Album of the week Ramses Shaffy - Zonder Bagage

Ik heb gisteren ook eindelijk kunnen luisteren. Ontzettend bedankt voor dit genre, kleinkunst is iets dat ik nooit beluister en ik kende deze naam ook helemaal niet. Ik keek er eerlijk gezegd ook een beetje tegenop maar die angst was ongegrond.

Ik vond het eerder best aangenaam op de achtergrond tijdens het werk: aangename muziek, niet te aanwezig met inderdaad teksten over alledaagse dingen, wat net wel een zekere charme heeft, vind ik. Ik heb niet alle teksten even aandachtig kunnen beluisteren, maar ik denk dat “Als Je Niet Bij Me Bent” een van mijn favoriete nummers was van dit album. Ik probeer nog eens een luisterbeurt te doen vandaag.
 
Even deze terug bumpen: eindelijk tijd gehad om ze eens te beluisteren.

Ik ga starten met zeggen dat ik een soort haat/liefdeverhouding met Nederlandstalige muziek. Er is een dunne grens tussen het ridicule en het poëtische imo. Zet, bij wijze van spreke twee woorden verkeerd en in plaats van een mooie, diepe tekst heb je ineens een carnavalshit.
Zelf wel fan van een Frank Vander Linden: lees die teksten er op na en da's altijd wel de moeite. "In de hemel is geen Dylan" van de Nieuwe Snaar vind ik bv geweldig.

Maar bon, we dwalen af: Shaffy dus. Als Radio 1 luisteraar wordt, kom ik hem wel regelmatig tegen. En hoewel ik Pastorale en "Zing, Vecht.." best wel goede nummers vind, heb ik nooit echt de neiging gehad om daar meer van op te zetten. Waarom? Deels omwille dat het wat oudbollig klinkt: misschien wat oneerbiedig maar het klinkt wat stoffig. Terwijl sommige andere oudere muziek nog altijd fris klinkt. In dit geval heeft het ook wat met de uitspraak te maken. Dat "over-Nederlands": er komen spontaan BRTN archiefbeelden in me op, van die programma's waarin rokende mannen, met zo'n hoornen bril, uitleg geven over de duivenwedstrijd van afgelopen weekend.

Ergens stond ik dus wat weigerachtig tegenover deze plaat. Maar ik ben blij dat ik ze een kans heb gegeven. Zoals wel meer blijken de meer bekende nummers, niet de beste. Als't Stormt, Aan De Andere Kant Van De Heuvels en Zonder Baggage vind ik echt wel goeie nummers. Vooral Als't Stormt steekt er bovenuit!
Er zijn ook dingen die me weinig of niets zeggen: Johnny Van De Vier Seizoenen laat me volledig koud. Maar voor mij is hier wel in balans: evenveel goed als minder goed. Slecht zou ik het nooit noemen.

Zal ik nog veel Shaffy op zetten na deze week? Waarschijnlijk niet. Het is me net veel om daar een volledig album van op te zetten.
Ik moet Spotify nog wel checken maar als daar de nummers op staan die ik goed vind dan komen ze in m'n playlists. En misschien zet ik nog wel een paar nummers op om wat te ontdekken.
 
Tof om mee wakker te worden en een gewaagde keuze.
Dat gezegd zijnde zal het niet opnieuw opgelegd worden.
Mijn Nederlandstalige muzieksmaak is daarvoor nog niet genoeg ontwikkeld :D, misschien binnen 10 jaar nog eens proberen :D.
 
Ok, ik HOU echt van Ramses Shaffy, en gewoon van veel kleinkunst in het algemeen. Ik heb het ook ingelepeld gekregen van kleinsaf, dus dat zal er wel mee te maken hebben.
Ik word direct ook zeer triest van vele comments hier die de NL-talige muziek afschrijven :headshake:. Er zijn al veel mooie suggesties gevallen, maar mijn 3 dikke favorieten heeft nog niemand vernoemt:
  • Urbanus - Dat nog niemand deze heeft aangehaald kan ik gewoon niet geloven :eek::eek::eek:. Hands down de mooiste tekst-schrijver van de nederlandstalige landen uit de afgelopen 50 jaar godverdomme kruipt allemaal terug in uw kot :angry:.
  • Cornelis Vreeswijk - Een uitgeweken Hollander die meer Zweedse dan NL platen heeft gemaakt, maar zalige dingen maakte :love:.
  • Drs. P - Al wat ouder en meer naar de "oude zakken café simpele humor" kant, maar ook echt de moeite

Nu bon, Shaffy dus ... een man die imo heel wat variatie in zijn muziek kon leggen, maar altijd vergezeld van een mooie warme stem, doet me vaak aan Sinatra denken. Vaak zijn het goede lyrics, al is het soms wel wat te simpel. Maar bon, welke artiest heeft enkel bangers?
Wat kan ik zeggen over deze nummers? Eigelijk weinig. Ik vind het allemaal top, er zit veel variatie in, ik ken ze allemaal, ik kan ze allemaal meezingen, en de helft staat al in mijn Spotify lijst. Dusjah ... top hé, merci @willydrama :thumb:.


De absolute toppers zijn:
  • Zing - Vecht - Huil - Bid - Lach - Werk En Bewonder: Gewoon een absolute topsong, leuk ritme, goede tekst, mooi gezongen, prachtig in zijn eenvoudigheid.
  • Als ’t Stormt: Zalige pairing tussen tekst en muziek (storm = geruis, wind =cymbaal, ...), geweldig nummer gewoon dat u direct pakt.
  • Zonder Bagage (De Wereld Heeft Mij Failliet Verklaard): Waarschijnlijk mijn favo Shaffy nummer, doet me altijd aan Sinatra denken.

Goed zonder meer:
  • Maurits: Leuk & schattig nummer, maar wat te simpel
  • Ik Denk Over Je Na
  • Loop Door: Goede lyrics
  • Ik Laat Jou Niet Voor De Poort: Weer een Sinatra type nummer, groots, veel strijkers
  • An En Jan (Tot In De Dood): Meer Sinatra, lekker dramatisch zowel in tekst als muzikaal

Cava:
  • Ze Komen Samen Niet Meer Terug: Beetje onnozele tekst
  • Aan De Andere Kant Van De Heuvels: Saai nummer, domme tekst
  • Als Je Niet Bij Me Bent
  • Ik Betaal
  • Johnny Van De Vier Seizoenen
  • Als 't Legaal Geworden Is


RS heeft niet echt een magnum opus of elpee die volledig geniaal is
... omdat het gemiddelde gewoon altijd "goed" is.


kleinkunst doet me te vaak denken aan geitenwollensokken wereldverbeteraars die zich beter voelen dan het plebs dat durft te luisteren naar inhoudsloze boenkmuziek en zich waagt aan iets anders dan donkere bieren of versgeperst tomatensap uit de tuin (als je hoger in de ranking geraakt krijg je ook je eigen kleinkunstpet).
:unsure:


Zelf wel fan van een Frank Vander Linden
:unsure:


de Nieuwe Snaar
:love:
 
Whut? Why not?
Iemand die Urbanus niet kan waarderen is niet te vertrouwen zeg ik u.
Ik ken er genoeg die hem flauw vinden en dat em ni kan zingen (dus ik ben wel akkoord met u). Zat afgelopen weekend nog quand les oiseaux chantent dans le bois mee te zingen met de vinyl en heb de mens toch 4 keer live mogen zien (al was zijn laatste show wel iets minder)
 
Ik heb eigenlijk nooit iets met Urbanus gehad :unsure: wat ik er ooit van gehoord heb vond ik altijd maar redelijk flauw klinken inderdaad oi22
 
Ik heb eigenlijk nooit iets met Urbanus gehad :unsure: wat ik er ooit van gehoord heb vond ik altijd maar redelijk flauw klinken inderdaad oi22
hector-urbanus.gif
 
Speciaal mooi zingen kan hij ook niet, maar het voldoet voor en past bij de zowel de onnozele liekes als de mooie / melancholische / emotionele dingen.


Ik heb eigenlijk nooit iets met Urbanus gehad :unsure: wat ik er ooit van gehoord heb vond ik altijd maar redelijk flauw klinken inderdaad oi22
Maar niet alles is onnozel plezant hoor. Ik meen dat ik zei dat Urbanus imo de beste NL tekstschrijver is. Hoe die de NL taal kan buigen, mis/gebruiken is prachtig.
 
Geen fan van, en vooral ook 0,0 vergelijkbaar in genre met Shaggy, buiten dat het NL is
Voor het vet gedrukte: dikke minpunten.
Voor uw Urbanus liefde: dikke plusplunten.

En inderdaad Frank/De Mens is niet vergelijkbaar met Shaffy. Maar ik haalde dat alleen maar aan omdat die ook in't Nederlands zit om te zeggen dat ik Nederlandstalige muziek niet meteen afschiet omwille van de taal.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Indeed + rustige oude dag en de aarde.
De aarde is mijn favoriet, kan dat nummer niet uitluisteren zonder krop in mijn keel, geen idee waarom.

De cover van Sarah Bettens EN Jan De Wilde is ook wondermooi.
Heb ze die nog live weten brengen op die vobiscum show int sportpaleis. En opt einde van de show riep Urbanus nog 'en wie moet er een handtekeningske hebben' en theeft ni veel gescheeld of ik was als 8 jarig manneke naar de podium gelopen
 
Terug
Bovenaan