Peter Vercruysse
Member
Begin gerust met de 'files zullen langer worden zonder salariswagens' eens uit te leggen.
Om te beginnen heb ik dat nooit geschreven: er staat: files zullen langer worden zonder bedrijfswagens.
Een bedrijfswagen is een voertuig dat door de werkgever ter beschikking wordt gesteld aan de werknemer voor de uitoefening van zijn of haar functie en die deze ook privé mag gebruiken. Dit zijn bijvoorbeeld de auto's van de techniekers, de camionettes van de loodgieter of de auto van de werfleider.
Een salariswagen is een bedrijfswagen die wordt toegekend als vorm van loon, maar eigenlijk zelden voor de uitoefening van het beroep wordt gebruikt. Dit zijn twee totaal verschillende begrippen.
Als je aan twintig mensen vraagt: wie heeft een bedrijfswagen, dan zal iedereen eerder antwoorden " de dikke BMW van de boekhouder " en zelden " het gammele bestelwagentje van de traiteur". Waarom dit zo is, is een andere discussie.
De minister heeft het altijd over "bedrijfswagens" niet over "salariswagens", dus wordt elke bedrijfswagen bedoeld.
Als bedrijfswagens niet meer privé mogen gebruikt worden, dan betekent dit dat werfleiders, de techniekers van Belgacom, verkopers, de verpleegsters van het wit-gele kruis de auto niet meer mogen meenemen naar huis, want dit zijn privékilometers, wat betekent dat ze deze telkens 's morgens en 's avonds moet afhalen en afzetten, wat er voor zorgt dat er meer kilometers gereden worden en de files dus langer worden. Ik zie niet in waarom er iemand hieraan twijfelt.
Salariswagens worden dikwijls aangehaald als een stereotiep beeld om te verklaren waarom er veel files zijn. Er zijn tal van andere redenen waarom die nooit aangehaald worden:
* De bevolking is gestegen van 10 miljoen naar 12 miljoen straks, dit zorgt voor extra verplaatsingen
* De werkzaamheidsgraad is gestegen en dat heeft ook een grote inpact ( meer vrouwen aan het werk dan vroeger, stijging pensioenleeftijd, ... )
* Veel jobs worden meer gespecialiseerd waardoor iedereen gemiddeld verder moet gaan werken om toch de juiste job te vinden
* ...
bvb. onze huidige 120km/h op snelwegen is er maar in 1975 gekomen
Dat is ook logisch, de meeste auto's van die tijd konden zelfs geen 120 km/u