Renovatiepremies

Zopas eens gebeld naar 1700. Kwartier gewacht en vervolgens iemand aan de lijn gekregen die mij telkens wou afschepen ("het is drukker dan normaal bij de aanvragen, nog even geduld!", "je zal na 11 maanden een brief krijgen met ofwel de beslissing ofwel melding dat het nog langer zal duren", "het heeft geen nut om al een bezwaarschrift in te dienen!", bla bla).
Ik vroeg me luidop af waarom er dan termijnen gehanteerd worden als ze toch kunnen doen wat ze willen. En of ik niet gewoon de dossierverantwoordelijke mocht spreken. Dan toch maar doorverbonden geweest met de dossierverantwoordelijke. De beslissing zou al betekend en verstuurd geweest zijn via de post, toevallig deze week... Zeer benieuwd.

Dergelijke afwimpeltechnieken zou je toch eerder verwachten bij een commercieel bedrijf. De assertieve burger mag daadwerkelijk de status van zijn dossier krijgen, de minder mondige burger die wordt afgewimpeld. Beetje trieste werkwijze toch, voor een overheid.
Maar enfin, we zullen zien of en wanneer het hier binnenvalt.
 
Laatst bewerkt:
Zopas eens gebeld naar 1700. Kwartier gewacht en vervolgens iemand aan de lijn gekregen die mij telkens wou afschepen ("het is drukker dan normaal bij de aanvragen, nog even geduld!", "je zal na 11 maanden een brief krijgen met ofwel de beslissing ofwel melding dat het nog langer zal duren", "het heeft geen nut om al een bezwaarschrift in te dienen!", bla bla).
Ik vroeg me luidop af waarom er dan termijnen gehanteerd worden als ze toch kunnen doen wat ze willen. En of ik niet gewoon de dossierverantwoordelijke mocht spreken. Dan toch maar doorverbonden geweest met de dossierverantwoordelijke. De beslissing zou al betekend en verstuurd geweest zijn via de post, toevallig deze week... Zeer benieuwd.

Dergelijke afwimpeltechnieken zou je toch eerder verwachten bij een commercieel bedrijf. De assertieve burger mag daadwerkelijk de status van zijn dossier krijgen, de minder mondige burger die wordt afgewimpeld. Beetje trieste werkwijze toch, voor een overheid.
Maar enfin, we zullen zien of en wanneer het hier binnenvalt.
Na lang lurken toch een account gemaakt om hier op in te pikken: exact hetzelfde hier. Ingediend in december vorig jaar, de deadline van onze aanvraag is 21/08, in mei (!!) vroegen ze extra documenten op, meteen doorgestuurd en bevestiging van goede ontvangst gekregen. Daarna crickets ... Zal toch ook maar eens bellen voor ik die aangetekende brief verstuur. Zucht.
 
Na lang lurken toch een account gemaakt om hier op in te pikken: exact hetzelfde hier. Ingediend in december vorig jaar, de deadline van onze aanvraag is 21/08, in mei (!!) vroegen ze extra documenten op, meteen doorgestuurd en bevestiging van goede ontvangst gekregen. Daarna crickets ... Zal toch ook maar eens bellen voor ik die aangetekende brief verstuur. Zucht.
Op wonen.antwerpen [at] vlaanderen [punt] be ga je waarschijnlijk meer succes hebben (of het mailadres voor jouw provincie), ze hebben daar de laatste keer mijn mailtje doorgestuurd naar de verantwoordelijke voor mijn dossier en die heeft dan geantwoord.
 
Op wonen.antwerpen [at] vlaanderen [punt] be ga je waarschijnlijk meer succes hebben (of het mailadres voor jouw provincie), ze hebben daar de laatste keer mijn mailtje doorgestuurd naar de verantwoordelijke voor mijn dossier en die heeft dan geantwoord.
Merci. Heb al effe gemaild naar "mijn" dossierverantwoordelijke, het is iemand uit Oost-Vlaanderen, ook al heb ik vanuit Antwerpen ingediend - vermoedelijk doorgeschoven door te veel werk? Ze was nog op verlof tot 15 augustus, dus ik wacht af.
 
Merci. Heb al effe gemaild naar "mijn" dossierverantwoordelijke, het is iemand uit Oost-Vlaanderen, ook al heb ik vanuit Antwerpen ingediend - vermoedelijk doorgeschoven door te veel werk? Ze was nog op verlof tot 15 augustus, dus ik wacht af.
Same here, eerste keer gewoon in Antwerpen en nu is het iemand uit Limburg.
 
Over die premie gesproken: ik zie nu toevallig dat ze hun 8 maanden (!) onderzoekstijd voor mijn dossier recent hebben opgebruikt en dat ik nog steeds niets gehoord heb. Jesus Christ, doe eens normaal.

"Als u binnen de acht maanden na datum nog geen overzicht of weigering hebt ontvangen, kunt u binnen de maand beroep aantekenen per aangetekende brief naar: [adres]."

Ik heb eerst al een halve boom moeten omkappen om een hele doos papieren (!) aangetekend te laten verzenden ("digitaal doen we niet meneer") en die doos staat daar dus nu al 8 maanden stof te vergaren?! Wat doen die Vlaamse ambtenaren daar eigenlijk?
En dan moet ik nu opnieuw aangetekend gaan schrijven om beroep in te dienen? :wtf:
Zot, ik zal wel bellen! Er staat ook een telefoonnummer bij: 1700. Algemene Vlaamse infolijn. Aaaah, die klantvriendelijkheid van onze peperdure overheid. Heerlijk toch. Bende leegaards. Is dit het Vlaanderen waar onze Vlaams-Nationalisten ons warm voor willen maken? Thanks but no thanks.

Er waren ook premies van stad Gent:
- Digitaal aanmelden op hun platform met e-id
- Voorgekauwde stapjes overlopen, met heldere uitleg, facturen digitaal uploaden
- 1 maand na indienen: goedkeuring van dossier
- 1 maand na goedkeuring van dossier: geld op de rekening, met een bedankje dat we ons steentje willen bijdragen aan een CO2-neutraal Gent
Eat this, Vlaamse Overheid. Ga eens met jullie klasje ambtenaren op stage bij Stad Gent.
Zie je wel dat steden het beter doen. :D

Ik heb overigens ook gelijkaardige ervaringen met Wonen Vlaanderen. Ontzettend traag en inefficiënt. En dat terwijl de procedure op zich al verschrikkelijk omslachtig is. Ook beroep aan moeten tekenen omdat ze mijn facturen niet goed hadden geregistreerd. Ondanks dat ik het quasi op kleuterniveau had aangeduid en verduidelijkt in mijn dossier.
Nu, het helpt wel om het aantal aanvragen beperkt te houden I guess. Hoe kwetsbare mensen (voor wie dit toch in de eerste plaats bedoeld zou moeten zijn toch?) dit moeten doen is mij een raadsel. Met hulp van een gemeente ambtenaar misschien.
 
  • Haha
Waarderingen: Secj
Zie je wel dat steden het beter doen. :D

Ik heb overigens ook gelijkaardige ervaringen met Wonen Vlaanderen. Ontzettend traag en inefficiënt. En dat terwijl de procedure op zich al verschrikkelijk omslachtig is. Ook beroep aan moeten tekenen omdat ze mijn facturen niet goed hadden geregistreerd. Ondanks dat ik het quasi op kleuterniveau had aangeduid en verduidelijkt in mijn dossier.
Nu, het helpt wel om het aantal aanvragen beperkt te houden I guess. Hoe kwetsbare mensen (voor wie dit toch in de eerste plaats bedoeld zou moeten zijn toch?) dit moeten doen is mij een raadsel. Met hulp van een gemeente ambtenaar misschien.

Dat is ook altijd de bedenking die ik mij maak.
- Aan de ene kant leggen ze de inkomstengrenzen vrij laag. Misschien nog terecht, afhankelijk van je ambitieniveau.
- Aan de andere kant zorgen ze voor zodanige procedures dat je bijna moet gestudeerd hebben om uw dossier wat deftig samen te stellen. Of als je over de "skills" beschikt maar je bent bijvoorbeeld alleenstaande moeder dan moet je ook nog de tijd en energie vinden om het allemaal uit te pluizen.

Met een beetje gevoel voor cynisme zou je bijna denken dat ze het speciaal zo maken, dat er weinig aanvragen zouden ingediend worden.
 
Ik had het idee dat die inkomensgrenzen redelijk laag waren. Ik heb mij nog gehaast om vorig jaar onze eerste schijf in te dienen omdat we in dat inkomstenjaar nog net weinig genoeg verdienden om in aanmerking te komen. Het jaar erop vielen we al uit de boot. Of heb ik dat nu zo verkeerd gezien?
Klopt volledig, wij hebben geen enkele premie kunnen krijgen omwille van ons inkomen.

Een bevriend koppel wel, gezien ze het jaar voordien nog studeerden en via hun ouders onmiddellijk een huis hebben gekocht. Systeem is volledig krom.
 
Ik had het idee dat die inkomensgrenzen redelijk laag waren. Ik heb mij nog gehaast om vorig jaar onze eerste schijf in te dienen omdat we in dat inkomstenjaar nog net weinig genoeg verdienden om in aanmerking te komen. Het jaar erop vielen we al uit de boot. Of heb ik dat nu zo verkeerd gezien?
Klopt.
Wij zitten normaal met een gezamenlijk loon (bruto) dat een beetje te hoog was dan het maximum. Komt omdat mijn vrouw zelfstandige is. Ik kon dus naar mijn premie fluiten.
Maar toen werd mijn vrouw zwanger en is ze x maanden niet kunnen gaan werken waardoor we ineens juist onder de laagste categorie zaten. (Die 30% regel)
Toen hadden wij ineens recht op 10 000 euro premie.
België...

En ja dat duurt lang...
Brief gekregen dat ze tijd hadden tot x om een beslissing te nemen.( 8 maanden)
Elke keer ge belt kreeg ge als antwoord dat ze nog x maanden de tijd hadden en ge maar moet wachten. Niks info over het dossier ofzo.
Ik heb mijn 10 000 euro gehad, dus ik ga niet klagen. Maar het systeem is gewoon zo belachelijk, net als die ambtenaren.

Premies van fluvius waren veel sneller in orde en die helpen u deftig verder. Ik heb daar ook voor enkele duizenden euro's aan premies gekregen. Ik denk 5x een premie. Wel 1500 euro premie put misgelopen omdat dat toen nog niet op de website stond van premies. Ineens staat dat erop dat daarvoor ook premies zijn ,maar waren mijn facturen juist 2 maanden over tijd...
 
Laatst bewerkt:
Weet iemand hoe dat eigenlijk zit als je met 1 hoofdaannemer werkt?
Voor sommige premies van fluvius en/of de overheid vragen ze bvb een "erkend" installateur voor een warmtepomp. Of bvb voor nieuw glas moeten de isolatiewaardes vermeld zijn.
Maar als je met een hoofdaannemer zit die met onderaannemers werkt heb je toch die detailfacturen niet?
De hoofdaannemer heeft dan bvb die erkenning niet maar zijn onderaannemer wel, maar de hoofdaannemer gaat nooit de factuur van zijn onderaannemer bezorgen.
Aanvaarden ze dat?
 
Weet iemand hoe dat eigenlijk zit als je met 1 hoofdaannemer werkt?
Voor sommige premies van fluvius en/of de overheid vragen ze bvb een "erkend" installateur voor een warmtepomp. Of bvb voor nieuw glas moeten de isolatiewaardes vermeld zijn.
Maar als je met een hoofdaannemer zit die met onderaannemers werkt heb je toch die detailfacturen niet?
De hoofdaannemer heeft dan bvb die erkenning niet maar zijn onderaannemer wel, maar de hoofdaannemer gaat nooit de factuur van zijn onderaannemer bezorgen.
Aanvaarden ze dat?

Geen flauw idee, maar wel een heel interessante vraag.

Weet dat je aan uw EPB-verslaggever ook heel wat (detail)-facturen moet kunnen voorleggen bijvoorbeeld.
 
Aha, onze renovatiepremie is gestort! Geen brief, geen melding, gewoon plots een kleine 1700 euro op de rekening :love:
 
Waar kijken jullie juist om te weten of je in aanmerking komt voor allerhande premies?
Wij zijn in de planning met een uitbouw (al dan niet met uitbreken achtergevel, hangt er wat van af hoeveel extra kosten dit brengt gezien architect/EPB/veiligheidscoordinator) maar ik ga eens snuisteren in premies die eventueel mogelijk zijn.

Weet zelf niet of dit effectief onder renovatie valt omdat wij eigenlijk niet renoveren maar gewoon bij willen bouwen :p
 
Op dit moment wacht ik nog even tot we werkelijk gedomicilieerd zijn op ons adres, maar is dit werkelijk nodig om zo'n premie aan te vragen?
 
Waar kijken jullie juist om te weten of je in aanmerking komt voor allerhande premies?
Wij zijn in de planning met een uitbouw (al dan niet met uitbreken achtergevel, hangt er wat van af hoeveel extra kosten dit brengt gezien architect/EPB/veiligheidscoordinator) maar ik ga eens snuisteren in premies die eventueel mogelijk zijn.

Weet zelf niet of dit effectief onder renovatie valt omdat wij eigenlijk niet renoveren maar gewoon bij willen bouwen :p
Wij hebben ook bijgebouwd en dat wordt gewoon aanzien als verbouwing.
Premies die je alvast kan bekijken:
  • Ramen
  • Dakisolatie
  • Muurisolatie
  • Vloerisolatie
  • Renovatiepremie (overkoepelend)
De eerste 4 verlopen normaal via de netbeheerder, maar voor ramen hebben wij ook nog een (kleine) premie gekregen van de gemeente, dus kijk zeker ook daar eens.
Je kan alvast hier eens kijken: https://www.premiezoeker.be/

Op dit moment wacht ik nog even tot we werkelijk gedomicilieerd zijn op ons adres, maar is dit werkelijk nodig om zo'n premie aan te vragen?
Geen idee eigenlijk, wij woonden al in ons huis tijdens onze verbouwingen.
 
Terug
Bovenaan