Racisme

Nog voorbeelden van 'zelfracisme' van chinezen:

52034238._SX0_SY0_.jpg

515V3LhqE7L.jpg

Verdorie, zelfs mijn pot soja bonen pasta van het Chinese merk 'healthy boy brand' ziet er vrij racistisch uit.

Idem in Thailand hoor:

Een 12-tal jaar geleden kwam Bert Anciaux ook naar buiten met een actieplan omdat hij de racistische muziekverenigingen in België wilde aanpakken (de lokale fanfares, concerten, harmonie-groepen, ...). Na een beetje research bleek dat er gewoon geen interesse kwam vanuit de allochtone hoek om mee te doen aan het muzikale groepsgebeuren. Sommigen zullen daar ook wel weer een "institutioneel racistisch" bolwerk in gaan zien.

Als ge met alles volgens die logica moet denken dan is zowat elke vechtsport club anti-blank. Denk dat er bij ons maar een goei 10-20% blank is

Eerlijk? Nee.

Spleetoogjes? Check
Potje met rijst/noedels en stokjes? Check
Traditionele klederdracht? Check

Enkel de tekenstijl verschilt. Ik voel echt al komen dat dat nu het criterium gaat worden waarom iets beledigend of racistisch zou zijn.
Goed dat je dat tenminste dan al voelt komen? En naast de stijl, wordt het hier opgevoerd als het archetype van een Chinese jongen, in een kinderboek. Is wel iets anders dan een neutrale tekening.

Goed dat je dat tenminste dan al voelt komen? En naast de stijl, wordt het hier opgevoerd als het archetype van een Chinese jongen, in een kinderboek. Is wel iets anders dan een neutrale tekening.
Dus in datzelfde kinderboek zou deze afbeelding wel kunnen of mogen als het in een meer realistische stijl zou zijn? Exact dezelfde stereotyperende kenmerken, maar realistischer?

Ik kan echt niet begrijpen dat daar het onderscheid wordt gemaakt.

Heeft niets te maken met radicale ideologie maar met common sense en empathie?
Ik ben geen voorstander van het verbranden van boeken of het achternalopen van "woke" figuren, ik mag hopen dat dat reeds duidelijk was.
Maar als je wilt beweren dat er geen enkel criterium is voor wat gepast is en wat niet (in bepaalde contexten), komaan he zeg.
Akkoord, het is vooral een kwestie van empathie denk ik. Of je begrip hebt voor de problemen die mensen van bv. andere culturen en etniciteiten ervaren.

En wat zijn die bepaalde criteria binnen die bepaalde contexten dan juist?
Want als er nu iets is dat de laatste 5 jaar ons geleerd hebben, dan is dat toch juist dat er binnen deze 'woke culture' helemaal geen grenzen te trekken zijn in 'wat aanstoot kan geven', en dat het ieder jaar alsmaar blijft opschuiven om ter gekst.

Als men al niet in kinderboeken of moppen nog bevolkingsgroepen mag karakteriseren en wiskunde probeert te 'dekoloniseren', dan kan je onmogelijk stellen dat er nog ergens lijnen te trekken zijn in deze gekheid.

Dit heeft niets met common sense of empathie te maken. Het heeft puur te maken met een ideologie die mensen conditioneert 'hoe ze zich horen voelen' wanneer ze iets zien of horen.
Ongetwijfeld zullen er zich ook veel mensen in de middeleeuwen zeer ongemakkelijk gevoeld hebben bij het zien van een zwarte kat of een excentrieke alleenstaande vrouw. Misschien vonden die mensen die op het idee kwamen om deze onheilspellende wezens met een molensteen rond de nek in het water te dippen van zichzelf ook dat ze woke waren.

Wat ik probeer te zeggen is dat niet meegaan in die woke gekte toch niet betekent dat alle fatsoenregels of hoe je ze ook wilt noemen, overboord moeten?
Ja die criteria zijn veranderlijk en evolueren geleidelijk. Nee ze worden niet bepaald door iedere gekwetste ziel op twitter.
Kan ik u een exhaustieve lijst geven? Nee. Maar ik weet dat het ongepast is om bijvoorbeeld karikaturale representaties van Joden (grote haakneus, geld...) in een kinderboek te steken. Of "neger" of "nikker". Of een luie afrikaan die door zijn massa de les gespeld wordt. Etc.

Wat ik probeer te zeggen is dat niet meegaan in die woke gekte toch niet betekent dat alle fatsoenregels of hoe je ze ook wilt noemen, overboord moeten?
Ja die criteria zijn veranderlijk en evolueren geleidelijk. Nee ze worden niet bepaald door iedere gekwetste ziel op twitter.
Kan ik u een exhaustieve lijst geven? Nee. Maar ik weet dat het ongepast is om bijvoorbeeld karikaturale representaties van Joden (grote haakneus, geld...) in een kinderboek te steken. Of "neger" of "nikker". Of een luie afrikaan die door zijn massa de les gespeld wordt. Etc.

Uiteraard. Maar is dat echt te vergelijken met die tekening van die Aziaat?

Dat is wat nu aan de gang is hé, men verlegt de grens zo ver omdat men vanuit een soort schuldgevoel meegaat in de overdreven gekrenktheid van bepaalde bevolkingen.

"Wij blanken hebben jarenlang onderdrukt en volkeren uitgebuit en racistisch bejegend, dus als nu een (klein deeltje van een) volk zegt dat ze zich ergens beledigd voelen, dan moeten we ons aanpassen, want wij kunnen ons niet in hun gevoel verplaatsen...". Wat ik dus dikke bullcrap vind, want ik kan perfect voor mezelf oordelen dat pakweg rijstfretter zeggen tegen een Aziaat beledigend en ongehoord is, maar dat een Aziaat tekenen met een kommetje rijst en spleetoogjes helemaal niet beledigend is en die zich echt niet zo moet gaan aanstellen. Daar heb ik geen woke twittergemeenschap die roept "het is 2021 hé mensen, zoiets kan echt niet meer" voor nodig.

Akkoord, het is vooral een kwestie van empathie denk ik. Of je begrip hebt voor de problemen die mensen van bv. andere culturen en etniciteiten ervaren.

Het probleem is dat er enkelingen zich voordoen alsof zij dé spreekbuis zijn voor een heel deel van bepaalde gemeenschappen. Of dat de media toch vaak net die mensen oppikt.
Vaak zijn het dan "celebrities" en "blauwe vinkjes" die zich moeten laten gelden. Gewoon een perfecte weerspiegeling van wat woke-hollywood al jaren doet.

Ik heb véél contacten binnen de Aziatische gemeenschap en letterlijk niemand die ik ken ligt daar wakker van en vindt die discussie zelf belachelijk

Ik ben er van overtuigd dat er maar een kleine minderheid is die over dat soort zaken valt.

Dus die luidroepers krijgen dan nog hun goesting ook, want de makers hebben zich ervoor verontschuldigd, en het zal niet meer gebeuren ook.
Totaal overbodige polemiek is het die de verdeelheid en onbegrip voor "elkaar" alleen maar versterkt.

Ik versta echt in de verste verte niet hoe mensen dit soort extremisme en kortzichtigheid een goede zaak kunnen noemen.
Als elk groepje in deze samenleving op dezelfde butt-hurt manier moet gaan reageren, dan kunnen we beter humor, dialoog, satire,... afschaffen.

Kan ik u een exhaustieve lijst geven? Nee. Maar ik weet dat het ongepast is om bijvoorbeeld karikaturale representaties van Joden (grote haakneus, geld...) in een

Ik denk dat je een onderscheid dient te maken tussen context kinderboeken en anderzijds humor.
kinderboek te steken. Of "neger" of "nikker". Of een luie afrikaan die door zijn massa de les gespeld wordt. Etc.
Ik denk dat je een onderscheid dient te maken tussen context kinderboeken en anderzijds humor.

Maak mij gerust wakker wanneer je dit in een kinderboek aantreft, maar dit zijn NIET de issues waarover men nu relt. Er is om te beginnen geen enkel kinderboek dat kinderen aanleert om aan bepaalde bevolkingsgroepen negatieve gedragseigenschappen laten koppelen.

Visuele prenten die bedoeld zijn om jonge kinderen een karakteristiek uiterlijk of culturele, historische achtergrond van bepaalde bevolkingsgroepen mee te geven
-> daar is absoluut niets mis mee.

Binnen de context van humor karikaturen van bevolkingsgroepen maken?
-> Gierig, hebzuchtig, lui, dom, lachen met taalaccenten (nou nou, marrokaans nederlands, flietchinees, ze germans are coming ...)
... Dit moet ook kunnen want een karikatuur is per definitie een overdrijving.

Dat is waarover er gereld wordt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Uiteraard. Maar is dat echt te vergelijken met die tekening van die Aziaat?

Dat is wat nu aan de gang is hé, men verlegt de grens zo ver omdat men vanuit een soort schuldgevoel meegaat in de overdreven gekrenktheid van bepaalde bevolkingen.

"Wij blanken hebben jarenlang onderdrukt en volkeren uitgebuit en racistisch bejegend, dus als nu een (klein deeltje van een) volk zegt dat ze zich ergens beledigd voelen, dan moeten we ons aanpassen, want wij kunnen ons niet in hun gevoel verplaatsen...". Wat ik dus dikke bullcrap vind, want ik kan perfect voor mezelf oordelen dat pakweg rijstfretter zeggen tegen een Aziaat beledigend en ongehoord is, maar dat een Aziaat tekenen met een kommetje rijst en spleetoogjes helemaal niet beledigend is en die zich echt niet zo moet gaan aanstellen. Daar heb ik geen woke twittergemeenschap die roept "het is 2021 hé mensen, zoiets kan echt niet meer" voor nodig.

Nee het is inderdaad niet even duidelijk. En je gaat altijd discussies hebben over randgevallen, en misschien bevinden spleetogen zich momenteel wel ergens op die rand. Er zijn ook veel manieren om die af te beelden, waarvan er hier al wat voorbeelden zijn gepost. Geen enkele kwam toch in de buurt van die jaren '50 karikatuur.

Het probleem is dat er enkelingen zich voordoen alsof zij dé spreekbuis zijn voor een heel deel van bepaalde gemeenschappen. Of dat de media toch vaak net die mensen oppikt.
Vaak zijn het dan "celebrities" en "blauwe vinkjes" die zich moeten laten gelden. Gewoon een perfecte weerspiegeling van wat woke-hollywood al jaren doet.

Ik heb véél contacten binnen de Aziatische gemeenschap en letterlijk niemand die ik ken ligt daar wakker van en vindt die discussie zelf belachelijk

Ik ben er van overtuigd dat er maar een kleine minderheid is die over dat soort zaken valt.

Dus die luidroepers krijgen dan nog hun goesting ook, want de makers hebben zich ervoor verontschuldigd, en het zal niet meer gebeuren ook.
Totaal overbodige polemiek is het die de verdeelheid en onbegrip voor "elkaar" alleen maar versterkt.

Ik versta echt in de verste verte niet hoe mensen dit soort extremisme en kortzichtigheid een goede zaak kunnen noemen.
Als elk groepje in deze samenleving op dezelfde butt-hurt manier moet gaan reageren, dan kunnen we beter humor, dialoog, satire,... afschaffen.

Hoe denk je dat deze mensen zich voelen als ze karikaturen en stereotypes voorbij zien komen van moslims met een bommengordel, gierige joden met een hakenneus of zwarten in een strooien rokje? Combineer dat met hun persoonlijke ervaringen van racisme in het dagelijkse leven en je zit in een situatie waar mensen die in België geboren zijn en 100% Belg zijn zich niet thuis voelen in hun eigen land. Dan vind ik het nogal gemakkelijk en goedkoop voor mensen om op dit forum te zeggen dat een karikatuur/stereotype maar een grap is en mensen tegen een stootje moeten kunnen.

Dat heeft overigens weinig met extremisme of wokeness te maken maar fatsoen, empathie en respect voor je medemens.

Maak mij gerust wakker wanneer je dit in een kinderboek aantreft, maar dit zijn NIET de issues waarover men nu relt. Er is om te beginnen geen enkel kinderboek dat kinderen aanleert om aan bepaalde bevolkingsgroepen negatieve gedragseigenschappen laten koppelen.

Visuele prenten die bedoeld zijn om jonge kinderen een karakteristiek uiterlijk of culturele, historische achtergrond van bepaalde bevolkingsgroepen mee te geven

Binnen de context van humor karikaturen van bevolkingsgroepen maken?
-> Gierig, hebzuchtig, lui, dom, lachen met taalaccenten (nou nou, marrokaans nederlands, flietchinees, ze germans are coming ...)
... Dit moet ook kunnen want een karikatuur is per definitie een overdrijving.

Dat is waarover er gereld wordt.
Maar jij bent met opzet blind voor alle context, waardoor de discussie nutteloos wordt.
Ja, je dingen die moeten kunnen, moeten inderdaad kunnen. In een bepaalde context, en niet in een andere context. In een komisch programma over de bezetting "ze germans" gebruiken, is wat anders dan vanuit het niets zonder enige andere context "flietchinees" in een soap die om commerciële redenen anders nooit zulke dingen doet. Alex Agnew vs de skinhead op café.

Het is heel veel gemakkelijker om in het geval van Alex te zeggen dat het een komiek is die alles en iedereen op de korrel neemt, en dat je er dus maar moet tegenkunnen, dan dat je dat zegt bij die skinhead op café.

Hoe denk je dat deze mensen zich voelen als ze karikaturen en stereotypes voorbij zien komen van moslims met een bommengordel, gierige joden met een hakenneus of zwarten in een strooien rokje? Combineer dat met hun persoonlijke ervaringen van racisme in het dagelijkse leven en je zit in een situatie waar mensen die in België geboren zijn en 100% Belg zijn zich niet thuis voelen in hun eigen land. Dan vind ik het nogal gemakkelijk en goedkoop voor mensen om op dit forum te zeggen dat het maar een grap is en mensen tegen een stootje moeten kunnen.

Dat heeft overigens weinig met extremisme of wokeness te maken maar fatsoen, empathie en respect voor je medemens.

Letterlijk, geen enkele Aziaat in uw link, geen enkele.

En hoe die mensen zich voelen bij karikaturen? Dat zal heel sterk van persoon tot persoon afhangen. Zoals al gezegd: bepaalde mensen moeten eens stoppen met zich op te werpen alsof zij dé spreekbuis zijn voor alle zwarten, Chinezen,...

Een groot deel (ik zou zelfs meestal de meerderheid durven zeggen), kan perfect wel het onderscheid maken tussen een (flauwe) mop en racisme hoor.
En gelukkig maar ook, het zou maar erg zijn als we binnenkort in een maatschappij bij elke zin moeten wikken en wegen of niet op iemand zijn lange teentjes gaan staan.

En dit komt van iemand die zelf het slachtoffer is geweest van racistisch geweld, maar nog evenzeer met stereotype's over zijn eigen land kan lachen.

Daar is vanalles mis mee. Ten eerste dat je kinderen leert dat je een volledige bevolkingsgroep kan condenseren tot een persoon met welbepaalde klederdracht en karaktereigenschappen met visuele kenmerken die volledig inaccuraat zijn.

Zoals al gezegd: bepaalde mensen moeten eens stoppen met zich op te werpen alsof zij dé spreekbuis zijn voor alle zwarten, Chinezen,...
Toch wel ironisch aangezien jij uzelf daarnet hebt opgeworpen als spreekbuis voor de Aziatische gemeenschap. Vrij duidelijk dat er wel mensen van Aziatische afkomst zijn die hier aanstoot aan nemen he. Ah, maar die persoon is een BV dus dan telt het niet.

Daar is vanalles mis mee. Ten eerste dat je kinderen leert dat je een volledige bevolkingsgroep kan condenseren tot een persoon met welbepaalde klederdracht en karaktereigenschappen met visuele kenmerken die volledig inaccuraat zijn.

Toch wel ironisch aangezien jij uzelf daarnet hebt opgeworpen als spreekbuis voor de Aziatische gemeenschap.

Ahzo, hoe dan?

Wat ik zeg :

Dus 95% van mijn post negeren en dan een conclusie trekken die ik nergens gezegd heb. Well played.

Maar goed problemen maken die er niet zijn en conclusies daar uit trekken die daar niets mee te maken hebben past wel in de recente tijdsgeest, dat wel.

Maar jij bent met opzet blind voor alle context, waardoor de discussie nutteloos wordt.
Ja, je dingen die moeten kunnen, moeten inderdaad kunnen. In een bepaalde context, en niet in een andere context. In een komisch programma over de bezetting "ze germans" gebruiken, is wat anders dan vanuit het niets zonder enige andere context "flietchinees" in een soap die om commerciële redenen anders nooit zulke dingen doet. Alex Agnew vs de skinhead op café.

Het is heel veel gemakkelijker om in het geval van Alex te zeggen dat het een komiek is die alles en iedereen op de korrel neemt, en dat je er dus maar moet tegenkunnen, dan dat je dat zegt bij die skinhead op café.
Ik ben niet blind voor context. Ik geef namelijk de context mee, en dat is 'humor'.

Wat jij doet is helemaal geen extra contexten creëren. Je maakt gewoon maar wat hokjes aan waarmee je afbakent waarbinnen kwetsende humor nog toegelaten mag worden (komisch programma, uitvoerder is standup comedian). En alle humor die daarbuiten valt (Vlaamse TV serie), die bestempel je dan maar als 'casual racisme' dat geen bestaansrecht meer zou hebben.

Dat is ontzettend onzinnig want humor zit in heel onze samenleving interweven. Humor is helemaal niet exclusief te beoefenen door mensen die daar een beroep rond gebouwd hebben voor hebben, of in programma's die zichzelf expliciet komisch noemen.

Humor zit in TV commercials, Vlaams dramaseries en hollywood films. En ja, ook sociale media, op cafe . En het is vrij te beoefenen door iedereen die dat wil! Zélfs door Vlaams belang politici.

Terug
Bovenaan