Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Maar goed, het past in de woke-agenda om biologie ook als een fictief narratief te zien dat je probleemloos kan herschrijven natuurlijk.
Biologie? Dus je wilt de biologie bedoelen uit de echte wereld? Bedoel je dat?

Dus in een serie waarin er elven, magie, draken, mensen uit de dood terug tot leven komen en nog 1000 andere fantasy zaken, gaan we een realistische biologische reden zoeken waarom het ene karakter donkerder is dan de andere.
“Ahnee, da kan niet hé. Er is amper transport en er is daar teveel licht’.

Wat een discussie :rofl:.

Dus in een serie waarin er elven, magie, draken, mensen uit de dood terug tot leven komen en nog 1000 andere fantasy zaken, gaan we een realistische biologische reden zoeken waarom het ene karakter donkerder is dan de andere.

Dus in een fictieve wereld, is er geen logica.

Ale hopelijk ook wat ruimteschepen in de LOTR serie dan, want ja, er is geen logica!

De onzin die je hier soms leest, jonge jonge

Er is bij dit soort genres altijd een zekere "suspension of disbelief" nodig inderdaad. Maar dat neemt niet weg dat voor de zaken die niet stroken met de realiteit er verklaringen moeten zijn, liefst betere als: ah wij hebben gewoon een diverse cast omwille van politiek correcte redenen.

Als ze om eens een ander voorbeeld te nemen, de kleine zeemeermin casten als een meisje met Afrikaanse roots, verwacht ik dat ze realistisch gezien een koning Triton casten die geen Aziaat of bleekscheet is die héél moeilijk haar vader zou kunnen zijn, ook al gaat het om zeemeerminnen en zeemeermannen en geen mensen. Zo niet zit je weer met een extra stapje verder van de realiteit.

Overigens je haalt er andermaal weer slechts één paragraaf uit, terwijl dit een én én verhaal is. Dat soort discussie ben ik eigenlijk zat.

Goed, er wordt in dit geval dus afgeweken van de lore en er wordt gebruik gemaakt van acteurs die dus niet fair-skinned zijn. Welke invloed dit verder heeft op de kwaliteit van de serie of hoe dit een voorbeeld is van de Gevaarlijk Doorslaande Woke-Slinger is mij verder wel nog steeds niet duidelijk, maar wat ik wel begrijp is dat het feit dat ge het er klaarblijkelijk überhaupt zo moeilijk mee hebt misschien wel iets minder onschuldig is dan dat ge zelf wilt toegeven.

Nogmaals, de verve waarmee sommigen hier in de bres springen om dit soort zaken aan te klagen terwijl andere zaken weer vergoelijkt of geminimaliseerd worden is veelzeggend. Er is hier duidelijk een voorkeur voor welke gevechten de moeite waard zijn om gevochten te worden. Die voorkeur kunt ge bestempelen als zijnde racistisch.

Ik heb daar persoonlijk geen moeite mee, buiten het feit dat dat altijd maar verpakt moet worden als zijnde 'rationeel' terwijl dat gewoon heel duidelijk gekleurd is door een bepaald wereldbeeld met een randje aan zullen we maar zeggen. Ik vind dat we daar gewoon niet flauw over moeten doen. Als ge dingen zegt als 'ik kom van de stille kempen en ik zal stemmen om ze stil te houden' is er hier volgens mij niemand die zich illusies maakt over wat ge daar mee bedoelt.

Hier wordt biologie en lore gebruikt om een soort van hek te bouwen rond iets waar ge blijkbaar het liefst van al zoudt hebben dat er dus geen gekleurde mensen aan deelnemen omdat gij het klaarblijkelijk gemakkelijker vindt om u in te leven in een serie waar elfen wit zijn. Of ge dat nu wilt of niet, dat zegt wel echt iets over u.

Laatst bewerkt:
Dan moet je al in een zelf verzonnen magische reden gaan geloven waarom er geen zwarte elfen kunnen geboren worden.

Als je al real world biologie moet gaan buigen om een fantasy wereld perse blank te houden... Waar zijn we dan eigenlijk in godsnaam mee bezig?

Deze discussie is redelijk hallucinant. 😆

Er is bij dit soort genres altijd een zekere "suspension of disbelief" nodig inderdaad. Maar dat neemt niet weg dat voor de zaken die niet stroken met de realiteit er verklaringen moeten zijn, liefst betere als: ah wij hebben gewoon een diverse cast omwille van politiek correcte redenen.

Als ze om eens een ander voorbeeld te nemen, de kleine zeemeermin casten als een meisje met Afrikaanse roots, verwacht ik dat ze realistisch gezien een koning Triton casten die geen Aziaat of bleekscheet is die héél moeilijk haar vader zou kunnen zijn, ook al gaat het om zeemeerminnen en zeemeermannen en geen mensen. Zo niet zit je weer met een extra stapje verder van de realiteit.

Overigens je haalt er andermaal weer slechts één paragraaf uit, terwijl dit een én én verhaal is. Dat soort discussie ben ik eigenlijk zat.
Maar wat voor mij wringt is dat ‘T is eender welke fysiek kenmerk (grote oren, dikke neus, lange piemel, blond haar, ros haar, dik dun) whatsover blijkbaar kan aangepast worden in een adaptatie. Maar huidskleur is en blijf de belangrijke factor, ook al speelt dat, evenzeer als de andere kenmerken, geen rol in het verhaal.

Dat je bij het bekijken van een fantasy film op een biologische manier naar huidskleur begint te kijken steunt alleen maar mijn gedacht dat uw ‘gevecht’ tegen dit alles puur uit uw anti-woke gevoel komt. Je haalt er allerlei factoren bij, gaande van het verhaal, de originele lore en biologie. Maar puntje bij paaltje: jij hebt bang voor opgedrongen diversiteit. Hoe dat in dit verhaal een gevaar kan zijn is mij een raadsel.

Maar wat voor mij wringt is dat ‘T is eender welke fysiek kenmerk (grote oren, dikke neus, lange piemel, blond haar, ros haar, dik dun) whatsover blijkbaar kan aangepast worden in een adaptatie. Maar huidskleur is en blijf de belangrijke factor, ook al speelt dat, evenzeer als de andere kenmerken, geen rol in het verhaal.

Dat je bij het bekijken van een fantasy film op een biologische manier naar huidskleur begint te kijken steunt alleen maar mijn gedacht dat uw ‘gevecht’ tegen dit alles puur uit uw anti-woke gevoel komt. Je haalt er allerlei factoren bij, gaande van het verhaal, de originele lore en biologie. Maar puntje bij paaltje: jij hebt bang voor opgedrongen diversiteit. Hoe dat in dit verhaal een gevaar kan zijn is mij een raadsel.
Maar da's ook wel een beetje omdat het omgekeerde ook waar is denk ik, als de beslissing genomen wordt om meer diversiteit in films te steken is dat ook zelden een artistiek geïnspireerde keuze maar een politieke keuze. In een tijd waarin er minder te doen was rond ras zouden zo'n keuzes denk ik ook minder weerstand oproepen.

Het is alsof ze midden de koude oorlog Sauron een Russisch accent zouden geven, da's niet van dezelfde orde als kiezen of zijn Great Eye oranje of blauw moet zijn , en in zo'n film hedendaagse politieke discussies importeren doet af aan het escapisme.

Maar da's ook wel een beetje omdat het omgekeerde ook waar is denk ik, als de beslissing genomen wordt om meer diversiteit in films te steken is dat ook zelden een artistiek geïnspireerde keuze maar een politieke keuze. In een tijd waarin er minder te doen was rond ras zouden zo'n keuzes denk ik ook minder weerstand oproepen.

Het is alsof ze midden de koude oorlog Sauron een Russisch accent zouden geven, da's niet hetzelfde als kiezen of zijn Great Eye oranje of blauw moet zijn , en in zo'n film hedendaagse politieke discussies importeren doet af aan het escapisme.
Klopt natuurlijk (deels). Maar het ging erom dat Marsu en Mini net doen alsof zij a-politiek zijn, het niks met ideologie te maken heeft, en hun standpunt het neutrale is dat alleen maar draait om "correct volgens het boek". Terwijl dat dus niet klopt.

Langs de andere kant zou ik zeggen dat het niét voornamelijk een politiek geïnspireerde keuze is van de andere kant, maar een commercieel geïnspireerde. Meer betrokkenheid, een breder publiek aanspreken, de zeitgeist aanspreken, en de gratis reclame alleen al tellen mee.

Klopt natuurlijk (deels). Maar het ging erom dat Marsu en Mini net doen alsof zij a-politiek zijn, het niks met ideologie te maken heeft, en hun standpunt het neutrale is dat alleen maar draait om "correct volgens het boek". Terwijl dat dus niet klopt.

Langs de andere kant zou ik zeggen dat het niét voornamelijk een politiek geïnspireerde keuze is van de andere kant, maar een commercieel geïnspireerde. Meer betrokkenheid, een breder publiek aanspreken, de zeitgeist aanspreken, en de gratis reclame alleen al tellen mee.
Wij maken geen keuze. Wij volgen de auteur zijn standpunt.

Je vraagt me om het stukje over "ideologie" uit te leggen nadat ik het 4x heb gedaan. Ik link het en doe het nog een vierde. Die post negeer je totaal, en je begint liever van voor af aan hier. Wat wil je nu echt, dat ik mijn argumenten nog eens herhaal zodat je ze weer vier keer kunt negeren? Je maakt wel een keuze: door de lijn dààr te trekken en niet ergens anders.

Je vraagt me om het stukje over "ideologie" uit te leggen nadat ik het 4x heb gedaan. Ik link het en doe het nog een vierde. Die post negeer je totaal, en je begint liever van voor af aan hier. Wat wil je nu echt, dat ik mijn argumenten nog eens herhaal zodat je ze weer vier keer kunt negeren? Je maakt wel een keuze: door de lijn dààr te trekken en niet ergens anders.
Benoem nu eens die ideologie.
Ik vraag u da al 4 paginas

Jij smijt mij hier telkens " ideologische bril" voro de voeten.

WEL-KE I-DE-O-LO-GIE is dat dan?

Benoem nu eens die ideologie.
Ik vraag u da al 4 paginas

Jij smijt mij hier telkens " ideologische bril" voro de voeten.

WEL-KE I-DE-O-LO-GIE is dat dan?
Zeg, vriendschap. Doe je het erom? Klik eens op één van de links die ik je geef. Ik zeg het al vier pagina's, maar je negeert het!
Je probeert mij te doen zeggen dat ik je een racist vind. Dat is niet zo. Ik zeg alleen dat 101 aanpassingen oké vinden, maar de lijn trekken bij huidskleur niet meer gaat om voorvechter zijn van wat "correct" is, maar om een ideologische reden. Die ideologische reden kan "anti-woke" zijn (blugh), zou misschien ook racisme kunnen zijn (maar dat lijkt me onnozel) en zou reactionair kunnen zijn. Of kan talloze andere redenen hebben. Die kan en wil ik niet bedenken voor jou, ik kan niet in je hoofd zitten.
Maar wat vaststaat is wel dat een arbitraire grens trekken op "huidskleur" aangeeft dat het om meer gaat dan "voorvechter zijn van correcte verfilming", toch. Als je ziet hoeveel er al niét correct is verfilmd, en daar was het geen probleem?
En vooral dat het er niet toe doet wélke ideologie (maar het is dus niet dat je een racist bent, zoals je al vier pagina's foutief beweert, niemand verwijt je op die manier). Het punt is dat jij doet alsof je neutraal en apolitiek bent hierin, maar dat is niet waar. Aanpassing X is "verdedigbaar", aanpassing Y is "logisch om het verhaal te doen lopen", maar aanpassing Z (huidskleur) is politiek, bullshit en een probleem. Ook al zijn er talloze andere redenen voor te bedenken.

Zoals ik dus zei:
Kan best zijn dat de redenen om deze aanpassingen niet goed genoeg zijn voor jou. Maar dan komt het op hetzeflde neer, hè. Die redenen zijn goed genoeg voor alle andere aanpassingen, maar voor huidskleur gaan ze een stap te ver? Dan zegt dat dus meer over jouw ideologische bril.

Ik en velen anderen hebben helemaal niet iets tegen donkere elfen, ik heb iets tegen donkere elfen in de specifieke setting van LOTR, waarin deze gegeven het verhaal, oorsprong inderdaad niet passen zonder verder af te wijken van het bronmateriaal.

De opmerking waarom er dan geen nieuwe settings gecreëerd worden en men per se een diversiteits-sausje zonder meer diepgaande betekenis moet gieten over bestaande zaken wordt natuurlijk door de "voorstanders" steevast gemakshalve genegeerd.
Vandaar dat dat citaat van Tolkien dat nu gespamd wordt zo toepasselijk is: het is gemakkelijker te corrumperen dan te creëren.

Met andere woorden: al die laatste zaken doen geen enkele afbreuk aan de kritiek van fans, je vervormt/misvormt gewoon het oorspronkelijke bronmateriaal om economische redenen. Des te verder je daarbij gaat, aan des te meer kritiek van fans je je mag verwachten.

Gratis reclame opzoeken door controverse te creëren is ook maar een trieste strategie. Die uiteraard kan werken, Donald Trump is er zelfs mee verkozen geraakt, maakt het daarom echter niet iets "goed".

Bij de casting van Daniël Craig was er immers ook kritiek dat er mensen waren die een blonde James Bond niet zouden kunnen. Haarkleur-isten?
Natuurlijk niet. Maar huidskleur of geslacht bekritiseren? Oh nee!

Dat is andermaal een voorbeeld van een uitzondering tot norm verheffen. Uiteraard zal niet elke Noord-Europeaan vroeger blond, blank en met blauwe ogen zijn geweest, maar er zullen er quasi géén geweest zijn met een huidskleur zo zwart als de nacht.
Roodharigen zullen bij de oude Romeinen ook zeldzamer geweest zijn dan bij de Kelten, nogmaals: logica.
Dat klopt, maar mijn punt is ook niet dat er mogelijk wel zwarte Noord-Europeanen waren. Wel dat het in een fantasy setting volstrekt plausibel kan zijn dat huidskleur varieert per persoon in een gegeven populatie, net zoals haarkleur of lichaamslengte dat doen.

Dit is ook opnieuw, de biologie doelbewust negeren omwille van politieke motivatie. Voor verschillen in huidskleur heb je oorzaken nodig, recent gescheiden en terug samengevoegde populaties in gebieden met meer of minder zonlicht (vitamine D). In fantasy settings kan die oorzaak uiteraard compleet verschillen (bv. magie)... Idem voor lichaamslengte: de reden waarom wij nu als mensen gemiddeld een stukje groter zijn dan onze voorouders: beter eten.
In Middle Earth zitten we in een fantasy setting dus heb je niet per se de achterliggende logica nodig van migratie of zonlicht want, zoals je terecht aanhaalt, zijn er ook magische invloeden.

We hebben al vastgesteld dat orcs een verschillende huidskleur kunnen aannemen en dat die verschillen afkomstig zijn van de magische invloed van Morgoth. Betreffende de elven weten we dat zij geschapen zijn door Eru Iluvatar, eveneens een magische invloed. Je kan dus perfect een intern consistente adaptatie hebben waarin zowel blanke als zwarte elven voortkomen, omdat ze zo geschapen zijn door Eru Iluvatar. Ja, dat wijkt af van de lore zoals opgesteld door Tolkien. Maar het is een verandering die wel perfect de logica van de setting respecteert. En een die overigens weinig tot geen invloed heeft op de wereld.

Zeg, vriendschap. Doe je het erom? Klik eens op één van de links die ik je geef. Ik zeg het al vier pagina's, maar je negeert het!

En vooral dat het er niet toe doet wélke ideologie (maar het is dus niet dat je een racist bent, zoals je al vier pagina's foutief beweert, niemand verwijt je op die manier). Het punt is dat jij doet alsof je neutraal en apolitiek bent hierin, maar dat is niet waar. Aanpassing X is "verdedigbaar", aanpassing Y is "logisch om het verhaal te doen lopen", maar aanpassing Z (huidskleur) is politiek, bullshit en een probleem. Ook al zijn er talloze andere redenen voor te bedenken.

Zoals ik dus zei:
Kan best zijn dat de redenen om deze aanpassingen niet goed genoeg zijn voor jou. Maar dan komt het op hetzeflde neer, hè. Die redenen zijn goed genoeg voor alle andere aanpassingen, maar voor huidskleur gaan ze een stap te ver? Dan zegt dat dus meer over jouw ideologische bril.

Maar jij maakt er natuurlijk van dat énkel huidskleur te ver zou gaan. Galadriël met een kale kop of Elrond met dreadlocks, zelfs al zijn ze allebei blank, zou ook kritiek uitlokken. Ik heb al kritiek gelezen van sommigen die Elronds haar te kort vonden...

Een ander aspect dat in deze thread nog niet belicht is:

Tja, moet je mijn cynische anti-woke visie hierop hebben?
Amazon racebend dit personage om diversiteit te injecteren, maar dan vervolgens de lore volgen en deze vrouwelijke dwerg een baard geven?
Dat kunnen we niet doen, dat is niet meer zo aantrekkelijk (ook een reden natuurlijk) en zou dus misschien net verwijten van of effectief racisme uitlokken want dan is er eens een vrouwelijk zwart personage in LOTR, en dan krijgt ze volgens de lore een baard!

Uiteindelijk willen beiden zijden in dit debat de andere betichten van een politieke bril te dragen, feit is dat iedereen wellicht altijd wel een stukje een politieke bril zal dragen MAAR ik wil die eigenlijk kunnen afzetten als ik naar escapisme grijp, en de lore is in het geval van LOTR wel aan de zijde die vindt dat geforceerde diversiteit hier niet thuis hoort.

We hebben al vastgesteld dat orcs een verschillende huidskleur kunnen aannemen en dat die verschillen afkomstig zijn van de magische invloed van Morgoth. Betreffende de elven weten we dat zij geschapen zijn door Eru Iluvatar, eveneens een magische invloed. Je kan dus perfect een intern consistente adaptatie hebben waarin zowel blanke als zwarte elven voortkomen, omdat ze zo geschapen zijn door Eru Iluvatar. Ja, dat wijkt af van de lore zoals opgesteld door Tolkien. Maar het is een verandering die wel perfect de logica van de setting respecteert. En een die overigens weinig tot geen invloed heeft op de wereld.

Dat kan inderdaad, maar dan mis ik alsnog een verklaring waarom de elfen die we dan in de Third Age van LOTR zagen.
Nu je kan natuurlijk zeggen dat dit in de praktijk helemaal geen échte prequel is voor de Peter Jackson film-trilogie, maar uiteraard zal Amazon dit niet expliciteren, want men teert natuurlijk om commerciële redenen op de bekendheid die mede tot stand gebracht is door de films (ook al hebben sommigen zoals ik de boeken gelezen voor de films).

Plus ik vind het nogmaals niet meer dan normaal dat fans kritiek hebben als men bewust meer afwijkt van de lore zoals opgesteld door Tolkien om redenen die duidelijk politiek van aard zijn en niet praktisch (zoals personages laten vallen of samenvoegen om het verhaal behapbaar te vertalen naar een film zoals Peter Jackson dat heeft gedaan).

Ook al zijn er talloze andere redenen voor te bedenken.
Die zijn er niet. Tenzij politiek gerelateerd.

Zoals ik dus zei:
Dus. ofwel ben ik anti-woke (en je bent tegenwoordig al racist als je geen antiracist bent), ofwel ben ik racistisch ofwel ben ik reactionair, wat synoniem is voor ultraconsveratief wat dan weer steevast geassocieerd wordt met racist.

Maar je noemt me heus geen racist hoor!
Hou toch op met uw onzin en kom er voor uit.

De enige mensen die hier andere mensen in hokjes duwen, zijn jullie hoor.
Ik heb nog niemand zien beweren dat jullie mindere fans zijn omdat een zwarte elf voor jullie ok is.
Ik en velen anderen hebben helemaal niet iets tegen donkere elfen, ik heb iets tegen donkere elfen in de specifieke setting van LOTR, waarin deze gegeven het verhaal, oorsprong inderdaad niet passen zonder verder af te wijken van het bronmateriaal.
Dit lijken mensen niet te snappen.
Integendeel, geef mij godverdomme een film over Drizzt!
De opmerking waarom er dan geen nieuwe settings gecreëerd worden en men per se een diversiteits-sausje zonder meer diepgaande betekenis moet gieten over bestaande zaken wordt natuurlijk door de "voorstanders" steevast gemakshalve genegeerd.
Vandaar dat dat citaat van Tolkien dat nu gespamd wordt zo toepasselijk is: het is gemakkelijker te corrumperen dan te creëren.
Halleluja
Met andere woorden: al die laatste zaken doen geen enkele afbreuk aan de kritiek van fans, je vervormt/misvormt gewoon het oorspronkelijke bronmateriaal om economische redenen. Des te verder je daarbij gaat, aan des te meer kritiek van fans je je mag verwachten.
HAL LE LU JA
Bij de casting van Daniël Craig was er immers ook kritiek dat er mensen waren die een blonde James Bond niet zouden kunnen. Haarkleur-isten?
Mss is haarkleur ook een social construct

en de lore is in het geval van LOTR wel aan de zijde die vindt dat geforceerde diversiteit hier niet thuis hoort.
/end thread
Plus ik vind het nogmaals niet meer dan normaal dat fans kritiek hebben als men bewust meer afwijkt van de lore zoals opgesteld door Tolkien om redenen die duidelijk politiek van aard zijn en niet praktisch (zoals personages laten vallen of samenvoegen om het verhaal behapbaar te vertalen naar een film zoals Peter Jackson dat heeft gedaan).
Blijkbaar mag je daar geen onderscheid in maken, tussen praktische overwegingen en arbitraire

Zeg kom, dit begint belachelijk te worden hé. Je maakt een strijdpunt van huidskleur, als de factor waarop je al dan niet trouw bent aan een auteur (en zeker bij Tolkien is standpunt hier echt niet het juiste woord, want hij zou je een lap rond je oren geven voor je blinde focus op huidskleur). Dat is een keuze. Dat is ideologisch gekleurd. Wat die ideologie precies is, dat boeit mij niet, dat kan enkel jij weten. Het punt is en blijft dat uw focus op huidskleur niet neutraal is.

Dat citaat is helemaal niet toepasselijk. Als je niet wil dat het bronmateriaal gecorrumpeerd wordt, dan kijk je best naar geen énkele adaptatie. Het hele punt waar Loser, ikzelf en anderen hier op blijven hameren is dat huidskleur om één of andere reden tot iets wordt gebombardeerd waar je onder geen enkel beding mag aan raken. Je kan hele personages herschrijven, weglaten, samensmelten, maar huidskleur veranderen is anathema?
Maar opnieuw: waarom zijn andere aanpassingen om economische redenen acceptabel, correct en respectvol en is huidskleur een misvorming, verdacht en politiek?
Ik vond de kritiek op een blonde Bond even ridicuul als de kritiek op het idee van een zwarte Bond.

Enfin, begrijp mij niet verkeerd. Puur de vaststelling "zo zie ik x niet in mijn hoofd", daar heb ik niets op tegen he. Integendeel. Een zwarte elf, een vrouwelijke & zwarte dwerg, dat conflicteert ook met hoe de wereld van Tolkien er in mijn hoofd uit ziet. Het is daar een strijdpunt van maken zoals Mini het doet dat ik volstrekt ridicuul vind.

Terug
Bovenaan