Dus volgens u is er geen hooligan probleem in de vlaamse voetbalstadion's? (daar komen geen kansarme jongeren, die kunnen dat niet betalen) en worden er ook nog is buitengepest.Je leeft zelf in een ivoren toren als ik je comment lees.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dus volgens u is er geen hooligan probleem in de vlaamse voetbalstadion's? (daar komen geen kansarme jongeren, die kunnen dat niet betalen) en worden er ook nog is buitengepest.Je leeft zelf in een ivoren toren als ik je comment lees.
Maar dat zeggen ze ook al van 1990, en ze zijn nog nooit ergens gekomen. Dat is ondertussen al 30 jaar. Dus op zich denk ik dat die extremen toch vooral bij die extremen gaan blijven.
Iemand voor de (regionale) overheid in combinatie met een vrouw die niet werkt + 3 kinderen ten laste zal altijd meer hebben dan 1700€ netto per maand hoor.Welke kansen?
Hypothetisch: ma werkt niet, pa gemeentearbeider met 1700 euro netto en 3 kinderen.
Pa/ma kijkt de agenda van de kinderen niet na, examens worden niet opgevolgd.
Kind zit in klas waar de meeste klasgenoten in dezelfde situatie zitten. Studeren is voor kinderen uit een andere wijk.
Gevolg op termijn: geen deftige scholing, geen mediaaninkomen, geen middenklase leven en veel frustraties.
Welke kansen?
Hypothetisch: ma werkt niet, pa gemeentearbeider met 1700 euro netto en 3 kinderen.
Kind zit in klas waar de meeste klasgenoten in dezelfde situatie zitten. Studeren is voor kinderen uit een andere wijk.
Gevolg op termijn: geen deftige scholing, geen mediaaninkomen, geen middenklase leven en veel frustraties.
Sociale achtergrond = economische achtergrond.
Ze kunnen geen lid zijn vd brede maatschappij en/of moeten er veel harder voor werken en ze percipieren dat ze er niet bijhoren,wat in veel gevallen meer dan perceptie is (discriminatie op de arbeidsmarkt/huismarkt/...).
Wat voor een dooddoener is dit in feite.Ik zou eens gaan zeggen dat ze het beter doen dan gemiddeld, in sommige wijken in Brussel.
Ja, gemiddeld gaat dat inderdaad op. Maar het is ook niet de gemiddelde Belg die staat te rellen.
Welke kansen?
Sociale achtergrond = economische achtergrond.
Ze kunnen geen lid zijn vd brede maatschappij en/of moeten er veel harder voor werken en ze percipieren dat ze er niet bijhoren,wat in veel gevallen meer dan perceptie is (discriminatie op de arbeidsmarkt/huismarkt/...).
.Klopt, de kans is groot dat je in eenzelfde situatie zat als Brt beschrijft, en niet gereld hebt. Net zoals er honderden Marokkaanse jongeren zijn die nooit gereld hebben. Maar het gaat om de link die er is bij de jongeren die wél rellen.Om te beginnen, met zo'n hypothese raak je kant noch wal.
Hier krijgt met ten opzichte van andere landen, méér kansen om zich uit de kansarmoede te kunnen werken.
Ten tweede: wat jij beschrijft is quasi mijn thuissituatie geweest. Ik heb nooit een auto in brand gestoken.
Als jij dat als kansloos beschouwt, dan leef jij echt in een andere wereld.
Enfin, zeg... Jij zegt dat ze het al beter hebben dan gemiddeld, dan mag ik toch zeggen dat dat niet opgaat voor iedereen? Dat dat niet opgaat voor de jongeren in sommige wijken in Brussel. Ja, gemiddeld hebben Belgen het beter dan veel andere nationaliteiten. Maar gemiddeld hebben die rellende jongeren en hun directe omgeving het niét beter dan de gemiddelde Belg. Dus dat er dan in India nog mensen zijn die het minder goed hebben, maakt toch totaal niks uit?Wat voor een dooddoener is dit in feite.
Als we gaan filteren naar specifieke cases, dan stond er daar misschien ook ene met Egyptische roots tussen en heeft het niks meer met Marokko te maken
Neen, ik zeg net dat het verschil zal moeten gemaakt worden daar waar het moeilijkst is: cultureel (dus niet socio-economisch). En dat is, ja, ene waar wij an sich weinig kunnen gaan doen. We kunnen niet gaan binnenwalsen in die gemeenschappen en zeggen ‘ey, gasten vanaf nu 2023 mindset only!’. Het probleem zit - imo, persoonlijk dus - bij hén en dat kunnen wíj niet echt gaan oplossen. Meer dan half ons gevangenissen zitten vol met ‘andere’ mensen, dan kan je in eer en geweten toch niet gaan zeggen dat ons straffen helpt, ze zitten te diep in idgaf. Ze zijn enkel bang van het hellevuur dat hun eigen mensen prediken, niet van een cel in Molenbeek. Dat blijft weer in de half voorhistorische sfeer. Tenzij je met lijfstraffen begint maar dan zijn wij geen haar beter.That's it ? Wij kunnen daar weinig aan veranderen & straffen helpt ook niet?
Dus schouders ophalen, borstel vastpakken, straat opkuisen en hopen dat zich op oudejaar wat minder vervelen?
Het is zéér makkelijk om te stellen dat we daar niks kunnen aan doen, en frustrerend voor iedereen die daar onrechtstreeks bij betrokken is.
Dat kan toch niet aanvaard worden?
Doen ze al jaren bij voetbalmatchen.Kunnen we niet als 'testproject' eens héél repressief optreden bij dergelijke rellen.
Er op los knuppelen gecombineerd met zware gevangenisstraffen + schadevergoedingen.
Welke kansen?
Van mij mogen ze gerust de gewapende strijd aan gaan hoor, als dat is wat je wil horen.Defaitisme als oplossing? Eerst zeg je dat om het probleem op te lossen, het benoemd moet worden, nu zoeken we niet meer naar een oplossing maar zijn we blij als we het benoemd hebben?![]()
vreemd, mijn ouders zijn ook geen ingenieurs/managers/leerkrachten, ik heb toch nooit de drang gevoeld om de boel in de fik te steken of politiekantoren aan te vallen omdat er een match voetbal gespeeld is (en winnen of verliezen had hier geen verschil gemaakt)Het heeft alles te maken met sociaal economische achtergrond en frustraties.
Ga aan 200 jongeren (de relschoppers) daar vragen wat pa/ma als job heeft en er zullen amper ingenieurs/managers/leerkrachten tussen zitten.
Dat is iets te makkelijk natuurlijk, als pa zijn best doet kan die promoveren, ma kan direct halftijds aan de slag als poetsvrouw, zelfs geen wagen nodig.

Geen idee hoe dit moet opgelost worden.Het feit dat pa en ma de agenda niet opvolgen, gewoon nog maar de aanwezigheid op school van hun kinderen niet kunnen verzekeren is een veel groter probleem - je kan moeilijk de kinderen bij hun ouders gaan wegnemen om dat op te lossen natuurlijk, wat verwacht je dan - dat we medewerkers aanstellen die de kinderen gaan halen bij die mensen thuis en naar school brengen?
Veranderen van cultuur en sociaal economische positie. De vraag is hoe natuurlijk...In die klassen is het ook al niet veel beter, er is geen discipline, geen respect, geen waarden - men kan mss eens 20 jaar terug in de tijd gaan en eens starten met conservatief onderwijs te geven: dus zonder enige digitalisering (en dus geen afleiding), zonder smartphone, geen voorgedrukte bladen (of toch minder) - allen zaken die gaan helpen tot het verwerven van basisvaardigheden. Als het thuis niet lukt moet het maar via de school gebeuren - aanwezig zijn is al een vereiste, en liefst vanaf kleuter - anders is het kalf al verdronken voor velen.
Het is een complex probleem en pasklare oplossingen zijn er niet, tzal in stappen moeten gebeuren - het is wel duidelijk dat de huidige aanpak niet bijster succesvol is.
Cultuur is sterk gerelateerd aan het sociaal economische.Neen, ik zeg net dat het verschil zal moeten gemaakt worden daar waar het moeilijkst is: cultureel (dus niet socio-economisch). En dat is, ja, ene waar wij an sich weinig kunnen gaan doen. We kunnen niet gaan binnenwalsen in die gemeenschappen en zeggen ‘ey, gasten vanaf nu 2023 mindset only!’. Het probleem zit - imo, persoonlijk dus - bij hén en dat kunnen wíj niet echt gaan oplossen. Meer dan half ons gevangenissen zitten vol met ‘andere’ mensen, dan kan je in eer en geweten toch niet gaan zeggen dat ons straffen helpt, ze zitten te diep in idgaf. Ze zijn enkel bang van het hellevuur dat hun eigen mensen prediken, niet van een cel in Molenbeek. Dat blijft weer in de half voorhistorische sfeer. Tenzij je met lijfstraffen begint maar dan zijn wij geen haar beter.
Van mij mogen ze gerust de gewapende strijd aan gaan hoor, als dat is wat je wil horen.
Of oppakken en zoals in Rusland of China laten wegrotten in één of ander kamp. Voor zo'n krachtdadige overheid teken ik met beide handen.
.
Ik heb een poos in Frankrijk gewoond, witte madam dus met dezelfde job als hier, zelfde loon, ik paste precies in de foto. Maar ik voelde mij daar volledig niet op mijn plaats, ben nooit méér Belg geweest als toen. Ik denk dat het voor veel van die A+ migranten (andere kleur, taal, cultuur en religie) honderd keer sterker moet zijn en dan kan je op twee manieren reageren. Helaas kiezen zij en masse voor het inwaarts keren, dat is die reflex van een volk dat op veel vlakken driehonderd jaar achter staat. Argwaan, schrik, haat.Cultuur is sterk gerelateerd aan het sociaal economische.
Mochten de Italianen rellen, zou je deze retoriek dan ook nooit horen.Ik vind dat toch ook vreemd. Direct de dictatuur willen.
Alsof we laatste tijd niet de gevolgen hebben gezien van die aanpak in Rusland, China en Iran.![]()
Als jij in Frankrijk een minder kwalitatieve job had dan de norm in Frankrijk en aldus een lager inkomen en ook nog eens discriminatie moest ondergaan in het dagelijkse leven (racisme,huismarkt,...) en een minder aangenaam leven, dan was jij wellicht ook gefrustreerd en dan had jij wellicht ook niet de reflex gehad om u te integreren.Ik heb een poos in Frankrijk gewoond, witte madam dus met dezelfde job als hier, zelfde loon, ik paste precies in de foto. Maar ik voelde mij daar volledig niet op mijn plaats, ben nooit méér Belg geweest als toen. Ik denk dat het voor veel van die A+ migranten (andere kleur, taal, cultuur en religie) honderd keer sterker moet zijn en dan kan je op twee manieren reageren. Helaas kiezen zij en masse voor het inwaarts keren, dat is die reflex van een volk dat op veel vlakken driehonderd jaar achter staat. Argwaan, schrik, haat.
Het probleem stelt zich ook in stukken van de VS waar wit en zwart gewoon nooit gaan kunnen samenleven. Maar terug naar effectief segregeren (zonder de automatische economische stap terug van in het verleden, dus met zelfde middelen voor beide groepen) zal nooit goedgekeurd worden.