Racisme

Ik vond mijn post redelijk genuanceerd: https://www.beyondgaming.be/threads/racisme.40/page-73#post-118247
Om dan zo'n reactie te krijgen dat de politiek alles voor ons oplost, met een dedain van een burgerstem is niets waard (of toch de burgerstem die niet hetzelfde verteld als de politieke klasse), daarvan zit ik even op mijn paard. Het is ook gewoon een onwaar argument, dat we steeds maar braaf moeten luisteren naar de politieke leiders.

Mijn post ging onder meer ook over de vernielzucht die gepleegd wordt op sommige standbeelden. Dat werd dan weer vlotjes genegeerd en intussen zitten we weer een pagina verder. Je zou voor minder al eens de nuance verliezen. :)
Hmmm, ik denk dat je het slechter opgevat dan het bedoelt is. Het is gewoon een gegeven van hoe de maatschappij/politiek werkt. De meeste beslissingen worden boven de hoofden door van de bevolking gemaakt. Ga ik hier altijd mee akkoord? Zeker niet. En dan bedoel ik niet alleen wat, maar ook de manier waarop inderdaad. Maar that's the way the cookie crumbles. Dan is het vreemd om plots "enkel en alleen" in deze situatie de lat zoveel hoger te gaan leggen dan in andere situaties. Het is niet vreemd dit te benoemen.

Nu ben je trouwens ook alle nuance aan het verliezen, lijkt me. "Dat de politiek alles oplost." "Een dedain" "Een burgerstem is niets waard" "dat we steeds maar braaf moeten luisteren naar de politieke leiders" ... Dat is allemaal niet wat er gezegd wordt. "Practise what you preach." Je vraag nuance, maar komt met dergelijke statements. Ik val precies wat in herhaling, maar dan moet je niet verbaasd zijn als je minder nuance terugkrijgt dan je verwacht.

De vernielzucht denk ik ook dat weinigen mee akkoord gaan.

Hmmm, ik denk dat je het slechter opgevat dan het bedoelt is. Het is gewoon een gegeven van hoe de maatschappij/politiek werkt. De meeste beslissingen worden boven de hoofden door van de bevolking gemaakt. Ga ik hier altijd mee akkoord? Zeker niet. En dan bedoel ik niet alleen wat, maar ook de manier waarop inderdaad. Maar that's the way the cookie crumbles. Dan is het vreemd om plots "enkel en alleen" in deze situatie de lat zoveel hoger te gaan leggen dan in andere situaties. Het is niet vreemd dit te benoemen.

Nu ben je trouwens ook alle nuance aan het verliezen, lijkt me. "Dat de politiek alles oplost." "Een dedain" "Een burgerstem is niets waard" "dat we steeds maar braaf moeten luisteren naar de politieke leiders" ... Dat is allemaal niet wat er gezegd wordt. "Practise what you preach." Je vraag nuance, maar komt met dergelijke statements. Ik val precies wat in herhaling, maar dan moet je niet verbaasd zijn als je minder nuance terugkrijgt dan je verwacht.
Als het een troost mag wezen, het is niet enkel inzake dit onderwerp dat ik mijn geloof in de politiek wat kwijt ben. ;) Ik blijf ook ervan overtuigd dat het ook niet enkel aan de politiek is om te beslissen wat waardevol is of niet.
Want als je dan een wissel van macht hebt, zal de nieuwe heersende partij vnl. maar bezig zijn met het annuleren en terugdraaien van de verwezenlijkingen van de voorgaande partij. Enzovoort.

Ik heb inzake dit onderwerp al enkele keren ideeën opgeworpen van hoe het wel zou kunnen hoor, zonder in ongenuanceerde vertelsels te vallen.

België heeft ferm meegeprofiteerd van de rijkdom die het kolonialisme met zich meebracht, ook tijdens de Vrijstaat-periode. Door de toegang tot grondstoffen werden wij het eerste geïndustrialiseerde land op het Europese vasteland.
Nu niks over de rest van je post, maar dit is wel onzin hé. De Industriële Revolutie is in België al begonnen onder Napoleon en België was bij zijn ontstaan al een geïndustrialiseerd land. Dat is 40 jaar voor enig bericht over de Vrijstaat.

Nu niks over de rest van je post, maar dit is wel onzin hé. De Industriële Revolutie is in België al begonnen onder Napoleon en België was bij zijn ontstaan al een geïndustrialiseerd land. Dat is 40 jaar voor enig bericht over de Vrijstaat.
Ja goed, het feit over het begin van de industrialisering is inderdaad niet helemaal juist. Het gaat hier over de tweede industriële revolutie. De industrialisering in België heeft in elk geval een versnelling ondergaan vanaf de jaren 1890.

https://www.dailymail.co.uk/news/ar...families-living-poverty-500-month-checks.html

Institutioneel racisme of geen institutioneel racisme?
A program to give $500 monthly checks to low-income families of color in Oakland, California, has been criticized for explicitly excluding the 10,000 white residents living in poverty in the city.

The lottery system, funded by private philanthropists, will see the no-strings-attached checks go to households with an annual income of less than $59,000 if they have at least one child. The other half of the $500 checks will go to those earning under $30,000.
Mensen toegang verbieden tot overheidsdiensten/instellingen op basis van hun huidskleur was in 1951 al verkeerd.. Wat is er veranderd?

"topje van de ijsberg" spijtig genoeg.

https://www.dailymail.co.uk/news/ar...families-living-poverty-500-month-checks.html

Institutioneel racisme of geen institutioneel racisme?

Mensen toegang verbieden tot overheidsdiensten/instellingen op basis van hun huidskleur was in 1951 al verkeerd.. Wat is er veranderd?

Ik zou het geen institutioneel racisme noemen (al ben ik ondertussen niet echt meer mee wat daar onder valt en wel niet), maar wel platte discriminatie imo. Tenzij er een objectieve reden is om dat geld enkel naar zwarten te laten gaan (zoals wetenschappelijk onderzoek, maar dat zal ook wel gevoelig liggen :unsure:) kan je dat eigenlijk niet verdedigen op het eerste zicht.

Ik hoor graag van iemand die het tegendeel denkt wat de argumenten zijn.

Helaas een nietszeggend artikel. Het artikel stelt dat uiteindelijk 956 dossiers opgemaakt werden voor racisme in 2020, na 3.684 meldingen.

Nu is het spijtig dat hun jaarverslag van 2020 nog niet gepubliceerd is, om zeker te zijn dat we over dezelfde cijfers spreken, maar als je in het jaarverslag van 2019 kijkt, lees je het volgende:
We ontvingen maar liefst 8.478 meldingen over vermoedelijke feiten van discriminatie, haatboodschappen en haatmisdrijven. Op basis van die meldingen openden we 2.343 nieuwe dossiers.
Waarvan 951 voor racisme volgens hun jaarverslag (wel vreemd dat ze een verschillend aantal totale dossiers rapporteren als ze ze indelen per 'criterium' of 'domein').

Wat bedoelt ze dan met "het topje van de ijsberg"?
En 50% meer meldingen bekt goed in een krantenartikel, maar het uit zich in 5 bijkomende dossiers? Een stijging van 0,5% aantal dossiers?

Waarvan ook nog eens 400 meldingen over dezelfde tweet van De Winter. Zo krijg je uw cijfers ook mooi naar boven opgesmukt natuurlijk.

Een 'melding van racisme' wil natuurlijk nog niet zeggen dat er daadwerkelijk sprake is van racisme.

Point in case: de Hasseltse (RoodGroen+) - schepen El Ouakili die in 2019 klacht indiende tegen een chauffeur van De Lijn omdat deze zijn vrouw op basis van racistische motieven de toegang tot de bus ontzegd zou hebben. Klacht indienen was trouwens niet genoeg; de schepen vond het ook nodig om zijn ongenoegen te uiten via Facebook.
Uit intern onderzoek bij de Lijn en controle van de dashcam-beelden bleek echter dat van racisme geen sprake was.
Excuses aanbieden voor het feit dat hij een persoon valselijk beschuldigde vond El Ouakili echter niet nodig. "Voor ons is de zaak afgehandeld." is het enige wat er van af kon...

Een 'melding van racisme' wil natuurlijk nog niet zeggen dat er daadwerkelijk sprake is van racisme.

Point in case: de Hasseltse (RoodGroen+) - schepen El Ouakili die in 2019 klacht indiende tegen een chauffeur van De Lijn omdat deze zijn vrouw op basis van racistische motieven de toegang tot de bus ontzegd zou hebben. Klacht indienen was trouwens niet genoeg; de schepen vond het ook nodig om zijn ongenoegen te uiten via Facebook.
Uit intern onderzoek bij de Lijn en controle van de dashcam-beelden bleek echter dat van racisme geen sprake was.
Excuses aanbieden voor het feit dat hij een persoon valselijk beschuldigde vond El Ouakili echter niet nodig. "Voor ons is de zaak afgehandeld." is het enige wat er van af kon...
En de meeste gevallen van racisme worden niet aangeven of gemeld , dit toont gewoon aan dat dit nog enorm veel voorkomt in Vlaanderen.

En de meeste gevallen van racisme worden niet aangeven of gemeld , dit toont gewoon aan dat dit nog enorm veel voorkomt in Vlaanderen.
Men is tegenwoordig nogal snel om het woord racisme in de mond te nemen.
Waarschijnlijk het eerste woord dat men hier leert.
Door het wangedrag van velen nieuwelingen kan het ook niet anders dan dat er tegenkanting komt.

Men is tegenwoordig nogal snel om het woord racisme in de mond te nemen.
Waarschijnlijk het eerste woord dat men hier leert.
Door het wangedrag van velen nieuwelingen kan het ook niet anders dan dat er tegenkanting komt.
Inderdaad. Ik heb een abonnement op de voetbal en tegenwoordig mag je niet eens meer oerwoudgeluiden maken als er een zwarte speler aan de bal komt of ze zeggen dat je een racist bent. Waar gaat de wereld toch naartoe?

Nee hoor, dat is gewoon de perceptie dat sommige willen geven.

Die uitspraken zijn belachelijk en ronduit beledigend. Is dat echt je bedoeling ?
Heeft toch niks met beledigingen te maken?
Als iemand uit het extreem rechtse kamp buiten de schreef gaat, noemt men het probleem toch ook bij naam? ( terecht)
Waarom mag dat niet gedaan worden met allochtone jongeren?
Ik weet echt wel dat men niet allemaal zo is, maar velen gedragen zich toch echt niet meer normaal hé.
Dan moet men ook niet verrast zijn dat er tegenreactie komt. Hier in België is men nog braaf vind ik

Nee hoor, dat is gewoon de perceptie dat sommige willen geven.

Zoals uit mijn voorbeeld blijkt, wordt deze perceptie helaas wel gevoed. Door politici dan nog wel.

Ander voorbeeld?
Toen in februari 2020 een Somalische asielzoekster werd doodgereden in Heusden-Zolder was Meryame Kitir er als de kippen bij om de racisme-kaart te trekken door te verwijzen naar de brandstichting (want dat was het volgens mij ook) in het asielcentrum van Bilzen.
Achteraf bleek de dader een Somalische man te zijn. Vanwege Kitir geen rechtzetting, geen excuses, niks.

(trouwens, toen een maand eerder een Vlaamse man in Peer werd aangevallen door een Afghaanse asielzoeker - en later aan zijn verwondingen overleed - was er van verontwaardiging van de kant van Kitir geen sprake. In ieder geval niet genoeg voor een publieke reactie.)

Dus...is dit perceptie of wordt hier in beide gevallen te snel het woord 'racisme' in de mond genomen?

Beweren dat het eerste wat "men" leert "racist" is?
Dat racisme komt door het wangedrag van "nieuwelingen"? Ik denk dat dergelijke uitspreken zo de norm voor jou zijn dat je niet inziet dat die echt wel beledigend en redelijk discriminerend zijn.

Als iemand uit het extreem rechtse kamp buiten de schreef gaat, noemt men het probleem toch ook bij naam? ( terecht)
Welke probleem zou dat zijn? Dat ze extreem recht zijn?

Welke probleem zou dat zijn? Dat ze allochtoon zijn?

Ik weet echt wel dat men niet allemaal zo is, maar velen gedragen zich toch echt niet meer normaal hé.
Dan moet men ook niet verrast zijn dat er tegenreactie komt. Hier in België is men nog braaf vind ik
Denk je nu echt dat die jongeren "nieuwelingen " zijn? De overgrote meerderheid daarvan is hier geboren en getogen? Of ben je zelf na x generaties nog steeds een "nieuweling" ?

Dus...is dit perceptie of wordt hier in beide gevallen te snel het woord 'racisme' in de mond genomen?
Dit is idd perceptie dat sommige willen geven ja, dat je dergelijke voorbeelden van buiten kent zegt genoeg hoe men daarop hamert.

De norm blijft spijtig genoeg dat er nog veel racisme is, niet dat men zaken ten onrechte racistisch bestempeld.

Nu zet je allochtone jongeren tegenover extreemrechts. Hopelijk zie je zelf ook in dat zulke veralgemeningen nergens toe leiden en het enige wat je bereikt is verder provoceren en onbegrip van mensen die anders gerust met je in discussie willen gaan. Het is een gevoelig debat dat de nodige nuance verdient.

Als je bv. zegt dat er problemen zijn met radicalisering van jongeren in islamitische milieus door salafistische organisaties dan gaan weinig mensen je tegenspreken. Als je met de grove borstel gaat schilderen en zegt dat 'allochtone jongeren zich niet normaal gedragen' of het 'wangedrag van vele nieuwelingen' aanhaalt dan is het maar logisch dat mensen afwijzend reageren op zulke beledigingen.

Terug
Bovenaan