PVDA-fractieleider kan niet kiezen tussen Poetin of Zelenskyy

  • Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum
D

Deleted member 451

Guest

Dit is natuurlijk een heel andere discussie, en een thread afzonderlijk misschien waard,
maar ik post het toch, omdat het actueel is én toch ook weerlegt wat hier al enkele pagina's word gesommeerd: Dat PvdA 'zo erg nog niet is'als VB, al is het ook een extreme partij.

Ik ben daar niet mee akkoord. Uitspraken als deze bevestigen wat ik al wist: PvdA is gewoon een crimineel gevaarlijke partij, als het het verschil niet kent tussen de agressor en het verdedigend genie.

Edit Crew: deze post is afgesplitst.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Dit is natuurlijk een heel andere discussie, en een thread afzonderlijk misschien waard,
maar ik post het toch, omdat het actueel is én toch ook weerlegt wat hier al enkele pagina's word gesommeerd: Dat PvdA 'zo erg nog niet is'als VB, al is het ook een extreme partij.

Ik ben daar niet mee akkoord. Uitspraken als deze bevestigen wat ik al wist: PvdA is gewoon een crimineel gevaarlijke partij, als het het verschil niet kent tussen de agressor en het verdedigend genie.
Redelijk ferm off topic, maar ik zie geen probleem dat je zegt dat je geen enkel van de 2 wil. Zelensky is niet heilig, hé. Ik wil ook Bart De Wever niet als premier, daarom vind ik hem niet een dictator ofzo.
 
Waarom is Zelensky niet heilig? Please enlighten me.

Als ik het goed heb, heeft hij in 2018 +- het presidentschap overgenomen, en was Oekraine al lang (1991 ?) onafhankelijk.

Dus wat kan hij er aan doen , dat de Russen opeens het land terug willen overnemen?
Serieuze vraag trouwens.

Wat ik erg bewonder is dat hij in zo'n korte tijdspanne, enkele dagen na de inval, al een het hele Oekraiens leger duidelijk goed op poten had staan. Iets wat hier in België wellicht in een gigantische soep zou lopen, met al onze communautaire beslommeringen.
Akkoord , hij voelde wellicht wel dat er iets op til was, met die Krim en dergelijke, en satellietfoto's, maar toch...
 
Laatst bewerkt:
Redelijk ferm off topic, maar ik zie geen probleem dat je zegt dat je geen enkel van de 2 wil. Zelensky is niet heilig, hé. Ik wil ook Bart De Wever niet als premier, daarom vind ik hem niet een dictator ofzo.
Dat snap ik wel. Langs de andere kant, het is niet haar eerste vreemde opmerking en het is iets waar de partij al heel lang mee kampt. Haar uitspraak over het feit dat Stalin ook wel goeie zaken gedaan heeft, en het nazisme heeft tegengehouden. Kan wel zijn, maar doet niet ter zake en praat de genocide van Stalin ook niet goed. Een normaal antwoord was hier: Wij willen een diplomatieke vrede, en een einde aan de oorlogsmisdaden.

Voor mij komt dit soort uitspraken te vaak naar voren. Zo vaak dat het er bijna op gaat lijken dat het ofwel een hondenfluitje is, ofwel gewoon nog zo bon ton is in de partij om echt totaal ideologisch blind te zijn. Twee eigenschappen waarvan ik niet moet weten, en die me totaal afkerig doen staan tegenover PVDA. Ik zie het in andere landen ook, waar communistische partijen groter zijn. In Spanje, bijvoorbeeld. Een weigering om zelfs maar naar Zelenskyy te luisteren in een bespreking, gewoon omdat die liefde voor het communistische gedachtegoed nog zo groot is? Dat snap ik niet. Dat kan er bij mij niet in.
 
Ik vind het ook een onnozele vraag, maar ze is in de val gelopen. Dat Stalin niet enkel slechte dingen deed is geen foute uitspraak, maar uit de mond van een PVDA'er komt dat natuurlijk achterdochtig over. Dat is een beetje zoals een VB'er die zegt dat hij geen racist is, MAAR ...
 

Dit is natuurlijk een heel andere discussie, en een thread afzonderlijk misschien waard,
maar ik post het toch, omdat het actueel is én toch ook weerlegt wat hier al enkele pagina's word gesommeerd: Dat PvdA 'zo erg nog niet is'als VB, al is het ook een extreme partij.

Ik ben daar niet mee akkoord. Uitspraken als deze bevestigen wat ik al wist: PvdA is gewoon een crimineel gevaarlijke partij, als het het verschil niet kent tussen de agressor en het verdedigend genie.

Edit Crew: deze post is afgesplitst.

De PVDA gaat nooit steun uitspreken voor iemand die in zee gaat met de Amerikaanse regering. Dat is hun dogma.
 
Dat snap ik wel. Langs de andere kant, het is niet haar eerste vreemde opmerking en het is iets waar de partij al heel lang mee kampt. Haar uitspraak over het feit dat Stalin ook wel goeie zaken gedaan heeft, en het nazisme heeft tegengehouden. Kan wel zijn, maar doet niet ter zake en praat de genocide van Stalin ook niet goed. Een normaal antwoord was hier: Wij willen een diplomatieke vrede, en een einde aan de oorlogsmisdaden.

Voor mij komt dit soort uitspraken te vaak naar voren. Zo vaak dat het er bijna op gaat lijken dat het ofwel een hondenfluitje is, ofwel gewoon nog zo bon ton is in de partij om echt totaal ideologisch blind te zijn. Twee eigenschappen waarvan ik niet moet weten, en die me totaal afkerig doen staan tegenover PVDA. Ik zie het in andere landen ook, waar communistische partijen groter zijn. In Spanje, bijvoorbeeld. Een weigering om zelfs maar naar Zelenskyy te luisteren in een bespreking, gewoon omdat die liefde voor het communistische gedachtegoed nog zo groot is? Dat snap ik niet. Dat kan er bij mij niet in.
Voor alle duidelijkheid: 100% mee eens.
 
PVDA heeft een communicatieprobleem in deze dingen, en ze geraken daar moeilijk vanaf.
Ergens in de basis ligt wel een anti-Westers sentiment in de zin dat zij het "huidige Westen" zien als een kapitalistisch bastion van een elite die de gewone werkmens uitzuigt. Ergens hebben ze wel een punt, maar hun groot probleem is natuurlijk dat ze geen degelijk alternatief kunnen aanwijzen, en dan uiteindelijk "anti" moeten zijn om hun kleur toch wat te bekennen (wat ze dan wel consequent doen).
Zou de politiek zich beter niet eens met serieuze dingen bezighouden? Geen van de 2 lijkt me een neutraal antwoord. Kiezen tussen Zelensky of Poetin is kiezen tussen de pest of de cholera.
Verklaar je nader. Tot op zekere hoogte kan je Zelensky zien als democratisch verkozen President die zijn land probeert te verdedigen tegen een Russische invasieleger van Poetin, die toch wel vrij ondemocratisch aan de macht is van een tot in de kern corrupt land dat zich hoe dan ook niet houdt aan internationale verdragen die het zelf onderschreven heeft.

Dat Zelensky ook andere, minder leuke kantjes heeft, mag je wel met meer dan een boutade poneren.
 
PVDA heeft een communicatieprobleem in deze dingen, en ze geraken daar moeilijk vanaf.
Ergens in de basis ligt wel een anti-Westers sentiment in de zin dat zij het "huidige Westen" zien als een kapitalistisch bastion van een elite die de gewone werkmens uitzuigt. Ergens hebben ze wel een punt, maar hun groot probleem is natuurlijk dat ze geen degelijk alternatief kunnen aanwijzen, en dan uiteindelijk "anti" moeten zijn om hun kleur toch wat te bekennen (wat ze dan wel consequent doen).
Dan is het geen communicatieprobleem lijkt me, of dan is het communicatieprobleem het feit dat ze er niet in slagen om geloofwaardig te liegen over hun gevoelens ten opzichte van totalitaire communistische regimes.
 
Laatst bewerkt:
PVDA heeft een communicatieprobleem in deze dingen, en ze geraken daar moeilijk vanaf.

Communicatieprobleem??? Was het maar. Redelijk wat militanten zijn daar gewoon van het padje door hun antikapitalistische sentiment. Ge moet maar eens zien wat een spreidstanden kunnen opduiken. Westerse man uit de jaren vijftig en veertig moeten ze uit het straatbeeld verwijderen omwille van misgedragingen. Terwijl Ché Guevara ook maar een man van zijn tijd was.

Ongelofelijk. Meer een ideologisch probleem dan een communicatieprobleem
 
Ik vind het ook een onnozele vraag, maar ze is in de val gelopen. Dat Stalin niet enkel slechte dingen deed is geen foute uitspraak, maar uit de mond van een PVDA'er komt dat natuurlijk achterdochtig over. Dat is een beetje zoals een VB'er die zegt dat hij geen racist is, MAAR ...

Niet minder fout dan zeggen dat ook Hitler bepaalde goede zaken heeft gedaan (wat misschien nog meer waar is dan bij Stalin imo, maar bon). De geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars, maar elke serieuze mens zet Hitler en Stalin op dezelfde hoogte van massamoordende rotzakken die prenataal al uit de buik van hun moeder zouden gesneden moeten zijn met een bot patattenmesje.

Dat terzijde, kan je wel gerust stellen dat PvdA een minder gevaarlijke partij is dan VB. Ja, er lopen nog een hoop van die dwaze zwakzinnigen rond die nog een stijve krijgen als ze aan Rusland of de Sovjet-Unie denken (vaak vanuit hun antikapitalistische fetisj), maar ik moet de eerste racistische, homofobe of weet ik wat-uitspraak nog horen komen uit de mond van een PvdA'er, terwijl dat bij Vlaams Belangers dagelijkse kost is.
 
Dat terzijde, kan je wel gerust stellen dat PvdA een minder gevaarlijke partij is dan VB. Ja, er lopen nog een hoop van die dwaze zwakzinnigen rond die nog een stijve krijgen als ze aan Rusland of de Sovjet-Unie denken (vaak vanuit hun antikapitalistische fetisj), maar ik moet de eerste racistische, homofobe of weet ik wat-uitspraak nog horen komen uit de mond van een PvdA'er, terwijl dat bij Vlaams Belangers dagelijkse kost is.
Dat is ook weer framing vind ik.

Het idee dat elke VB'er racist is, is toch al lang voorbij gestreefd.
25 % van de vlamingen zou op VB stemmen, dus dan is 25 % van de vlaming racist?
Komaan zeg, dat geloof je toch zelf niet.


Net zoals niet elke VB' stemmer racist is, is ook niet elk VB politicus racist.

(Terwijl ik wél denk dat zowat elke PvdA stemmer communist is, of zo lijkt het toch.) Maar misschien ben IK daar dan , weer te zwart-wit in.
 
Niet minder fout dan zeggen dat ook Hitler bepaalde goede zaken heeft gedaan (wat misschien nog meer waar is dan bij Stalin imo, maar bon). De geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars, maar elke serieuze mens zet Hitler en Stalin op dezelfde hoogte van rotzakken die prenataal al uit de buik van hun moeder zouden gesneden moeten zijn met een bot patattenmesje.

Dat terzijde, kan je wel gerust stellen dat PvdA een minder gevaarlijke partij is dan VB. Ja, er lopen nog een hoop van die dwaze zwakzinnigen rond die nog een stijve krijgen als ze aan Rusland of de Sovjet-Unie denken (vaak vanuit hun antikapitalistische fetisj), maar ik moet de eerste racistische, homofobe of weet ik wat-uitspraak nog horen komen uit de mond van een PvdA'er, terwijl dat bij Vlaams Belangers dagelijkse kost is.
Maar specifiek hoe deze vraag gesteld is, is zoals vragen aan Bart De Wever "wie zou je kiezen, Hitler of Stalin?" Dan is "geen van de twee" toch gewoon een juiste keuze. Allé, ik vind dat eigenlijk echt niet zo'n schandalige uitspraak eigenlijk.
 
Dat is ook weer framing vind ik.

Het idee dat elke VB'er racist is, is toch al lang voorbij gestreefd.
25 % van de vlamingen zou op VB stemmen, dus dan is 25 % van de vlaming racist?
Komaan zeg, dat geloof je toch zelf niet.


Net zoals niet elke VB' stemmer racist is, is ook niet elk VB politicus racist.

(Terwijl ik wél denk dat zowat elke PvdA stemmer communist is, of zo lijkt het toch.) Maar misschien ben IK daar dan , weer te zwart-wit in.
LOL, wat een Amerikaanse reactie weer :p
Niet elke rechtse stemmer is ne racist. Maar elke linkse is ne communist!!!!!!
 
Dat is ook weer framing vind ik.

Het idee dat elke VB'er racist is, is toch al lang voorbij gestreefd.
25 % van de vlamingen zou op VB stemmen, dus dan is 25 % van de vlaming racist?
Komaan zeg, dat geloof je toch zelf niet.


Net zoals niet elke VB' stemmer racist is, is ook niet elk VB politicus racist.

(Terwijl ik wél denk dat zowat elke PvdA stemmer communist is, of zo lijkt het toch.) Maar misschien ben IK daar dan , weer te zwart-wit in.

Zeg ik dat? Ik zie alleen wat de mandatarissen zeggen. Ook niet iedereen die stemt op PVDA is een antikapitalist die vanaf vandaag op morgen een planeconomie wilt invoeren eh. Voor de rest weer een stereotype uitspraak: rechts is goed en totaal niet racistisch, maar links hoh dat zijn allemaal gevaarlijke communisten. Please 🥱

Maar specifiek hoe deze vraag gesteld is, is zoals vragen aan Bart De Wever "wie zou je kiezen, Hitler of Stalin?" Dan is "geen van de twee" toch gewoon een juiste keuze. Allé, ik vind dat eigenlijk echt niet zo'n schandalige uitspraak eigenlijk.

Nouja, Zelensky of Putin zijn wel niet dezelfde vergelijking als Hitler of Stalin eh. Zelensky heeft ook vele 'mankementen' op democratisch vlak, maar elke normale mens ziet in dat Zelensky de much lesser evil is. Maar ik kan PVDA ook wel snappen, hoor. Ze hebben altijd al een hekel gehad aan de VS, de NAVO en andere anticommunistische overblijfsels/artefacten, en ze zien in Zelensky een handpop/nuttig vehikel van het Westen/Amerika (wat tot op zekere hoogte ook wel zo is).
 
Dan is het geen communicatieprobleem lijkt me, of dan is het communicatieprobleem het feit dat ze er niet in slagen om geloofwaardig te liegen over hun gevoelens ten opzichte van totalitaire communistische regimes.
Herlees nog eens mijn post.

Ze dwingen zichzelf ideologisch om "anti" te zijn. In dit geval anti-NAVO, want die vuile kapitalisten van de VS zitten daarachter. Dat laatste is ook waar he, de richting van de NAVO wordt voornamelijk geleid door de VS, als sterkste superpower in de alliantie. Niet helemaal, het blijft een semi-democratische instelling.
Als je dan de vraag krijgt of je voor een NAVO-kant of een anti-NAVO-kant bent, geraak je daar natuurlijk niet direct uit.
Wat @Avondland zei in zijn eerste reactie is het enige "juiste" antwoord; een typisch politiek ontwijkend non-antwoord (anti-geweld en onderhandelen maar!).
Maar dat komt er dan niet uit, dus is het in mijn ogen een zwaar communicatieprobleem.
Je gaat hard je best moeten doen om iemand bij de PVDA te vinden die pro-Poetin is hoor.
Ze hebben het gewoon verdomd lastig met het alternatief.
Beetje een worm die moet kiezen tussen een verdrinkingsdood en opgegeten worden door een vogel.

Allezja, er zullen uiteraard extremere elementen bijzitten, maar de brede politieke boodschap die ze willen uitdragen komt er voor mij daar wel op neer.

Nu, dit neemt niet weg dat als de PVDA het voor het zeggen had gehad, Oekraïne nu waarschijnlijk Russisch grondgebied had geweest.
Met de "verklaring" no doubt dat er dan minder doden zouden zijn etc. Waar ergens iets voor te zeggen valt, maar in mijn ogen erg kortzichtig is, gezien de toch wel meer en meer imperialistische houding van Rusland inzake haar vroegere vazallen (wat ook niet echt waar is afhankelijk van welke tijdsperiode je bekijkt, maar da's toch hoe Poetin zijn invasie wil verantwoorden). Daarbij komt dat het voortbestaan van Oekraïne toch wel valt onder zowat elk "collectief" mensenrecht zoals hier opgelijst.

Op die lijst staat ook "eigen cultuur, taal en religie van minderheden", wat Zelensky onder het mom van oorlog inperkt inzake de Russische cultuur binnen Oekraïne, wat iedereen met twee ogen die naar dit conflict kijkt toch wel moet verontrusten.
Uiteraard een druppel op de hete plaat die de gruwelijke oorlog zelf is, maar ik ben persoonlijk van mening dat eens de gevechten gestaakt worden, dit punt scherp moet worden herzien om niet met een ultra-rechts Oekraïne te eindigen.

Anyway, deel van bovenstaande is wat off-topic, ware het niet dat het toch wat kleur geeft aan de zwart-witte "Zelensky good, Putin bad". Al is het eerder enkel in de richting van "Zelensky mostly good" en "Putin still very bad".
En in die zin dus onbegrijpelijk dat een professionele politieker zich op zo'n vraag compleet de mist in zevert.
 
Laatst bewerkt:
Dit ligt toch in lijn met heel het PVDA-discours dat het sinds het begin van de oorlog voert? Resoluties en veroordelingen tegen Putin tegenstemmen (of op zijn minst niet voorstemmen, wat ook al genoeg zegt) en open zijn over het dwepen met het communistische gedachtegoed van Stalin? Toen er hier hier en daar geopperd wordt dat PVDA minder extreem is dan VB heb ik toch ook mijn wenkbrauwen eens moeten fronsen. Beide extremen zijn zeer gevaarlijk en een gevaar voor onze samenleving en democratie.
 
Terug
Bovenaan