"Quiet quitting" op de werkvloer

Maar dan ga je er van uit dat je dat werk enkel binnen laat ons zeggen de normale kantooruren kan uitvoeren en dat je telkens met korte strikte deadline zit... er zijn zoveel jobs waar geen strikte korte deadlines op staan. Als je op projecten werkt heb je meestal gewoon een deadline waar je tegen aan werkt, dan is het zaak van goed in te plannen en conflicten te vermijden.

Ik heb alleszins geen job waar ze mij kunnen opbellen van "ge moet NU DIRECT dit actie x doen", eerder van "Kunde gij da eens doen als ge tijd hebt?". Of, maakt eens een offerte voor klant x project y: deadline over 2 of 3 weken... das planning. De conflicten waar jij over spreekt zullen van toepassing zijn voor een aantal jobs maar voor een heel aantal jobs ook niet.
Mja wij zijn Finance business partners, als er iets nodig is moet je onmiddellijk kunnen ingrijpen. In zijn geval ging dat vaak over het uitvoeren van betalingen, zo is HR er dan ook op uitgekomen want hij was er zelden als ze een dringende betaling hadden.
Daarnaast werkten wij in een internationale omgeving met veel calls doorheen de dag (collega's in de US en Azië), hij kwam gewoonweg niet opdagen omdat zijn teams zogezegd niet werkte. Vermoedelijk omdat hij op hetzelfde moment een call voor een andere klant had.

Bij ons is het weer een mooi voorbeeld. Binnenkort is er teambuilding.
Externen worden niet betaald en moeten het event zelf betalen.

Krijg je een mail van de head-of met "Ik snap niet dat er mensen zijn die niet willen meegaan. Team-spirit is belangrijk! Ik verwacht dat iedereen er is"
Vraag eens aan uw internen om 2 dagen verlof op te offeren om dan te betalen om mee te mogen doen aan een activiteit voor uw werk? De vakbond maakt u af he. Ge zijt imo ignorant as fuck als je niet snapt dat externen daar een "nope" op antwoorden.
Misschien moet je je eens afvragen hoe zelfstandig ge wel zijt als men u zo'n zaken begint op te leggen.

Maar dan ga je er van uit dat je dat werk enkel binnen laat ons zeggen de normale kantooruren kan uitvoeren en dat je telkens met korte strikte deadline zit... er zijn zoveel jobs waar geen strikte korte deadlines op staan. Als je op projecten werkt heb je meestal gewoon een deadline waar je tegen aan werkt, dan is het zaak van goed in te plannen en conflicten te vermijden.

Ik heb alleszins geen job waar ze mij kunnen opbellen van "ge moet NU DIRECT dit actie x doen", eerder van "Kunde gij da eens doen als ge tijd hebt?". Of, maakt eens een offerte voor klant x project y: deadline over 2 of 3 weken... das planning. De conflicten waar jij over spreekt zullen van toepassing zijn voor een aantal jobs maar voor een heel aantal jobs ook niet.
Ook al moet jij niet binnen de 5 minuten X aantal taken kunnen uitvoeren blijft wel dat het werk van je "eerste job" blijft liggen doordat je een tweede betaalde job prioriteit geeft...

Het feit dat je taken van je eerste job niet dringend zijn heeft denk ik geen enkele relevantie met het feit dat ALS je iets moet doen, je dat uiteraard wel moet doen (en niet een andere betaalde job prior doet)... Lijkt me wiedes wat dan het verschil is met Netflix kijken als je geen job hebt op je werk?!

Naast welke job je prioriteit geeft, wat is de garantie dat je 2e job je focus niet weghaalt uit je eerste job, zelfs wanneer je de taken van je eerste job aan het doen bent? Denk dat niemand van een aflevering van Dahmer te pauzeren opeens zodanig van z'n melk gaat zijn dat de taak die binnenkomt opeens niet foutloos zal uitgevoerd worden... Als je echter 2 bureaujobs begint te combineren...

Soit, ik zie er persoonlijk geen enkel excuus voor om toch een 2e job te kunnen uitvoeren tijdens een reeds betaalde 40u job, enige uitzondering hierop zou zijn dat dit besproken en overeengekomen wordt met de werkgever van je 1e job (maar dat zal dan allicht wel niet besproken worden om de eerder vermelde redenen).

Ook al moet jij niet binnen de 5 minuten X aantal taken kunnen uitvoeren blijft wel dat het werk van je "eerste job" blijft liggen doordat je een tweede betaalde job prioriteit geeft...

Het feit dat je taken van je eerste job niet dringend zijn heeft denk ik geen enkele relevantie met het feit dat ALS je iets moet doen, je dat uiteraard wel moet doen (en niet een andere betaalde job prior doet)... Lijkt me wiedes wat dan het verschil is met Netflix kijken als je geen job hebt op je werk?!

Naast welke job je prioriteit geeft, wat is de garantie dat je 2e job je focus niet weghaalt uit je eerste job, zelfs wanneer je de taken van je eerste job aan het doen bent? Denk dat niemand van een aflevering van Dahmer te pauzeren opeens zodanig van z'n melk gaat zijn dat de taak die binnenkomt opeens niet foutloos zal uitgevoerd worden... Als je echter 2 bureaujobs begint te combineren...

Soit, ik zie er persoonlijk geen enkel excuus voor om toch een 2e job te kunnen uitvoeren tijdens een reeds betaalde 40u job, enige uitzondering hierop zou zijn dat dit besproken en overeengekomen wordt met de werkgever van je 1e job (maar dat zal dan allicht wel niet besproken worden om de eerder vermelde redenen).
Je blijft maar over prioriteiten spreken... wat maakt prioriteit in godsnaam uit als je u deadlines haalt :confused:

Als ik een offerte moet maken met een deadline over 3 weken en daar is 40u werk aan dan kan ik op die 3 weken tijd nog gerust 40u aan ander werk verzetten ook hé... en de rest. Daar hoeft geen van die 2 offertes/projecten onder te lijden... ik zou beiden zaken dus gerust naar behoren kunnen doen.
Je moet niet naar die gast met zijn 5 jobs kijken, das een extreem voorbeeld en daar heb ik het ook niet over. Die zegt letterlijk dat hij betaald wordt voor jobs die hij eigenlijk gewoon niet doet. Dat is gewoon full on gamble mode: dat duurt tot hij tegen de lamp loopt. Das iets anders dan het combineren van 2 op papier voltijdse jobs die je op 30-40% van de betaalde tijd kan uitvoeren. Er is in dat geval geen enkele reden waarom die beide jobs niet zou kunnen combineren zonder dat je op kwaliteit van het afgeleverde werk moet inboeten.

Allé allemaal theoretisch, ik persoonlijk zou het in praktijk niet kunnen want ik heb nogal last van uitstel gedrag :unsure:. Als ik 3 weken tijd heb voor een offerte begin ik meestal een week voor de deadline te kijken wat er ongeveer moet gebeuren om dan altijd hard te panikeren want "shit, das veel meer werk dan gedacht" :unsure: (om dan uiteindelijk nog tijd over te hebben op 't einde).

Laatst bewerkt:
Je blijft maar over prioriteiten spreken... wat maakt prioriteit in godsnaam uit als je u deadlines haalt :confused:

Als ik een offerte moet maken met een deadline over 3 weken en daar is 40u werk aan dan kan ik op die 3 weken tijd nog gerust 40u aan ander werk verzetten ook hé... en de rest. Daar hoeft geen van die 2 offertes/projecten onder te lijden... ik zou beiden zaken dus gerust naar behoren kunnen doen.
Je moet niet naar die gast met zijn 5 jobs kijken, das een extreem voorbeeld en daar heb ik het ook niet over. Die zegt letterlijk dat hij betaald wordt voor jobs die hij eigenlijk gewoon niet doet. Dat is gewoon full on gamble mode: dat duurt tot hij tegen de lamp loopt. Das iets anders dan het combineren van 2 op papier voltijdse jobs die je op 30-40% van de betaalde tijd kan uitvoeren. Er is in dat geval geen enkele reden waarom die beide jobs niet zou kunnen combineren zonder dat je op kwaliteit van het afgeleverde werk moet inboeten.

Allé allemaal theoretisch, ik persoonlijk zou het in praktijk niet kunnen want ik heb nogal last van uitstel gedrag :unsure:. Als ik 3 weken tijd heb voor een offerte begin ik meestal een week voor de deadline te kijken wat er ongeveer moet gebeuren om dan altijd hard te panikeren want "shit, das veel meer werk dan gedacht" :unsure: (om dan uiteindelijk nog tijd over te hebben op 't einde).
Mja, zoals gezegd, indien in samenspraak met de werkgever dat dit gebeurt geen probleem, denk dat de mensen met een bureaujob die een beperkt aantal opdrachten krijgen met telkens vrij late deadlines toch wel heel beperkt zal zijn? Heb toch nog nooit iemand geweten die een zee van tijd kreeg op z'n (bureau)job...

Tijdens dode momenten kan je HLN lezen of Netflix kijken…
Maar van zodra je er geld mee verdient zou het verkeerd of onethisch zijn. Is dat zowat de conclusie?

Wat dan als je beursnieuws leest of aandelen koopt/verkoopt tijdens die momenten?
Of wat als je online betaalde enquetes invult? Of aan online coaching/opvolging doet en hiervoor betaald wordt?

Er zijn zoveel zaken die je online kan doen tijdens een leeg moment en waar in feite geld mee “verdiend” wordt zonder dat het daarom een echte job is…

Niet vergeten dat veel arbeidsovereenkomsten hier ook bepalingen over bevatten hé. Als je fulltime in dienst bent bij een werkgever kijk je ook best eens na wat jouw overeenkomst zegt.

Mja, zoals gezegd, indien in samenspraak met de werkgever dat dit gebeurt geen probleem, denk dat de mensen met een bureaujob die een beperkt aantal opdrachten krijgen met telkens vrij late deadlines toch wel heel beperkt zal zijn? Heb toch nog nooit iemand geweten die een zee van tijd kreeg op z'n (bureau)job...
Onderzoek 😁 "Hier heb je twee jaar, aan 't eind graag een rapport en een studiedag."

Dat is NIET de definitie van quiet quitting doen. Die mensen doen wél hun werk én doen het naar behoren.

En die zouden ook volgens eender welke definitie hiertoe behoren. 😉
Een quiet quitter is, nogmaals, geen luie werknemer die er de kantjes van af loopt en zijn salaris niet waard is. En dat soort mensen zijn absoluut toxisch in een werkomgeving!

Ik snap dat het niet de definitie is, maar het is gewoon een verkeerd begrip (daar zijn we het toch allen over eens, niet?). Voor mij is een "quiet quitter" iemand die het absolute minimum doet en daarmee weg geraakt. Een persoon die enkel aan zichzelf denkt, geen betrokkenheid of spirit meer in zich heeft en vaak al met een half been buiten het bedrijf staat (wel niet te verwarren met iemand op de rand van, of midden in een burn-out, wat dat is weer een heel ander verhaal).

Wat ik vooral wou zeggen is dat die mensen die ik hierboven beschrijf - en of die nu wel of niet aan quiet quitting definitie voldoenn - vervelender probleem binnen een werkorganisatie zijn dan de mensen die wel gewoon hun werk doen, betrokken zijn maar niet altijd ingaan om de maatschappelijke verwachting om zomaar overuren of extra werk te presteren. Het kwam al aan bod, maar er is vaak een arbeidsovereenkomst en functieomschrijving van wat je je doet onder welke voorwaarden en welke vergoeding je daarvoor kan en mag verwachten. Ik heb begrip dat er drukke momenten zijn waar we met ons allen een tandje moeten bijsteken en daarvoor worden we dan ook veelal vergoed. Maar systematisch verwachten dat ik overwerk en dat normaal vinden, dat is voor mij een brug te ver en doe ik niet aan mee.

Ik ben dan misschien ook aan quiet quitting volgens de definitie.
Maar als ik overwerk, dan schrijf ik overuren in en verwacht ik daar een compensatie voor, simpel.

als je 2 jobs tegelijk doet, ben je eigenlijk je werkgevers wat aan oplichten imho.
Kvraag mij ook wat af, wat voor kwaliteit da je dan nog kunt leveren.
Als je bij beiden je taken en deadlines haalt en men is tevreden zie ik eigenlijk het probleem niet. Als je werkgeven je betaalt voor bv 40 uur en jij krijgt dat gedaan in 30 uur, dan is dat maar zo. Ik had op een vorige job een collega die elke dag maar nét de deadline haalde, terwijl ik me soms stond te vervelen. We hadden nochtans hetzelfde werk. Ik ging op den duur extra's vragen of zelf uit interesse extra experimenteren.

Als je bij beiden je taken en deadlines haalt en men is tevreden zie ik eigenlijk het probleem niet. Als je werkgeven je betaalt voor bv 40 uur en jij krijgt dat gedaan in 30 uur, dan is dat maar zo. Ik had op een vorige job een collega die elke dag maar nét de deadline haalde, terwijl ik me soms stond te vervelen. We hadden nochtans hetzelfde werk. Ik ging op den duur extra's vragen of zelf uit interesse extra experimenteren.
ja ok, maar je was wel 40 uur beschikbaar voor die ene werkgever.
Als iemand beschikbaar is voor 2 tegelijk, dan is dit bedrog voor beide werkgevers die denken dat u 40 uur beschikbaar bent terwijl in werkelijkheid zij je moeten delen met een andere werkgever.

Ik blijf die focus op die uren toch een vreemd gegeven vinden.

Tzal wel zijn dat er zoveel scheef loopt op die manier. Precies of het resultaat totaal onbelangrijk is gelijk sommigen dat hier verkondigen. 'zolang ge uw uren maar geklopt hebt' vind ik een veel ergere mentaliteit.

Tzal wel zijn dat er zoveel scheef loopt op die manier. Precies of het resultaat totaal onbelangrijk is gelijk sommigen dat hier verkondigen. 'zolang ge uw uren maar geklopt hebt' vind ik een veel ergere mentaliteit.
In België lopen ze beetje achter

Hangt toch echt af van sector tot sector.

In de zorg zou het toch niet lukken. Of aan de band in een fabriek ook niet.

Hangt toch echt af van sector tot sector.

In de zorg zou het toch niet lukken. Of aan de band in een fabriek ook niet.
Natuurlijk niet. Dat spreekt voor zich.
Maar juist omdat het van sector tot sector afhangt is het zo belachelijk om een algemeen statement te maken alsof de uren overal zo heilig zijn.

En zeker in de zorg hoop ik op een andere mentaliteit als 'zolang de uren maar geklopt zijn'. 😉

Natuurlijk niet. Dat spreekt voor zich.
Maar juist omdat het van sector tot sector afhangt is het zo belachelijk om een algemeen statement te maken alsof de uren overal zo heilig zijn.

En zeker in de zorg hoop ik op een andere mentaliteit als 'zolang de uren maar geklopt zijn'. 😉
Klopt, maar enkel kijken naar prestaties is het ook niet.

En ik denk dat het gemakkelijkste/ meest rechtvaardige/ whatever is in x aantal uur dat je beschikbaar bent voor je werkgever, je
y werk verwacht te doen tegen y loon

Terug
Bovenaan