Af en toe komt dit terug op tafel: rekeningrijden. Met rekeningrijden zou men de files kunnen vermijden. Maar persoonlijk geloof ik daar niet echt in: ik ken niemand die voor zijn plezier in de file gaat staan, waarom dit nog eens extra belasten? Men heeft rekeningrijden ingevoerd voor vrachtwagens en sedertdien zijn er enkel nog maar vrachtwagens bijgekomen.
Dat is een beetjes zoals het idee dat door de firmawagens af te schaffen de files zullen vermeden worden, dit klopt niet, ze zullen net veel langer worden.
De werkelijke reden is uiteraard fiscaal. Als je weet dat auto's op fossiele brandstof langzaam verdwijnen en iedereen zijn auto kan opladen met zonnepanelen, kan je ook geen brandstofaccijnzen meer innen. Door de auto's in de files meer te belasten, verdien je er natuurlijk meer aan.
Mijn vraag is: Waarom zegt men gewoon niet dat het om inkomen te doen is en de files er niets mee te maken hebben? Iedereen weet dit toch?
Tot op heden is er nog geen rekeningrijden ingevoerd voor vrachtwagens hoor.
Wat we wel hebben is een kilometerheffing voor bepaalde voertuigen en dan nog op bepaalde wegen. Dit is op dit moment dus enkel afhankelijk van het MTT of MTM van het voertuig en de locatie, niet van het tijdsstip.
Ergens lijkt het me wel fair dat alle weggebruikers betalen voor het gebruik (en dus slijtage) van bepaalde wegen. Er is enorm veel transitverkeer door ons land en als die niet laden/lossen of consumeren hebben we er in feite niks aan. Maar die “passant” zorgt wel voor slijtage. Ofschoon alle inkomsten van de kilometerheffing gebruikt zal worden naar onderhoud, herstellingen en/of uitbouw van onze wegen is natuurlijk een ander paar mouwen.
Nu er een shift komt/is van fossiele brandstofmotoren naar hybride en EV zal er wel een andere manier van taxatie moeten komen. Wat we dan missen uit accijnzen zal hoe dan ook moeten gecompenseerd worden. Dus het is niet de vraag of kilometerheffing of rekeningrijden er komt, maar wanneer.
Zo vroeg ik me onlangs ook af waarom we met 20 man ‘s ochtends in de file moesten staan richting Brussel voor een opleiding van een halve dag terwijl die ene instructeur evengoed naar het hoofdkantoor in Gent kon komen, desnoods 2 of 3 uur later.
De stelling:
Men heeft rekeningrijden ingevoerd voor vrachtwagens en sedertdien zijn er enkel nog maar vrachtwagens bijgekomen.
klopt dus niet, er is nog geen rekeningrijden en de aangroei van het aantal vrachtwagens zal hierdoor niet minderen. Of ze er nu was of niet, er komen meer vrachtwagens bij door onze consumptie/economie. De bedoeling van rekeningrijden zal zijn dat ze anders en op andere tijden gaan rijden.
Is dat niet zowat hetzelfde als de absurd lage snelheidslimieten en groot aantal snelheidscontroles in Vlaanderen? Wie gelooft nog dat dit voor de veiligheid is?
Ik geloof en vertrouw de overheid al lang niet meer hoor. Politiekers liegen meer dan dat ze de waarheid spreken.
We kunnen er niet omheen dat een
onaangepaste snelheid één van de grootste oorzaken is van ongevallen.
Ons wegennet kan helaas niet even snel evolueren als ons wagenpark. Er moeten dus meer wagens passeren over dezelfde weg. Als je op een baan 90 km/h mag is je remafstand veel langer dan als je er pakweg 50 km/h mag. Je moet dus in het eerste geval meer afstand houden tov je voorganger. Door die snelheid te verlagen kunnen dus die wagens dichter bij elkaar gaan rijden en kunnen er in principe meer wagens veiliger op dat traject.
Zelf woon ik langs een gewestweg waar de snelheidslimiet lang geleden gewijzigd is van 90 km/h naar 70km/h.
Er gebeuren nog steeds ongevallen, maar gelukkig maar een fractie van toen ik klein was.
In de jaren ‘60 bijvoorbeeld was er niet echt overal een snelheidsbeperking. (bvb. onze huidige 120km/h op snelwegen is er maar in 1975 gekomen)
Zou jij je nog comfortabel voelen als je samen met je kinderen naar school gaat en men daar nog gerust mag blijven gas geven?
Of zou het toch kunnen dat de volgens jou absurd lage snelheid op sommige plaatsen toch voor de veiligheid is?
In een ideale wereld zal iedereen zich aan de regels houden, maar helaas leven we niet in een ideale wereld. Men kan het op één of andere manier niet laten om toch de regels te overtreden. Dus is controle en de bijpassende straf bij overtreding nodig.
En dan heb ik het hier niet over situaties complex of verwarrend zijn.
Langs de weg waar ik woon, daar staat in de wegcode dat door het type van weg de snelheid beperkt is tot maximaal 70km/h, dat is dus ondubbelzinnig. Er hoeft helemaal geen verkeersbord te staan. Maar ze staan er toch. Even verder zijn er trajectcontroles. Niet alleen geven de routeplanners zoals waze die aan, je ziet ook effectief die palen staan. Hier is geen sprake van camera’s verstopt in vuilnisbakken om toch maar mensen te betrappen. Elk kruispunt heeft Gatsometers. Wie dan zijn gat verbrand, die moet maar op de blaren zitten.
Er gebeurden gewoon te veel ongevallen, er zit hier geen complot achter hoor.