De gevolgen van Napoleon zijn exploten niet meer aanwezig? Ons hele wetboek, de scheiding kerk en staat, maar ook de grondlegging voor de verspreiding van nationalisme en in het congres van Wenen zijn vele grenzen vastgelegd (veel conflicten gezaaid). Verder veel kunst weggehaald, om nog maar te zwijgen van de slachtpartijen en duizenden mannen die hij de dood heeft ingejaagd. Ook de massale afbraak en diefstal van ons cultureel erfgoed in de Franse tijd niet vergeten. Maar goed, het zal een 'whataboutism' zijn.
Vikingen, duizenden doden; verstevigen van de macht van sterke lokale krijgsheren en edellieden die zich konden verdedigen tegen die mannen (oa graaf van Vlaanderen). Dat heeft veel van de geschiedenis bepaald hoor.
Sowieso, kunnen we niet alles op Leopold steken he, de voornaamste verantwoordelijken voor de huidige staat van Afrika zijn de Afrikaanse staatshoofden/regeringen zelf. De vraag is bovendien in welke toestand Afrika vandaag zou verkeren zonder het imperialisme en de kolonisatie... . Leopold is geen toffe kerel he, ik wil hem niet verdedigen, ik wil louter vergelijkingen trekken met andere personen/groepen die misdaden hebben begaan.
Marx was iemand die geweld predikte. Er zijn mensen die zeer veel aanstoot nemen aan zijn geschriften (net als sommige mensen dat doen met daden van Mandela). Opnieuw, ik wil een vergelijking trekken. Beginnen we één persoon te verwijderen uit het straatbeeld omdat die één bepaalde groep zeer hard kwetst, dan moeten we correct zijn en alle controversiële en politieke figuren weghalen. Is goed voor mij, hoewel ik persoonlijk grote voorstander ben voor een historische uitleg.