Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Zoals altijd zit den drinker er boenk op :) op minuut 3 truth bombs

Verschil in mentaliteit:

“It felt only natural to us that an adaptation of Tolkien’s work would reflect what the world actually looks like.” - Lindsey Weber, E.P. Amazon's LOTR Series, Vanity Fair (Feb. 2022)

"There are certainly themes Tolkien felt were important. We made a promise to ourselves at the beginning of the process that we weren't going to put any of our own politics, our own messages or our own themes into these movies. What we were trying to do was to analyse what was important to Tolkien and to try to honour that. In a way, were trying to make these films for him, not for ourselves."
Peter Jackson, Interview with GreenCine (Dec. 2002)
Voila, ze moeten gewoon met hun fikken van bestaande franchises blijven in plaats van ze "politiek correct" te maken of conform aan deze tijdsgeest.
In plaats van bestaande franchises aan te passen is het dan beter om nieuwe franchises en helden te introduceren.
Overigens blijft fantasy nog altijd fantasie, dus de normen en waarden in een fantastiewereld moeten niet overeenkomen met de realiteit.

Een Adolf Hitler, in Der Untergang (of in Inglorious Bastards , wat meer fictie) vertolkt door Halle Berry zou u niet storen?

Why not. Het idee is al heel interessant. Een parallele nazi-Duitsland waar alle evenementen gebaseerd zijn op het echte maar je vervangt alle mannen door vrouwen.

En eigenlijk: Zoals in de Rammstein muziekvideo waar een zwarte Duitse actrice de personificatie van Duitsland speelt? :p

Laatst bewerkt:
Voila, ze moeten gewoon met hun fikken van bestaande franchises blijven in plaats van ze "politiek correct" te maken of conform aan deze tijdsgeest.
In plaats van bestaande franchises aan te passen is het dan beter om nieuwe franchises en helden te introduceren.
Maar nu even abstractie makend van al het gedoe over huidskleur of andere kenmerken, waarom?

Het gaat hier enkel en alleen over geld binnenbrengen hé, er zullen daar bij de hele groep mensen die instaan voor die serie weinig mensen zo diep inzitten met de lore rond een bepaalde franchise of de "inborst van de schrijver". Hetzelfde speelt zich hoogstwaarschijnlijk af bij het publiek van Amazon Prime of Netflix, platformen die vooral draaien rond veel en makkelijk consumeerbare content aanbieden.

Zoals ik en anderen al een paar keer hebben gezegd gaan al die hysterisch klagende fans gewoon voor meer reclame zorgen, en zal het al dan niet commercieel succes de toekomst bepalen. Misschien flopt deze serie omdat Galadriel een "warrior princess" is, of er zwarte elfen inzitten, en het grote publiek dit uitspuwt, of misschien wordt het een commercieel succes en krijgen we meer van dat.

Maar ik denk dat het idee dat wat een kleine groep hevige fans hiervan vindt veel uitmaakt, wel mag begraven worden.

"The Shadow that bred them can only mock, it cannot make: not real new things of its own." - J.R.R. Tolkien.

Is dat niet toepasbaar op elke adaptatie? Dus ook bv de Peter Jackson trilogie? Ik denk niet dat dat zo gespamd geweest zou zijn onder die trailer moesten een hoop mensen niet enkel een probleem hebben met de diversiteit in cast dus ik zou onderstaande:

naast uiteraard de fans wegzetten als racisten/seksisten/etc.

Gewoon als waarheid aannemen hoor.

Ik ben trouwens ook fan, ik doe niet mee aan die anti-diversiteit mob-mentaliteit en ik ben er zeker van dat er nog vele anderen zijn. Dus het gaat niet om 'de fans' maar om een bepaalde groep anti-diversiteits puristen. Dat maakt je geen 'echtere' fan hoor.

Is dat niet toepasbaar op elke adaptatie? Dus ook bv de Peter Jackson trilogie? Ik denk niet dat dat zo gespamd geweest zou zijn onder die trailer moesten een hoop mensen niet enkel een probleem hebben met de diversiteit in cast dus ik zou onderstaande:

Gewoon als waarheid aannemen hoor.

Ik ben trouwens ook fan, ik doe niet mee aan die anti-diversiteit mob-mentaliteit en ik ben er zeker van dat er nog vele anderen zijn. Dus het gaat niet om 'de fans' maar om een bepaalde groep anti-diversiteits puristen. Dat maakt je geen 'echtere' fan hoor.
Gewoon puristen. Die de wereld en lore willen beleven zoals ze geschreven is.

Als de elven in Tolkien zijn wereld als wit geschreven zijn, wil ik ze wit.

Als ze zwart hadden geweest, had ik ze bv ook zwart gewild.

Gewoon puristen. Die de wereld en lore willen beleven zoals ze geschreven is.

Als de elven in Tolkien zijn wereld als wit geschreven zijn, wil ik ze wit.

Als ze zwart hadden geweest, had ik ze bv ook zwart gewild.

Pfft, een échte purist houdt het gewoon bij enkel de boeken, dat was zoals Tolkien het gebracht heeft. Al de rest is verbastering.

Excuseer. Mijn woordkeuze had beter gemoeten. Fictie had fantasy moeten zijn.
Zelfs daar kan ik niet 100% akkoord mee gaan. Fantasy binnen een bepaalde setting valt er dan ook niet onder.

Ik zal het met een paar Pixar-animatiefilms van de afgelopen jaren aantonen. Ja, het is animatie maar ook fantasy. En de meningen errond zijn hetzelfde als over live-action bij velen ;) Frozen, Moana, Brave & Encanto.

Bij mij gaat het er niet in dat éénzelfde persoon/medium kan vinden dat Frozen & Brave "te wit" zijn en dan Encanto & Moana toejuichen voor diversiteit.
Geen enkele van die films is divers, omdat er voor een bepaalde setting gekozen is met een specifieke cultuur. En daar is niets mis mee, in geen van de 4 gevallen.

En dat vind ik ook voor live action fantasy films. Als iets zich afspeelt in de middeleeuwen in Europa, maar met draken, dan is er niks mis met een voornamelijk of zelfs geheel blanke cast. Het is nu éénmaal een feit dat veel legenden/verhalen waar huidige fantasy op verderzet zich afspeelt binnen een Europese setting.

High Fantasy/Sci-fi dat geen vastgelegde setting heeft: go wild. Daar kan je doen wat je wilt. In mijn ogen wel enkel als je je aan het bronmateriaal houdt indien dit voorhanden is.

Pfft, een échte purist houdt het gewoon bij enkel de boeken, dat was zoals Tolkien het gebracht heeft. Al de rest is verbastering.
Dat is waar, maar je hebt uiteraard wel gradaties van hoe het bronmateriaal geadapteerd wordt.

En dan staat de huidskleur van de personages (zeker in een wereld waar huidskleur amper een rol speelt) zeer laag op de prioriteitslijst. Hetzelfde voor bv. de adaptaties van The Witcher of The Wheel of Time.

Laatst bewerkt:
Geen enkele van die films is divers, omdat er voor een bepaalde setting gekozen is met een specifieke cultuur. En daar is niets mis mee, in geen van de 4 gevallen.
Ik wil je daar krediet geven dat ik die mening echt begrijp en nog onderbouwd vind.

Maar discussiëren over een witte of een zwarte elf in één of andere adaptatie van fantasy-literatuur gaat toch een brug te ver. Ik als buitenstaander kan in de verste verte niet afleiden dat dat gebaseerd is bv op het verenigd koninkrijk oid. Waar bij een Moana en een Encanto zelfs het kleinste kind dat kan. Je ziet dat daar toch een verschil in zit?

Je kan ook gwn het bronmateriaal respecteren:

Eerste 4 seizoenen GoT
The last kingdom
Jacksons LOTR

Zijn zaken waar men het bronmateriaal redelijk goed gevolgd hebben, de lore en de world as written gerespecteerd hebben.

Vergelijk dat dan met het recente debacle à la wheel of time, dat eerder een fanfictie lijkt van een gefrustreerde puber die niet weet of em nu in de kast wilt blijven of niet

Je kan ook gwn het bronmateriaal respecteren:

Eerste 4 seizoenen GoT
The last kingdom
Jacksons LOTR

Zijn zaken waar men het bronmateriaal redelijk goed gevolgd hebben, de lore en de world as written gerespecteerd hebben.
Het lijkt er toch steeds meer op neer te komen dat zolang er maar niet aan huidskleur wordt geraakt, de adaptaties gekwalificeerd worden als "het bronmateriaal gerespecteerd". En laat net dat iets zijn waarmee je Tolkien uitdrukkelijk niet eert. Beweren dat je kritiek voort komt uit een wens voor "purisme" en respect voor het bronmateriaal ... tja, dat is gewoon hypocriet he. Geen probleem als je zegt dat je selectief bent in je purisme en respect, dat bepaalde zaken voor jou belangrijker zijn om trouw aan te blijven in een adaptatie. Maar een beetje uit de hoogte doen dat jij de purist en de echte fan bent, en lullen over het bronmateriaal respecteren, wanneer je enkel een probleem maakt wanneer er een vrouw een prominentere rol krijgt of een personage een andere kleur? En dan doen alsof die selectieve blik puur voortkomt uit "respect voor het bronmateriaal", en niet in belangrijke mate vanuit je ideologie, dat is pure huichelarij.

Ja, de personages in GoT en LOTR worden in de boeken geportretteerd als blank. Maar vervang heel die cast door Congolese, Argentijnse, Egyptische, Indische of Japanse acteurs (of een mix van ze allemaal) van hetzelfde niveau met verder exact dezelfde script en productieniveau ... en aan het verhaal wijzigt niets. Het is gewoon totaal irrelevant. Je kan in LOTR zelfs alle personages genderswappen en er verandert niets aan de essentie van het verhaal en het plot.

Je kan een boek niet letterlijk 1 op 1 vertalen naar het grote scherm. En dat hoeft ook helemaal niet. Zolang de wereld nog logisch in elkaar blijft zitten, en op zichzelf kan staan, is er geen probleem. Als de kijker die geen boek-achtergrond heeft niets opmerkt, en de wereld logisch vindt, dan zijn de scenaristen geslaagd. De WoT adaptatie was geen debacle omwille van meer diversiteit, maar omwille van het feit dat er quasi niets nog heel werd gelaten van het plot uit het boek en je nauwelijks nog van een adaptatie kon spreken.

Kijk, dat jij dat ok vindt dat de lore geofferd wordt op het DEI altaar, wilt nog niet zeggen dat ik een vrouwenhater of racist ben :)

Zoals ik reeds aanhaalde: had Tolkien de elfen als zwart geschreven, zou ik dezelfde hetze maken als nu.

Maar hey, blijf maar racist roepen :)

Lijkt me erger dat ze Galadriel als een soort warrior elf princess doen lijken (als ik de trailer mag geloven) dan dat er een elf zwart is… maar goed. Ieder zijn prioriteiten I guess 🤷🏻‍♀️

Jullie kiezen er gewoon voor om kleur te zien lol. Heeft letterlijk niks meer te maken met “lore” of iets dergelijks en het begint vrij debiel te worden hier…

Elke scheet dat maar niet blank is, wordt hier tegenwoordig als “Woke” bestempeld door enkelen.

Kijk, dat jij dat ok vindt dat de lore geofferd wordt op het DEI altaar, wilt nog niet zeggen dat ik een vrouwenhater of racist ben :)

Zoals ik reeds aanhaalde: had Tolkien de elfen als zwart geschreven, zou ik dezelfde hetze maken als nu.

Maar hey, blijf maar racist roepen :)
Ik heb het woord racist hier in deze discussie nochtans geen enkele keer in de mond genomen. Je mag eens stoppen met kritiek op je mening af te doen als "roep maar dat ik racist ben". Ik noem je wel hypocriet, in de zin dat je het weglaten van hele passages en personages, het aanpassen van verhaallijnen, ... wel kan beschouwen als respect voor het bronmateriaal, maar van zodra vrouwen prominentere rollen krijgen of er ook maar iets gewijzigd wordt aan de huidskleur van personages je afkomt met "purisme" en "respect voor de lore". Aanpassingen aan lore zijn nochtans duidelijk geen probleem voor je, gezien je GoT en LOTR beschouwd als respectvolle adaptaties, ondanks het feit dat daar ook hopen materiaal is gewijzigd, geschrapt, ... maar daar werd je niet uitgedaagd in je wereldbeeld. OK, goed, maar kom daar dan voor uit in plaats van te doen alsof jij hier degene bent met de politiek neutrale mening, alsof jij degene bent die écht fan bent. Terwijl je kritiek héél duidelijk ideologisch gekleurd is.

En ik richt me nu naar jou, maar hetzelfde kan gezegd worden van verschillende mensen hier in de zaal. Gewoon al de terminologie die je gebruikt "offeren op het DEI altaar" (wat DEI ook weer moge betekenen), maakt duidelijk dat het voor jou een politieke kwestie is. Geen kwestie van respect voor Tolkien of eender welke andere auteur. Maar ik heb er inderdaad geen probleem mee dat verhalen worden aangepast naar de tijd van vandaag nee. Iets wat al sinds mensenheugenis met elke nieuwe vertelling van een verhaal gebeurd, in eender welk medium (check nog maar eens het verschil hoe Thranduil in 1977 en in Jacksons The Hobbit er uit ziet). Zolang het maar kwalitatief is en steek houdt in de hernieuwde schepping van die wereld. Net zoals ik er ook geen probleem mee heb dat er lore geofferd wordt op het altaar van de tv-realiteit, namelijk dat je boeken niet 1 op 1 kan vertalen naar het scherm. Opnieuw, zolang het maar kwalitatief is en steek houdt.

En verder blijf ik er bij dat in heel wat fantasyreeksen, waaronder GoT en LOTR, de huidskleur van de personages geen sikkepit uitmaakt aan de essentie van het verhaal, geen snik verschil maakt in de geest van de karakters, en nul impact heeft op het plot en de verschillende subplots. Het is totaal irrelevant. In Wheel of Time is dat bijvoorbeeld al anders, omdat Jordan wel een huidskleurlogica had ingebouwd in zijn wereld. Maar uiteindelijk was de impact van het toevoegen van meer diversiteit in die adaptatie relatief beperkt op het plot (Rand zijn "unieke" uiterlijk dat daardoor niet meer uniek was).

Om een ander voorbeeld te geven: Harry Potter. Hadden ze in de films van Dumbledore een Pakistaan gemaakt, het zou geen fluit verschil gemaakt hebben aan de essentie van zijn karakter. Zijn portrettering door Michael Gambon, en dan vooral deze scene bij The Goblet of Fire gaat wel de geschiedenis in als de grootste verkrachting van de ziel en essentie van een personage ooit. Ondanks het feit dat hij wel de juiste huidskleur had.

harry-potter-dumbledore-1447027459.gif

Ik heb ook alle boeken gelezen, ben naar de avant premiere van return of the king geweest met een zelfgemaakt T-shirt "I love the Siege of Minas Tirith" (mijn lief van toen noemde siege 🤓) Met op de achterkant een elfs gedicht. Ik heb ooit zelf praktisch een boek geschreven over midden aarde voor school. Ik heb de extendeds inclusief extras al zoveel keer gezien, zelfs de Bakshi tekenfilm en die russische rip off, ...

Zeg mij nu dat ik geen echte fan ben gewoon omdat ik niet moord en brand schreeuw over een zwarte elf.

Dit is gewoon de zure vleugel van identity politics die hier zo'n drama probeert van te maken. Tolkien zelf had hier absoluut niet mee ingezeten en als hij verfilming had toegestaan dit waarschijnlijk zelfs
toegejuicht.

Hoeveel controverse had er feitelijk geweest hadden ze nu alle karakters blank gemaakt? Of representatief aan het originele werk.
Ik vermoed evenveel. Face it er zijn geen winnaars buiten bezos... Die heeft gratis reclame.

Aanpassingen aan lore zijn nochtans duidelijk geen probleem voor je, gezien je GoT en LOTR beschouwd als respectvolle adaptaties, ondanks het feit dat daar ook hopen materiaal is gewijzigd, geschrapt, ... maar daar werd je niet uitgedaagd in je wereldbeeld. OK, goed, maar kom daar dan voor uit in plaats van te doen alsof jij hier degene bent met de politiek neutrale mening, alsof jij degene bent die écht fan bent. Terwijl je kritiek héél duidelijk ideologisch gekleurd is.
Weinig teksten waar ik het zo akkoord mee kan zijn.

Wanneer diversiteitquota’s in beeld komen haalt de conservatievere kant van de maatschappij het statement aan ‘dat de beste persoon voor de job nu eenmaal de job moet krijgen, ongeacht quota’s’. Waarom zouden we er vanuit gaan dat hier niet misschien hetzelfde wordt gedaan? Misschien was Ismael Cruz Córdova gewoon de allerbeste op de casting? En zeiden ze dan: héy fuck-it. Laat ons het maar doen. Waarom is dat scenario ondenkbaar?

ondertussen staat de teller al op ±50k identieke berichten onder dat youtube filmpje
Het zal er allicht niets mee te maken hebben, maar de berichten die ik zie door daar 10 seconden door scroll lijken mij allemaal Russisch of Pools? Niet dat die mensen hun mening niet mogen geven, maar dat daar toch iets van bot-net schijn over hangt, wel van die indruk kan ik mij niet ontdoen. Toch?

Laatst bewerkt:
, maar dat daar toch iets van bot-net schijn over hangt, wel van die indruk kan ik mij niet ontdoen. Toch?
kijk dat is dan ook weer belachelijk, dat er boys liggen te spammen en shit.

We kunnen verschillen van mening over wat wel en wat niet, en dat is ok. Zoals hier erover discussiëren, dat is ok.

Maar om dan YouTube sites te gaan spammen en mensen uit te kakken op Twitter, dat vind ik toch altijd dwaas.

Terug
Bovenaan