Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Uw vergelijking is wel met de haren getrokken hé want er zal wel een verschil zijn tussen nen beerschotfan en zo nen x-side of whatever it is dat ergens achter de goal vuurwerk staat af te steken ;)
Twee Beerschotfans kunnen inderdaad hetzelfde shirt aanhebben. De ene is een brave supporter en de andere een hooligan. Het shirt is een symbool van hun favoriete club maar niet van hooliganisme.

Net zoals twee moslima's dezelfde hoofddoek kunnen dragen. De ene is een fundamentalist en de andere niet. De hoofddoek is een symbool van de islam maar niet van fundamentalisme.

Mooi voorbeeld @SithCloud :wink:

Twee Beerschotfans kunnen inderdaad hetzelfde shirt aanhebben. De ene is een brave supporter en de andere een hooligan. Het shirt is een symbool van hun favoriete club maar niet van hooliganisme.

Net zoals twee moslima's dezelfde hoofddoek kunnen dragen. De ene is een fundamentalist en de andere niet. De hoofddoek is een symbool van de islam maar niet van fundamentalisme.

totdat er mensen verplicht worden zo nen t-shirt aan te trekken zeker :)

En terecht denk ik dan, want religie zou irrelevant moeten zijn voor een superheld. Ik ben ook géén fan van cringy Christian fiction of muziek.

Als ik dan vervolgens in jouw artikel ga lezen:

Jouw artikel doet dus niet meer dan mijn punt nogmaals te onderlijnen, merci alvast.

Nu goed, als Ms. Marvel een culturele moslim is, net zoals Magneto cultureel joods is, heb ik daar op zich weinig problemen mee.
Feit blijft wel dat men natuurlijk nu expliciet gaat toejuichen dat er een moslim superheld is, terwijl er van geen enkele andere superheld in het MCU ooit gezegd is dat ze christelijk zijn, en dat we personages - blijkbaar niet per se Ms. Marvel zelf maar één van haar vriendinnen - gaan introduceren met opzichte religieuze symbolen waar je terecht kritiek op kan leveren als vrouwonvriendelijk (of erger).
Ik had dergelijke, moderne religie dan liever ook volledig buiten die films/series gezien.
Nu net de trailer gezien:

Wat is nu het probleem? Dat je héél even een moskee kan zien? Lijkt me even erg dan een blanke amerikaan die dit zegt:

Nu net de trailer gezien:

Wat is nu het probleem? Dat je héél even een moskee kan zien? Lijkt me even erg dan een blanke amerikaan die dit zegt:

Ach, ik ben het eigenlijk beu om me constant tegen scheve vergelijkingen te moeten verdedigen maar de deze is tenminste nog niet de ergste.
Die award gaat naar Loser voorlopig.

Wat is het probleem? Niet alleen even die moskee, maar gewoon de som der dingen: 4-5 keer in dat artikel nog eens vermelden dat het een moslimmeisje/personage/(islamitische) superheldin is, de scene in de moskee is met vrouwen afgezonderd ("zoals het hoort") en er lopen meerdere personages met hoofddoek rond.
Ik heb Captain America nooit weten expliciet benoemd worden als christelijk.
De enige kerkscene die ik me kan herinneren was een begrafenis (van Peggy Carter, dus zegt niets over zijn religie).
Maar proficiat je hebt een grapje gevonden dat ongeveer evenveel inhoud heeft en generiek is als "In God We Trust", en in principe op de God van elke monotheïstische religie zou kunnen slaan. Je kan hooguit uit de context (geboren in de jaren '20, blank en uit de V.S.) afleiden dat het waarschijnlijker de christelijke god is, héél misschien de joodse, en waarschijnlijk niet de islamitische.

Perfectly balanced as all things should be? Oh, wacht dat is een reference en jij kende er de kloten van (jouw woorden, niet de mijne).
Eenvoudigweg gezegd: je argument is een zwaktebod en je vergelijking is scheef.

Maar een hooligan van Standard gaat niet in een truitje van Genk rondlopen.

Je haalt 'voorspeller van' en 'symbool van' gewoon door elkaar nu.

Je kan de hijab moeilijk als het symbool van fundamentalisme beschouwen wanneer bijna de helft van de mensen die een hijab draagt, niet fundamentalistisch is.

Sorry, je hebt precies dat stukje gemist waarin de overige 55 procent, als in: méér dan de helft wél fundamentalist is. Ik blijf dus achter mijn veralgemening staan..

Ik wil ergens nog wel erkennen dat ik een radicalere seculiere/atheïstische visie heb op de materie dan strikt nodig.
De realiteit is dat moslimvrouwen bestaan, ik wil dat ook niet ontkennen, ze moeten ook niet weggestoken worden (zoals ironisch hun cultuur zelf wil), maar wanneer ze in beeld gebracht worden onder het mom van "inclusiviteit" of men moslimatletes gaat voorstellen als een voorbeeld van vrijheid, dan zou er ook méér ruimte moeten zijn voor kritiek daarop, want de realiteit is dat het voor zéér veel vrouwen net allesbehalve dat is en dat dat symbool niet neutraal is.

Laatst bewerkt:
Ach, ik ben het eigenlijk beu om me constant tegen scheve vergelijkingen te moeten verdedigen maar de deze is tenminste nog niet de ergste.
Die award gaat naar Loser voorlopig.

Wat is het probleem? Niet alleen even die moskee, maar gewoon de som der dingen: 4-5 keer in dat artikel nog eens vermelden dat het een moslimmeisje/personage/(islamitische) superheldin is, de scene in de moskee is met vrouwen afgezonderd ("zoals het hoort") en er lopen meerdere personages met hoofddoek rond.
Ik heb Captain America nooit weten expliciet benoemd worden als christelijk.
Ik maakte geen vergelijking. Ik trok je lijn door.
En dan heb je duidelijk nog niet veel gelezen van Captain America. Hij is expliciet een praktiserende christen, en gaat elke zondag naar de mis.
Sorry, je hebt precies dat stukje gemist waarin de overige 55 procent, als in: méér dan de helft wél fundamentalist is. Ik blijf dus achter mijn veralgemening staan..

Ik wil ergens nog wel erkennen dat ik een radicalere seculiere/atheïstische visie heb op de materie dan strikt nodig.
De realiteit is dat moslimvrouwen bestaan, ik wil dat ook niet ontkennen, ze moeten ook niet weggestoken worden (zoals ironisch hun cultuur zelf wil), maar wanneer ze in beeld gebracht worden onder het mom van "inclusiviteit" of men moslimatletes gaat voorstellen als een voorbeeld van vrijheid, dan zou er ook méér ruimte moeten zijn voor kritiek daarop, want de realiteit is dat het voor zéér veel vrouwen net allesbehalve dat is en dat dat symbool niet neutraal is.
Niemand zegt dat dat symbool neutraal is, denk ik. Maar je vorige argument was dat het neutraal moest 'blijven', terwijl anderen dat totaal ook niet zijn. En je dus alleen een probleem had met hoofddoeken, niet met religieuze symbolen.

Nogmaals: vrouwen kunnen een hoofddoek dragen om veel verschillende redenen. Zoals @StevenFM al aanhaalde zijn er meer en meer jonge vrouwen die de hoofddoek expres gaan dragen als een soort van countercultureel statement waarbij ze trots hun identiteit uitdragen in een vaak intolerante maatschappij. Ik zeg nergens dat het alleen maar dat is, en ik ontken ook nergens dat er druk is om te conformeren. Precieze percentages heb ik niet, en gij ook niet trouwens. Wat ik wel weet, is dat de werkelijkheid nooit simpel is, iets dat gij wel graag wilt doen geloven door moslims op te breken in twee groepen van wel-fundamentalist en niet-fundamentalist op basis van simpele parameters. Zo werkt het niet.

Ik vind dat het belangrijk is dat vrouwen met een hoofddoek zich voelen alsof ze volwaardig lid zijn van de maatschappij, dat ze niet het gevoel hebben dat ze scheef bekeken worden, dat mensen niet meewarig gaan doen alsof ze onderworpen zijn aan wie dan ook. Net zoals een vrouw in een minirok uw commentaar niet nodig heeft, heeft een vrouw met een hoofddoek dat evenmin. Beiden zijn onderhevig aan socio-culturele invloeden en wat ze daar vervolgens mee doen zijn knopen die ze zelf moeten ontwarren. Zoals ik al eerder aangaf lijkt het mij voor de doorsnee moslimvrouw een bijzonder moeilijke knoop om te ontwarren omdat ge aan zoveel verschillende partijen 'schatplichtig' zijt en tegelijk het gevoel hebt dat ge voor niemand goed kunt doen.

Ik denk dat iedereen het er mee eens is dat religie vaak in strijd is met persoonlijke vrijheid en dat het belangrijk is dat taboes doorbroken worden, ook binnen de moslimcultuur. De term 'fundamentalist' vind ik beladen en klinkt alsof ze drie stappen verwijderd zijn van een wandeling van een bommengordel, en past in da algehele agressieve/minachtende manier waarop ge dit hele gesprek probeert te voeren. Dat is echt nergens voor nodig. Vrijwel alles wat gij zegt is uw mening en is geen absolute, rationele waarheid, hoewel ge dat waarschijnlijk graag zou willen geloven. De krantenartikels die hebt gelinkt veranderen daar geen jota aan. Het is ok om een mening te hebben, maar ge hoeft hem niet voor te stellen als een absoluut feit. Gij hebt een probleem met moslims, dat is pure emotie, en vervolgens gaat ge op zoek naar argumenten om die mening een rationele saus te geven.

Er zijn problemen binnen de moslimgemeenschap (net zoals in elke [religieuze] gemeenschap), en ik denk ook dat iedereen het er over eens is dat persoonlijke vrijheid, vrijheid van meningsuiting en 'westerse normen en waarden' heel belangrijk zijn, en dat er nog flink aan de weg getimmerd moet worden om samen vooruit te kunnen. Wat ik niet geloof is dat de instelling die gij (en vele anderen) hebben een constructieve manier is om aan het probleem te werken, en in tegendeel het proces van 'emancipatie' (wat ik een lelijke term vind hier) zal vertragen. Wat dan weer vrij ironisch is, want gij hebt duidelijk meer problemen met huidige gang van zaken als mij. Aanvaarden dat er problemen zijn, dat er geen gemakkelijke oplossing is, maar dat we wel samen vooruit zullen moeten, dàt is voor mij in deze het echte rationeel zijn.

Door in open dialoog te gaan en grenzen te respecteren, door inclusiviteit, zullen we rapper vooruit gaan, en we kunnen er zelf ook nog iets van leren, want het is niet zo dat onze Vlaemsche cultuur op alle vlakken nu het toppunt van beschaving is.

Laatst bewerkt:
Ik maakte geen vergelijking. Ik trok je lijn door.
En dan heb je duidelijk nog niet veel gelezen van Captain America. Hij is expliciet een praktiserende christen, en gaat elke zondag naar de mis.

En nogmaals, ik verwees duidelijk genoeg naar het MCU, want het zijn de films geweest sinds 2008 met de grootste impact.
Veel mensen hebben hier nog nooit zelfs maar één Marvel strip gelezen, laat staan veel. De Amerikaanse stripcultuur is een héél andere dan de Europese.

Niemand zegt dat dat symbool neutraal is, denk ik. Maar je vorige argument was dat het neutraal moest 'blijven', terwijl anderen dat totaal ook niet zijn. En je dus alleen een probleem had met hoofddoeken, niet met religieuze symbolen.

En jij vergelijkt een monotheïstische religie gelinkt met héél wat moderne problemen en zelfs gewelddadige uitwassen met een natuurreligie.
Zoals gebruikelijk: scheve vergelijkingen en naast de kwestie.

Het punt van de reclame is toch helemaal niet dat de islam het summum is van vrijheid? Het is een poging van Fitbit om zich te marketen als een progressief bedrijf door influencers te tonen die afwijken van de norm: een plus size model, een cross-dresser, een worstelaar met hoofddoek.

Ook naar moslimmeisjes toe is dat toch een positieve boodschap die je als bedrijf uitzendt.

De krantenartikels die hebt gelinkt veranderen daar geen jota aan. Het is ok om een mening te hebben, maar ge hoeft hem niet voor te stellen als een absoluut feit. Gij hebt een probleem met moslims, dat is pure emotie, en vervolgens gaat ge op zoek naar argumenten om die mening een rationele saus te geven.

Ik zal ook eens de stijl van mijn tegenstanders in dit debat gaan aanmeten en enkel nog zéér fragmentarisch reageren:
maar neen, niet enkel krantenartikels, duidelijk kenmerkend voor de manier waarop jij mijn posts gelezen hebt en met kwade wil reageert.
Het waren overduidelijk krantenartikels die rapporteerden over sociologisch onderzoek van universitair niveau waarvan je met geringe moeite zelf de bron had kunnen terugvinden:

Heb ik ergens een emotionele afkeur van moslims? Mogelijks. Ik zat tot een week voor de aanslagen van Brussel dagelijks op die metrolijn, en heb daarnaast nog genoeg andere uitwassen van die religie gezien op andere vlakken: van kleine jongetjes die hun vrouwelijke leerkrachten uitscholden voor het grootste vuil (ook in Brussel uiteraard) tot ook hier bij mij thuis in de buurt, waar wat mij betreft praktijken als kleine meisjes in chadors steken thuishoort in de rubriek kindermishandeling. Maar in tegenstelling tot jou beperk ik me wel niet tot anekdotisch bewijs, want dat is het enige dat jij aangedragen hebt.

Jouw mening dat het beter is om te gaan voor open dialoog, is ook exact dat, jouw mening.
Ik heb afkeer van de "Vlaemsche" wat jij er nog eens terloops tussengooit, want ik ben absoluut geen Vlaams nationalist.
Maar als je het dan toch over Vlamingen wilt hebben: 3 op de 4 Vlamingen wilt liever culturele assimilatie dan jouw open dialoog en inclusiviteit:

Dus hier moet ik me misschien tegen 4 à 5 mensen tegelijk verdedigen waarvan sommigen afkomen met de zotste vergelijkingen, in de praktijk verdedig ik een mening die allesbehalve marginaal is. Genoeg mensen lijkt mij die vinden dat meer inclusie van symbolen als een hoofddoek in onze media, géén positieve evolutie is, en daar ga ik bij blijven.

Het punt van de reclame is toch helemaal niet dat de islam het summum is van vrijheid? Het is een poging van Fitbit om zich te marketen als een progressief bedrijf door influencers te tonen die afwijken van de norm: een plus size model, een cross-dresser, een worstelaar met hoofddoek.

Daar heb je gelijk, dit is wanhopige marketing om te teren op een soort van misplaatst progressivisme, en heeft weinig meer of zelfs helemaal niets met sport te maken.

Ook naar moslimmeisjes toe is dat toch een positieve boodschap die je als bedrijf uitzendt.

In Maleisië waar die hoofddoek de norm is misschien wel nog, hier in Europa niet.

Ik zal ook eens de stijl van mijn tegenstanders in dit debat gaan aanmeten en enkel nog zéér fragmentarisch reageren:
maar neen, niet enkel krantenartikels, duidelijk kenmerkend voor de manier waarop jij mijn posts gelezen hebt en met kwade wil reageert.
Het waren overduidelijk krantenartikels die rapporteerden over sociologisch onderzoek van universitair niveau waarvan je met geringe moeite zelf de bron had kunnen terugvinden:
Uw bits toontje is niet nodig hoor.
Hebt gij die paper gelezen dan? Gaan we doen alsof ge wetenschappelijk onderzoek hebt gevoerd en vervolgens volledig op rationele wijze uw standpunt hebt gekozen?

Heb ik ergens een emotionele afkeur van moslims? Mogelijks.
Ik denk dat we aan de kern van de zaak zijn aanbeland. Voor de rest staat er wat 'rationele' window dressing rond waar ik persoonlijk niet veel van geloof.

Ik zat tot een week voor de aanslagen van Brussel dagelijks op die metrolijn, en heb daarnaast nog genoeg andere uitwassen van die religie gezien op andere vlakken: van kleine jongetjes die hun vrouwelijke leerkrachten uitscholden voor het grootste vuil (ook in Brussel uiteraard) tot ook hier bij mij thuis in de buurt, waar wat mij betreft praktijken als kleine meisjes in chadors steken thuishoort in de rubriek kindermishandeling. Maar in tegenstelling tot jou beperk ik me wel niet tot anekdotisch bewijs, want dat is het enige dat jij aangedragen hebt.
Ge vertelt een anekdote, waarna ge mij aanwrijft dat ik enkel met anekdotes afkom? Soit, maakt niet uit.

Jouw mening dat het beter is om te gaan voor open dialoog, is ook exact dat, jouw mening.
Ik heb afkeer van de "Vlaemsche" wat jij er nog eens terloops tussengooit, want ik ben absoluut geen Vlaams nationalist.
Maar als je het dan toch over Vlamingen wilt hebben: 3 op de 4 Vlamingen wilt liever culturele assimilatie dan jouw open dialoog en inclusiviteit:

Dus hier moet ik me misschien tegen 4 à 5 mensen tegelijk verdedigen waarvan sommigen afkomen met de zotste vergelijkingen, in de praktijk verdedig ik een mening die allesbehalve marginaal is. Genoeg mensen lijkt mij die vinden dat meer inclusie van symbolen als een hoofddoek in onze media, géén positieve evolutie is, en daar ga ik bij blijven.
Tussen die 3/4 vlamingen zullen ook wel mensen zoals ik zijn die geloven dat zoiets tijd kost en dat er verschillende manieren zijn om naar dat punt te komen en dat assimilatie sowieso een proces zal zijn waar wisselwerking aan te pas zal komen. Weeral probeert ge complexe materie te oversimplifiëren en voor te stellen als simpele ja/nee stellingen. Nogmaals: zo werkt het niet.

Echt waar, uw posts staan bol van islamofobe opmerkingen, er zijn hier zat mensen die u proberen op een rustige manier tegemoet te komen en in dialoog met u proberen te gaan, meer dan uw posts verdienen vind ik eerlijk gezegd. Op de rest van mijn post reageert ge niet, terwijl ik eigenlijk in essentie alleen maar probeer te zeggen dat we waarschijnlijk hetzelfde doel voor ogen hebben, maar dat empathie en dialoog een snellere manier zijn om er te geraken.

Ge hebt uw avatar in elk geval goed gekozen. Wat baten kaars en bril, etc.

Ik heb de paper eens bekeken. Ik vind zo een resultaten even verdacht als wanneer het resultaat zou zijn dat moslimfundamentalisme niet bestaat.
Moslimfundamentalisme is geoperationaliseerd met 3 ja/nee vragen:
-Christians [Muslims] should return to the roots of Christianity [Islam]
-There is only one interpretation of the Bible [the Quran] and every Christian [Muslim] must stick to that
-The rules of the Bible [the Quran] are more important to me than the laws of [survey country]

De sample zelf bestaat enkel uit eerste en tweede generatiemigranten die dan dan nog voor meer dan de helft uit mensen die afkomstig zijn van de rurale gebieden in Turkije. De voornaamste predictoren die de auteur naar voren brengt is hoe religieus je bent op basis van een vijfpuntenschaal en het onderwijsniveau - dus weinig nieuws onder de zon. Nergens wordt er gesproken van de hoofddoek als predictor.

Is er mogelijks een probleem binnen de groep? Zeker. Is dit het soort onderzoek dat dergelijke problemen in kaart brengt? Bwa, kan beter.

Daar heb je gelijk, dit is wanhopige marketing om te teren op een soort van misplaatst progressivisme, en heeft weinig meer of zelfs helemaal niets met sport te maken.

In Maleisië waar die hoofddoek de norm is misschien wel nog, hier in Europa niet.
Als zulke representatie in reclame of andere media ervoor zorgt dat jonge moslima's tijdens hun jeugd kunnen opkijken naar niet-conservatieve rolmodellen, dan lijkt me dat toch een positief gegeven.

Uw bits toontje is niet nodig hoor.
Hebt gij die paper gelezen dan? Gaan we doen alsof ge wetenschappelijk onderzoek hebt gevoerd en vervolgens volledig op rationele wijze uw standpunt hebt gekozen?

Ik denk dat we aan de kern van de zaak zijn aanbeland. Voor de rest staat er wat 'rationele' window dressing rond waar ik persoonlijk niet veel van geloof.

Ik ben een wetenschapper van opleiding, mochten er onderzoek en cijfers zijn dat mijn anekdotische ervaringen zou tegenspreken, dan zou ik mijn mening aanpassen. Het tegendeel is echter waar, mijn persoonlijke ervaringen worden bevestigd.
Overigens, ik heb ook positieve ervaringen hoor: ik heb 2 collega's met een hoofddoek en ik behandel die met alle respect, want het zijn toffe dames als personen, maar desondanks dat vind ik dat die hoofddoek eigenlijk niet thuishoort op de werkvloer en heb ik weinig sympathie voor de ideologie die erbij hoort. Ik kan mensen met uiteenlopende visies perfect met alle respect behandelen, ik heb op de trein (jaren geleden) al eens een leuke babbel gehad met een skinhead. De blik in die z'n ogen toen ik vermelde dat ik ooit vrijwilligerswerk gedaan had in een asielcentrum. 🤣

Ge vertelt een anekdote, waarna ge mij aanwrijft dat ik enkel met anekdotes afkom? Soit, maakt niet uit.

Omdat ik dan ook niet enkel en alleen met anekdotes afkom. Dat jij de cijfers waar ik naar verwijs moedwillig wegzet als louter rationele window dressing verandert daar niets aan.

Tussen die 3/4 vlamingen zullen ook wel mensen zoals ik zijn die geloven dat zoiets tijd kost en dat er verschillende manieren zijn om naar dat punt te komen en dat assimilatie sowieso een proces zal zijn waar wisselwerking aan te pas zal komen. Weeral probeert ge complexe materie te oversimplifiëren en voor te stellen als simpele ja/nee stellingen. Nogmaals: zo werkt het niet.

Echt waar, uw posts staan bol van islamofobe opmerkingen, er zijn hier zat mensen die u proberen op een rustige manier tegemoet te komen en in dialoog met u proberen te gaan, meer dan uw posts verdienen vind ik eerlijk gezegd. Op de rest van mijn post reageert ge niet, terwijl ik eigenlijk in essentie alleen maar probeer te zeggen dat we waarschijnlijk hetzelfde doel voor ogen hebben, maar dat empathie en dialoog een snellere manier zijn om er te geraken.

Emapthie en dialoog op zichzelf zijn niet voldoende als je met een andere groep zit die een ander einddoel dan assimilatie voor ogen heeft, dan maak je gewoon een knieval. Die empathie en dialoog moeten er zijn, maar je hebt ook een aantal harde lijnen nodig. Ik voel nu wél geen nood om bijvoorbeeld de hoofddoek in reclamecampagnes te gaan verbieden (ik vind het wél een ongezonde vorm van inclusie) maar hoop wél dat die nooit toegelaten wordt bij rechters, politie, etc.

Misschien dat ik enerzijds oversimplifieer, anderzijds, jij geeft nu wel een héél eigen invulling aan assimilatie natuurlijk... woorden hebben nu éénmaal hun definities en assimilatie is geen wisselwerking, dan moet je spreken van het huidige (en falende) model van integratie.

Islamofobie is trouwens wel een mooi typerend woord voor jouw en anderen hun posts. Doen alsof de angst voor de Islam irrationeel is, terwijl er net voldoende rationele gronden zijn om een achterdocht te koeteren jegens die religie (en anderen).

Ge hebt uw avatar in elk geval goed gekozen. Wat baten kaars en bril, etc.

Uw bits toontje is niet nodig hoor. Mijn avatar komt uit Animal Crossing, een tot dusver onschuldig stukje escapisme, waarbij ik vooral de liefde voor natuur/fossielen met dat personage deel(de).

Laatst bewerkt:
Als zulke representatie in reclame of andere media ervoor zorgt dat jonge moslima's tijdens hun jeugd kunnen opkijken naar niet-conservatieve rolmodellen, dan lijkt me dat toch een positief gegeven.

Zoals ik zei: in Maleisië kan dat inderdaad progressief zijn, omdat je van verder moet komen.

Hier in Europa? Gelieve die hoofddoek niet aan te moedigen, maar geef die jonge meisjes een rolmodel dat vrijbreekt van de religie die ze thuis krijgt opgelegd. Door hier de hoofddoek mee op te nemen in je marketing en fictie moedig je net religieus conservatisme aan.

Zoals ik al in een andere post zei: wil je de hoofddoek toch betrekken in je inclusie in marketing en fictie?
Prima, maar toon dan ook meer de keerzijde van de medaille.

Laatst bewerkt:
Ik snap gewoon dit standpunt niet. Een bedrijf vraagt aan een hoop marketeers hoe ze meer zichtbaarheid kunnen krijgen, en die komen af met een echte atlete die ook moslima is en een hijab draagt.

En voor jou vertaalt dat in "wanhopige marketing om te teren op een soort van misplaatst progressivisme" en moet reclame voor Fitbit met sport te maken hebben.
Wat is er wanhopig aan zorgen dat potentiële klanten zich herkennen in reclame?
Dat het misplaatst is volgens jou omdat een hoofddoek enkel een icoon kan zijn van onderdrukking en fundamentalisme weet ik onderhand al, maar lijkt me dat hoe er in bv. Maleisië met de Islam wordt omgegaan wel al een stap verder richting secularisatie is dan vele landen in het Midden-Oosten, en dat een worstelende vrouw die zich laat zien in een reclamespot en een man aanraakt door ermee te sparren, toch bezwaarlijk verenigbaar is met onderdrukking en fundementalisme?
En die link me sport, mja eerlijk vind ik dat nogal "clutching straws" hoor, alsof Nafissatou Thiam zoveel reclame-opportuniteiten zou krijgen als ze niet aantrekkelijk genoeg was bijvoorbeeld. Ik vind dat je strengere standaarden oplegt aan deze reclamespot omdat ze een hijab tonen.

Maar enkel het gebruik van iemand met een hoofddoek is toch geen probleem? Haar hoofddoek is geen reden waarom zij een eventuele inspiratie kan zijn, maar eerder het feit dat ze van een cultuur komt waar vrouwen op de achterbank moeten zitten en toch een kampioen kan worden en ook deel kan nemen aan spelen op wereldniveau met anderen.

Dat toejuichen zorgt eerder voor extra participatie met anderen dan iets anders? Ik zou zeggen : Laat meisjes met hoofddoeken zo veel mogelijk activiteiten doen samen met al de rest. Het is zo dat ze 'meer' gaan leven, verkennen en ontplooien. En in dat kader past die reclame wel. Ik heb niet het gevoel dat iets wordt opgedrongen aan mij via dat spotje.

Als we het louter weergeven van iemand met een hoofddoek de facto als gevaarlijk of fout aanzien zijn we fout bezig. Die mensen zijn aanwezig in onze samenleving en we moeten er mee omgaan. In dat proces van integratie moeten zij niet per se hun eigenheid verliezen en wij al zeker niet natuurlijk. En we moeten ook niet gaan reageren alsof ze niet op tv mogen komen. Ik ga me niet uitspreken over welke problemen we ervaren met de moslimgemeenschappen en waar daarvan de root cause zit maar een feit is wel dat je verder moet met die mensen. Je gaat in België geboren mensen liefst niet wegzwijgen omdat hun ouders een bepaalde religie hebben doorgegeven. En dan is het echt wel een kwestie van zoeken naar een weg om die mensen mee te integreren. En dat is een proces van lange adem waarbij men vermoedelijk stap per stap afstand neemt van religie en alle van de pot gerukte regels die daar mee samenhangen.

Ik zou ook niet zeggen dat een hoofddoek de norm is in Europa en ik denk ook niet dat iemand afbeelden met een hoofddoek er voor zorgt dat het de norm wordt. Hoewel ik in zekere zin begrijp dat mensen bang zijn voor een 'islamisering' van Europa geloof ik nog steeds niet dat het daadwerkelijk gebeurt. Zijn er meer moslims? Ja. Maar voel ik mij vreemde in eigen land? Neen, eigenlijk totaal nog niet.

Door iemand een verbod op te leggen een deel van hun identiteit te beleven ga je hen ook eerder aanzetten tot zich af te zetten van dat verbod imo en eerder nog vaster aan dat verboden deel te gaan vasthangen. Je kan niet zomaar zeggen dat een meisje haar hoofddoek niet deugt en dan denken dat daarmee de kous af is. Zo werkt het niet. Net zoals het afbeelden van een hoofddoek ook geen inspiratie is om er vaker eentje op te zetten.

Er zijn inderdaad problemen die worden doodgezwegen en genegeerd, maar vervallen in extremen is daarvoor niet de oplossing.

Laatst bewerkt:
Ik snap gewoon dit standpunt niet. Een bedrijf vraagt aan een hoop marketeers hoe ze meer zichtbaarheid kunnen krijgen, en die komen af met een echte atlete die ook moslima is en een hijab draagt.

En voor jou vertaalt dat in "wanhopige marketing om te teren op een soort van misplaatst progressivisme" en moet reclame voor Fitbit met sport te maken hebben.
Wat is er wanhopig aan zorgen dat potentiële klanten zich herkennen in reclame?

En dan zijn we rond natuurlijk: ik vind niet dat iedereen zich moet kunnen herkennen in alles en iedereen.
Ik kan er perfect mee leven dat het model dat een fitnessketen gebruikt om reclame te maken, een sixpack heeft en ik niet. Niets mis met wat aspirationele reclame.

Gehele bevolkingsgroepen uitsluiten op basis van huidskleur is dan weer niet oké, want een blanke samenleving is niet iets wat wat mij betreft nagestreefd moet worden. Je huidskleur/geslacht etc. kies je niet. Je levensstijl kies je wél natuurlijk.

Fitbit mag natuurlijk die reclame maken, en ik mag de opmerking maken dat dit nog maar weinig meer met sport te maken heeft en eerder wanhopige marketing is.

Dat het misplaatst is volgens jou omdat een hoofddoek enkel een icoon kan zijn van onderdrukking en fundamentalisme weet ik onderhand al, maar lijkt me dat hoe er in bv. Maleisië met de Islam wordt omgegaan wel al een stap verder richting secularisatie is dan vele landen in het Midden-Oosten, en dat een worstelende vrouw die zich laat zien in een reclamespot en een man aanraakt door ermee te sparren, toch bezwaarlijk verenigbaar is met onderdrukking en fundementalisme?

Zie hoger: in Maleisië is dat idd een (kleine) stap vooruit, maar hier absoluut niet. Integendeel: hier zet dergelijke reclame een stevige stap achteruit en krijg je dan ook zaken zoals dit: Terug naar (de lagere) school? Doe die hoofddoek maar om moslimmeisjes!
Het behoeft geen verbazing dat ik in deze meer de Franse dan de Amerikaanse visie deel.

En die link me sport, mja eerlijk vind ik dat nogal "clutching straws" hoor, alsof Nafissatou Thiam zoveel reclame-opportuniteiten zou krijgen als ze niet aantrekkelijk genoeg was bijvoorbeeld. Ik vind dat je strengere standaarden oplegt aan deze reclamespot omdat ze een hijab tonen.

Dit snap ik niet. Knappe atletes zullen ongetwijfeld meer reclamemerken aantrekken dan minder knappe atleten. Wat heeft dat ermee te maken?

Zoals ik zei: in Maleisië kan dat inderdaad progressief zijn, omdat je van verder moet komen.

Hier in Europa? Gelieve die hoofddoek niet aan te moedigen, maar geef die jonge meisjes een rolmodel dat vrijbreekt van de religie die ze thuis krijgt opgelegd. Door hier de hoofddoek mee op te nemen in je marketing en fictie moedig je net religieus conservatisme aan.
Een meisje dat opgroeit in een conservatief gezin aansporen om vrij te breken van religie lijkt me een enorm grote stap en een pak minder realistisch dan dat meisje te inspireren om emanciperende activiteiten, zoals bijvoorbeeld sport, na te streven.

Ik snap uw afkeer van moslimfundamentalisme maar ik krijg het gevoel dat je je daardoor laat verblinden en de bomen door het bos niet meer ziet. Het doel is toch nog altijd om vrouwen te emanciperen zodat zij de keuze kunnen maken, niet om vrouwen met een hoofddoek naar de marges te duwen en hopen dat de situatie zich zo wel oplost.

Terug
Bovenaan