Ras en gender: Representatie in de filmwereld

maar hij flopte niet, dat is net het punt. En gejuich heb ik alvast nergens gezien/gelezen
Nogmaals, dat was achteraf. De box office was wel een flop en daar werd toen om gejuicht. Via google zal je die artikels en berichten nog wel vinden.

Dat zegt vooral iets over de personen die juichen, dan over het product en het bedrijf erachter.
Allebei. Als een relatie verzuurt zegt iets over alle betrokken partijen.

Waarom zou encanto woke zijn? Toch omdat het het over een Colombiaanse familie gaat? Als je dan juicht omdat die faalt, Hate to break it to you but...
syonsBI.jpg

was dien encanto trouwens niet reeds op disney plus op het moment dat em in de cinema was?
idd. Minder filmzalen waar ie uitkwam (omwille van Covid), minder mensen die naar de cinema gingen (omwille van Covid) en beschikbaar op Disney+.

En ondanks al die zaken maakte de film winst (230 miljoen tov 150 miljoen budget), was ie in november/december de beste films qua global box office

Nogmaals, dat was achteraf. De box office was wel een flop en daar werd toen om gejuicht. Via google zal je die artikels en berichten nog wel vinden.

Allebei. Als een relatie verzuurt zegt iets over alle betrokken partijen.
Maar wat wil je aantonen met dat juichen? Er zijn ook talloze artikels die nu juichen dat het wél een succes blijkt. Dat betekent toch niks?

Maar wat wil je aantonen met dat juichen? Er zijn ook talloze artikels die nu juichen dat het wél een succes blijkt. Dat betekent toch niks?
Dat betekent dat woke films in een culture war gezogen worden waarbij de tegenstanders juichen wanneer de box-office cijfers floppen en de voorstanders juichen wanneer het op Disney+ dan toch een succes blijkt.

Dat betekent dat woke films in een culture war gezogen worden waarbij de tegenstanders juichen wanneer de box-office cijfers floppen en de voorstanders juichen wanneer het op Disney+ dan toch een succes blijkt.
Dat is toch bij alles? Tegenstanders juichen als iets wat zij zien als veruiterlijking van dat waar ze tegen zijn flopt, en andersom? Tegenstanders van gokreclame juichen als een sponsorend gokbedrijf zich terugtrekt omdat het niet winstgevend is. Voorstanders van Ferrari juichen als er een gesjoemel wordt ontdekt bij Mercedes. Ik zie daar dus echt niks in van "culture war", of toch niet structureel.

Het gaat erom dat jij het ziet als "woke films" en dat het hier maar gaat om de politieke agenda erachter, maar de ene keer is het een "kleine vocale groep" en zal het het einde betekenen van Disney (jouw woorden) dat ze daarnaar cateren omdat het véél meer mensen afstoot. En dan is de flop van Encanto plots het bewijs, terwijl dat dus een succes blijkt. En de andere keer zorgt de woke maffia voor "go woke or go broke"... Met even weinig bewijzen.

Terwijl het in werkelijkheid waarschijnlijk gewoon een kinderfilm is, als ik de reacties van de kinderen om me heen zie die het gekeken hebben.

@bojo96
Dus Tolkien Scholar Shippey's mening was oh zo belangrijk omdat in rechtse kringen gedacht werd dat die tegen diversiteit was en de complot theorie rond ging dat die daarom niet meer voor de show werkte. Terwijl een goeie vriend van hem, Corey Olsen, eveneens een gerespecteerd Tolkien scholar, nu zegt daar met Shippey over gesproken te hebben en dat dit totaal niet klopt. Dat Olsen door Amazon betaald zou worden is trouwens ook nog een andere conspiracy theory. Die man krijgt doodsbedreigingen omdat hij als tolkien scholar wel positief is over de serie...

Dus de mening van Tolkien geleerde Shippey was oh zo belangrijk gewoon omdat men dacht dat die tegen diversiteit was wat dus totaal niet blijkt te kloppen. Dit terwijl de mening van andere Tolkien geleerden die wel positief zijn over de show allen foutief worden weggezet als betaalde shills en niet relevant.

Je zegt "dit noemt men gewoon kritiek" maar; Het zijn ontkrachtte geruchten, leugens en complot theorien die maar voor één reden verspreid werden.

Hetzelfde voor Christopher Tolkien, jij suggereert wederom een complot dat ze tot zijn dood gewacht hebben omdat die zogezegd tegen de amazon productie zou zijn. Terwijl nu notabene uitkomt dat hij zelf Amazon gevraagd heeft of ze geen show rond midden aarde wilden maken. Ze hebben zelfs zijn zoon een zit aan de tafel gegeven die de hele productie mee in het oog houdt. Iets wat zelfs PJ niet gedaan heeft tijdens de productie van LOTR.

Ik hecht sowieso minder belang aan Tolkien geleerden en het Tolkien estate maar het was duidelijk dat een bepaald kamp uit ideologische overtuiging wel op hun belang hamerde toen ze nog pasten in hun geruchtenmolen en complotten. Je zal zien hoe snel ze nu hun kar keren nu het uitkomt dat ze helemaal geen whites only voor LOTR wilden.

Laatst bewerkt:
Is wat de Tolkien 'professor' twittert dan meer waard dan een gerucht van meerdere bronnen? Lijkt me niet, alhoewel afhankelijk van welke kring weet je wel. Mijn Winter Soldier icoon helpt me waarschijnlijk niet om niet-rechts te zijn.
Corey Olsen probeer je al direct weg the zetten als 'professor'. Dat is wel degelijk een Tolkien geleerde en vriend van Shippey. Als die zegt met hem gesproken te hebben en dat er van al die conspiracy theories niets waar is, Dan is dat wel degelijk meer waard dan jouw bronnen; de verzinsels van een hoop rechtse bloggers die geen enkele link hebben met de serie of personen in kwestie.

Dus Tolkien Scholar Shippey's mening was oh zo belangrijk omdat in rechtse kringen gedacht werd dat die tegen diversiteit was en de complot theorie rond ging dat die daarom niet meer voor de show werkte. Terwijl een goeie vriend van hem, Corey Olsen, eveneens een gerespecteerd Tolkien scholar, nu zegt daar met Shippey over gesproken te hebben en dat dit totaal niet klopt. Dat Olsen door Amazon betaald zou worden is trouwens ook nog een andere conspiracy theory. Die man krijgt doodsbedreigingen omdat hij als tolkien scholar wel positief is over de serie...

Dus de mening van Tolkien geleerde Shippey was oh zo belangrijk gewoon omdat men dacht dat die tegen diversiteit was wat dus totaal niet blijkt te kloppen. Dit terwijl de mening van andere Tolkien geleerden die wel positief zijn over de show allen foutief worden weggezet als betaalde shills en niet relevant.

Tom Shippey is inderdaad "oh zo belangrijk", zeker tegenover iemand als de Tolkien 'professor'. Eerst en vooral moet je die titel verdienen en niet opeisen. Hij is niet meer dan een leraar en podcaster. Shippey aan de andere kant is/was een mediëvist, geleerde, academische expert en schrijver omtrent Tolkien. Gewoon beiden opzoeken op Wikipedia en je weet genoeg. En kom alstublieft niet af met "Wikipedia kan leugens bevatten" o.i.d. want wat daar staat klopt gewoon. Shippey > Tolkien 'professor' zo simpel is dat. Verdere moeite ga ik er niet insteken want je hebt Shippey al neergesabeld in het verleden terwijl je die kan rangschikken als nummer 3, na Tolkien en zijn zoon Christopher.

Shippey is niet tegen diversiteit, hij beschermt alleen maar de lore. Het 'gerucht' is dan ook dat hij dagelijks klaagde dat men de lore verziekte. En dat doen ze gewoon ook dus dat is niet eens een leugen.

Dat de 'professor' doodsbedreigingen krijgt is er over maar irrelevant in deze discussie want ik zit daar voor niets tussen.

Je zegt "dit noemt men gewoon kritiek" maar; Het zijn ontkrachtte geruchten, leugens en complot theorien die maar voor één reden verspreid werden.

Dat maak jij er allemaal van hoor, subjectief dus zoals altijd. Die 'geruchten' zijn gewoon gefundeerd.

Hetzelfde voor Christopher Tolkien, jij suggereert wederom een complot dat ze tot zijn dood gewacht hebben omdat die zogezegd tegen de amazon productie zou zijn. Terwijl nu notabene uitkomt dat hij zelf Amazon gevraagd heeft of ze geen show rond midden aarde wilden maken. Ze hebben zelfs zijn zoon een zit aan de tafel gegeven die de hele productie mee in het oog houdt. Iets wat zelfs PJ niet gedaan heeft tijdens de productie van LOTR.

Christopher Tolkien kan zeker en vast gevraagd hebben om een serie omtrent Tolkien's werk te maken. Ik heb nooit het tegendeel bewezen. Ik denk echter dat hij tegen deze castings en tegenstrijdige veranderingen zou geweest zijn, zeker gezien het feit dat hij tegen de LOTR trilogie was ondanks dat die 100% accurater is dan deze serie. Alles is in gang geschoten sinds zijn dood, dat is gewoon een feit en dat kan je traceren via internet. De productie was halfdood tot... zijn dood.

Ik hecht sowieso minder belang aan Tolkien geleerden en het Tolkien estate maar het was duidelijk dat een bepaald kamp uit ideologische overtuiging wel op hun belang hamerde toen ze nog pasten in hun geruchtenmolen en complotten. Je zal zien hoe snel ze nu hun kar keren nu het uitkomt dat ze helemaal geen whites only voor LOTR wilden.

Je hecht minder belang aan de Tolkien scholars maar doet wel je uiterste best om godbetert de Tolkien 'professor' te verdedigen. Oh de ironie.

En dat "whites only" komt toch echt continue uit jouw mond/toetsenbord hoor? In godsnaam wie eist dat de cast "whites only" moet zijn? Is er nu echt iets mis met accuratie van de lore? En ja daarmee bedoel ik geen elfen die donker zijn van huidskleur met duidelijk een kort geschoren kapsel wanneer deze elfen omschreven worden als fair skinned = bleek. Zelfde geldt voor hobbits en dwergen. En koningin Miriel was blank zonder discussie. Wil je een diverse cast? Is goed, richt je dan tot de Easterlings en Haradrim. Punt andere lijn. En nee ik ben géén racist of anti-woke. Gewoon gezond verstand en politiek gescheiden houden. Zo simpel kan het zijn.

Laatst bewerkt:
Corey Olsen probeer je al direct weg the zetten als 'professor'. Dat is wel degelijk een Tolkien geleerde en vriend van Shippey. Als die zegt met hem gesproken te hebben en dat er van al die conspiracy theories niets waar is, Dan is dat wel degelijk meer waard dan jouw bronnen; de verzinsels van een hoop rechtse bloggers die geen enkele link hebben met de serie of personen in kwestie.

De Tolkien 'professor' is inderdaad een geleerde AKA scholar maar dat is NIET een professor. Shippey heeft eerder recht om Tolkien professor genoemd te worden. Van mij mag je gerust veranderen van onderwerp en zich zelfs mengen in andermans discussie. Dit is een discussie die je op voorhand al hebt verloren. Tom Shippey > de Tolkien 'professor'.

Je mist mijn punt, het gaat erom dat Corey Olsen een vriend is van Shippey en geen anonieme rechtse blogger die wat ballonnetje oplaat. Bizar hoe je ze tegen elkaar probeert uit te spelen. Je beseft toch dat je niet kan afstuderen in LOTR? Het gaat er niet om wie de grootste LOTR penis heeft. Het gaat erom dat je die conspiracy theories geloofd die niet meer zijn dan rechtse propaganda die minderheden willen weren.

Waarom steeds beginnen over rechts wanneer het gaat om (terechte) kritiek? Nogmaals probeer politiek gescheiden te houden in dit medium, het is al erg genoeg dat men op het hoogste podium hierin faalt.

Ik ben totaal niet bezig met beide scholars uit te spelen tegen elkander. Jij hebt lang voor deze recente discussie Shippey al neergesabeld en nu doe je het omgekeerde met de Tolkien 'professor'. Het is niet bizar van mij dat ik dit aankaart, het is wel hypocriet van jou dat je dit doet.

Het gaat erom dat je die conspiracy theories geloofd die niet meer zijn dan rechtse propaganda die minderheden willen weren.

Lore respecteren ≠ minderheden weren in godsnaam... Ik ga gewoon copy pasten totdat je het doorhebt: Wil je een diverse cast? Is goed, richt je dan tot de Easterlings en Haradrim. Punt andere lijn. En nee ik ben géén racist of anti-woke. Gewoon gezond verstand en politiek gescheiden houden. Zo simpel kan het zijn.

Omdat die conspiracy theories gelanceerd werden door rechtse blogger tiens? En hoezo ben je niet bezig die tegen elkaar uit te spelen? Lees je vorige posts nog is? Ik heb Shippey helemaal niet neergesabeld, Dat is net als Olsen iemand die heel veel weet over de lore maar ook niet meer dan dat. Ik ben gewoon van mening dat hun wil, net zoals die van het tolkien estate geen wet is. En let erop, nu ze beiden geen probleem hebben met diversiteit in LOTR zal je zien dat die rechtse bloggers hun mening ineens ook niet meer zo belangrijk zullen vinden.

Je zou beter je eigen raad eens volgen en proberen te serie te bekijken zonder direct in een anti woke kramp te schieten. Laat je politiek aan de kant staan en je zou er om te beginnen al niet zo'n groot struikelpunt van maken maar meer, je zal zien dat je je in allerlei bochten moet wringen om ervoor te zorgen dat zwarte elfen niet kunnen bestaan in midden aarde. Tolkien heeft nooit alle elfse volkeren beschreven en ook nooit gezegd dat zwarte elfen niet kunnen bestaan. Je gaat zelfs al moeten afkomen met zelfverzonnen fictieve elfse genen waarin blankeid een dominant gen is waardoor het kind van een elf en gekleurde mens altijd blank moet zijn...

Laatst bewerkt:
Ik vind toch ook wel dat vele anti-woke-mensen eerder dramaqueens zijn. Als je kijkt naar al dat gejank over de komende LOTR-reeks waar aandacht is voor meer diversiteit in de casting. En dat komende van iemand met een avatar van Oswald Spengler over de ondergang van het Avondland.

Het is héél goed mogelijk dat je favoriete fantasyreeks verkracht wordt door woke capitalism, maar je had die kritiek ook al in 2001 (maar dan niet over woke-shizzle). Voor puristen zal geen enkele verfilming goed genoeg zijn en zal er altijd iets zijn om af te kraken. Leef en laat leven. Als je gelooft dat Tolkien het christelijke geloof in LOTR heeft gestoken: good for you. Wil je dat dit vertaald wordt in een betere trilogie dan wat Jackson heeft afgeleverd: begin maar wat centjes te sparen en zoek iemand die dat op de spreekwoordelijke pellicule kan zetten.

Of hoe je iets kan trachten samen te vatten en de hele essentie van de discussie missen.

"Woke capitalism"
Waarom wordt het niet gewoon kapitalisme genoemd? :p

Inkomen stijgt van bepaalde bevolkingsklasse, producten worden veranderd om daarop in te spelen, globale merken en producten gaan breder.

Chinezen willen hollywood films => Meer Chinezen in films
Meer geld bij Afro-Amerikanen voor films - Hogere inkomens in Zuid-Afrika: Aah, meer films met zwarte acteurs.
Meer alleenstaande moeders die de films zelf uitkiezen => Meer vrouwelijke helden.

En het is nu éénmaal goedkoper om een al bestaand product (LOTR, Star Wars,...) te converteren dan heel een nieuw product te ontwerpen en te designen. Dat is toch niet veel anders dan een automerk die zijn stationswagens verandert naar SUV's omdat de markt er nu anders uitziet.

Het is puur onversneden kapitalisme.

Wat nonsens is natuurlijk, want er zijn zowel interviews van o.a. Pixar personeel dacht ik waarin wordt aangegeven dat het expliciete politieke keuzes gaat. Als het zuiver kapitalistische overwegingen waren, dan zou men ofwel bepaalde keuzes niet gemaakt hebben - cfr. weigeren nog een Lightyear versie uit te brengen zonder de "controversiële" landen om toch geld op te halen in landen waar de film nu in de ban is -, ofwel heeft men zich schromelijk vergist qua marketing want van de nieuwe Star Wars sequel trilogie heeft men dan weer nauwelijks speelgoed verkocht, en is stevig geflopt, mede maar niet alleen door de conversie en de focus op diversiteit.

“nearly every moment of overtly gay affection is cut at Disney’s behest, regardless of when there is protest from both the creative teams and executive leadership”.

Het is maar dankzij protest van de kunstenaars en makers zelf dat disney nu eindelijk schoorvoetend over de streep getrokken wordt om echt noemenswaardige lgbt karakters op het scherm te brengen. Ze hadden sowieso ook weer die kus uit lightyear geknipt als de makers niet publiekelijk waren opgekomen waren voor hun visie.

Best "grappig" hoe men de creatieven hun ding moet laten doen als ze een hele witte cast willen opvoeren maar hoe creatieven toelaten om minderheden te portreteren politieke propaganda is. Ik snap nog altijd niet hoe jullie huidskleur of geaardheid zien als een politiek statement als ze non blank of non hetero is. Dat is gewoon een menselijke eigenschap, het willen weren daarvan. Dat is politiek.

Oh en als Star Wars zogezegd geflopt is door de focus op diversiteit dan is dat eens zo zielig aangezien dat echt niet noemenswaardig te noemen valt. Een zwarte hoofdrol speler (in de eerste film dan nog, naar de sidelines gezet voor de sequels)... Is dat die overdreven geforceerde diversiteit waar bepaalde groepen zo op hameren?

Laatst bewerkt:
Omdat die conspiracy theories gelanceerd werden door rechtse blogger tiens?

En opnieuw betrek je politiek om welke reden dan ook. En dit complottheorieën noemen is zo pessimistisch als wat. De Tolkien 'professor' wegzetten of kritiek hebben op de serie mag niet want dat is rechts o.i.d. maar jij mag alles wegwuiven en complottheorieën noemen. Hypocrisie.

En hoezo ben je niet bezig die tegen elkaar uit te spelen? Lees je vorige posts nog is? Ik heb Shippey helemaal niet neergesabeld, Dat is net als Olsen iemand die heel veel weet over de lore maar ook niet meer dan dat. Ik ben gewoon van mening dat hun wil, net zoals die van het tolkien estate geen wet is. En let erop, nu ze beiden geen probleem hebben met diversiteit in LOTR zal je zien dat die rechtse bloggers hun mening ineens ook niet meer zo belangrijk zullen vinden.

Alsjeblieft, je hebt letterlijk dit gezegd over Tom Shippey: "alsof dat zo'n belangrijk figuur is". 9/10 kende je Shippey niet eens voor die toenmalige discussie anders zou je zoiets niet zeggen als fan. Kennelijk ken je hem nog steeds niet want je vergelijkt hem met iemand genaamd Tolkien 'professor'. Shippey is en zal altijd intelligenter zijn dan jou, mij en Tolkien 'professor' te samen betreft Tolkien's werk.

Je zou beter je eigen raad eens volgen en proberen te serie te bekijken zonder direct in een anti woke kramp te schieten. Laat je politiek aan de kant staan en je zou er om te beginnen al niet zo'n groot struikelpunt van maken maar meer, je zal zien dat je je in allerlei bochten moet wringen om ervoor te zorgen dat zwarte elfen niet kunnen bestaan in midden aarde. Tolkien heeft nooit alle elfse volkeren beschreven en ook nooit gezegd dat zwarte elfen niet kunnen bestaan. Je gaat zelfs al moeten afkomen met zelfverzonnen fictieve elfse genen waarin blankeid een dominant gen is waardoor het kind van een elf en gekleurde mens altijd blank moet zijn...

Het begint stilaan vermoeiend te worden om steeds hetzelfde te herhalen. Maar speciaal voor jou:

"Lore respecteren ≠ minderheden weren in godsnaam... Ik ga gewoon copy pasten totdat je het doorhebt: Wil je een diverse cast? Is goed, richt je dan tot de Easterlings en Haradrim. Punt andere lijn. En nee ik ben géén racist of anti-woke. Gewoon gezond verstand en politiek gescheiden houden. Zo simpel kan het zijn."

Ik zit in geen enkel kamp buiten dat van Tolkien ZONDER 'purist' te zijn. Hij omschreef (voor de zoveelste keer) elfen als fair skinned dus respecteer dat gewoon. Hij heeft NERGENS geschreven dat ze NIET donker kunnen zijn. Volgens die logica kunnen ze blauw zijn zoals in Avatar. Een goedkoop excuus noem ik dat. Hij heeft wél geschreven dat ze fair skinned zijn.

Terug
Bovenaan