StevenFM
Well-known member
Heb je ooit The Wire gezien? Fantastische fictiereeks die dieper ingaat op de gangstercultuur en hoe jongeren in gangs verzeild geraken. Natuurlijk minder relevant voor België maar het zet wel aan tot nadenken. Jongeren komen niet in de misdaad terecht omdat ze lui zijn of dom. Velen groeien op in zo'n omgeving, leren van jongs af aan dat de politie niet hun vriend is, hebben vrienden die drugs dealen en komen terecht in scholen die niet de middelen hebben om deze kinderen te begeleiden.Denk nu wel niet dat er iemand zegt dat er überhaupt geen racisme is want dat is er zeker wel.
Vind 't alleen jammer dat het vaak degenen zijn die hard tegen racisme willen optreden en dan weer zacht tegen criminaliteit en vice versa.
Tuurlijk is armoede 1 van de oorzaken, cultuur is dat ook, enkel binnen de eigen gemeenschap leven (eigen TV, cafés,...), houding tov vrouwen, weerspiegeling aan gangster cultuur,. .. Het zijn allemaal verschillende oorzaken. Ik denk niet dat je er daar zomaar eentje kan uitpikken als "de" oorzaak.
Waar ik wel zeker van ben is mensen constant de slachtoffer rol aanmeten en problemen enkel extern leggen niemand vooruit helpt. En dat is zowat de narrative de laatste jaren in de media tbh.
Zoals ik al vaker zei: Amerikaanse toestanden die alleen maar meer verdeeldheid brengen.
Zoals @phate_13 terecht aanhaalt denk ik dat het socio-economische aspect hier enorm belangrijk is. Uiteraard spelen er ook culturele aspecten mee (bv. rebellie tegen de slechte levensomstandigheden door afzetting tegen Belgische cultuur, religieuze radicalisering, conservatieve ouders, ...) maar ik geloof ook dat als je de socio-economische zaken aanpakt, zorgt voor beter onderwijs en opvang in arme wijken, een betere doorstroom naar het hoger onderwijs en in het algemeen sociale mobiliteit promoot (kinderen blijven veel te vaak in hetzelfde socio-economische bedje ziek als hun ouders) dat je al een groot deel van de problemen gaat oplossen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat België niet moet blijven strijden tegen bv. salafisme, integendeel. Maar vergeet aub het socio-economische aspect niet want anders ga je de problemen nooit fundamenteel kunnen oplossen.
Moeten ze vanaf nu voor de rest van hun leven maar alles aanvaarden wat mogelijk slecht is hier, en dankbaar de spreekwoordelijke slagen incasseren omdat het elders minder goed is?
) komt er nu eenmaal door hoe mensen zich gedragen in de samenleving. Dat is nu eenmaal een spijtige realiteit.