Klopt, maar ik wou bij de infanterie en dat kan nu niet meer.
Ik ben nu door mijn diploma ingedeeld bij CIS, maar ik zou eigenlijk graag muteren naar ISTAR als daar plaatsen zouden vrijkomen. Weet jij of zoiets vlot gaat?
Geen idee qua ISTAR (zitten daar zelfs reservisten?), maar normaal verloopt een mutatie tamelijk moeizaam. Defensie is een zeer logge bureaucratie waar de interne communicatie veel te wensen overlaat en waar je voor alles 2 miljoen documenten moet onderteken en moet laten circuleren, dus ik vrees er wat voor.

Plaatsen voorbehouden voor reservisten zijn tot nog toe redelijk 'fixed', kan zijn dat dat in de toekomst veel soepeler wordt en dat je een 'echt' volwaardig 'reservekorps' krijgt i.p.v. de huidige situatie dat reservisten goedkope werkkrachten zijn die hier en daar de gaten een beetje opvullen.
De vorige minister, Dedonder, heeft wel wat doen bewegen, maar het zal, zoals ik al zei, vooral aan Francken zijn om heel de santeboutique te 'moderniseren'.
@Muñoz, heeft u via uw contacten met kabinet/binnen de reserve toevallig zicht op de plannen die de overheid heeft mbt extra verlof voor reservisten? Ik weet dat er een dienst
EESi: Employer Engagement & Support Initiative wordt opgericht binnen defensie die de samenwerking met werkgevers moet optimaliseren, maar zou er ook extra wetgeving rond komen?
Tot nog toe is het inderdaad zo dat reservisten verlof moeten nemen in hun (burger)job. Maar ja, als je pakweg 32 verlofdagen hebt per jaar, en je moet er dan al 10+ 'opofferen' om voor defensie te komen werken, is het niet verwonderlijk dat er niet veel mensen staan te springen om (actief) reservist te worden. Daarom ook (wellicht) dat een zeer groot deel van de reservisten zelfstandigen zijn.
Of reservisten in de toekomst echt specifiek verlof zouden krijgen voor hun taken bij defensie, dat kan. Maar dat lijkt me gezien o.a. de budgettaire besparingen toch nog niet voor morgen. Want het gaat de overheid zijn die die extra verlofdagen gaat moeten betalen, en niet de werkgever. Je zou ook kunnen vragen aan je werkgever of je elk jaar onbetaald verlof kunt nemen. Een pervers effect is dat het in ieder geval je het in beide gevallen wel minder interessant zou maken op de arbeidsmarkt. Want een (profit-oriented) werkgever zal altijd de voorkeur geven aan iemand die zich voltijds op het werk kan gooien i.p.v. iemand die al snel een maand op een jaar bezig is voor defensie, en al helemaal als dat buiten z'n eigen verlofdagen is.
De vrijwillige brandweer/ambulanciers/civiele bescherming hebben al een redelijk goed uitgewerkt systeem qua opgeroepen worden tijdens werkuren (voor zover ik weet), maar vraag me af of dat voor defensie mogelijk zou zijn. Het is nu niet zo dat België geregeld binnengevallen wordt, dus dat soort dringende 'interventies' hebben we niet.
Er is wel degelijk een verschil: een losse lasik flap op missie zorgt voor repatriëring, langdurig uit strijd.
Een stofje onder contactlens is een 5 minuten probleem dat ter plaatse door iedereen kan opgelost worden.
Ik pleit niet voor het 1 of ander maar het mag ook niet te simplistisch worden gesteld.
Enfin, het is een beleidskeuze wil ik maar zeggen. Net zoals vele andere zaken bij recrutering. Als je tekorten wil opvullen kan je soepel zijn uiteraard.
In dezelfde logica: een kapotte bril bij iemand met pakweg een -4 aan beide ogen los je ook niet meteen op. Die is even goed compleet buiten strijd (tenzij die een hele optiek in z'n binnenzak heeft zitten). En een contactlens vervangen in een gevechtssituatie met dikwijls vuile handen en zonder water, good luck.
De ogen worden in de standaarduitrusting goed beschermt, de kans dat die flap in een gevechtssituatie loskomt is quasi nihil. En dan kan je mensen met een bril ook uitsluiten, want bij een trauma kan er een stuk glas afbreken en in het oog terechtkomen.
Nee, eender welke correctieve oogingreep verbieden is achterhaald, en daar moet je echt geen arts voor zijn om daar over te oordelen. In landen zoals de VS, Duitsland, Italië, ..., geven die al langer geen uitsluiting meer, terwijl dat toch landen zijn met een 'serieuzer' leger (en met een langere traditie) dan die van ons.