Racisme

Wat bedoel je met 'neo marxism'?
Gewoon het westerse marxisme die via de frankfurterschule verder ontplooid is?

allez even verduidelijken heb middagpauze.
de 'critical theory' is toch ontsproten uit de frankfurter schule?

Critical theory (also capitalized as Critical Theory)[1] is an approach to social philosophy that focuses on reflective assessment and critique of society and culture in order to reveal and challenge power structures. With origins in sociology and literary criticism, it argues that social problems are influenced and created more by societal structures and cultural assumptions than by individual and psychological factors. Maintaining that ideology is the principal obstacle to human liberation,[2] critical theory was established as a school of thought primarily by the Frankfurt School theoreticians Herbert Marcuse, Theodor Adorno, Walter Benjamin, Erich Fromm, and Max Horkheimer. Horkheimer described a theory as critical insofar as it seeks "to liberate human beings from the circumstances that enslave them."[3]
hieruit is feminisme, de critical race theory en alles wat wit is slecht is ontsproten hoor.
While Critical Theory is often thought of narrowly as referring to the Frankfurt School that begins with Horkheimer and Adorno and stretches to Marcuse and Habermas, any philosophical approach with similar practical aims could be called a “critical theory,” including feminism, critical race theory, and some forms of post-colonial criticism

Laatst bewerkt:
Gewoon het westerse marxisme die via de frankfurterschule verder ontplooid is?

Bedoel je deze?

Cultural Marxism is a far-right antisemitic conspiracy theory which claims Western Marxism as the basis of continuing academic and intellectual efforts to subvert Western culture.[1][2][3] The conspiracists claim that an elite of Marxist theorists and Frankfurt School intellectuals are subverting Western society with a culture war that undermines the Christian values of traditionalist conservatism and promotes the cultural liberal values of the 1960s counterculture and multiculturalism, progressive politics and political correctness, misrepresented as identity politics created by critical theory.[2][3][4]

https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wikipedia_is_not_a_reliable_source

Is de kritische theorie geen sociale theorie georienteerd naar het bekritiseren van de maatschappij en hun archaische structuren?
ik zie wel raakvlakken met andere meer recentere theorieen? Feminisme, racisme (en dan vooral vanuit het archaisch maatschappelijk en wit systeem?)
Ksnap niet dat de far-right er bij komt doen hoor.

Hier heb je nog een mooie stukje lectuur voor dit weekend.
https://plato.stanford.edu/entries/critical-theory/

6. Conclusion: Critical Theory and Normative Inquiry

In facing the challenges of new social facts, Critical Theory remains a vital philosophical tradition in normative disciplines of social and political philosophy. Furthermore, this vitality is enhanced when it considers a range of democratic claims not discussed here, all of which equally challenge the fundamental frameworks of conceptions of democracy, justice, and their interrelationship: these include the struggles of aboriginal peoples, the disabled, women, and more. One great advantage of the practical account is that it makes it easier to see why there are many different critical theories in different historical contexts, what Marx called the “wishes and struggles of the age.” On a practical account, critical inquiry aims at creating the reflective conditions necessary for the practical verification of its inquiry, and these conditions are not confined only to democratic institutions, but wherever publics employ critical social theories and methods as the moment of inquiry of their democratic politics. As new forms of critical theory emerge related to racism, sexism, and colonialism, reflective social agents have transformed these same democratic ideals and practices in the interest of emancipation. In entrenching new social facts, agents transform the ideals themselves as well as their institutional form.

Laatst bewerkt:
Dus je bedoelt niet de theorie dat het Westers Marxisme (lol), onstaan uit de Frankfurt school, via een culture war de traditionele Westerse waarden probeert te ondergraven door oa critical race theory en identity politics?
Nee ik zeg dat de meer recentere theorieen hun basis vinden in de de critical theory welke ontsproten is uit de frankfurter schule ( ook wel gekend voor hun neo marxisme)
Herlees mijn vorige posts anders eens aangezien ik ze ondertussen ge-edit heb

Ja want als jij een gedicht over gevoelens gaat vertalen weet je perfect hoe immens die leefde in een andere omstandigheid zich voelt.

zoals die brave man ook zegt: dan kan hij geen Shakespeare vertalen, want ja, hij is geen persoon uit de middeleeuwen.

of geen Homer, want hij is niet Grieks.

als je zelf niet inziet wat voor belachelijke logica dat allemaal is, ben je gewoon brainwashed.

Nee ik zeg dat de meer recentere theorieen hun basis vinden in de de critical theory welke ontsproten is uit de frankfurter schule ( ook wel gekend voor hun neo marxisme)
Herlees mijn vorige posts anders eens aangezien ik ze ondertussen ge-edit heb
Het is toch niet omdat er lijnen te trekken zijn van de "woke" cultuur naar Kritische theorie dat deze te reduceren is tot neomarxisme, wat je oorspronkelijke punt was (of leek te zijn). Fraai staaltje moving the goalpost.

Het is toch niet omdat er lijnen te trekken zijn van de "woke" cultuur naar Kritische theorie dat deze te reduceren is tot neomarxisme, wat je oorspronkelijke punt was (of leek te zijn). Fraai staaltje moving the goalpost.
het zijn beide theorieen die de maatschappelijke structuren in vraag stellen? Dat heeft nu eens niets te maken met moving the goalpost.
Maar bon de snaar is hier weer geraakt merk ik.
Far right, culture wars, jordan peterson, moving the goalposts.... het gebruikelijke jargon passeert hier weer de revue.
Het blijven maar theorieen en die kan je, gelukkig maar, naast je neer leggen. Moest de theorie nu nog een antwoord kunnen bieden op de probleemstelling die ze naar boven denkt te brengen zijn we al een hele stap verder.

het zijn beide theorieen die de maatschappelijke structuren in vraag stellen? Dat heeft nu eens niets te maken met moving the goalpost.
Maar bon de snaar is hier weer geraakt merk ik.
Far right, culture wars, jordan peterson, moving the goalposts.... het gebruikelijke jargon passeert hier weer de revue.
Het blijven maar theorieen en die kan je, gelukkig maar, naast je neer leggen. Moest de theorie nu nog een antwoord kunnen bieden op de probleemstelling die ze naar boven denkt te brengen zijn we al een hele stap verder.
Ik bedoel dat het één ding is om die wortels bloot te leggen, maar een heel ander om hard te maken dat de woke cultuur een (vorm van) neomarxisme is. Ik zou best geïnteresseerd zijn in een argumentatie daarvoor. Bij gebrek daaraan, vind ik het een al te makkelijke manier om heel dat discours weg te zetten.

Ik bedoel dat het één ding is om die wortels bloot te leggen, maar een heel ander om hard te maken dat de woke cultuur een (vorm van) neomarxisme is. Ik zou best geïnteresseerd zijn in een argumentatie daarvoor. Bij gebrek daaraan, vind ik het een al te makkelijke manier om heel dat discours weg te zetten.
Herlees dan even mijn vorige posts. En zeker #1260.
Ze volgen hetzelfde stramien namelijk een probleem aankaarten maar geen oplossing aanreiken. Ik kom er wss vanavond nog even op terug. Nu geen tijd om eindeloze epistels te schrijven.

Dus blijkbaar mag je als blanke geen memes meer maken met zwarte mensen of Gifs, emojis gebruiken met zwarte mensen want dat is blackface en dus kwetsend.
Ik dacht dat dit een nieuw extremistisch ballonnetje was maar nee het heeft ook al es in Teen Vogue gestaan en blijkbaar kan dit idee weer op toch wat bijval rekenen.

Is alles wat ik daar nog op te zeggen heb.

Dus blijkbaar mag je als blanke geen memes meer maken met zwarte mensen of Gifs, emojis gebruiken met zwarte mensen want dat is blackface en dus kwetsend.
Ik dacht dat dit een nieuw extremistisch ballonnetje was maar nee het heeft ook al es in Teen Vogue gestaan en blijkbaar kan dit idee weer op toch wat bijval rekenen.

Maar andersom mogen de zwarten wel memes gebruiken van de blanken neem ik aan?

Hier zakt uw broek toch van af van zulke berichten hé.

En dan zal wel weer de commentaar komen dat dit om minderheden gaat die dergelijke onzin op Twitter posten, maar ondertussen staat het toch maar mooi weer op mainstream media te blinken.

Voor zij die dit goedpraten toch wel hé. Het is pure discriminatie, maar volgens velen is het blijkbaar geoorloofd. Wat is dan het verschil met de positieve actie van pakweg de stad Gent?
Ik heb dat nog niet als reden gezien. Zogezegd omdat die persoon meer geschikt zou zijn omdat hij/zij het zelf heeft meegemaakt, maar niet uit ‘positieve actie’.
En het verschil ga ik niet weer uitleggen, dat heb ik je al 3x uitgelegd, en staat in de wet. Positieve actie is strikt gedefinieerd en dit valt daar niet onder.

Er is idd nog volop racisme in de maatschappij, maar door dergelijke idioterie en de minste scheet als racisme te gaan bestempelen, wordt de aandacht afgeleid van de echte problemen én zorg je voor een averechts effect bij mensen die die hele "blame it all on the white guy" strontbeu zijn.
Het is eerder dat dergelijke zaken dikwijls compleet uit context gehaald worden om juist dat "aandacht af te leiden" zie gerust dit topic: elke scheet die sommige als onzin beschouwen word hier gepost en languit besproken dat het toch wel erg is en dat het woord racisme niks nog betekend terwijl dat de echte problematiek waar mensen nog dagelijks meee te maken krijgen in België grotendeels genegeerd word.
Dat vind ik dan nog de grootste ergernis, dat die mensen die dergelijke onzin verkondigen niet inzien dat je daarmee net de extremen, de verschillen en de verdeeldheid groter maakt ipv net mensen te verbinden.
Je kan die extremisten niet overtuigen, je kan enkel aantonen waarom ze onzin uitkramen .

zoals die brave man ook zegt: dan kan hij geen Shakespeare vertalen, want ja, hij is geen persoon uit de middeleeuwen.

of geen Homer, want hij is niet Grieks.

als je zelf niet inziet wat voor belachelijke logica dat allemaal is, ben je gewoon brainwashed.
Grappig, doen alsof je iemand van de Griekse oudheid zou kunnen vinden om die vertaling te doen. Ach ja als je jezelf maar niet belachelijk vind zeker?

Nochtans hebben neo marxism, racisme en inequality veel meer gemeen dan je hier laat uitschijnen hoor.
ze bevatten sommige van dezelfde letters. De rest is gewoon onzin die van de VS overwaait.

Is dat een Jordan Peterson referentie?
:wtf:
Ja die hebben als nieuwe vijand "neo marxisten" waar iedereen die links van hen is en hen niet aanstaat onder geschaard word. Absolute onzin natuurlijk een compleet verzinsel omdat mensen nog steeds angst hebben van marxisten in de VS na decennia van brainwashing.

Terug
Bovenaan