Reservist bij Defensie

Voor mij ontbreken er nog wel wat zaken.

Ik ben reeds 5 jaar beroepsmilitair geweest in een gevechtseenheid, ik heb mezelf reeds geschoold naar een software ontwikkelaar.

Moet ik al deze opleidingen nog doen? Kan ik ook als onder officier of dergelijke beginnen?

Je gaat nog steeds door de MIF moeten gaan. Je start rang is afhankelijk van je opleiding, daar verandert er ook niets.
Maar als je reeds beroepsmilitair was, ben je dan niet verplicht reservist na je afzwaaien?

Je gaat nog steeds door de MIF moeten gaan. Je start rang is afhankelijk van je opleiding, daar verandert er ook niets.
Maar als je reeds beroepsmilitair was, ben je dan niet verplicht reservist na je afzwaaien?
10 jaar verplicht niet actieve reserve. Nog 2 jaar te gaan 😁

Voor mij ontbreken er nog wel wat zaken.

Ik ben reeds 5 jaar beroepsmilitair geweest in een gevechtseenheid, ik heb mezelf reeds geschoold naar een software ontwikkelaar.

Moet ik al deze opleidingen nog doen? Kan ik ook als onder officier of dergelijke beginnen?
In mijn lichting zaten ook ex-beroeps, die hebben ook alles opnieuw moeten doen.

Een paar basisvragen over de opleidingen voor reservisten.
- MIF (en GMO): die 2 weken zijn aaneensluitend? Dus ma-vr / weekend naar huis / ma-vr ?
- GPO hangt waarschijnlijk van profiel?
- Lang haar: ik ben man en heb lang haar -> ik heb ergens gelezen dat reservisten in 'korte haarsnit' moeten verschijnen. Is dit zo voor reservisten? Lang haar in een dot toegelaten? (bron: https://www.mil.be/media/sq5mrtqs/11gn_onthaalbrochure.pdf)

Ik ben medisch geschikt (reservist) verklaard en ben me aan het voorbereiden op m'n sollicitatiegesprek.

Merci.

MIF en GMO zijn inderdaad telkens twee weken aansluitend, tenzij er ergens een feestdag ofzo tussenzit dan kan het opgesplitst worden maar dat is eerder uitzonderlijk. Is inderdaad maandag tot vrijdag, maar ik ben telkens zondagavond al binnengegaan zoals bijna iedereen doet.

GPO hangt af van de eenheid en de functie. Bij de infanterie is dit ook twee weken, zoals MIF en GMO. Ik heb het programma gezien van de GPO bij Bevrijding/5e Linie en dat is wel heavy. Gezien ze reservisten beter gaan beginnen opleiden zie ik die evolutie ook wel gebeuren bij de andere eenheden.

De tijd dat je met een broske moest verschijnen is wel voorbij hoor. Dames met lang haar mogen dat in een dot doen of een kort staartje, ik ga er vanuit dat dit voor mannen ook zo is.

Ga je naar de genie in Burcht?

Weet niet waar het plaatsen, mijn gok is dat hier mss wel een militair zit.

Ivm een familierechtzaak en een ex die beweert weekendwerk te doen bij defensie (is korporaal chef volgens zijn ontvangen loonbrief) verklaart het volgende:
Hij kan geen bewijzen afleveren van weekendwerk. Is er dan geen tijdsregistratie en kan je gepresteerde uren niet bekijken. Hoe regelen ze dat dan?

Op zijn loonbrief zie ik 4 componenten die loon opbrengen:
- Maandwedde
- Loopbaantoelage (dat is om het verschil met prive kleiner te maken heb ik begrepen)
- Kledijvergoeding
- Digitale Communicatie

Ik weet ondertussen dat er een tool bestaar hrm@defence waar alle HR zaken instaan en volgens documenten van het ACV krijgt een militair per gewerkte dag in het weekend een weekendtoelage (volgens de huidige index >100 euro bruto per dag), echter staat die op geen van de ontvangen loonbrieven. Kan ik dus concluderen dat hij weekendwerk niet kan bewijzen omdat hij dat effectief niet doet?

Ik heb vrijdag as mijn interview (spontane sollicitatie voor reservist-officier).

Aan welke soort vragen zou ik mij normaal kunnen verwachten? Of wordt er voornamelijk gepolst naar motivatie?

Alle tips zijn welkom!

Ik heb vrijdag as mijn interview (spontane sollicitatie voor reservist-officier).

Aan welke soort vragen zou ik mij normaal kunnen verwachten? Of wordt er voornamelijk gepolst naar motivatie?

Alle tips zijn welkom!

Je stelt jezelf voor, je levensloop tot nog toe en op basis van dat graven ze dieper. Belangrijk is natuurlijk om consistent te zijn en niet door de mand te vallen. Motivatie blijft natuurlijk wel dé prioriteit, want het is en blijft uiteraard een sollicitatiegesprek.

Alle tips zijn welkom!
Succes Vdsn,
Mijn sollicitatie voor reservist-officier is volgende maand, laat gerust weten welke vragen ze stelden.
Welke functie?

Je stelt jezelf voor, je levensloop tot nog toe en op basis van dat graven ze dieper. Belangrijk is natuurlijk om consistent te zijn en niet door de mand te vallen. Motivatie blijft natuurlijk wel dé prioriteit, want het is en blijft uiteraard een sollicitatiegesprek.
Bedankt voor de input!

Goed! Vriendelijke en professionele psychologe die het interview afneemt.

Zoals hierboven werd aangegeven: je begint met jezelf voor te stellen en gaandeweg wordt je “levensloop” verder uitgediept en worden er bijkomende vragen gesteld (onder meer om terug te koppelen naar de vraag: “waarom ervaring x, y, z binnen defensie/die eenheid een troef zou kunnen zijn, etc).

M.i. willen ze voornamelijk een degelijk beeld hebben van welk vlees er in de kuip ligt. Die mensen zien volgens mij wekelijks vrij veel volk de revue passeren, dus hebben vrij snel door of er bullshit wordt verkocht of niet. Gewoon eerlijk zijn, uw persoonlijke motivatie helder weergeven en er “staan” (bv. negatieve zaken erkennen, mocht daar om gevraagd worden).

Echt voorbereiden kan je het interview volgens mij niet (ik heb wel de Strategische Visie Defensie 2035 een aantal keer goed doorgenomen, maar inhoudelijk zijn we daar niet in op ingegaan).

Laat maar weten mocht je nog meer input willen!

Deze week gehoord dat ik mag starten aan mijn opleiding als reservist! :woohoo: Enfin, de 'opleiding' is beperkt tot MIF (en GPO), GMO is blijkbaar optioneel. Zo wordt de opleiding natuurlijk wel heel beknopt haha

Nog mensen hier die zich hebben ingeschreven voor MIF van augustus? :)

Deze week gehoord dat ik mag starten aan mijn opleiding als reservist! :woohoo: Enfin, de 'opleiding' is beperkt tot MIF (en GPO), GMO is blijkbaar optioneel. Zo wordt de opleiding natuurlijk wel heel beknopt haha

Nog mensen hier die zich hebben ingeschreven voor MIF van augustus? :)
Is dat dan voor een specifieke reservistenfunctie?

Terug
Bovenaan