Probleem met 'nieuw' ram geheugen

ArcsS

New member
Ik wil een oude laptop wat meer leven inblazen. Het gaat over een acer travelmate 5742.
Origineel zat hier 4GB ram geheugen in (2x 2GB 2Rx8 PC3-10600S)
Ik heb verschillende andere ramlatjes geprobeerd, maar allen geven ze problemen.
Laatste was 8GB 2Rx8 PC3L - 12800S die uit een andere werkende laptop komt.

Als ik opstart zie ik beeld, kan naar de Bios en dergelijke, maar eenmaal windows start komen volgende symptomen:
- valt uit, start opnieuw op, gaat naar windows herstelmodus en blijft daar hangen
- start opnieuw op maar krijg een bluescreen

Hoe kan ik verder?
 
- ondersteunt je laptop PC12800?
- is je originele geheugen LPDDR3? Is het nieuwe dat ook?
- BIOS instellingen gecontroleerd zodat je RAM goed geconfigureerd staat?
- Welke error geeft de BSOD?

Op die 1e vraag kan ik alvast zelf antwoord geven: volgens de Intel website ondersteunt je CPU enkel DDR3 800 en 1066.

Ik vermoed dat je laptop gewoon je snelle geheugen niet aan kan, en daarom instabiel loopt. Je gaat trager geheugen moeten vinden. Op de Acer website zag ik helaas geen lijst compatibel geheugen.
 
Ik probeer te antwoorden, maar heb er weinig :)

PC12800 ondersteunen: volgens mij enerzijds niet, maar als ik dan verder kijk op de website van crucial geeft hij wel dat compatibel aan
Origineel geheugen LPDDR3? Nop, werkt op 1,5V
BIOS instellingen gecontroleerd: Vond niet onmiddellijk iets terug, maar is inmiddels terug dichtgeschroefd
Error BSOD? Half gekeken :shy:

Speccy:
Processor is een i5 480M @2.67GHz
Ram is 2x pc3-10700 (667MHz)
 
Ik vrees dat de Crucial website geen rekening houdt met de CPU. Misschien kan je in de winkel (als ze dat op stock hebben) eens een RAM latje van 800 of 1066 MT proberen. Ik denk dat 1600 gewoon niet werkt door incompatibiliteit met de CPU. Wat je ook eens kan proberen is je huidige RAM op 1066 zetten in de BIOS, ALS dat kan. Ik heb al gemerkt dat de meeste laptops bijna niks kunnen in de BIOS.
 
Daar draait toch al een 64-bit OS op he? Want als dat nog een 32 bit OS is zal het ook niet lukken.

(deze pc - rechtsklik - eigenschappen - system type)

Indien 32 bit zou ik nu ook niet verwachten dat je allerlei rariteiten krijgt, zou denken dat hij dan gewoon maar 4gig neemt.
Maar max ram op een 32bit is 4gig dus je zal het dan sowieso niet hoger krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan