Dus je pleit voor een islam zonder hoofddoeken? M.a.w. je reduceert de islam tot het dragen van symbolische klederdracht?
Dat zou een grote stap vooruit zijn.
Ik reduceer niets, stel wel vast dat die symbolische klederdracht sterk geassocieerd is met een fundamentalistische interpretatie, in de strengste Islamitische landen zelfs verplicht is, en ook hier aan jonge meisjes opgelegd wordt. Ondertussen zit je met sport- en kledingmerken die dit laatste normaliseren door een globale campagne met een Maleisische atlete, een land waar het niet dragen van die hoofddoek blijkbaar wettelijk niet verplicht, maar desondanks toch levensgevaarlijk is.
In plaats van
Je vraag ging over Marvel superhelden, niet enkel over de MCU. Waarom zou het een verschil maken of die Marvel helden nu al verfilmd zijn of niet? Ze bestonden als christelijke variant vroeger, in comics en bestaan ook nu. Vroeger waren de christelijke helden er omwille van commerciële redenen, nu de moslimhelden om commerciële redenen.
Omdat de films van Marvel de cultuur domineren de laatste 14 jaar, en de strips zeker hier in Europa veel minder gekend zijn. Ik verwees duidelijk al vanaf de eerste post naar de series en het cinematic universe.
Jij sleurt er vervolgens een marginale strip uit de jaren stilletjes bij. Andermaal relevantie? Die christelijke superheld krijgt alvast geen Disney+ serie.
Als er in Ms Marvel een deftige discussie komt over hoe het hoofdpersonage géén hoofddoek wilt dragen ondanks druk vanuit haar gemeenschap, slik ik overigens een deel van mijn kritiek met plezier terug in. Maar zelfs dan zou ik liever dergelijke moderne religie en debatten weghouden van fictie die als escapisme moet dienen. Of zoals ik zei Gorr the God Butcher niet laten discrimineren en achter alle goden laten aangaan, niet enkel degenen die geen/nauwelijks nog moderne aanhangers heb meer hebben.