Reservist bij Defensie

Bij mij is die kledijvergoeding ondertussen al meer dan dat ik heb moeten uitgeven. Gratis geld.
Veel hangt van de functie af.
Iemand in een bureaufunctie of mekanieker die komt ruimschoots toe met de 60-70€ per maand. De infanterist die wekelijks op terrein zit in weer en wind zal niet toekomen met die vergoeding als hij een beetje comfort wil. Goretex materiaal is duur en niet alles kan je kopen via de militaire keten.

Krijg je als reservist elke maand kledijvergoeding?

Het is blijkbaar toch een succes, die oproepen om zich aan te melden als reservist :thumb:
Defensie komt ook steeds meer in de media met oa reclamespots, dat zal één van de redenen zijn. Plus de oorlog in Oekraïne natuurlijk.

En dan zijn er nog veel kandidaten die er dit jaar hebben naast gegrepen. Ik vermoed (en hoop) dat er dit jaar nog een bredere werving aankomt. De huidige lichting dateert nog van oktober 2023 toen de reserve nog niet zo'n hot topic was.

Ik vond dat nu niet direct reclame... het feit dat pompen al gelijk geschakeld wordt aan lijfstraffen...

Ik heb al veel kinderen dan lijfstraffen gegeven en heb er zelf ook al heel veel ondergaan... deze interpretatie begint mij een beetje belachelijk te worden.

Ik vond dat nu niet direct reclame... het feit dat pompen al gelijk geschakeld wordt aan lijfstraffen...

Ik heb al veel kinderen dan lijfstraffen gegeven en heb er zelf ook al heel veel ondergaan... deze interpretatie begint mij een beetje belachelijk te worden.
Jezus, dat klinkt wel heel soft. Mezelf fysiek en mentaal uitdagen zijn voor mij net twee redenen om wél bij het leger te gaan.

Pompen als straf mocht al niet meer toen ik beroeps werd in 2006. Trainen voor de sportproeven was dan weer geen probleem. Het verschil tussen een straf en een training was dat de onderofficier moest meepompen. Als je het echt te gortig maakte wisselde ze gewoon af. Sgt 1 laat iedereen 20 keer pompen, ging binnen en werd afgewisseld door sgt 2 om terug 20 keer te pompen en zo verder tot niemand nog kon.
Ik heb maar ene geweten die meer kon pompen dan de 6 kaderleden samen 😄

Ik heb uiteindelijk besloten om toch niet op het voorstel in te gaan. Zou anders binnen 14 dagen ingelijfd worden.
Toen ik de akte van dienstneming doorgestuurd kreeg en de wet erop nasloeg kwamen toch teveel twijfels. Vooral het feit dat er toch theoretisch veel plichten verbonden zijn waar je ook bij ontslag nirt onderuit kan en eigenlijk niet zoveel voordelen. Ik merkte ook de logheid van het sydteem. Het avontuur en afwisseling leek me fijn, maar eigenlijk kan ik ook gewoon verlof nemen en dan avontuurlijke dingen doen - no strings attached.

Sinds begin september is er een nieuwe werving gestart en ik overweeg om opnieuw te solliciteren. Maar ik zou ook graag beter begrijpen in welke mate je nog verplichtingen hebt nadat je ontslag zou nemen.

Aangezien jij het zwart op wit hebt gezien, zou je dit misschien even willen duiden? Dat zou veel helpen :)

Sinds begin september is er een nieuwe werving gestart en ik overweeg om opnieuw te solliciteren. Maar ik zou ook graag beter begrijpen in welke mate je nog verplichtingen hebt nadat je ontslag zou nemen.

Aangezien jij het zwart op wit hebt gezien, zou je dit misschien even willen duiden? Dat zou veel helpen :)
Een dienstneming heeft steeds tot gevolg dat je 10 jaar verplicht oproepbaar bent. Ook als je stopt wordt je nog steeds in een niet actieve reserve gezet.

Wat houdt die militaire basisopleiding eigenlijk in voor iemand die als technicus bij de reserve gaat?

Dat is voor iedereen hetzelfde, ongeacht de functie. Je leert basis militaire skills zoals schieten en navigatie. Ook al ga je dat voor de meeste functies waarschijnlijk nooit meer nodig hebben.

Ok tnx

Ik heb een collega (we werken in volcontinue 7 dagen shifts) met 3 jonge kinderen die dan ook nog eens 2 tot 3 avonden voetbaltrainer is.
Die heeft ook nog de tijd gevonden om reservist te worden dus ik vroeg me af of het een financieel iets was 😄

Bwah, maar het bleef/blijft voor Defensie toch heel moeilijk om die ingevuld te krijgen. Nu na wat mediacampagnes zal dat wat makkelijker gaan, maar reservist zijn blijft voor quasi elke werkende mens een heel moeilijke opgave. Als mensen al niet afknappen op "het leger" (vanwege zwaarlijvigheid, te oud, aandoeningen of simpelweg geen interesse), of de oubolligheid van het Belgisch leger (wat wel objectief een issue is), dan wel omdat ze geen 7+ dagen per jaar van hun verlof willen opofferen. Het is maar een heel kleine populatie die alle vakjes kan aanvinken. Andere reservisten die ik ben tegengekomen zijn vaak zelfstandigen of kunnen onbetaald verlof krijgen en zijn single/kinderloos. Dus het is een heel kleine populatie.

Ben zelf ook reservist (was tot vorig jaar student-reservist), maar van zodra ik echt gesetteld zit in een vaste job die ik echt graag doe en ik zou geen onbetaald verlof kunnen nemen, dan zal Defensie het eerste zijn dat ik opgeef. M'n vriendin vond het ook spannend het eerste jaar, maar draait nu ook al met haar ogen als het over Defensie gaat. 😂 Het is leuk om te leren schieten, drillen, en gewoon te leren kennen hoe Defensie 'werkt', en je kan uitpakken met uw uniform tegen de vrienden, maar achteraf gezien bleken mijn verwachtingen wel iets te spectaculair. Ons leger is gewoon oude krot dat is blijven stilstaan in de vorige eeuw, en dat merk je op alle vlakken. Ik ben wel geswitcht van een administratieve functie (als student kon alleen maar dat), naar de 'enigste' "gevechtsfunctie" die je als reserve-officer via wederoproeping kan doen, maar ik heb al gehoord dat de enige actie die ik zal zien het gevecht is met de aftandse bureaustoel. Enfin, we zullen zien over enkele maanden. :oi22:
Ik ben ook aan het kijken om eventueel reservist te worden, en ik vroeg me af welke 'gevechtsfunctie' je als officier reservist met wederoproeping juist doet? Is dit bij de marine fusiliers? Dit is momenteel zowat de enige 'niet IT' functie die ik zag staan voor reservist officier met wederoproeping.

Nog mensen die zich dit voorjaar gaan opgeven als reservist?

Ik las vandaag dat ze vorig jaar maar 600 van de 1000 open plaatsen hebben ingevuld, ondanks dat er meer dan 2000 kandidaat-reservisten waren.

Vond het toch wel verrassend dat men blijkbaar zo streng is, het kan toch niet dat 1400 van de 2000 kandidaten compleet ongeschikt zijn voor een functie als reservist?

Link naar het artikel:

Wat ik wel niet goed begrijp is het werkregime van reservist.
Op de website van de vacatures voor reserve kan je bij werkregime sorteren op 'voltijds' of 'in overleg'
Maar ik dacht dat je bij de reserve je enkele dagen of weken per jaar beschikbaar stelt aan defensie. Hoezo dan voltijds?

Link naar het artikel:

Wat ik wel niet goed begrijp is het werkregime van reservist.
Op de website van de vacatures voor reserve kan je bij werkregime sorteren op 'voltijds' of 'in overleg'
Maar ik dacht dat je bij de reserve je enkele dagen of weken per jaar beschikbaar stelt aan defensie. Hoezo dan voltijds?
Dat is voltijds voor bepaalde duur, je kan een jaar bij het leger gaan.

En ze zijn inderdaad zeer streng, vooral op medisch vlak. Achterhaald zelfs want veel van die wetgeving dateert nog uit de jaren 80.

Dat is voltijds voor bepaalde duur, je kan een jaar bij het leger gaan.

En ze zijn inderdaad zeer streng, vooral op medisch vlak. Achterhaald zelfs want veel van die wetgeving dateert nog uit de jaren 80.

Dan is het toch zeer moeilijk om mensen daarvoor te vinden. Moet je al je job opgeven om een jaar bij defensie te gaan, er zullen weinig mensen zijn die dit willen lijkt me.

Terug
Bovenaan