Ik werk ook in Information Security en heb een gelijkaardige werk ethos, maar toch is het niet nodig om systematisch +2u/dag over te werken. Misschien werk jij gewoon inefficient? Misschien ga jij steeds voor 100% terwijl het pareto principe toepassen in de meeste gevallen meer dan voldoende is.
Het kan ook zijn dat jij echt meer werk verzet dan jouw gemiddelde collega, maar dan zal je baas ongetwijfeld in zijn vuistje lachen. Want hij zal wel een hogere bonus binnenrijven omdat hij meer werk oplevert voor minder budget. Denk vooral niet dat je onmisbaar bent op je werk.
Hoe ziet trouwens je persoonlijke situatie eruit? Moet je dan om 19u30 als je thuis komt nog aan het avondeten beginnen koken? Heb je kindjes? Moet je nog boodschappen doen? Huishouden? Hobbies? Of kan je gewoon bij mama en papa de voetjes onder tafel schuiven als je thuiskomt?
Ik beweer ook niet dat ik dagelijks 12uur werk, maar ik zit er niet mee in om overuren te doen zonder dat deze betaald zijn. In tegenstelling tot de quit quittters die geen enkel onbetaald overuur willen presteren. Ik vindt gewoon dat er reeds vele gunsten zijn de dag van vandaag die er vroeger niet waren (glijdende uren, telewerk, ...), daar mag dan ook af en toe wel iets tegenover staan (een beetje flexibiliteit in twee richtingen).
Effectief naar kantoor ga ik maar 2 a 3x week, de andere dagen zijn dus veel flexibeler in te vullen, maar zelfs op een thuiswerkdag betrap ik mij er regelmatig op dat ik langer werk dan 08:00 uur (waarschijnlijk zelfs meer dan op kantoor want ik heb geen verplaatsingen die dagen) en dat is niet omdat ik inefficient werk , maar gewoon omdat ik niet op mijn klok zit te staren, tijd vliegt voorbij gewoon zonder dat je beseft dat de werkdag eigenlijk al gedaan is en dan zeker nog als je telewerkt.
Op de dagen dat ik effectief naar kantoor ga inderdaad, dan draait mijn vrouw op voor de kinderen (afhalen op school etc) maar op de dagen dat zij naar kantoor gaat is het het omgekeerde. Maar zelfs indien ik slechts 08:00 uur zou werken is het op een kantoordag onmogelijk gewoon om kinderen af te zetten en op te halen aan school (school is reeds gedaan om 16:00 uur hé en start maar om 08:30). Ik moet bij een werkdag ook +/- 3 uur verplaatsing tellen (heen en terug uiteraard) afhankelijk van het tijdstip en gekozen vervoersmiddel.
Koken gebeurt dan ook afwisselend, maar ik heb het al aangehaald in een ander topic, minstens 3x week take away bij ons (niemand heeft veel zin om te koken).
Boodschappen doe ik op zondagmorgen.
Op vrijdag kookt er niemand. 's avonds halen we meestal gewoon frieten (na 20:00 uur).
Hobbies, ja toch wel, ik ga ook minstens 3x week sporten, maar dit doe ik regelmatig wel tijdens lunch tijd (neem ik gewoon anderhalf uur middag break).
Ter info:
Mijn routine op vrijdag was devolgende:
07:30 aanvang werk thuis.
11:30 - verplaatsing naar kantoor
13:00uur aanvang werk kantoor
19:00 einde kantoor
20:15 thuis
20:30 zoon afhalen sportclub
21:00 - 22:00 Gym
01:00: maffen
Dus uiteindelijk ook slechts 10:00 effectief gewerkt.