Racisme

Daar is vanalles mis mee. Ten eerste dat je kinderen leert dat je een volledige bevolkingsgroep kan condenseren tot een persoon met welbepaalde klederdracht en karaktereigenschappen met visuele kenmerken die volledig inaccuraat zijn.
Dit is ideologische nonsens van de bovenste plank.

Geen enkel kind gaat op latere leeftijd chinezen reduceren tot op de gele, van-de-grond-rijst-etende, rieten-hoetjes en sandalen dragende mensjes. Net zoals een kind dat 4 jaar oud is, intussen ook wel snapt dat de olifant en de leeuw niet kunnen spreken, geen vriendjes zijn en mekaar zelfs opeten.
Dit komt omdat kinderen, naarmate ze ouder worden, hun wereldbeeld geleidelijk aan weten aan te passen aan de realiteit naarmate hun vermogen, om diepere nuances te kunnen vatten, groeit.

De enige die dat niet kunnen zijn de woke brigade met dergelijke sprookjes.

Ahzo, hoe dan?

Wat ik zeg :

Dus 95% van mijn post negeren en dan een conclusie trekken die ik nergens gezegd heb. Well played.

Maar goed problemen maken die er niet zijn en conclusies daar uit trekken die daar niets mee te maken hebben past wel in de recente tijdsgeest, dat wel.
Het probleem is dat er enkelingen zich voordoen alsof zij dé spreekbuis zijn voor een heel deel van bepaalde gemeenschappen. Of dat de media toch vaak net die mensen oppikt.
Vaak zijn het dan "celebrities" en "blauwe vinkjes" die zich moeten laten gelden. Gewoon een perfecte weerspiegeling van wat woke-hollywood al jaren doet.
Waar wil je dan naartoe met uw post? Mensen die hun ervaringen van discriminatie en schadelijke stereotypes online delen, doen dit enkel om aandacht te zoeken op Twitter? Ook al is deze persoon en haar familie over de jaren heen meermaals het slachtoffer geweest van racistische opmerkingen en handelingen. Op mij komt dit over als een volledig gebrek aan empathie en een onverschillige houding naar mensen die wél last hebben van beledigende karikaturen.

Ik ben niet blind voor context. Ik geef namelijk de context mee, en dat is 'humor'.

Wat jij doet is helemaal geen extra contexten creëren. Je maakt gewoon maar wat hokjes aan waarmee je afbakent waarbinnen kwetsende humor nog toegelaten mag worden (komisch programma, uitvoerder is standup comedian). En alle humor die daarbuiten valt (Vlaamse TV serie), die bestempel je dan maar als 'casual racisme' dat geen bestaansrecht meer zou hebben.

Dat is ontzettend onzinnig want humor zit in heel onze samenleving interweven. Humor is helemaal niet exclusief te beoefenen door mensen die daar een beroep rond gebouwd hebben voor hebben, of in programma's die zichzelf expliciet komisch noemen.

Humor zit in TV commercials, Vlaams dramaseries en hollywood films. En ja, ook sociale media, op cafe . En het is vrij te beoefenen door iedereen die dat wil! Zélfs door Vlaams belang politici.
Dat is niet iets wat ik doe. Dat is gewoon een feit. Als Günther de Skinhead op café een Jodenmop maakt met een swastika op zijn kop, zal ik heel veel minder geneigd zijn om te lachen dan als Alex Agnew dat doet tijdens zijn zaalshow.

Of dacht jij dat je voor de rechter nooit veroordeeld kunt worden voor racisme als je maar gewoon zegt "het was om te lachen"?

Dat is niet iets wat ik doe. Dat is gewoon een feit. Als Günther de Skinhead op café een Jodenmop maakt met een swastika op zijn kop, zal ik heel veel minder geneigd zijn om te lachen dan als Alex Agnew dat doet tijdens zijn zaalshow.

Of dacht jij dat je voor de rechter nooit veroordeeld kunt worden voor racisme als je maar gewoon zegt "het was om te lachen"?
Het vertellen van een Jodenmop is an sich niet racistisch.

Als een rechter Günther de Skinhead voor racisme veroordeelt, dan zal dit niet op basis van die ene Jodenmop zijn, maar wel op basis van een groter geheel van feiten en een aantoonbare ongezonde fixatie die vallen onder 'oproepen tot haat jegens'.

Dit is ideologische nonsens van de bovenste plank.

Geen enkel kind gaat op latere leeftijd chinezen reduceren tot op de gele, van-de-grond-rijst-etende, rieten-hoetjes en sandalen dragende mensjes. Net zoals een kind dat 4 jaar oud is, intussen ook wel snapt dat de olifant en de leeuw niet kunnen spreken, geen vriendjes zijn en mekaar zelfs opeten.
Dit komt omdat kinderen, naarmate ze ouder worden, hun wereldbeeld geleidelijk aan weten aan te passen aan de realiteit naarmate hun vermogen, om diepere nuances te kunnen vatten, groeit.

De enige die dat niet kunnen zijn de woke brigade met dergelijke sprookjes.
Er is al heel wat onderzoek gevoerd naar de impact van stereotypering en algemeenheden op de ontwikkeling van kinderen op jonge leeftijd en hoe dit hun houding naar andere groepen beïnvloedt.

In our research, published in Child Development, we found that hearing generalizations led children as young as two years old to assume that groups mark stable and important differences between individual people. https://srcd.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/cdev.12714
In another recent study, we found that hearing these types of generalizations – even if none of them was negative – led five-year-old children to share fewer resources (in this case, colorful stickers) with members outside their own social group. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28229563/
These findings show that hearing generalizations, even positive or neutral ones, contributes to the tendency to view the world through the lens of social stereotypes. It is the form of the sentence, not exactly what it says, that matters to young children. Our research means that generalizations are problematic even if children do not understand them.

Het lijkt me dan ook vrij belangrijk om deze stereotypering in tekstboeken voor kinderen te vermijden.

Waar wil je dan naartoe met uw post? Mensen die hun ervaringen van discriminatie en schadelijke stereotypes online delen, doen dit enkel om aandacht te zoeken op Twitter? Ook al is deze persoon en haar familie over de jaren heen meermaals het slachtoffer geweest van racistische opmerkingen en handelingen. Op mij komt dit over als een volledig gebrek aan empathie en een onverschillige houding naar mensen die wél last hebben van beledigende karikaturen.

Ik ben ook lang en herhaaldelijk het slachtoffer geweest van racisme. Maar dat gaat mij er niet toe aanzetten via online vingergewijs anderen op hun gedrag aan te spreken.
Anderen die overigens 0.0 met voorgaande te maken hebben.

Hoewel ik het wel snap, blijf ik het een heel slippery slope vinden.
Zie naar Disney: voor je een oude film af speelt krijg je een woordje uitleg over het feit dat dat uit een andere tijd stamt en dat er bepaalde stereotypen uit die tijd passeren. En ja, veel mensen gaan dat negeren maar imo is het beter dan te doen alsof het nooit bestaan heeft.

En waar stopt het? Ik vind stoppen met het publiceren van boeken al redelijk ver gaan. Maar wat is het volgende? In wie bepaald dan wat er te gevoelig is om nog te publiceren?

Zie naar Disney: voor je een oude film af speelt krijg je een woordje uitleg over het feit dat dat uit een andere tijd stamt en dat er bepaalde stereotypen uit die tijd passeren. En ja, veel mensen gaan dat negeren maar imo is het beter dan te doen alsof het nooit bestaan heeft.

En waar stopt het? Ik vind stoppen met het publiceren van boeken al redelijk ver gaan. Maar wat is het volgende? In wie bepaald dan wat er te gevoelig is om nog te publiceren?
Een disclaimer erbij zetten om de historische context bij te lichten is op zich niet zo slecht, alleen is de slippery slope naar de "moraliserende vinger" wel snel daar.

Dat vind ik van Disney wel mooi gevonden.
Ze plaatsen het daarmee in context voor de mensen die het niet zouden snappen. Maar ze gaan daarmee ook hun film niet aanpassen of cancellen.

Dat vind ik van Disney wel mooi gevonden.
Ze plaatsen het daarmee in context voor de mensen die het niet zouden snappen. Maar ze gaan daarmee ook hun film niet aanpassen of cancellen.
Behalve dan Song of the South :unsure:. Maar ik vind die aanpak van Disney ook de beste manier om daarmee om te gaan. In het geval van deze uitgeverij is het natuurlijk ook nog altijd hun goed recht om te zeggen dat ze met een product niet meer geassocieerd willen worden en het daarom niet meer willen publiceren.

Een disclaimer die de context aanhaalt en dan de film zonder wijzigingen of censuur lijkt mij ook wel de beste oplossing voor dit soort discussies.

Daar is vanalles mis mee. Ten eerste dat je kinderen leert dat je een volledige bevolkingsgroep kan condenseren tot een persoon met welbepaalde klederdracht en karaktereigenschappen met visuele kenmerken die volledig inaccuraat zijn.

Toch wel ironisch aangezien jij uzelf daarnet hebt opgeworpen als spreekbuis voor de Aziatische gemeenschap. Vrij duidelijk dat er wel mensen van Aziatische afkomst zijn die hier aanstoot aan nemen he. Ah, maar die persoon is een BV dus dan telt het niet.
Een joke die zowat enkel maar van toepassing is op chinezen meteen herleiden tot racisme tegen Aziaten...

hmmmmmmmmm

Aangezien de discussie van het ene extreme naar het andere gaat, en er een aantal verschillende voorbeelden aangehaald zijn, even een vergelijking om te duiden waar (volgens mij!) het verschil zit:
YM6OIXBFCRKKLISHZ2IGHNBDPU.jpg
Dit is de originele afbeelding uit het boek van dr. Seus. Volledige context:

Waarom die afbeelding een racistisch stereotype is:
  • als enige karakter is de figuur geel gekleurd. Ja, chinezen zijn geler, maar waarom is hij de enige op heel de pagina zodat dit er uit springt, de Sikh (die eigenlijk evenzeer een stereotype is) ziet toch niet bruin?
  • hij wordt afgebeeld als de typische karikatuur uit historische spotprenten (hoedje met staart, sandalen met blokjes), zonder dat dit verder relevant is voor de tekening. Hetzelfde gezicht in moderne klederdracht kan even herkenbaar zijn als chinees/aziatisch.
  • (de stokjes zijn hier wel relevant gezien de context van het rijmpje)
Nog voorbeelden van 'zelfracisme' van chinezen:

52034238._SX0_SY0_.jpg

515V3LhqE7L.jpg
Hier zie je wel spleetogen die erop duiden dat het om Aziatische mensen gaat, maar ook niet meer dan dat. Haal de spleetogen weg en je hebt een evenzeer gewone afbeelding van een grootvader met z'n dochter of een kleuter die een boek leest.
Doe hetzelfde bij de afbeelding van dr Seuss en je hebt een mannetje in een carnavalspak.
Hier is het ook moeilijker: haal de spleetogen weg, en je houdt een beeld van een 'simpel boerke' over. Dit kan ok zijn wanneer je spreekt over de historische context (bv. voor de industriële revolutie). Gebruik je deze afbeelding echter om 'de' Japanner van vandaag voor te stellen (of bv. de West-Vlaming, indien je de tori vervangt door een kerk of kapel), dan is dit inderdaad een racistische stereotype weergave.

Kortom: nuance en context, zoals altijd.

Wat betreft het uit de handel halen van de boeken: ik vermoed dat hier ook meer achter zit dan enkel en alleen het racisme verhaal. Het is namelijk ook een ideale manier om eerst uw oude stock kwijt te raken, en dan de komende jaren nog eens te cashen door herwerkte versies uit te brengen met bv een chinees in een meer moderne weergave.

Aangezien de discussie van het ene extreme naar het andere gaat, en er een aantal verschillende voorbeelden aangehaald zijn, even een vergelijking om te duiden waar (volgens mij!) het verschil zit:

Dit is de originele afbeelding uit het boek van dr. Seus. Volledige context:

Waarom die afbeelding een racistisch stereotype is:
  • als enige karakter is de figuur geel gekleurd. Ja, chinezen zijn geler, maar waarom is hij de enige op heel de pagina zodat dit er uit springt, de Sikh (die eigenlijk evenzeer een stereotype is) ziet toch niet bruin?
  • hij wordt afgebeeld als de typische karikatuur uit historische spotprenten (hoedje met staart, sandalen met blokjes), zonder dat dit verder relevant is voor de tekening. Hetzelfde gezicht in moderne klederdracht kan even herkenbaar zijn als chinees/aziatisch.
  • (de stokjes zijn hier wel relevant gezien de context van het rijmpje)

Ik kan niet oordelen waarom de Sikh niet gekleurd is, maar de rest is wel gekleurd: wit.

Je opmerking over moderne klederdracht is bizar, want deze prent stamt uit 1937 en de kleding die de Chinese jongen draagt, is traditioneel voor die tijd (of alleszins enkele jaren daarvoor): de changshan.

Nu goed, waarom er uberhaupt een Chinees nodig is in dit rijmpje valt niet af te leiden uit enkel deze pagina.

Denk dat de consensus daarover nu wel al een paar jaar bestaat dat dat inderdaad niet OK is, Bernie.

Verder vooral akkoord met wat eS zegt.
Wie zijn wij trouwens om te gaan bepalen waar een ander al dan niet mee geconfronteerd wordt of aanstoot aan neemt? Het siert een moderne maatschappij net dat zo’n inzichten mee de richting van de samenleving bepalen om die zo inclusief mogelijk te maken voor mensen met verschillende achtergronden en voorkeuren.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan