Rangschik de Pokemon games

Lakigigar

Well-known member
Volgens mij hebben we deze thread nog niet gehad (ik herinner enkel Soulsborne, AC en GTA). En gezien er juist een nieuwe pokemon game uitgekomen is, lijkt mij dit wel leuk om eens te doen.

Ik heb de meeste wel eens gespeeld. Degenen die ik niet gespeeld heb: Black/White 2, Ultra Sun/Ultra Moon en Sword/Shield (wel wat, maar nauwelijks). Sun/Moon en X/Y ook nooit uitgespeeld. De nieuwste en Arceus Legends ook nog niet. Ik ga gewoon mainline games rangschikken (niet beginnen over Ranger en Mystery Dungeon etc.)

Maar goed, ik zal degene rangschikken die ik kan rangschikken.

1. Pokemon Black / White
Dit vind ik de piek van de serie, qua verhaal de beste pokémon (niet één van de sterkste punten v/d franchise wel) en qua setting ook één van de beste. De keuze om voor een hele reeks nieuwe pokémon te gaan was controversieel, maar persoonlijk vind ik gen 5 wel één van de leukste generaties qua nieuwe pokemon die geintroduceerd werden, dus voor mij pakt dit goed uit. In de sequels zouden een heleboel oude pokemon ook weer terug in het spel beschikbaar zijn. Op zich vind ik het een heel goede game die vooral verder voortbouwde op de fundering van de vorige games en tot de perfectie uitwerkte. Het lineaire past ook wel verder bij het pixel era. En de game ziet er ook heel goed uit, met genoeg variatie mede door de seizoenen die toegevoegd werden.

2. Pokemon Ruby / Sapphire / Emerald / Alpha Sapphire / Omega Ruby
Dit vind ik ook een sterke generatie pokemon games, met een heel leuke setting, heel veel leuke nieuwe toegevoegde pokemon en ook voldoende variatie, zeker tegenover de vorige pokemon games maar ook tegenover Diamond / Pearl. Het enige veelgehoordekritiekpuntje en ondertussen een meme met dank aan IGN is: "too much water". De waterroutes bevinden zich wel grotendeels op het einde van de game, dus op zich vind ik het niet zo problematisch hier.

3. Pokemon Gold / Silver / Crystal / HG / SS
Blijven erg goede games, uiteraard moet je wel de remakes spelen, want de originele games zijn wat te gedateerd nu, daarom ook de remakes. Qua setting zeker een stap vooruit tegenover Red / Blue met locaties die levendiger voelen, en als je toch liever Red / Blue hebt, krijg je er hier Kanto gratis bij. Enig nadeel is dat ik de pokémon toegevoegd in gen 2 niet echt memorabel vind. Al zijn hier alle pokemon uit gen 1 en gen 2 beschikbaar, dus ik zie het eerder als een betere Red / Blue.

4. Pokemon Diamond / Pearl / Platinum en remakes
De remakes heb ik nog niet gespeeld. Dit zijn op zich allemaal goede games, maar er zijn hier toch wel wat meer minpunten die wat mij betreft naar voorkomen. De setting is wederom goed, maar heeft ook zijn minpunten. Waar je bij R/S/E "too much water" hebt, kun je hier spreken over too much mountains/caves en dat. Veel routes zijn ook van wat ik mij herinner vrij vervelend om door te gaan (sneeuw/moeras), wat hier meer op mijn zenuwen werkt dan elders. Maar het grootste minpunt is dat ik vind dat het spel niet gebalanceerd is qua pokemon die toegevoegd zijn in de games. Zo is er nauwelijks een vuurpokemon in de game aanwezig. Enkel uw starter en Ponyta/Houndour afhankelijk van welke versie je had. Ik weet niet in welke mate Platinum of de remakes aangepakt hadden, maar ik vond het qua variatie en aanbod in pokemon een stuk minder, waardoor bijna iedereen hetzelfde team hier gebruikt. Op zich nog steeds goede games, maar niet het niveau van de vorige 3. Er waren wel wat nieuwe evoluties in het spel aanwezig maar die waren dan post-game aanwezig in het spel, in Platinum werden sommigen van die wel al eerder beschikbaar. Maar ik vind het qua aanbod in pokemon gewoon niet wat het kon zijn.

5. Pokemon Red / Blue / Fire Red / Leaf Green
Dit zijn meer nostalgiegames dan wat anders, want hier is duidelijk te zien dat het om de eerste games gaat. De pokemon zijn wel allemaal de classics en herkenbaar, en die zijn vaak goed (op enkele missers na, denk aan Jynx wiens uiterlijk moest aangepast worden omdat het een racistische karikatuur was). Maar waar de serie nog zoekende was, is de setting. Ik vind Kanto van de 5 regio's die we hier besproken hebben, gewoon het minst interessant. In FR/LG werd dat vrij duidelijk, weinig variatie in kleur, qua routes en qua steden. Terug in de tijd, waren het de eerste games en was er geen alternatief, en op de GB Color maakte dat ook weinig uit. Maar vandaag toont het wel zijn leeftijd. Ik denk niet dat je FR/LG opnieuw kunt "remaken", zonder de regio opnieuw te redesignen. Let's go Eevee / Let's Go Pikachu speelden zich ook in deze setting af en zijn min of meer remakes maar dan onder een "pokemon go design", en opvallend makkelijk qua moeilijkheidsgraad. Nog een minpunt is het gebrek aan balans in de types. Het psychische type was enorm overpowered, en vooral in R/B was er nauwelijks iets dat je eraan kon doen. Dat was ook zo gedesigned zodat Mewtwo effectief de sterkste pokemon was in de games, door zijn type. In gen 2 heeft men dat moeten aanpakken door bijvoorbeeld "dark" toe te voegen (en ook "steel werd toegevoegd), en het typetabel aan te passen.

6. Pokemon Sun/Moon
Nog nooit uitgespeeld, maar op zich neemt dit wat meer risico's en ik vind het nieuwe systeem van totem battles en island kahuna's absoluut tof en een verfrissing. Enig probleem is dat ik de setting wat magertjes vind tegenover vorige games. Het magische is er uit. En het niveau van detail vind ik ook een stuk minder. Over Ultra Sun / Moon kan ik niet oordelen, maar volgens mij waren die games niet zoveel anders.

7. Pokemon X/Y
Deze heb ik bijna tot het einde uitgespeeld, maar nooit helemaal. Het sterktepunt hier is de fairytype die geintroduceerd werd, wat ik een leuk nieuw type vind. De mega-evoluties vind ik persoonlijk weinig toevoegen. De setting vind ik persoonlijk wat magertjes, en ook zijn er te weinig nieuwe pokemon toegevoegd waardoor die magie ook wegvalt. Verder is de moeilijkheidsgraad fors vergemakkelijkt, met onder meer bijvoorbeeld een gratis Lucario gift die je kan mega evolueren verder in het spel, waardoor je geforceerd bent om één pokemon al te kiezen voor deze game. Ik vind zeker als je na Black en White komt dat dit eigenlijk gewoon een tegenvallende game is, ook al doet het wel veel oké en goed, maar B/W deed het vaak gewoon beter en dat is een dooddoener.

Pokemon Sword/Shield:
Te weinig gespeeld om te rangschikken maar het zou wellicht laatste zijn. De open wild area is gewoon lelijk en niet aantrekkelijk genoeg. En de rest van de game is te simpel, met weinig diepgang. Ik vond Sword/Shield een forse stap terug.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga ze niet rangschikken maar ik heb ze allemaal gehad en gespeeld beginnende van Pokemon Red tot pokemon Violet nu (inclusief pokemon Yellow) in de tijd van Game Boy.
 
Ik ga ze rangschikken per generatie, da’s iets simpeler. Gen 2 > Gen 4 > Gen 3 > Gen 1 > Gen 5 > Gen 8. Sun/Moon en X/Y zijn voor mij gedeeld laatste. Scarlet/Violet kan ik nog niet beoordelen.
 
Silver voor de dubbele gameplay en nieuwe pokémon die behapbaar zijn.
Yellow voor Pikachu mechanic en kleur.
Blue/Red voor OG stijl.
 
Ik ga ze niet rangschikken omdat slechts 1 game voor mij echt goed is en de rest ondermaats.

Pokemon HeartGold/SoulSilver

Wat dit spel zo speciaal maakt, is slechts 1 ding dat de toekomstige games niet hebben: Battle Factory. Ge kunt kiezen tussen 6 randomized pokemon van een hele pool voorzien voor deze Factory, en elke ronde van 7 tegenstanders wordt moeilijker. Deze randomizing vond ik erg leuk en is de reden waarom mijn SoulSilver al na 1 jaar van bezit 999+ uren heeft (het spel zelf sloeg minder dan 30 uur ofzo in beslag).

Maar zoiets maken neemt natuurlijk erg veel tijd in beslag en het zal niet populair genoeg geweest zijn want de Battle Factory kwam niet meer terug in opkomende games. Sun/Moon had wel iets gelijkaardigs, maar het was erg restrictief waardoor het totaal niet leuk meer was.

Niet alleen kwam de Factory niet terug, maar ik heb de indruk dat hoe recenter de Pokemon Games, hoe minder end-game features er aanwezig zijn.

Ik hoop dat Nintendo ooit een change of heart krijgt en de gehele Battle Frontier terug implementeert, maar zo goed als geen kans... Af en toe schuim ik het net af op zoek naar een custom Pokemon HG/SS rom dat ook pokemon van Black en White bevat (en X + Y als die sprites compatibel zijn, wss niet) en eveneens de Battle Factory teams geupdated met deze Pokeys. Ik had enkele jaren geleden zo'n rom gevonden maar de Battle Factory was niet mee geupdated.
 
Ik kom grotendeels overeen met Lakigigar:

1. Pokemon RSE
Voor mij de beste delen omdat ze veel toevoegden, abilities, nuttige items. Enige minpunt is het teveel aan water. Maar ben wel fan van de balancing, de mix van nieuwe en oude Pokémon, setting, ...

2. Pokémon Scarlet/Violet
Wel nog maar een week kunnen spelen, maar de open wereld voegt zoveel toe. Qua balancing wel volledig de mist in, maar dit is het eerste deel sinds gen 3 dat ik echt catch 'em all wil doen. Spel nodigt er ook voor uit.

3. Pokémon BW
Beste verhaal, leuke setting en voor mij echt verfrissend dat alle oude Pokémon weg waren voor allemaal nieuwe. Was ook weer een grote stap vooruit qua gameplay en balancing, misschien net iets teveel legendaries voor goed te zijn. Maar dit is een kwaal van de nieuwere generaties.

4. Pokémon GS
In zijn tijdsgeest wel een perfectere Pokémon RBY, alle foutjes eruit gehaald en nieuwe typings voor balancing. Ook de dag/nacht cyclus deed veel voor mij en natuurlijk subliem dat je een tweede regio kan bezoeken met Kanto.

5. Pokémon RBY
De basis lag heel goed, wel wat foutjes (psychic OP), maar had wel goeie level balancing, en trok u zeker voor die tijd wel mee in het verhaal. Zal zeker wat nostalgie aan te pas komen, anders had deze wel lager gestaan.

6. Pokémon SW/SH
Ik vond de toevoeging van de open wereld wel zeer goed, ook al was het wat leeg. Balans en moeilijkheid zat wel volledig fout, maar de setting deed veel goed voor mij.

7. Pokémon X/Y
Fairy is idd een leuk en nodig nieuw type, voor de rest vond ik dit spel wel het begin van de mindere delen, vooral naar moeilijkheid toe. Ik apprecieer wel dat ze hier nieuwe dingen probeerden, geen HM's meer nodig maar mounted Pokémon, mega evoluties vind ik een welkome toevoeging en nog altijd jammer dat ze weg zijn.

8. Pokémon Sun/Moon
Ook al hebben ze hier iets nieuws geprobeerd, de badges weghalen vond ik echt een slecht idee, ook het enige deel in de serie dat ik nooit uitgespeeld heb. Verder is de setting wel mooi, en de regionale varianten ook één van hun betere ideeën.

9. Pokémon DP
Voor mij het slechtste deel omdat er zo weinig keuze was in je Pokémon, de vele evoluties van oude Pokémon op de raarste manieren maakte het ook niet leuk om de Pokédex te completen. Balancing zat ook fout, is een beetje verbeterd met de remakes, maar zal voor mij nog altijd vergetelijk zijn.

Als iemand een goede rom zoekt: Pokémon FireRed rocket edition, waarin je speelt als een team member van Team Rocket. Verhaal zat héél goed en had tie ins met de originele games. Echt een aanraden en zou op nummer 1 staan als het een officeel spel was.
 
Terug
Bovenaan