Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Ik zou mijn vorige post ook nog is kunnen copy pasten maar het is idd te vermoeiend aan het worden. Ik dacht oprecht dat de ontkrachting van die conspiracy theories die je eerder bracht een geruststelling voor je zou zijn maar wie wat ook zegt je gaat het vermoedelijk blijven geloven. Tolkien zelf zou mogen zeggen dat hij voorstander is van diversiteit in ROP, wat waarschijnlijk het geval zou zijn gezien zijn strijd tegen racisme, maar dan zou je wel beweren dat hij het tolkien kamp verlaten heeft of iets dergelijks onzinnigs.

Net zoals jij gelooft in "conspiracy theories" van critici die zouden opteren voor een "whites only" cast.

Het mes snijdt langs beide kanten.

dus al dat racistisch gezeik over hoe lotr blank moet zijn beeld ik me in ofzo? :sarcastic:

Zelfs jij komt af met een iets mildere vorm door minderheden naar de rand te willen delegeren als figuranten. Of tenminste, daar verstop je je toch achter. Als ze echt een serie over de Haradrim zouden maken zou die natuurlijk om te beginnen al niet zo'n budget krijgen en zou je hier evengoed een hele hoop volk "da's WOKE" horen roepen. Velen zouden het niet eens als "echt" LOTR zien want LOTR, da's elfen, dwergen en orcs en voor hen moeten die wit zijn.

Laatst bewerkt:
"Woke capitalism"
Waarom wordt het niet gewoon kapitalisme genoemd? :p

Inkomen stijgt van bepaalde bevolkingsklasse, producten worden veranderd om daarop in te spelen, globale merken en producten gaan breder.

Chinezen willen hollywood films => Meer Chinezen in films
Meer geld bij Afro-Amerikanen voor films - Hogere inkomens in Zuid-Afrika: Aah, meer films met zwarte acteurs.
Meer alleenstaande moeders die de films zelf uitkiezen => Meer vrouwelijke helden.

En het is nu éénmaal goedkoper om een al bestaand product (LOTR, Star Wars,...) te converteren dan heel een nieuw product te ontwerpen en te designen. Dat is toch niet veel anders dan een automerk die zijn stationswagens verandert naar SUV's omdat de markt er nu anders uitziet.

Het is puur onversneden kapitalisme.
So true,

Het is zo dat in China maar een bepaald beperkt aantal buitenlandse films per jaar tentoongesteld mogen worden, en dit dan aangepast aan het regime hun eisen moet komen.

Als er een onbeperkt buitenlandse films in de Chinese zalen mocht voorgesteld worden, de Chinese markt is sinds kort de grootste ter wereld, zullen mensen klagen dat er teveel Aziaten in films voorkomen.

Geld bepaald alles inderdaad.

Mmm, ik kan we er wel in vinden.

Deze gekopieerd uit de thread over Social Media.

Eigenlijk zeer sterke vergelijking:
  • Een blanke acteur die gerust voor een Fidel Castro kan doorgaan: "Cultural appropiation! (VRT 'NWS' zou het zelfs diefstal noemen)! Cancel! Boycot!" Zegt een latino-acteur en hij is niet de engige.
  • Diezelfde latino-acteur speelt probleemloos een Italiaans personage, want ja... Europeanen zijn de vanille van de ijssmaken, de basis die door alle andere smaken verdrongen mag worden. Een Colombiaan die een Italiaan speelt? Geen probleem.
Je ziet hetzelfde bij (extreem/regressief-links) die nu toejuichen hoe de Amazon-moloch LOTR gaat verfilmen en daarbij een team van povere woke schrijvers heeft ingehuurd, die wél om politieke redenen diversiteit injecteren in een setting waar die eigenlijk oorspronkelijk geen plaats heeft.

Een originele blanke, Europese setting? Dat kan niet meer, daar moet diversiteit in! Een mythologische Europese setting, gesitueerd in het verre verleden moet de "wereld zoals hij vandaag is" reflecteren.

Quasi mono-culturele producties als (best wel ironisch ten opzichte van het eerste voorbeeld) als een Encanto of Black Panther? Alleen maar een hoera-sfeertje... en ik vind overigens zelf een monocultureel Wakanda ook niet meer dan logisch, maar zou de film alleen eerder een 8 à 8.5/10 geven waar vele critici om politieke redenen eerder 9.9/10 leek te geven.

Hier gaan we weer!
Quasi mono-culturele producties als (best wel ironisch ten opzichte van het eerste voorbeeld) als een Encanto of Black Panther? Alleen maar een hoera-sfeertje... en ik vind overigens zelf een monocultureel Wakanda ook niet meer dan logisch, maar zou de film alleen eerder een 8 à 8.5/10 geven waar vele critici om politieke redenen eerder 9.9/10 leek te geven.
Jaja blank, jaja woke! Oké kerel, Encanto en Black Panther zijn "mono-culturele" producties. No idea hoe dit zelfs relevant is, aangezien ze een bepaalde cultuur in de spotlights zetten, wat voorbije decennia niet vaak de norm was. Wat je hier tegen kunt hebben, buiten je debiele irrelevante terugkerende "woke" uitspraak, ontgaat me. En in the end draait het voor Disney en co. puur om 💰💰💰, en toch maar blijven mekkeren over de Woke Agenda!

Hoe jij hedendaagse issues (want geloof het niet, die zijn er nog) na honderden posts nog steeds kunt minimaliseren met zelfmedelijdende uitspraken zoals:
Een originele blanke, Europese setting? Dat kan niet meer, daar moet diversiteit in! Een mythologische Europese setting, gesitueerd in het verre verleden moet de "wereld zoals hij vandaag is" reflecteren.

Best grappig.

...ik vind overigens zelf een monocultureel Wakanda ook niet meer dan logisch, maar zou de film alleen eerder een 8 à 8.5/10 geven waar vele critici om politieke redenen eerder 9.9/10 leek te geven.
Zou dit op de zeer objectieve en perfect gekallibreerde schaal van de persoonlijke mening niet binnen de foutenmarge kunnen liggen?

Je beschrijft zelf al hoe het probleem idd helemaal niet symmetrisch is en waarom blackwashing dus minder kwaad kan dan whitewashing.
Eigenlijk zeer sterke vergelijking:
  • Een blanke acteur die gerust voor een Fidel Castro kan doorgaan: "Cultural appropiation! (VRT 'NWS' zou het zelfs diefstal noemen)! Cancel! Boycot!" Zegt een latino-acteur en hij is niet de engige.
  • Diezelfde latino-acteur speelt probleemloos een Italiaans personage, want ja... Europeanen zijn de vanille van de ijssmaken, de basis die door alle andere smaken verdrongen mag worden. Een Colombiaan die een Italiaan speelt? Geen probleem.

We zijn toch echt de vanille van de ijssmaken? :sarcastic: Dat er af en toe is een ander smaakje bijkomt kan minder kwaad dan omgekeerd, dat die andere smaakjes ook allemaal vanille worden. Het probleem is helemaal niet symmetrisch en doen alsof dat wel zo is om het status quo te kunnen bewaren zorgt er gewoon voor dat we terug veel meer vanille zouden geserveerd krijgen. Nu ja, ik vermoed dat dat ook effectief is want de anti wokes (racisten mag je immers niet meer zeggen want dat is niet PC) willen.

Bovendien negeer je ook volledig het franchise, en mainstream appeal aspect. Het zijn vooral de globale event releases die het goeie voorbeeld moeten geven.

Hier gaan we weer!

Jaja blank, jaja woke! Oké kerel, Encanto en Black Panther zijn "mono-culturele" producties. No idea hoe dit zelfs relevant is, aangezien ze een bepaalde cultuur in de spotlights zetten, wat voorbije decennia niet vaak de norm was. Wat je hier tegen kunt hebben, buiten je debiele irrelevante terugkerende "woke" uitspraak, ontgaat me. En in the end draait het voor Disney en co. puur om 💰💰💰, en toch maar blijven mekkeren over de Woke Agenda!

Hoe jij hedendaagse issues (want geloof het niet, die zijn er nog) na honderden posts nog steeds kunt minimaliseren met zelfmedelijdende uitspraken zoals:

Best grappig.

Dat is relevant om de reden die ik aangaf:
Colombiaans acteur (voice actor uit Encanto dacht ik) stelt dat een acteur met Portugees/Zweeds/Joodse roots niet geschikt is om een latino personage te spelen (i.e. Fidel Castro). Dezelfde Colombiaanse acteur speelt probleemloos Italiaanse personages, etc.

Het is natuurlijk gemakkelijk om je punt te maken als je zaken negeert en dingen herhaalt waarvan al is bewezen dat ze niet kloppen.
Ik heb hier al meerdere voorbeelden gegeven waarom de keuzes van o.a. Disney/Pixar duidelijk niet alleen ingegeven waren door kapitalistische/winstmaximalisatie overwegingen, dan mag je nog zoveel emoji's in de strijd werpen als je wilt, of beledigingen als zelfmedelijden.

Ik heb er nogmaals géén énkel probleem mee dat ze culturen in de spotlight zetten die de voorbije decennia onvoldoende aandacht kregen. Ik vond Encanto zelfs héél vermakelijk (beetje voorspelbaar/melig einde, maar dat geldt voor veel Disney- en zelfs Marvel films).
Ik heb mijn "probleem" met de geforceerde diversiteit in een serie over LOTR ook al voldoende onderbouwd: als een monocultureel Wakanda kan, moet een monocultureel Middle-Earth ook kunnen.

Zou dit op de zeer objectieve en perfect gekallibreerde schaal van de persoonlijke mening niet binnen de foutenmarge kunnen liggen?

De meeste meningen over films zijn persoonlijk natuurlijk. Maar de onafgewerkte tot matige CGI, vooral op het einde van de film (Black Panther vs. Kill Monger) en een standaardplot waarbij de slechterik het meest entertainende was - wegens een goede motivatie - maakt dat ik me toch vragen stel bij critici die deze film boven andere films uit dezelfde fase van het MCU plaatsen.

Maar de marvel franchise is helemaal niet monocultureel en is zelfs eerder blank, mannelijk en hetero alhoewel daar nu onder hoge weerstand idd verandering in komt. LOTR is ook een franchise van wereldformaat. In fantasy werden dwergen en elfen altijd als blank afgebeeld en dat is niet meer dan een relic uit het verleden. En nogmaals je moet je al in bochten wringen om te gaan bewijzen dat zwarte elfen en dwergen in midden aarde niet kunnen bestaan. Hun bestaan is een logisch gevolg van de lore zelf. LOTR is DE fantasy franchise en er gaan nog eindeloos nieuwe verhalen in midden aarde verteld worden. Elfen en dwergen zijn geen europeanen en er zijn trouwens gekleurde Europeanen dus zelfs dat betoog om ze koste wat kost wit te houden gaat niet op.

Je beschrijft zelf al hoe het probleem idd helemaal niet symmetrisch is en waarom blackwashing dus minder kwaad kan dan whitewashing.

We zijn toch echt de vanille van de ijssmaken? :sarcastic: Dat er af en toe is een ander smaakje bijkomt kan minder kwaad dan omgekeerd, dat die andere smaakjes ook allemaal vanille worden. Het probleem is helemaal niet symmetrisch en doen alsof dat wel zo is om het status quo te kunnen bewaren zorgt er gewoon voor dat we terug veel meer vanille zouden geserveerd krijgen. Nu ja, ik vermoed dat dat ook effectief is want de anti wokes (racisten mag je immers niet meer zeggen want dat is niet PC) willen.

Blackwashing an sich heb ik weinig probleem mee zolang het de authenticiteit van het personage niet ondergraaft:
Nick Fury in het MCU gespeeld door Samuel Jackson? Geslaagd, prima. Anna Boleyn gespeeld door een zwarte vrouw? Euhm, nee? Mag er nog enig historisch realisme zijn?
Het onderscheid situeert zich dan ook vooral op de grens tussen fictie en non-fictie...

Maar James Franco kan gerust doorgaan voor Fidel Castro, of Ana De Armas (met geblondeerd haar of pruik) als Marilyn Monroe,
als er iemand racistisch is, lijkt het mij de persoon te zijn die eist dat een latino personage gespeeld wordt door een latino en niet door een portugees/zweed/jood.

Bij LOTR situeert zich het dan weer op een bijna "politiek" niveau. Het mag niet meer dat er nog iets bestaat dat volledig blank is. Friends wordt om de zoveel tijd door het slijk gehaald want hoe hebben ze het ooit durven maken een serie met een volledig éénkleurige cast (over andere topseries als The Fresh Prince of Bell Air zwijgen we dan weer).
En één van de meest populaire filmtrilogieën ooit, gebaseerd op misschien wel het ultieme fantasy-werk ooit? Tja, dat moet toch een historische vergissing zijn dat die niet "divers" was, want de wereld nu is "divers", dus moet ze dat altijd zijn geweest.
Terwijl de realiteit eerder is dat die diversiteit, zeker in Europa, iets is van de laatste decennia, en overigens met ook andere positieve/negatieve gevolgen, die beter bediscussieerd worden in andere threads. Maar moderne cultuur mag zeker niet reflecteren dat er een tijd was dat Engeland of Europa cultureel een pak homogener was.

Maar de marvel franchise is helemaal niet monocultureel en is zelfs eerder blank, mannelijk en hetero alhoewel daar nu onder hoge weerstand idd verandering in komt.

Tja, dan moet je dat misschien ook eens vanuit een ander perspectief gaan bekijken:
Disney had al een lijn films/merchandising die méér op meisjes dan op jongens gericht was, zie o.a. Disney Princess Line
de meeste belangrijke/prominente/sterke Disney personages die ik me voor de geest kan halen zijn immers meisjes/vrouwen.

De aankoop van Marvel en Star Wars door Disney was op dat vlak er ook tactisch, om ook zich meer op jongens te kunnen richten, want
superhelden zijn iets geweest dat traditioneel op jongens gericht was, omdat hun traditionele prinsessen-repertoire meer op meisjes is gericht.
Ik heb er geen enkel probleem mee dat ze voor meisjes ook rolmodellen voorzien in het MCU, niet alle meisjes moeten naar het Disney princess gebeuren geduwd worden als ze er geen zin in hebben, een jongetje mag gerust ook graag Frozen zien, maar er is ook niet smis met de realiteit ergens in het midden, verschillende geslachten hebben nu éénmaal gemiddeld andere gedrag/culturele voorkeuren ook al is er héél wat kruisbestuiving.

En welke hoge weerstand? Ik vond Captain Marvel één van de meest vermakelijke Marvel films uit de vorige fase van het MCU, en velen met mij.
Black Widow was inderdaad een beetje een teleurstelling en over Eternals met z'n dozijn personages kunnen we beter zwijgen denk ik dan, maar die film krijgt zelfs een vervolg.

LOTR is ook een franchise van wereldformaat. In fantasy werden dwergen en elfen altijd als blank afgebeeld en dat is niet meer dan een relic uit het verleden. En nogmaals je moet je al in bochten wringen om te gaan bewijzen dat zwarte elfen en dwergen in midden aarde niet kunnen bestaan. Hun bestaan is een logisch gevolg van de lore zelf. LOTR is DE fantasy franchise en er gaan nog eindeloos nieuwe verhalen in midden aarde verteld worden. Elfen en dwergen zijn geen europeanen en er zijn trouwens gekleurde Europeanen dus zelfs dat betoog om ze koste wat kost wit te houden gaat niet op.

LOTR is een franchise van wereldformaat, de wereld van LOTR is echter nogmaals een fictieve, mythologische oorsprong voor Europa, en specifiek het Engeland van Tolkien.

Er mag gerust altijd iemand een fictieve mythologie of reële mythes uit Afrika of het Midden-Oosten (wel oppassen dat je niemand beledigt dan) verfilmen denk ik dan. Maar dan volgt ongetwijfeld je betoog dat je om je politieke boodschap te verspreiden, een groot budget en doelpubliek nodig hebt, en dat je dat alleen kan krijgen door je wagonnetje te koppelen aan bestaande franchises.

Het mag niet meer dat er nog iets bestaat dat volledig blank is.

Waarom toch het blank zijn zo in de slachtofferrol duwen? Dat kan je toch niet echt geloven? Het overgrote merendeel is toch nog steeds zo goed als volledig blank? Dat global event cinema franchises een beetje divers worden (zelfs lotr is net als marvel, harry potter, jurassic world, star wars, ... zijn nog steeds bijna volledig wit) betekent toch niet dat er niets meer volledig blank gemaakt mag worden? Zelfs binnen die franchises zijn er voorbeelden van te vinden en als je kijkt naar cinema in het breed dan is het aantal voorbeelden eindeloos en immens zeker als je ze vergelijkt met films die volledig non blank zijn want die zijn dan weer uiterst zeldzaam. Het is ook niet meer dan normaal dat films diverser worden aangezien dat ook voor onze maatschappij het geval is.

Het gaat ook niet enkel om LOTR maar over het fantasy genre op zich. White only Elfen en dwergen zijn een relic van het verleden en er zijn genoeg films te vinden die dat zo weergeven, dat wil echter niet zeggen dat dat voor eeuwig en altijd zo moet blijven.

Ik vind dat Bill Maher in dat filmpje 100% gelijk heeft.

Maar ik zie niet goed het verband tussen wat hij zegt en pakweg de LOTR discussie? Dat zijn toch verschilldende zaken? Tenzij je natuurlijk alles op de zelfde zwart/wit woke/anti-woke hoop wil gooien.

Is amazon nu bots aan het gebruiken bij die nieuwe LOTR trailer?

Bekijk die comments eens:
"I loved when..." "I love the part" "The part where..." "Loved when..." "I liked the scene"

Is al van de start en de eerste teaser dat die comments overspoeld werden met bots die zich negatief over de serie uitlaten en racistische commentaar spuiden. Ook deze zijn duidelijk weer niet van Amazon.

Is al van de start en de eerste teaser dat die comments overspoeld werden met bots die zich negatief over de serie uitlaten en racistische commentaar spuiden. Ook deze zijn duidelijk weer niet van Amazon.
Deze zijn duidelijk wel van Amazon. Is niet de eerste keer dat Amazon dit doet. Bij New World heeft men dat ook gedaan na een reeks aan kritiek jegens het game.

Misschien moet je eens lezen wat er achter die i loved when "..." komt. ;p
Doelt duidelijk op derivative franchise fodder en dus niet positief zoals je lijkt te denken en al zeker niet het soort bot comments dat amazon zou pushen.

Misschien moet je eens lezen wat er achter die i loved when "..." komt. ;p
Doelt duidelijk op derivative franchise fodder en dus niet positief zoals je lijkt te denken en al zeker niet het soort bot comments dat amazon zou pushen.
Ok ja kan inderdaad sarcasme zijn. Wou gewoon even de like - dislike ratio checken. En de repetitie in de comments vielen mij op.

Terug
Bovenaan