Racisme in het voetbal

Die Hamas, Hamas en het Gestapo-lied komen overwaaien uit Nederland, daar hoorde je dat 5-10 jaar geleden ook.

De combinatie met Sieg Heil doet me echt walgen. Sowieso nooit gesnapt waarom anti-Joden liedjes zo populair waren en zo frequent gezongen werden. Hoewel ik de geuzennaam-link snap, vind ik het gewoon dom en wansmakelijk om daar over te blijven zingen.
Wat mij betreft allemaal een permanent stadionverbod en een zware straf en niet enkel een verplicht bezoek aan Breendonk.

Ik hoop dat de club ook iets actiever is dan enkel "wij keuren dit af". Misschien een intern verbodje op abo's of losse tickets aan eenieder wie geidentificeerd wordt.

Edit: sommigen klinken vrij Hollands, zou me niet verbazen als daar een aantal Nederlanders tussen zitten. Maar wat die op een Maandagavond van Groningen naar Antwerpen zouden komen doen, terwijl het stadion gesloten is, snap ik niet. Dus misschien vergis ik me.
Dit komt idd uit nederland, Ajax supporters zingen zelf wij zijn super joden. Waardoor dan voornamelijk uit rotterdam en ado den haag er een schepje bovenop gedaan is.
Dat van die joden verbranden, heb ik trouwens al een variant van gehoord met boeren in de plek.

Een lied als " al wie nie springt dat is een jood" kan er voor mij door net als ze naar ons boeren roepen. Maar zowat elke club zingt nu alle boeren zijn homo en ik kan begrijpen dat dit wat gevoeliger ligt. Het is anno 2022 nog steeds moeilijk voor mannen om er voor uit te komen, het zijn ook maar mensen 🌈
 
Die "vergassen" toestanden werden zelfs 20 jaar geleden al gezongen. En in zatte toestanden zelfs met de Sieg Heil erbij.
Maar ik had gehoopt dat we als maatschappij voetbalsupporters in die tijd toch opgegroeid waren. Soms wordt er overdreven, dat klopt. Maar ik denk niet dat er discussie kan zijn over het feit dat zoiets er ruim overgaat.
 
Die "vergassen" toestanden werden zelfs 20 jaar geleden al gezongen. En in zatte toestanden zelfs met de Sieg Heil erbij.
Maar ik had gehoopt dat we als maatschappij voetbalsupporters in die tijd toch opgegroeid waren. Soms wordt er overdreven, dat klopt. Maar ik denk niet dat er discussie kan zijn over het feit dat zoiets er ruim overgaat.
20 jaar terug ook nog hamas hamas toestanden gehoord idd. Consequent als ze zijn werd dat vaak gevolgd door iets anti-moslim.
Het lijkt me dat het even beter ging maar dat het de laatste jaren terug stevig bergaf aan het gaan is rond de velden.

Ik vraag me toch ook gemeend af hoeveel "macht" die harde kernen hebben dat er daar eigenlijk nooit iets tegen gedaan wordt dat de moeite is. Het lijkt wel alsof clubs bang zijn dat als ze die paar 100 marginalen gaan weren die een cordon gaan vormen rond het stadion om niemand meer binnen te laten.
 
20 jaar terug ook nog hamas hamas toestanden gehoord idd. Consequent als ze zijn werd dat vaak gevolgd door iets anti-moslim.
Het lijkt me dat het even beter ging maar dat het de laatste jaren terug stevig bergaf aan het gaan is rond de velden.

Ik vraag me toch ook gemeend af hoeveel "macht" die harde kernen hebben dat er daar eigenlijk nooit iets tegen gedaan wordt dat de moeite is. Het lijkt wel alsof clubs bang zijn dat als ze die paar 100 marginalen gaan weren die een cordon gaan vormen rond het stadion om niemand meer binnen te laten.

Het probleem is vooral dat dat de mannen zijn die er wel degelijk altijd en overal zijn. Is het crisis, zijn zij het die toch nog kabaal maken in het stadion. Het is op zo momenten toch die groep die zelfs van Genk naar Oostende trekt om daar te zingen in het uitvak. En het is op zo momenten toch die groep die zich publiek iets aantrekt van de crisis ipv de meesten die grommelen, het stadion uitgaan en op zijn best een klaagpost maken op FB. Ik denk dat dat bij de clubs toch ook wel een invloed heeft.

Maar de slinger begint inderdaad te ver door te slaan. Dat een kern wat "belangrijker" wordt ingeschat, snap ik. Ze hebben een groot nut in een stadion en een club, maar ze beginnen zichzelf echt te hoog in te schatten. Dat merken we in Genk op meerdere vlakken ook meer en meer. Zij zijn zo bvb (ondanks dat hun kwek 90 minuten niet stilstaat) bvb een grote katalysator voor de flauwe sfeer in ons stadion.
 
Het probleem is vooral dat dat de mannen zijn die er wel degelijk altijd en overal zijn. Is het crisis, zijn zij het die toch nog kabaal maken in het stadion. Het is op zo momenten toch die groep die zelfs van Genk naar Oostende trekt om daar te zingen in het uitvak. En het is op zo momenten toch die groep die zich publiek iets aantrekt van de crisis ipv de meesten die grommelen, het stadion uitgaan en op zijn best een klaagpost maken op FB. Ik denk dat dat bij de clubs toch ook wel een invloed heeft.

Maar de slinger begint inderdaad te ver door te slaan. Dat een kern wat "belangrijker" wordt ingeschat, snap ik. Ze hebben een groot nut in een stadion en een club, maar ze beginnen zichzelf echt te hoog in te schatten. Dat merken we in Genk op meerdere vlakken ook meer en meer. Zij zijn zo bvb (ondanks dat hun kwek 90 minuten niet stilstaat) bvb een grote katalysator voor de flauwe sfeer in ons stadion.
Klopt, de club heeft hen misschien nodig, maar andersom ook. Ik kan me voorstellen dat dat bij veel van die mannen toch het hoogtepunt van hun week is. Je kan hen wel zeer hard treffen door hun de toegang te weigeren (voor een periode).

Je hoeft ook geen 500 man aan de deur te zetten. Je kan ook hier en daar een voorbeeld stellen. Uiteindelijk zijn de meesten toch gewoon meelopers en geen aanstokers. Ik kan me niet voorstellen dat men massaal gaat thuisblijven omdat men X of Y gestraft heeft. Uiteindelijk komen die wel met hangende pootjes terug.

Ik stel het nu wel simpel voor, maar clubs gaan toch iets moeten doen. Geen idee hoe de zaken in UK, Duitsland, Spanje, ... aangepakt worden, maar daar moet je als Belgische club toch ook veel uit kunnen leren hé. Al zal het daar zeker ook niet perfect zijn.
 
Ff wat na datum inpikken (zit hier niet zo vaak op het forum).
Racisme heeft uiteraard geen plaats binnen voetbal en er buiten ook niet.

Het is echter niet zo evident om de grens te trekken of te herkennen of het om racisme gaat of wat "banter", provocatie,...

Als West Ham supporter zing ik tegen Tottenham met plezier mee met bepaalde spreekkoren, maar x jaar terug werden er dan weer dingen gedaan die ik absoluut zou meedoen zoals hissen om gaskamers na te bootsen (al was dat grotendeels door de Irriducibili van Lazio die toen meewaren).

Veel zal ook geroepen worden in een zatte bui of opzwelling. Natuurlijk worden diezelfde zaken ook gemeend geroepen door sommigen.
Plus media die de dag van vandaag ook alles moet opkloppen en dan social media en jan en alleman die meteen vanalles filmt en online plaatst zonder context.

Op dit moment is er in de media en bij de politie ook precies een heksenjacht bezig op de voetbalsupporter. Men begint nu zelf al plaatsverboden te geven in provinciale waar 20 man en ne paardenkop gaat kijken.
Streng optreden tegen racisme ben ik verder voorstander van, maar is soms een dunne lijn naar mijn bescheiden mening.
 
Terug
Bovenaan