ook gewoon teveel restaurants blijven hangen zijn in de tijd. De nieuwe generaties vragen een andere restaurantbeleving dan 10-20 jaar geleden.
Is het niet eerder omgekeerd? De dingen die ik voornamelijk zie falen, zijn allemaal van die hipster dingen die uit de grond gestampt zijn toen het economisch goed ging. De gevestigde klassieke zaken (zowel topzaken als brasseries) doen het hier in de buurt nog altijd goed.

Nu wilt niemand echter nog een "deluxe" versie van een basis ding aan een deluxe prijs. Allez, "deluxe" dingen die ik weten falen heb de afgelopen jaren (daarom niet allemaal hier in de buurt): gehaktballen, stoemp, croques, hotdogs, frieten, hamburgers, ...

En natuurlijk ook nieuwe concepten die gewoon niet aanslaan op hun locatie. Zoals de wildgroei aan pokébowl zaken.

De vraag is dus voornamelijk: welke soort horeca zaken gaan er voornamelijk failliet en waarom. Want bovenstaande is natuurlijk ook gebaseerd op wat ik zie en ervaar maar is daarom geen absolute waarheid.

Het is ook gewoon heel duur geworden, je zit snel aan 100€ met twee voor een voorgerechtje en een koffie achteraf. 5 jaar geleden was dat toch meer uitzonderlijk.

Wij waren onlangs gaan lunchen en bovenop de 15€ die ik moest betalen voor 1, weliswaar lekkere, crocque monsieur, moest ik nog eens bijbetalen voor een mini potje mayonaise.

Ik vind concurrentie door dat soort pop ups of zomerbars ook wel oneerlijk. Zo had je hier in de buurt er eentje tijdens de zomer in de velden (een zaak op landbouwgrond, doe het maar): groot terrein, rustig gelegen, plaats genoeg om tafels ver van elkaar te zetten en allerhande speeltuigen voor kinderen te plaatsen. Dat ze daar dan hoge prijzen vragen voor simpele dingen wordt gewoon gezien als iets dat er bijhoort. Dan lopen daar jobstudenten rond die allen uit dezelfde jeugdbeweging komen. Een ander "zomerinitiatief" was een soort fancy zomerbar die meer het concept had van een danscafé, ook in de velden. De ene buurt die kloeg over geluidsoverlast was dan zogezegd gewoon een lastige mens.

Ik vraag me af of dat werkelijk zo zware concurrentie is voor de gewone horeca? Zeker het type popups dat jij omschrijft, lijken me dat niet echt te zijn. Ook ik woon in een landelijke streek: ook hier zijn die popups gelegen in de velden, op boerderij erven enz... Ik vraag me af met wie ze dan eigenlijk concurreren. Toen ik 18 was (in 1996) lagen er 15 cafés in mijn dorp. Nu nog 2. In de omliggende gehuchten (waar de popups zich bevinden) zijn al jaren geen cafés meer. Ze lijken me hier eerder een gat op te vullen in de zomer in plaats van het andere zaken moeilijk te maken. In de steden is dat wellicht een ander verhaal.

De vraag is dus voornamelijk: welke soort horeca zaken gaan er voornamelijk failliet en waarom. Want bovenstaande is natuurlijk ook gebaseerd op wat ik zie en ervaar maar is daarom geen absolute waarheid.
Een voorbeeld waarom bepaalde zaken failliet zijn gegaan. Een héél goeie TOP pizzazaak (echt héél lekkere en goede pizza's) vs de goedkopere zaken zoals Dominos & Pizzahut. Welke van die 3 zaken zijn hier in Heist Op Den Berg onlangs failliet gegaan denk je? Je zou denken: Die pizzazaak akkoord? Het antwoord is echter 'neen fout'. ;)

De uitbater van de pizzazaak is zelf eigenaar van zijn pand. Dominos en pizzahut waren uitbesteed door de 'ketens' aan zelfstandige uitbaters. Dus die zaken werden 'gehuurd'. Door de inflatie waren die zelfstandigen verplicht deze kosten door te rekenen aan de klanten. De pizzazaak verhoogde zéér bewust zijn prijzen NIET. Letterlijk 0€ erbij. Zo slim was hij dus wel. :D

1. De pizza van die topzaak was (en is) van betere kwaliteit
2. De pizza van die topzaak was (en is) goedkoper
3. De huurprijs van de panden van dominos en pizzathut waren echter wél gestegen door de inflatie. Die topzaak had daar geen last van. (Natuurlijk wel van de duurdere ingrediënten)

Het resultaat? De zelfstandige uitbaters van de dominos en pizzahut zijn bankroet gegaan want daar kwam géén kat meer naar toe.
En ze konden helemaal hun prijzen gelijk houden want dan maakten ze gewoon verlies. Die topzaak maakte minder winst maar nog steeds winst.

Wat er na die faillissementen gebeurde ? Ah wel die pizzazaak heeft daarna zijn prijzen (lichtjes) verhoogd want de mindere goden waren nu 'weg'.

Is het niet eerder omgekeerd? De dingen die ik voornamelijk zie falen, zijn allemaal van die hipster dingen die uit de grond gestampt zijn toen het economisch goed ging. De gevestigde klassieke zaken (zowel topzaken als brasseries) doen het hier in de buurt nog altijd goed.

Nu wilt niemand echter nog een "deluxe" versie van een basis ding aan een deluxe prijs. Allez, "deluxe" dingen die ik weten falen heb de afgelopen jaren (daarom niet allemaal hier in de buurt): gehaktballen, stoemp, croques, hotdogs, frieten, hamburgers, ...

En natuurlijk ook nieuwe concepten die gewoon niet aanslaan op hun locatie. Zoals de wildgroei aan pokébowl zaken.

Ik denk dat het een beetje de twee is eerlijk gezegd. Die hippe zaken die amper winstgevend zijn, iets dat door de lage instapdrempel van de horeca versterkt wordt, maar ook oudere zaken (of gewoon oude stijl). Bij die laatste beeld ik me een typische landelijke brasserie in die nooit veel concurrentie heeft gekend en eigenlijk prijs/kwaliteit gezien maar iets pover aflevert. Bij wat oudere mensen is uiteten gaan per definitie een zelfzame gebeurtenis, dus eender wat is eigenlijk al een ervaring. Ondertussen blijven die zaken prijs/kwaliteit weinig ideaal, en mensen kijken veel meer rond, kennen meer alternatieven, ...

Althans, zo zie ik het toch een beetje in bij ons in de buurt. Daar heb je echt een hoop zaken die ik gewoon duur vind voor de klassieke brasseriekost die ze maar opdienen, maar bij een bepaald (ouder) publiek blijven die het goed doen want dat is zowat alles wat er in de buurt te vinden is, en een dorp verder gaan of naar de stad is een mentale drempel.
Ik vraag me af of dat werkelijk zo zware concurrentie is voor de gewone horeca? Zeker het type popups dat jij omschrijft, lijken me dat niet echt te zijn. Ook ik woon in een landelijke streek: ook hier zijn die popups gelegen in de velden, op boerderij erven enz... Ik vraag me af met wie ze dan eigenlijk concurreren. Toen ik 18 was (in 1996) lagen er 15 cafés in mijn dorp. Nu nog 2. In de omliggende gehuchten (waar de popups zich bevinden) zijn al jaren geen cafés meer. Ze lijken me hier eerder een gat op te vullen in de zomer in plaats van het andere zaken moeilijk te maken. In de steden is dat wellicht een ander verhaal.
Het aantal café's is overal sterk gereduceerd ten opzichte van vroeger, maar hier zijn er wel nog, met terras en ook wel enkele met een mooie locatie. Dus volgens mij verliezen die in de zomer wel klanten aan die pop ups.

Dat is toch net het ding, die popups vullen geen gat in de zomer maar liggen voor een stukje ook aan de basis. Zomermaanden zijn de topmaanden voor horeca en vooral café’s, daar kan je met een legitieme zaak bijna nooit tegenop. Zeker niet als die popups zich amper aan dezelfde strenge regels moet houden als een andere horeca zaak.

Daarmee wil ik niet zeggen dat zomerbars de hoofdreden zijn. De manier waarop mensen hun vrije tijd spenderen is ook veranderd. Veel mensen zullen tegenwoordig eerder thuis afspreken met vrienden. Of zullen andere activiteiten doen die niet enkel puur drank of eet gericht zijn. Je zit op veel plaatsen al tegen 3 euro voor een pint bier (sommige plaatsen al hoger), dan moet je natuurlijk niet verschieten als er minder mensen langskomen.

Daarmee wil ik niet zeggen dat zomerbars de hoofdreden zijn. De manier waarop mensen hun vrije tijd spenderen is ook veranderd. Veel mensen zullen tegenwoordig eerder thuis afspreken met vrienden. Of zullen andere activiteiten doen die niet enkel puur drank of eet gericht zijn. Je zit op veel plaatsen al tegen 3 euro voor een pint bier (sommige plaatsen al hoger), dan moet je natuurlijk niet verschieten als er minder mensen langskomen.
Dat klopt natuurlijk ook. Wij hebben een redelijke tuin, maar nu ook niet gigantisch. Maar we hebben daar nu wel al twee keer rond de 30 man ontvangen, en daarvoor de (kleine) investering gedaan van wat plooitafels en -stoelen te kopen. We plannen ook wel om dat vaker te doen, ook gewoon met een klein groepje vrienden. Als je dan wat drank inslaat, en via takeaway ofzo pizza bestelt heb je een leuke avond voor een fractie van de kost als je dat in een horecazaak doet, en met kleine kinderen ook vaak praktischer.

Maar dat is dan IMO voornamelijk concurrentie voor horecabezoeken waar de zaak zelf weinig "meerwaarde" geeft: standaard drank en eten. Als je werkelijk op zoek gaat naar bv. een uitzonderlijke maaltijd ligt dat anders, en ik denk ook niet dat zo'n zaken met dezelfde problemen kampen.

De dame in dit artikel stelt dat ze courgettes goedkoper op de markt voor haar deur zag, dan dat ze aan haar leverancier diende te betalen. Met alle respect, van iemand die helemaal niet thuis is in die wereld, ben je dan niet gewoon dom om bij die leverancier te blijven ipv ze elders te kopen? Of werken ze daar met totaalcontracten dat je ook duurdere producten bij hun wel moet aankopen?
Anders schrap je dat gewoon en ga je zelf om de paar dagen een doos courgetten op de markt kopen toch...

Voor de rest hangt het ook wat af van wat voor eten je klaarmaakt natuurlijk, maar tegenwoordig met al die bestelapps en dergelijk, moet het vast wel mogelijk geweest zijn om afhaalmaaltijden aan te bieden en eventueel zelfs te prioritiseren. Achter de hoek (bij wijze van spreken) een hamburgertent die gewoon geen zitplaatsen heeft in zijn etablissement. Dat is een afhaaltoog voor klanten en bestelapp-chauffeurs.
En die zijn al jaren open, en hebben geweldig goede recensies online. Op dat vlak treed ik @Sir.Killalot wel bij dat sommigen precies niet evolueren met de tijd.

Ik denk dat het een beetje de twee is eerlijk gezegd. Die hippe zaken die amper winstgevend zijn, iets dat door de lage instapdrempel van de horeca versterkt wordt, maar ook oudere zaken (of gewoon oude stijl). Bij die laatste beeld ik me een typische landelijke brasserie in die nooit veel concurrentie heeft gekend en eigenlijk prijs/kwaliteit gezien maar iets pover aflevert. Bij wat oudere mensen is uiteten gaan per definitie een zelfzame gebeurtenis, dus eender wat is eigenlijk al een ervaring. Ondertussen blijven die zaken prijs/kwaliteit weinig ideaal, en mensen kijken veel meer rond, kennen meer alternatieven, ...

Althans, zo zie ik het toch een beetje in bij ons in de buurt. Daar heb je echt een hoop zaken die ik gewoon duur vind voor de klassieke brasseriekost die ze maar opdienen, maar bij een bepaald (ouder) publiek blijven die het goed doen want dat is zowat alles wat er in de buurt te vinden is, en een dorp verder gaan of naar de stad is een mentale drempel.
Maar spreek je jezelf hier niet keihard tegen?
Jij vindt die brasseries te duur & uiteten is bij wat oudere mensen een zeldzame gebeurtenis. Maar ondertussen zitten die brassseries wel vol met al die oudere mensen die niet een dorp verder willen gaan... Als het uit eten gaan zo zeldzaam is bij die oudere mensen, gaan die brasseries het niet goed doen met dat publiek hé :p

Naar mijn ervaring, gaande van brasseries tot sterrenzaken is dat er meer uit gegeten wordt door oudere mensen dan jongere. In veel zaken zie je zelfs de vaste klanten die wekelijks of meerdere keren per week komen. En dat zijn bijna altijd de oudere garde, denk 50+
Ik zie ook bitter weinig gezinnen met kinderen 's avonds, wat ook logisch is. En veel ouders gaan ook niet vaak zonder de kinderen 's avonds op restaurant, toch niet als ik kijk naar de ouders in mijn vrienden en kennissenkring. Eens de kinderen oud genoeg zijn (voor babysit of het huis uit), gaat men veel meer uit eten.

Dat is toch net het ding, die popups vullen geen gat in de zomer maar liggen voor een stukje ook aan de basis. Zomermaanden zijn de topmaanden voor horeca en vooral café’s, daar kan je met een legitieme zaak bijna nooit tegenop. Zeker niet als die popups zich amper aan dezelfde strenge regels moet houden als een andere horeca zaak.

Het verdwijnen van die cafés gebeurde wel al jaren voor het opkomen van die popup trend, wat toch een vrij recent gegeven is. Zeker als het over cafés gaat lijkt me dat (helaas, ik heb zelf heel vaak en graag in dorpscafés gehangen) een model te zijn dat niet meer levensvatbaar is. Mensen gaan niet meer wekelijks op café. Wel willen ze op een mooie zomerdag bv. een fietstochtje maken en onderweg in een mooie groene omgeving iets drinken. En dat is dan inderdaad een gat dat zo'n popup in een plaatselijk veld opvult.

Maar spreek je jezelf hier niet keihard tegen?
Jij vindt die brasseries te duur & uiteten is bij wat oudere mensen een zeldzame gebeurtenis. Maar ondertussen zitten die brassseries wel vol met al die oudere mensen die niet een dorp verder willen gaan... Als het uit eten gaan zo zeldzaam is bij die oudere mensen, gaan die brasseries het niet goed doen met dat publiek hé :p

Naar mijn ervaring, gaande van brasseries tot sterrenzaken is dat er meer uit gegeten wordt door oudere mensen dan jongere. In veel zaken zie je zelfs de vaste klanten die wekelijks of meerdere keren per week komen. En dat zijn bijna altijd de oudere garde, denk 50+
Ik zie ook bitter weinig gezinnen met kinderen 's avonds, wat ook logisch is. En veel ouders gaan ook niet vaak zonder de kinderen 's avonds op restaurant, toch niet als ik kijk naar de ouders in mijn vrienden en kennissenkring. Eens de kinderen oud genoeg zijn (voor babysit of het huis uit), gaat men veel meer uit eten.
Het is niet omdat ze het goed blijven doen bij die oudere mensen dat ze daarom vol zitten hé. Als je enkel nog maar oudere mensen kan bekoren die geen dorp verder willen gaan, ga je volgens mij een onzekere toekomst tegemoet.

Maar ik denk dat er ook gewoon heel veel mensen met zo'n horecazaak starten zonder de juiste competenties of zonder er goed over na te denken. Die willen dan iets aanbieden dat ze zelf leuk vinden, maar niet zelden zonder (deftig) te onderzoeken of op die locatie, voor dat concept, voor die prijs die je nodig hebt om rendabel te zijn, er voldoende vraag is.

Je kan dat natuurlijk niet allemaal exact gaan voorspellen, en je kan ook niet verwachten dat al die horeca-ondernemers op voorhand grote doorgedreven marktonderzoeken gaan doen. Maar ik ben er vrij zeker van dat veel van die ondernemers dat gewoon helemaal niet doen en er gewoon aan beginnen. En dan gaat het niet alleen om idealistische dromers, want zo beginnen er volgens mij veel in de sector, maar ook om ondernemers die denken "ah, amai, poke bowls, dat trekt goed in Brussel zeg!" en dat dan zonder veel na te denken zo goedkoop mogelijk kopiëren in andere steden.

Maar ik denk dat veel restaurants ook wel degelijk afzien van het feit dat de nieuwe generaties minder uitgebreid gaan lunchen/dineren, ook minder op zakenlunch gaan, enz. In veel klassieke restaurants en brasserieën waar je, zeker 's middags, binnenstapt waan je je tegenwoordig in de cafetaria van een woonzorgcentrum hé. De jongere generaties zie je daar gewoon bijna niet. Maar stap 's middags een alternatiever, sneller concept binnen en het zit afgeladen vol met die generaties.

Het is niet omdat ze het goed blijven doen bij die oudere mensen dat ze daarom vol zitten hé. Als je enkel nog maar oudere mensen kan bekoren die geen dorp verder willen gaan, ga je volgens mij een onzekere toekomst tegemoet.
Als ze momenteel nog kunnen blijven bestaan, doen ze het toch beter dan alle failliete zaken of die in financiële moeilijkheden; waar de thread over gaat. Wat de toekomst brengt, weet niemand en doet er ook niet echt toe in deze thread dat over het heden gaat...

Als ze momenteel nog kunnen blijven bestaan, doen ze het toch beter dan alle failliete zaken of die in financiële moeilijkheden; waar de thread over gaat. Wat de toekomst brengt, weet niemand en doet er ook niet echt toe in deze thread dat over het heden gaat...
Deels mee eens maar niet helemaal. Af en toe moet je als zaak ook naar de toekomst kijken. OK nu is het nog niet te laat voor een zaak die goed draait én waar alleen nog gepensioneerden komen opdagen. Maar als je last minute nog moet beginnen switchen dan komt dat natuurlijk niet meer goed. Dan ben je gewoon TE laat. Je moet tijdig inspelen op wat komen gaat.

Maar dat is met alles zo.

Maar ik denk dat er ook gewoon heel veel mensen met zo'n horecazaak starten zonder de juiste competenties of zonder er goed over na te denken. Die willen dan iets aanbieden dat ze zelf leuk vinden, maar niet zelden zonder (deftig) te onderzoeken of op die locatie, voor dat concept, voor die prijs die je nodig hebt om rendabel te zijn, er voldoende vraag is.

Je kan dat natuurlijk niet allemaal exact gaan voorspellen, en je kan ook niet verwachten dat al die horeca-ondernemers op voorhand grote doorgedreven marktonderzoeken gaan doen. Maar ik ben er vrij zeker van dat veel van die ondernemers dat gewoon helemaal niet doen en er gewoon aan beginnen. En dan gaat het niet alleen om idealistische dromers, want zo beginnen er volgens mij veel in de sector, maar ook om ondernemers die denken "ah, amai, poke bowls, dat trekt goed in Brussel zeg!" en dat dan zonder veel na te denken zo goedkoop mogelijk kopiëren in andere steden.

Maar ik denk dat veel restaurants ook wel degelijk afzien van het feit dat de nieuwe generaties minder uitgebreid gaan lunchen/dineren, ook minder op zakenlunch gaan, enz. In veel klassieke restaurants en brasserieën waar je, zeker 's middags, binnenstapt waan je je tegenwoordig in de cafetaria van een woonzorgcentrum hé. De jongere generaties zie je daar gewoon bijna niet. Maar stap 's middags een alternatiever, sneller concept binnen en het zit afgeladen vol met die generaties.
Daarom ook de vraag welke horecazaken vooral falen. Want de thread is begonnen met zo'n conceptrestaurant dat failliet ging en de uitbaatster die klaagt over alles behalve haar concept...

En verder hangt het ook van de locatie af en doelpubliek. Als je bv. in de Brusselse zakenwijken en errond kijkt, zitten beide soort zaken goed vol 'smiddags op een werkdag. Ga je echter 'savonds gaan eten, zijn het toch vooral de klassiekere zaken die vol zitten. En dan is de vraag natuurlijk: welke soort zaak gaat het financiëel moeilijker hebben: die dat zowel 'smiddags als 's avonds volk trekt of die dat enkel 'smiddags volk trekt?

Veel van die lunch-zaken die een "goedkope", snelle hap aanbieden; zijn maar beperkt open en maken niet veel winst. Zie het croque ding van de OP (open van 10u tot 15u...). In Brussel heb ik zo ook al genoeg lunchzaken zien komen en gaan. Terwijl de klassieke zaken die 'smiddags een beperkte (goedkopere) lunchkaart hebben en 's avonds een volledigere kaart hebben blijven bestaan en volk blijven trekken.

Of het type zaak waar ik het over heb is een grote groep, met elk wat kleine verschillen in winstgevendheid, die langzaam maar zeker naar de afgrond beweegt, en waar we het dus hebben over die zaken die al overkop zijn gegaan, wetende dat er nog zitten aan te komen?

Allezja, mij allemaal goed hoor, maar ik zie niet echt in waarom ik niets mag toevoegen aan wat volgens jouw mening de oorzaak is. Tenzij er effectief cijfers voorhanden zijn (en hoe kan je die vinden volgens "type"?), zijn dit toch allemaal maar anekdotes? Zullen we misschien de threadpolicing aan de mods overlaten?

Deels mee eens maar niet helemaal. Af en toe moet je als zaak ook naar de toekomst kijken. OK nu is het nog niet te laat voor een zaak die goed draait én waar alleen nog gepensioneerden komen opdagen. Maar als je last minute nog moet beginnen switchen dan komt dat natuurlijk niet meer goed. Dan ben je gewoon TE laat. Je moet tijdig inspelen op wat komen gaat.
Als dat een zaak is die al even bestaat (en ik had het toch over zo'n zaken), zullen de uitbaters ook geen jonge mensen meer zijn :p Dus waarom? Die gaan tegen dan gewoon stoppen.

De laatste vier jaar waren in het algemeen een perfecte cocktail om de horeca schade toe te brengen. Corona, inflatie, energiecrisis... Mensen komen minder buiten, geven minder uit, en al je belangrijke uitgaveposten stijgen gevoelig.

Als het economisch minder gaat zijn dat de eerste zaken die verminderen. Logisch gevolg van de algemene economische achteruitgang die bezig is. Horeca wordt steeds meer een privilege, in plaats van iets alledaags. Ik verbaas me eerlijk gezegd al twee jaar over hoe vol de restaurants blijven zitten. Blijkbaar toch wat minder dan ik als indruk had.

Over de discussie over pop-ups: Misschien zijn pop-ups een duurzamer alternatief voor veel vaste horeca-aangelegenheden. Wat voor zin heeft een café uit te baten waar 85% van de tijd 1-2 klanten binnenzitten? Beter iets uitbaten dat er enkel effectief staat als mensen er zin in hebben, toch? Dan kunnen de uitbaters tijdens de andere momenten iets nuttigers met hun tijd doen. Sommige uren maken die wsl een omzet van minder dan tien euro.

Laatst bewerkt:
Veel horeca zaken zijn au fond ook slecht gerund (kijk naar de gemiddelde aflevering van Kitchen Nightmares of Andermans Zaken hier en je ogen vallen open). Neem daar dan nog eens bij dat de prijzen enorm omhoog zijn gegaan en de kwaliteit/hoeveelheid nauwelijks wijzigt.

Ik vind concurrentie door dat soort pop ups of zomerbars ook wel oneerlijk. Zo had je hier in de buurt er eentje tijdens de zomer in de velden (een zaak op landbouwgrond, doe het maar): groot terrein, rustig gelegen, plaats genoeg om tafels ver van elkaar te zetten en allerhande speeltuigen voor kinderen te plaatsen. Dat ze daar dan hoge prijzen vragen voor simpele dingen wordt gewoon gezien als iets dat er bijhoort. Dan lopen daar jobstudenten rond die allen uit dezelfde jeugdbeweging komen. Een ander "zomerinitiatief" was een soort fancy zomerbar die meer het concept had van een danscafé, ook in de velden. De ene buurt die kloeg over geluidsoverlast was dan zogezegd gewoon een lastige mens.
Dat is ook de scheefgroei die er is in de toepassing van de "pop-up regels". In se gaat het om een vrijstelling van omgevingsvergunning voor een tijdelijke functiewijziging van een vergund pand. Doelstelling was dat leegstaande handelszaken bv tijdelijk als horecazaak konden gebruikt worden zonder al te veel drempels, of dat je, in afwachting van het afronden van een procedure tot functiewijziging alvast gedurende een beperkte periode al kon opstarten.

Recente rechtspraak van de Raad van State toont ook duidelijk aan dat het voorbeeld dat jij aanhaalt, waarbij een agrarische bestemming tijdelijk moet wijken voor een horeca-bestemming, veelal niet in aanmerking komt voor die vrijstelling van omgevingsvergunning (minstens dat in het beslissingsproces te weinig rekening wordt gehouden met de algehele bestemming van het gebied)...

Terug
Bovenaan