Relatie achterneef & achternicht

lcbg

New member
Ik heb al een tijdje een "relatie" met mijn achternicht. Ik typ "relatie" omdat het nog niet openbaar is, maar enkel nog maar tussen ons twee. We kennen elkaar uiteraard al jarenlang, maar het is pas bij het beëindigen van haar vorige relatie dat we dan dichter naar elkaar toe zijn gegroeid. We dachten in het begin dat dit een tijdelijke fase is, maar we hebben ondertussen al lief & leed gedeeld, op vakantie geweest, en alles voelt eigenlijk perfect.
Er is dus maar 1 issue voor mij: dat onze moeders nichten van elkaar zijn.
Ikzelf heb het erg moeilijk om dit te aanvaarden en wil er niet mee verder. Maar het voelt heel slecht om iets weg te gooien dat voor de rest perfect is, met 1 nadeeltje (dat dan nog vooral in mijn hoofd zit)
Legaal is het absoluut, en ook qua kinderen zijn de risico's op erfelijke ziekten quasi hetzelfde als bij een standaardkoppel. We zijn volwassenen en berokken hier niemand schade mee, maar toch kan ik niet wennen aan de reacties van de buitenwereld, hoewel ik weet dat onze ouders en dichte vrienden dit sowieso zouden steunen. Ik heb eerder schrik van kameraden, buren, familie buiten onze ouders, want we kennen elkaar via onze familieband, en ik ben ook bang voor pesterijen van potentiele kinderen ('incest' terwijl dat helemaal niet zo is). De vraag "hoe hebben jullie elkaar ontmoet" kan je moeilijk verbergen.

Ik weet wel wat vroeger relaties tussen neef en nicht vaak voorkwamen in Vlaanderen, maar tijden veranderen. Wat vindt BG hiervan?
 
Laatst bewerkt:
Mijn neef is ook samen met zijn achternicht, hebben ondertussen ook een kind. Volgens mij was zijn moeder er niet zo blij mee in het begin maar verder is daar nooit klap in de familie over geweest.
 
Ik denk dat er in Vlaanderen -zonder het te weten- wel meer in jullie situatie zitten hoor. Behalve de familie -waarvan jullie zelf zeggen dat ze er wel goed mee om zouden gaan- moet niemand toch weten dat jullie een VERRE familieband hebben? 🤷🏼
 
Puur rationeel gezien lijkt mij dat geen probleem, maar dat beschrijf je zelf ook. Ik denk dat uw familie dat ook wel zal kunnen plaatsen na een initiële emotionele reactie. En andere mensen hebben daar toch geen zaken mee? (Laat staan dat ze weten hoe uw Familieboom er uit ziet en zich zelf vragen zouden beginnen stellen :p)


Maar je geeft zelf aan dat je je er niet fijn bij voelt. Ik denk dat het belangrijker is dat je eerst even voor jezelf uitmaakt of je je daar over kan zetten of niet.
 
Ik zou me er weinig zorgen over maken. Het is vooral belangrijk dat jullie er zich goed bij voelen. En zoals Mulan schrijft, men zou wel eens kunnen schrikken hoeveel verwantschap er kan zijn…
 
achterneef en -nicht, toch geen vuiltje aan de lucht... Ik ken persoonlijk drie koppels die volle neef- & nicht zijn. Okee, da's in "de vijver van halven inteelt" van de Antwerpse Polders, maar toch.
Jij kent persoonlijk drie koppels die neef en nicht zijn? Drie?
Waar woon je? Texas?
 
Genetisch is het risico van achterneef en achternicht op zich nog wel beperkt: nauwelijks meer dan 2 random individuen uit de populatie.
Het wordt pas problematisch als je zoals binnen bepaalde culturen en gemeenschappen daar bij herhaling een praktijk van maakt, want dan schiet de inteeltcoëfficiënt, zelfs bij achterneven en -nichten natuurlijk wél de hoogte in.
 
Ik zie het probleem niet.

Als ge er zelf geen probleem mee hebt om lichaamssappen met elkaar uit te wisselen, wat maakt dan de rest uit.

Sommige mensen zullen altijd negatief reageren, maar degene die echt met u begaan zijn, zullen voor al blij zijn dat ge u gelukkig voelt bij haar.
 
Das praktisch geen familie. Het zou jezelf onrecht aandoen zijn als je daar een quasi perfecte relatie voor weggooit.
 
Komt zo vaak voor in andere culturen waarom in de onze niet dan he?
Ik ken trouwens ook zo een koppel en zijn perfect gelukkig samen.
Mensen gaan altijd commentaar hebben, al zijn die familie banden er niet. Dus trek het u niet aan en omarm u geluk!
 
Terug
Bovenaan