Maar deze tabel (en ook de studie) laat niet zien dat vrouwen vooral graag romantische films zien. Ze laat gewoon zien dat men verwacht dat vrouwen die liever zien dan mannen, en dat dit ook zo is. Als je naar de tweede grafiek kijkt (average rating per geslacht en type film) zie je bv dat komedie nog altijd hoger scoort bij de ondervraagde vrouwen, en dat crime zelfs nagenoeg gelijk scoort aan romcom.
en de interessantste is uiteraard die laatste waar je even naar verwijst; er zijn amper verschillen.
Het grootste verschil zit hem trouwens in sci-fi en niet in romcom en naar mijn ervaring is er net veel sci-fi met goeie vrouwenrollen (en inclusiviteit) dus laat ons ook maar direct de zever achterwege laten dat mannen vooral/enkel identificeren met een film (of spel) indien die gedragen wordt door een mannelijke lead.
Los daarvan nog een kleine opmerking over de studie: het aantal is niet bijster groot maar kan op zich goed zijn. Maar naar mijn eigen ervaring in psychologisch onderzoek: dit wordt uitgevoerd met een 'convenience' sample. In mijn geval kregen bv. studenten psychologie en LO extra credits indien ze meededen aan een onderzoek (en dit gebeurt vaak in dit soort richtingen want studenten moeten de ervaring opdoen en de onderzoekers hebben proefpersonen nodig (en indien zonder budget=ideaal). Ik kan u op een blaadje geven dat mijn sample daarbij de resultaten serieus zouden kleuren want de vrouwen zouden nagenoeg allemaal psychologie-studenten zijn en de mannen LO-studenten. Smijt daar wat vrouwen bij uit een STEM-richting en ik denk dat Sci-fi niet zo'n slechte beurt zou maken, en dan misschien wat mannen van kunstgeschiedenis en die historische drama's of artsy fartsy films zullen het ook wel beter doen

Op dat vlak lijkt een online bevraging met een grotere sample size mij dan betrouwbaarder vooral als dat dan niet iets is dat gebeurt vanop een site met reeds een gekleurd publiek (vb hier op bg een poll doen vs. bevraging via onderzoeksbureau). Fandango lijkt mij trouwens een onderzoeksbureau te zijn.
edit: uit de paper: Participants took either part for free or received course credits.