Racisme

Waarom was dat eigenlijk racisme tegen de Arabische gemeenschap? We moeten nu niet gaan doen dat er geen Arabische slavenhandelaars actief waren in Congo/ Sub-Saharaans Afrika. Niet dat dit iets afdoet aan de blanke slavenhandelaars natuurlijk.
Op dat monument worden de Belgen weggezet als de heroïsche bevrijders van de arme Congolezen onder het juk van de Arabische oppressor. Er wordt daar nogal een loopje genomen met de waarheid door enkel de Arabieren als boeman af te schilderen en blind te blijven voor het eigen wangedrag.

Wat is er daar precies racistisch aan? Buiten een niet gestaafde insinuatie van zijn vriendin zie ik het niet.
Het argument dat je kan maken, is dat het bij een blanke nooit 8 dagen geduurd zou hebben vooraleer ze die fout zouden rechtzetten, en hij waarschijnlijk zelfs nooit gearresteerd zou zijn. Aangezien het bewezen is dat het makkelijker is om gezichten binnen uw eigen ras te herkennen omdat je meer vertrouwd bent met die nuances, kan hier inderdaad sprake zijn van racisme (zonder dat dit daarom zelfs doelbewust gebeurde, het kan zijn dat die agenten er echt van overtuigd waren). Los daarvan doet het vooral de wenkbrauwen fronsen dat enkel een link met een camerabeeld voldoende was om die man 8 dagen vast te zetten, dus ofwel is het parket daar zwaar in de fout gegaan, ofwel zijn er andere elementen die we niet kennen.

Het argument dat je kan maken, is dat het bij een blanke nooit 8 dagen geduurd zou hebben vooraleer ze die fout zouden rechtzetten, en hij waarschijnlijk zelfs nooit gearresteerd zou zijn.

Op basis van wat zou dat een geldig argument kunnen zijn? Is dat niet zo'n whataboutism waar Loser zo hard tegen is?

Op basis van wat zou dat een geldig argument kunnen zijn? Is dat niet zo'n whataboutism waar Loser zo hard tegen is?
Op basis van de uitleg die ik letterlijk in de daaropvolgende zin geef? (of moet ik echt wetenschappelijke bronnen gaan zoeken die aantonen dat wij makkelijker Europese gelaatstrekken herkennen dan Afrikaanse/Aziatische en vice versa)

Op basis van de uitleg die ik letterlijk in de daaropvolgende zin geef? (of moet ik echt wetenschappelijke bronnen gaan zoeken die aantonen dat wij makkelijker Europese gelaatstrekken herkennen dan Afrikaanse/Aziatische en vice versa)
Dat heeft daar toch niets mee te maken? Je zegt zelf dat een blanke zelfs niet gearresteerd zou worden of sneller vrij zou komen. Dat is gewoon onzin.

Lees nog eens wat ik citeer.
Sorry, ik volg niet. Ik veronderstel dat het whataboutism waar je op doelt 'als het een blanke was geweest,...' is, maar dat is geen whataboutism aangezien ik net uitleg waarom die vergelijking relevant is, het is geen bliksemafleider om de aandacht af te leiden.

De meeste mensen hebben geen kennis over het kolonialisme, laat staan dat ze er wakker van liggen. Diezelfde mensen die roepen over het grote draagvlak voor de verwijdering van Leopold II standbeelden hebben kolonialisme in de eindtermen laten schrijven omdat ze vinden dat amper iemand iets weet over wat er gebeurd is...

Ik zie nog straten ter ere van een Karl Marx (ideoloog van de meest vernietigende politieke beweging ooit), Nelson Mandela (associatie met terrorisme) etc. Dat zijn ook mensen waar sommige mensen problemen mee hebben. Moeten we dat dan ook wegdoen?

Voor mij mogen ze gerust (liefst zelfs) uitleg geven bij die figuren van Leopold tot Marx. We kunnen de mensen er alleen maar mee onderrichten over wat die figuren misdaan hebben en in welke tijdscontext dat afspeelde.

Sowieso is het een beetje belachelijk dat hier zo een spel van gemaakt wordt. De slachtoffers van Leopold II zijn allemaal al lang dood. Of moet ik ook spel gaan maken als ik ga wonen in Frankrijk als er daar een standbeeld staat van Napoleon (onder wie mijn bedovergrootvader nog heeft geleden), of in scandinavië een vikingstandbeeld gaan onthoofden omdat diezelfde vikingen dat een paar eeuwen geleden met mijn voorouders hebben gedaan?
Om even aan te halen wat wel whataboutisms (of mss eerder stropoppen) zijn:
- In tegenstelling tot bij Napoleon en de Vikingen, zijn de gevolgen van de kolonisatie in Afrika vandaag nog steeds aanwezig, alleen al bv door de arbitraire landsgrenzen die tijdens de koloniale periode bepaald zijn.
- Marx was zoals je zelf zegt een ideoloog, het enige dat je hem kunt verwijten is dat hij zich niet bezighield met 'de praktische uitwerking van zijn ideeën'. Lijkt mij toch net iets anders dan een koloniaal van het kaliber Leopold II
- Mandela wordt gelinkt aan terrorisme, maar zat gedurende de donkerste periode van bloedige aanslagen achter slot en grendel met beperkt contact, en was nadien degene die iedereen rond de tafel kreeg.

Op dat monument worden de Belgen weggezet als de heroïsche bevrijders van de arme Congolezen onder het juk van de Arabische oppressor. Er wordt daar nogal een loopje genomen met de waarheid door enkel de Arabieren als boeman af te schilderen en blind te blijven voor het eigen wangedrag.
Volledig akkoord met het Congoleze gedeelte, maar het Arabische gedeelte was nu niet echt een verdraaiing van de waarheid toch? Dus de vraag vanwaar dat het voor hen racistisch is?

Sorry, ik volg niet. Ik veronderstel dat het whataboutism waar je op doelt 'als het een blanke was geweest,...' is, maar dat is geen whataboutism aangezien ik net uitleg waarom die vergelijking relevant is, het is geen bliksemafleider om de aandacht af te leiden.
Dus je denkt echt dat dat is wat de zus bedoelde met die uitspraak?

Dus je denkt echt dat dat is wat de zus bedoelde met die uitspraak?
Wat die zus denkt kan ik niet weten en doet er eigenlijk niet toe. Je vroeg waarom dit racistisch was, ik verduidelijkte hoe dit zo kan zijn, zonder dat daar zelfs een intentie, uitspraak, fout of schuld aan gekoppeld moet worden.

Ik spreek over de overgrote meerderheid die de genuanceerde mening heeft dat iemand zoals Leopold II geen standbeelden moet hebben, daar gaat de discussie in belgie over.
Ik heb daar toch een ander idee over, gewoon al uit het gegeven, als ik met de mensen rondom mij praat, dan krijg ik toch eerder de indruk dat een groot deel het eigenlijk geen bal interesseert. De meesten hebben eerder een reactie van, is het daar dat de politiek nu van wakker ligt ? Velen vinden andere maatschappelijke problemen echt belangrijker dan dit.
Denk trouwens eerlijk gezegd dat de voor de beeldenstorm en de oproepen tot naamswijziging "door een minderheid" het "gros" van de Brusselse/Belgische bevolking bv niet eens wist naar wie bv de "Leopold II" tunnel eigenlijk refereerde, laat staan wie of waarvoor Leopold II stond.
Volgens mij zijn er ook quasi evenveel tegenstanders als voorstanders voor het verwijderen van beelden/wijzigen straatnamen, maar quasi zeker betreffen dit bij beide sterke overtuigingen een minderheid en kan het gros van de bevolking het eigenlijk geen hol schelen.
Ik denk dus dat indien je een volksreferendum zou houden om te beslissen of de beelden effectief dienen verwijderd te worden er vermoedelijk geen meerderheid gaat voor worden gevonden.

Ik heb daar toch een ander idee over, gewoon al uit het gegeven, als ik met de mensen rondom mij praat, dan krijg ik toch eerder de indruk dat een groot deel het eigenlijk geen bal interesseert. De meesten hebben eerder een reactie van, is het daar dat de politiek nu van wakker ligt ? Velen vinden andere maatschappelijke problemen echt belangrijker dan dit.
Denk trouwens eerlijk gezegd dat de voor de beeldenstorm en de oproepen tot naamswijziging "door een minderheid" het "gros" van de Brusselse/Belgische bevolking bv niet eens wist naar wie bv de "Leopold II" tunnel eigenlijk refereerde, laat staan wie of waarvoor Leopold II stond.
Volgens mij zijn er ook quasi evenveel tegenstanders als voorstanders voor het verwijderen van beelden/wijzigen straatnamen, maar quasi zeker betreffen dit bij beide sterke overtuigingen een minderheid en kan het gros van de bevolking het eigenlijk geen hol schelen.
Ik denk dus dat indien je een volksreferendum zou houden om te beslissen of de beelden effectief dienen verwijderd te worden er vermoedelijk geen meerderheid gaat voor worden gevonden.
Je kan de vraag ook anders stellen: ligt er iemand wakker van dat die standbeelden van Leopold 2 worden weggehaald? Er liggen veel meer mensen wakker van dat die beelden er nog staan, dan dat er wakker zouden liggen als die verdwijnen. Geef mij één goede reden waarom iemand die al meer dan 100 jaar dood is en niets wezenlijks heeft betekend (buiten geboren te zijn in de juiste familie en met Belgisch geld een privékolonie te stichten om daar met bruut geweld zichzelf nog wat meer te verrijken) nog zoveel standbeelden moet hebben. Dan zijn er toch heel wat (historische) Belgen die veel beter in de plaats zouden komen.

Dat kan goed zijn veranderd niks aan dat er een grote groep dit wel belangrijk vind en er dus gerust een maatschappelijk debat over kan zijn.

Je kan de vraag ook anders stellen: ligt er iemand wakker van dat die standbeelden van Leopold 2 worden weggehaald? Er liggen veel meer mensen wakker van dat die beelden er nog staan, dan dat er wakker zouden liggen als die verdwijnen. Geef mij één goede reden waarom iemand die al meer dan 100 jaar dood is en niets wezenlijks heeft betekend (buiten geboren te zijn in de juiste familie en met Belgisch geld een privékolonie te stichten om daar met bruut geweld zichzelf nog wat meer te verrijken) nog zoveel standbeelden moet hebben. Dan zijn er toch heel wat (historische) Belgen die veel beter in de plaats zouden komen.
Mja ik kan me wel indenken dat veel mensen zich an sich geen bal aantrekken van de leo, maar dan zodra dat dat standbeeld zou weggenomen worden opeens zoiets hebben van "hola, wat is dat hier, dat is hier van ons etc ...."

(niet dat ik met dat sentiment akkoord ga per sé hé)

Ee
Mja ik kan me wel indenken dat veel mensen zich an sich geen bal aantrekken van de leo, maar dan zodra dat dat standbeeld zou weggenomen worden opeens zoiets hebben van "hola, wat is dat hier, dat is hier van ons etc ...."

(niet dat ik met dat sentiment akkoord ga per sé hé)
Dat zijn inderdaad makkelijke doelpunten voor populisten. Helaas, want zo'n onderwerp verdient wel een genuanceerd debat.

- In tegenstelling tot bij Napoleon en de Vikingen, zijn de gevolgen van de kolonisatie in Afrika vandaag nog steeds aanwezig, alleen al bv door de arbitraire landsgrenzen die tijdens de koloniale periode bepaald zijn.
Sorry hoor, maar je neemt zowat het slechts mogelijke voorbeeld met Napoleon. Hij is 1 van de grondleggers van de moderne, gelijke, Westerse maatschappij. Ja, een tiran en imperialist met mogelijk minstens honderdduizenden doden ten gevolg. Maar onze huidige samenleving is nog steeds geënt op zijn heerschappij.

De afgelopen jaren zijn er ook hier en daar nieuwe standbeelden ingehuldigd van Lenin. Ook controverse. Maar ze staan er wel.
En ik pleit niet voor nieuwe standbeelden van Leopold II, maar waarom ze te allen koste willen weghalen, daar heb ik het raden naar.

- Marx was zoals je zelf zegt een ideoloog, het enige dat je hem kunt verwijten is dat hij zich niet bezighield met 'de praktische uitwerking van zijn ideeën'. Lijkt mij toch net iets anders dan een koloniaal van het kaliber Leopold II
- Mandela wordt gelinkt aan terrorisme, maar zat gedurende de donkerste periode van bloedige aanslagen achter slot en grendel met beperkt contact, en was nadien degene die iedereen rond de tafel kreeg.
De gevolgen van Napoleon zijn exploten niet meer aanwezig? Ons hele wetboek, de scheiding kerk en staat, maar ook de grondlegging voor de verspreiding van nationalisme en in het congres van Wenen zijn vele grenzen vastgelegd (veel conflicten gezaaid). Verder veel kunst weggehaald, om nog maar te zwijgen van de slachtpartijen en duizenden mannen die hij de dood heeft ingejaagd. Ook de massale afbraak en diefstal van ons cultureel erfgoed in de Franse tijd niet vergeten. Maar goed, het zal een 'whataboutism' zijn.

Vikingen, duizenden doden; verstevigen van de macht van sterke lokale krijgsheren en edellieden die zich konden verdedigen tegen die mannen (oa graaf van Vlaanderen). Dat heeft veel van de geschiedenis bepaald hoor.

Sowieso, kunnen we niet alles op Leopold steken he, de voornaamste verantwoordelijken voor de huidige staat van Afrika zijn de Afrikaanse staatshoofden/regeringen zelf. De vraag is bovendien in welke toestand Afrika vandaag zou verkeren zonder het imperialisme en de kolonisatie... . Leopold is geen toffe kerel he, ik wil hem niet verdedigen, ik wil louter vergelijkingen trekken met andere personen/groepen die misdaden hebben begaan.

Marx was iemand die geweld predikte. Er zijn mensen die zeer veel aanstoot nemen aan zijn geschriften (net als sommige mensen dat doen met daden van Mandela). Opnieuw, ik wil een vergelijking trekken. Beginnen we één persoon te verwijderen uit het straatbeeld omdat die één bepaalde groep zeer hard kwetst, dan moeten we correct zijn en alle controversiële en politieke figuren weghalen. Is goed voor mij, hoewel ik persoonlijk grote voorstander ben voor een historische uitleg.

De gevolgen van Napoleon zijn exploten niet meer aanwezig? Ons hele wetboek, de scheiding kerk en staat, maar ook de grondlegging voor de verspreiding van nationalisme en in het congres van Wenen zijn vele grenzen vastgelegd (veel conflicten gezaaid). Verder veel kunst weggehaald, om nog maar te zwijgen van de slachtpartijen en duizenden mannen die hij de dood heeft ingejaagd. Ook de massale afbraak en diefstal van ons cultureel erfgoed in de Franse tijd niet vergeten. Maar goed, het zal een 'whataboutism' zijn.

Vikingen, duizenden doden; verstevigen van de macht van sterke lokale krijgsheren en edellieden die zich konden verdedigen tegen die mannen (oa graaf van Vlaanderen). Dat heeft veel van de geschiedenis bepaald hoor.

Sowieso, kunnen we niet alles op Leopold steken he, de voornaamste verantwoordelijken voor de huidige staat van Afrika zijn de Afrikaanse staatshoofden/regeringen zelf. De vraag is bovendien in welke toestand Afrika vandaag zou verkeren zonder het imperialisme en de kolonisatie... . Leopold is geen toffe kerel he, ik wil hem niet verdedigen, ik wil louter vergelijkingen trekken met andere personen/groepen die misdaden hebben begaan.

Marx was iemand die geweld predikte. Er zijn mensen die zeer veel aanstoot nemen aan zijn geschriften (net als sommige mensen dat doen met daden van Mandela). Opnieuw, ik wil een vergelijking trekken. Beginnen we één persoon te verwijderen uit het straatbeeld omdat die één bepaalde groep zeer hard kwetst, dan moeten we correct zijn en alle controversiële en politieke figuren weghalen. Is goed voor mij, hoewel ik persoonlijk grote voorstander ben voor een historische uitleg.
Dit is natuurlijk 1 grote whataboutism en dus zinloos. De feiten blijven wat ze zijn de gruwelijkheden die Leopold deed of toeliet, het gevolg op de bevolking toen en het feite dat we eigenlijk nooit gestopt zijn als westen om ons te moeien met Afrika.

Dat je dan nog standbeelden hebt die dat verheerlijken is natuurlijk iets wat in het verkeerde keelgat schiet van de bevolking die daar het meest onder geleden heeft.

Je kan de vraag ook anders stellen: ligt er iemand wakker van dat die standbeelden van Leopold 2 worden weggehaald? Er liggen veel meer mensen wakker van dat die beelden er nog staan, dan dat er wakker zouden liggen als die verdwijnen.

Het zou niet aan ons mogen zijn om te beslissen welke historische documenten we doorgeven aan de volgende generaties en welke niet.
Het is exact die houding waardoor steeds opnieuw veel kennis verloren gaat. Je kan niet in de hoofden van de mensen in de toekomst kijken en beslissen in hun plaats.

Van mij mogen ze à la limite weggehaald worden als dat een verschil maakt voor de maatschappij in het hier en nu. Maar nooit vernietigd worden. Alles eerst in situ geregistreerd uiteraard. Foto's, databanken met informatie over welk beeld waar stond en wanneer werd weggehaald en waarheen, etc...

Het zou imo beter zijn als we gewoon het bestaansrecht van die beelden erkennen als een uiting van historische sentimenten die in het heden misplaatst zijn. Ze kunnen dan dienen als een pijnlijke herinneringen van waar we komen en een signaal om beter te doen. Waarom moet het oude kapotgemaakt worden, en kunnen we niet gewoon nieuwe beelden maken om door te geven aan de toekomst, beelden die tonen waar wij voor staan op dit moment, zodat zij ons beter kunnen begrijpen? Niet als vervanging, maar als aanvulling. Ik denk dat een dialoog tussen twee beelden, één uit het koloniale tijdperk, en één van vandaag, véél interessanter is dan het zomaar kapotmaken van dingen.

Die blinde gewelddadige vernietigingen dienen geen enkel doel behalve het bevredigen van wraakgevoelens.

Ik lach er niet meer, dit is een oprechte vraag. Is het roepen van aap of neger naar een zwarte voetballer, erger dan andere gevallen zoals:
dikken naar een dikken
rossen naar een rossen
aap naar een niet-zwarte speler
spleetoog naar een Aziaat
homo naar een speler
blinden aap naar een blanke scheidsrechter met een bril.
hoerenzoon naar een speler

Idealiter doen we dat allemaal niet meer natuurlijk, maar ik heb het gevoel dat je bij het ene een klacht voor racisme aan je been hebt en bij de andere niet. Dat geldt ook voor matchen op topniveau in de Champions League. Uitspraken over huidskleur worden direct veroordeeld, maar de spelers roepen elkaar nog wel meer vuiligheid dan dat toe.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan