Ik zou me eens inlezen over opcentiemen bij onroerende voorheffing vs aanvullende personenbelasting. Als de APB laag is, is de OOV gemiddeld gezien een stuk hoger.Waarop baseer je je dat de verschillende belastingtarieven gebaseerd zijn op een verschillende dienstverlening ?
Ik ervaar dit eerder als ik ben rijk en woon in gemeente X waar ik geen gemeentebelasting hoef te betalen en ik ben arm en kan mij geen woning veroorloven in gemeente X, dus ben ik genoodzaakt te wonen in gemeente Z, waar wel belasting geheven wordt (discriminatie dus op basis van mijn financiële toestand). De belasting wordt natuurlijk geheven omdat vele andere ook arm zijn en er dus een deel moet gefinancieerd worden door de gemeente (OCMW, etc). Gemeente X met rijke inwoners heeft hier geen last van.
Dienstverlening naar mij toe als inwoner van gemeente Y is niet beter dan gemeente X.
Niet discriminerend is = gemeentebelasting overal gelijk (gelijke repartitie van lasten).
De top 10 van de lage aanv. gemeentebelasting is De Panne, Koksijde, Knokke-Heist, Zwijndrecht, Middelkerke, Aartselaar, Beveren, De Haan, Herstappe en Kapellen. Knokke is een rijke gemeente, de rest niet zo uitzonderlijk (Beveren zijn lage AAP is te wijten aan de kerncentrales van Doel bvb)
en de aarde is plat zeker? positieve discriminatie is wettelijk gedefinieerd.cantharides zei:Positieve discriminatie bestaat niet, ik voldoe niet aan bepaalde voorwaarden om de korting te krijgen, dus ik word gediscrimineerd/benadeeld.
nee, je risicobeoordeling is NIET puur gebaseerd op de hoogste kans, want je sluit een rijke allochtoon uit en die heeft een lagere kans op wanbetalen dan een arme autochtoon.cantharides zei:Mijn stelling was dat als je als verhuurder de voorkeur geeft om te verhuren aan een autochtoon, waarvan ik als verhuurder statistisch kan aantonen dat de kans op wanbetaling 30% lager is dan bv bij een allochtoon (cijfers louter ter illustratie, geen waarheid), dit mij het recht geeft om, indien ik een pand wil verhuren er de voorkeur kan en mag aan geven om te verhuren aan de autochtoon en dit dan ook niet gestoeld is op racisme, maar een puur afgewogen risicobeoordeling is? Dit wordt hier in twijfel getrokken, terwijl mijn risicobeoordeling puur gebaseerd is op de hoogste kans dat ik mijn huurprijs betaald wil zien.
Je risicobeoordeling is gebaseerd niet enkel gebaseerd daarop dus maar ook op ANDERE criteria en hoewel het ook criteria zijn die je objectief een betere risicobeheersing opleveren, zorgt het ervoor dat iemand die zelf daar niets aan kan veranderen (omdat hij geboren is met een kleurtje bvb), dat hij een nadeel heeft.
gezien je op geen enkele manier iets zet over de hoogte van het inkomen, zowel voor de zwarte huurder als voor de redneck, klopt het niet. Ook een redneck kan de lotto gewonnen hebben, een jetsetter kan in zware financiële problemen zitten. Stelling faalt.cantharides zei:Misschien duidelijker als volgt:
Zwarte verhuurder wil in "Bell Air" regio (US) een woning verhuren . Hij heeft de keuze tussen een, zwarte huurder waarvan hij weet dat deze behoort tot de "bell air" jetset, of hij kan verhuren aan een "blanke" redneck (trailer trash type). De kans dat de eerste betaalt is 99%, de kans dat de tweede betaalt is 10%. Dit is statistisch aangetoond, niet op basis van vooroordelen. Zwarte verhuurder verhuurt dus niet aan blanke potentiele huurder, maar gaat op safe spelen en kiest voor (A).
--> opnieuw voor mij geen racisme want beslissing is niet genomen op basis van kleur, ras etc, maar op basis van hoogste kans op betaling van de huurprijs en het laagste risico. De stelling blijft overeind ook in de omgekeerde richting.