Nogmaals: vrouwen kunnen een hoofddoek dragen om veel verschillende redenen. Zoals
@StevenFM al aanhaalde zijn er meer en meer jonge vrouwen die de hoofddoek expres gaan dragen als een soort van countercultureel statement waarbij ze trots hun identiteit uitdragen in een vaak intolerante maatschappij. Ik zeg nergens dat het alleen maar dat is, en ik ontken ook nergens dat er druk is om te conformeren. Precieze percentages heb ik niet, en gij ook niet trouwens. Wat ik wel weet, is dat de werkelijkheid nooit simpel is, iets dat gij wel graag wilt doen geloven door moslims op te breken in twee groepen van wel-fundamentalist en niet-fundamentalist op basis van simpele parameters. Zo werkt het niet.
Ik vind dat het belangrijk is dat vrouwen met een hoofddoek zich voelen alsof ze volwaardig lid zijn van de maatschappij, dat ze niet het gevoel hebben dat ze scheef bekeken worden, dat mensen niet meewarig gaan doen alsof ze onderworpen zijn aan wie dan ook. Net zoals een vrouw in een minirok uw commentaar niet nodig heeft, heeft een vrouw met een hoofddoek dat evenmin. Beiden zijn onderhevig aan socio-culturele invloeden en wat ze daar vervolgens mee doen zijn knopen die ze zelf moeten ontwarren. Zoals ik al eerder aangaf lijkt het mij voor de doorsnee moslimvrouw een bijzonder moeilijke knoop om te ontwarren omdat ge aan zoveel verschillende partijen 'schatplichtig' zijt en tegelijk het gevoel hebt dat ge voor niemand goed kunt doen.
Ik denk dat iedereen het er mee eens is dat religie vaak in strijd is met persoonlijke vrijheid en dat het belangrijk is dat taboes doorbroken worden, ook binnen de moslimcultuur. De term 'fundamentalist' vind ik beladen en klinkt alsof ze drie stappen verwijderd zijn van een wandeling van een bommengordel, en past in da algehele agressieve/minachtende manier waarop ge dit hele gesprek probeert te voeren. Dat is echt nergens voor nodig. Vrijwel alles wat gij zegt is uw
mening en is geen absolute, rationele waarheid, hoewel ge dat waarschijnlijk graag zou willen geloven. De krantenartikels die hebt gelinkt veranderen daar geen jota aan. Het is ok om een mening te hebben, maar ge hoeft hem niet voor te stellen als een absoluut feit. Gij hebt een probleem met moslims, dat is pure emotie, en vervolgens gaat ge op zoek naar argumenten om die mening een rationele saus te geven.
Er zijn problemen binnen de moslimgemeenschap (net zoals in elke [religieuze] gemeenschap), en ik denk ook dat iedereen het er over eens is dat persoonlijke vrijheid, vrijheid van meningsuiting en 'westerse normen en waarden' heel belangrijk zijn, en dat er nog flink aan de weg getimmerd moet worden om samen vooruit te kunnen. Wat ik niet geloof is dat de instelling die gij (en vele anderen) hebben een constructieve manier is om aan het probleem te werken, en in tegendeel het proces van 'emancipatie' (wat ik een lelijke term vind hier) zal vertragen. Wat dan weer vrij ironisch is, want gij hebt duidelijk meer problemen met huidige gang van zaken als mij. Aanvaarden dat er problemen zijn, dat er geen gemakkelijke oplossing is, maar dat we wel samen vooruit zullen moeten, dàt is voor mij in deze het echte rationeel zijn.
Door in open dialoog te gaan en grenzen te respecteren, door inclusiviteit, zullen we rapper vooruit gaan, en we kunnen er zelf ook nog iets van leren, want het is niet zo dat onze Vlaemsche cultuur op alle vlakken nu het toppunt van beschaving is.