Prijzen onderhoud / herstellingen / vervangingen

Ford focus

Werkuren
58721015A4A Onderh.na 4 j/60.000 km/36.000 mijl
Onderdelen
BOUGIE
OLIEFILTER
FILTERELEMENT - LUCHTFILTER
OLIEAFTAPPLUG
OLIE 5W20
FORD ASSISTANCE
RUITENREINIGER MET ANTIVRIES
GEUR- EN MICROFILTER

Factuur Totaal 558,00 EUR

Eens garantie over is ga ik toch ook wel naar andere garage zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Mini Cooper F56
Onderhoud (olie, alle filters), remblokken voor en achter (brembo) + slijtage/waarschuwingscontacten, ruitenwissers.
577 euro.

Ter vergelijk, bij de officiële Mini dealer was de offerte voor enkel de remblokken VOORAAN 360 euro (1 jaar geleden zelfs).
 
Ik had voor mijn Skoda Octavia onderhoud gevraagd bij Auto Natie.
Afspraak gemaakt via internet, enkel oliewissel aangeduid (wagen heeft nog maar 12.000km en ik laat om de 6000 km een oliewissel uitvoeren, dit was dus de 2de oliewissel.

Prijs 330 euro.
Voor die prijs hebben ze:
- De remolie vervangen
- Koelwater bijgevuld.
- Ruitesproeiervloeistof bijgevuld.
- Remmen nagekeken.
- Een "algemene" check gedaan van de wagen.
-Cabinefilter vervangen
-luchfilter vervangen

en dus GEEN oliewissel gedaan.

Dit was dus de laatste keer dat ik naar deze oplichters geweest ben, alle werken die ze uitgevoerd hebben kan ik zelf op 10 minuten.
Ik doe normaal al mijn onderhoud zelf maar voor garantie wilde ik de eerste paar kaar via de garage laten doen zodat daar geen discussie over kan ontstaan.
Nu kan ik zelf nog mijn oliewissel gaan uitvoeren, gelukkig heb ik een lift thuis, maar ik vind dit onaanvaardbaar.
Ik heb mijn originele afspraak nog in mijn mails en daar zie je duidelijk dat ik enkel een afspraak heb aangevraagd voor ENKEL een oliewissel.
Besloten dat de factuur dus niet betaalt zal worden en dat alle "werken" die ze uitgevoerd hebben gratis zullen zijn.
 
Waarom al op 6000 km? De huidige olieën gaan zonder moeite veel langer mee. Of maak je amper kilometers en is dit het jaarlijks interval? Gebruikt VAG trouwens niet vooral longlife olie dus 2 jaar / 30k km?

Remolie vervangen duurt nog effectief wel even om gans het systeem te flushen maar al de rest stelt (als de filters deftig te bereiken zijn) inderdaad niet veel voor. Zeker de standaard zaken als remmen nakijken op een auto met 12 000 km (moet dan al wreed ruig gaan doen ...), OBD uitlezen en vloeistoffen bijvullen zijn peanuts. Meest geniale is dan nog dat je uw wagen effectief binnen steekt voor een oliewissel en ze vanalles ongevraagd doen behalve een oliewissel en u een factuur van 300+€ voorschotelen. :oi22:


Ik merk ook op dat ze voor standaard dingen als remblokken en bougies te vervangen klaarblijkelijk burgerlijk ingenieurs in dienst hebben bij de merkgarages. Zou je op den duur toch beginnen denken als je ziet wat men voor zulke routineklussen durft aanrekenen. Ben ik blij dat ik voor zulke dingen zelf aan mijn wagen sleutel.
 
Waarom al op 6000 km? De huidige olieën gaan zonder moeite veel langer mee. Of maak je amper kilometers en is dit het jaarlijks interval? Gebruikt VAG trouwens niet vooral longlife olie dus 2 jaar / 30k km?

Remolie vervangen duurt nog effectief wel even om gans het systeem te flushen maar al de rest stelt (als de filters deftig te bereiken zijn) inderdaad niet veel voor. Zeker de standaard zaken als remmen nakijken op een auto met 12 000 km (moet dan al wreed ruig gaan doen ...), OBD uitlezen en vloeistoffen bijvullen zijn peanuts. Meest geniale is dan nog dat je uw wagen effectief binnen steekt voor een oliewissel en ze vanalles ongevraagd doen behalve een oliewissel en u een factuur van 300+€ voorschotelen. :oi22:


Ik merk ook op dat ze voor standaard dingen als remblokken en bougies te vervangen klaarblijkelijk burgerlijk ingenieurs in dienst hebben bij de merkgarages. Zou je op den duur toch beginnen denken als je ziet wat men voor zulke routineklussen durft aanrekenen. Ben ik blij dat ik voor zulke dingen zelf aan mijn wagen sleutel.

Klopt, jaarlijks interval, ik rijd maar +- 6000 km per jaar met die wagen. Wagen is nu 2jaar oud en heeft 12.000 km.
Ik verwacht gewoon dat de garage mijn instructies opvolgt en niet zelf conclusies gaat nemen.
Ik heb vroeger in 2 concessies gewerkt en weet goed genoeg dat ze hun facturen wat opvullen met verzinsels om toch maar die enkele euro's per klant meer te verdienen.

Voorbeeld: Bij PSA (Citroën/peugeot) MOEST ik verplicht milieubijdrage noteren, +5 euro op elke factuur.
Maar de manager wist mij al op dag 1 te vertellen dat milieubijdrage helemaal niet bestaat en gewoon een extra inkomst is zolang de klant niet klaagt.
Koelvloeistof en ruitensproeiervloeistof moesten we ook ALTIJD aanrekenen, ook al was er niets bijgevuld.

Daarom dat ik nu zo kwaad ben, ze proberen mij erbij te lappen.

Btw, bij het inleveren van mijn wagen op de dag van het onderhoud heb ik de persoon nogmaals aangesproken en hem gezegd: Enkel olie vervangen!
 
Laatst bewerkt:
Ik had voor mijn Skoda Octavia onderhoud gevraagd bij Auto Natie.
Afspraak gemaakt via internet, enkel oliewissel aangeduid (wagen heeft nog maar 12.000km en ik laat om de 6000 km een oliewissel uitvoeren, dit was dus de 2de oliewissel.

Prijs 330 euro.
Voor die prijs hebben ze:
- De remolie vervangen
- Koelwater bijgevuld.
- Ruitesproeiervloeistof bijgevuld.
- Remmen nagekeken.
- Een "algemene" check gedaan van de wagen.
-Cabinefilter vervangen
-luchfilter vervangen

en dus GEEN oliewissel gedaan.

Dit was dus de laatste keer dat ik naar deze oplichters geweest ben, alle werken die ze uitgevoerd hebben kan ik zelf op 10 minuten.
Ik doe normaal al mijn onderhoud zelf maar voor garantie wilde ik de eerste paar kaar via de garage laten doen zodat daar geen discussie over kan ontstaan.
Nu kan ik zelf nog mijn oliewissel gaan uitvoeren, gelukkig heb ik een lift thuis, maar ik vind dit onaanvaardbaar.
Ik heb mijn originele afspraak nog in mijn mails en daar zie je duidelijk dat ik enkel een afspraak heb aangevraagd voor ENKEL een oliewissel.
Besloten dat de factuur dus niet betaalt zal worden en dat alle "werken" die ze uitgevoerd hebben gratis zullen zijn.
Mss nog een geluk dat ze u olie niet gedaan hebben.
Wie weet welke cheap ass en type olie ze er anders ingedaan hebben.
 
Waarom al op 6000 km? De huidige olieën gaan zonder moeite veel langer mee. Of maak je amper kilometers en is dit het jaarlijks interval? Gebruikt VAG trouwens niet vooral longlife olie dus 2 jaar / 30k km?

Remolie vervangen duurt nog effectief wel even om gans het systeem te flushen maar al de rest stelt (als de filters deftig te bereiken zijn) inderdaad niet veel voor. Zeker de standaard zaken als remmen nakijken op een auto met 12 000 km (moet dan al wreed ruig gaan doen ...), OBD uitlezen en vloeistoffen bijvullen zijn peanuts. Meest geniale is dan nog dat je uw wagen effectief binnen steekt voor een oliewissel en ze vanalles ongevraagd doen behalve een oliewissel en u een factuur van 300+€ voorschotelen. :oi22:


Ik merk ook op dat ze voor standaard dingen als remblokken en bougies te vervangen klaarblijkelijk burgerlijk ingenieurs in dienst hebben bij de merkgarages. Zou je op den duur toch beginnen denken als je ziet wat men voor zulke routineklussen durft aanrekenen. Ben ik blij dat ik voor zulke dingen zelf aan mijn wagen sleutel.
Ik ken een range rover garage die 100+ per uur aanrekent voor arbeidsuren. Komt er ook bij dat dit niet de meest betrouwbare wagens zijn. :unsure:
 
Ik had voor mijn Skoda Octavia onderhoud gevraagd bij Auto Natie.
Afspraak gemaakt via internet, enkel oliewissel aangeduid (wagen heeft nog maar 12.000km en ik laat om de 6000 km een oliewissel uitvoeren, dit was dus de 2de oliewissel.

Prijs 330 euro.
Voor die prijs hebben ze:
- De remolie vervangen
- Koelwater bijgevuld.
- Ruitesproeiervloeistof bijgevuld.
- Remmen nagekeken.
- Een "algemene" check gedaan van de wagen.
-Cabinefilter vervangen
-luchfilter vervangen

en dus GEEN oliewissel gedaan.

Dit was dus de laatste keer dat ik naar deze oplichters geweest ben, alle werken die ze uitgevoerd hebben kan ik zelf op 10 minuten.
Ik doe normaal al mijn onderhoud zelf maar voor garantie wilde ik de eerste paar kaar via de garage laten doen zodat daar geen discussie over kan ontstaan.
Nu kan ik zelf nog mijn oliewissel gaan uitvoeren, gelukkig heb ik een lift thuis, maar ik vind dit onaanvaardbaar.
Ik heb mijn originele afspraak nog in mijn mails en daar zie je duidelijk dat ik enkel een afspraak heb aangevraagd voor ENKEL een oliewissel.
Besloten dat de factuur dus niet betaalt zal worden en dat alle "werken" die ze uitgevoerd hebben gratis zullen zijn.
Uiteraard niet betalen.
Telt je garantie nog bij zo'n firma? Ik dacht dat je bij een erkende merkgarage je onderhoud moet laten uitvoeren?
 
Uiteraard niet betalen.
Telt je garantie nog bij zo'n firma? Ik dacht dat je bij een erkende merkgarage je onderhoud moet laten uitvoeren?
Garantie telt nog. Voorwaarde is onderhoud door een erkende garagist/professional. Natuurlijk probeert men je iets anders wijs te maken en zullen zaken zoals "coulance" minder evident worden. Maar puur garantie-gewijs, de wettelijke garantie, is er geen probleem

Ik ben ook wel benieuwd hoe bovenstaande verder afloopt. Ik vind het volledig terecht dat er niet betaald wordt. Er zijn allemaal zaken uitgevoerd waartoe geen opdracht gegeven is. Echter verwacht ik toch dat normaliter altijd afgerekend wordt bij het ophalen van de auto, op het moment dat je dit ziet. Hoe kan het dat je die lijst hebt van uitgevoerde werken, maar zegt dat je niet gaat betalen?
 
Klopt, jaarlijks interval, ik rijd maar +- 6000 km per jaar met die wagen. Wagen is nu 2jaar oud en heeft 12.000 km.
Ik verwacht gewoon dat de garage mijn instructies opvolgt en niet zelf conclusies gaat nemen.
Ik heb vroeger in 2 concessies gewerkt en weet goed genoeg dat ze hun facturen wat opvullen met verzinsels om toch maar die enkele euro's per klant meer te verdienen.

Voorbeeld: Bij PSA (Citroën/peugeot) MOEST ik verplicht milieubijdrage noteren, +5 euro op elke factuur.
Maar de manager wist mij al op dag 1 te vertellen dat milieubijdrage helemaal niet bestaat en gewoon een extra inkomst is zolang de klant niet klaagt.
Koelvloeistof en ruitensproeiervloeistof moesten we ook ALTIJD aanrekenen, ook al was er niets bijgevuld.

Daarom dat ik nu zo kwaad ben, ze proberen mij erbij te lappen.

Btw, bij het inleveren van mijn wagen op de dag van het onderhoud heb ik de persoon nogmaals aangesproken en hem gezegd: Enkel olie vervangen!
Mooie dit, oplichterij gewoon :p
 
Garantie telt nog. Voorwaarde is onderhoud door een erkende garagist/professional. Natuurlijk probeert men je iets anders wijs te maken en zullen zaken zoals "coulance" minder evident worden. Maar puur garantie-gewijs, de wettelijke garantie, is er geen probleem
Dat hoorde en las ik ook, maar ik vraag me toch af hoe dit zou aflopen als je dan een grote herstelling nodig hebt die onder garantie valt. Volgens mij gaan ze er moeilijk over doen en wordt dat een heel gedoe.

Dus eender welke garage (zolang het onderhoud op factuur gebeurd eigenlijk) is dus oke? Want wat is een 'erkende garagist/professional'? Een persoon tewerkzaam in een legaal bedrijf die autowerkzaamheden uitvoert?
 
Ik had voor mijn Skoda Octavia onderhoud gevraagd bij Auto Natie.
Afspraak gemaakt via internet, enkel oliewissel aangeduid (wagen heeft nog maar 12.000km en ik laat om de 6000 km een oliewissel uitvoeren, dit was dus de 2de oliewissel.

Prijs 330 euro.
Voor die prijs hebben ze:
- De remolie vervangen
- Koelwater bijgevuld.
- Ruitesproeiervloeistof bijgevuld.
- Remmen nagekeken.
- Een "algemene" check gedaan van de wagen.
-Cabinefilter vervangen
-luchfilter vervangen

en dus GEEN oliewissel gedaan.

Dit was dus de laatste keer dat ik naar deze oplichters geweest ben, alle werken die ze uitgevoerd hebben kan ik zelf op 10 minuten.
Ik doe normaal al mijn onderhoud zelf maar voor garantie wilde ik de eerste paar kaar via de garage laten doen zodat daar geen discussie over kan ontstaan.
Nu kan ik zelf nog mijn oliewissel gaan uitvoeren, gelukkig heb ik een lift thuis, maar ik vind dit onaanvaardbaar.
Ik heb mijn originele afspraak nog in mijn mails en daar zie je duidelijk dat ik enkel een afspraak heb aangevraagd voor ENKEL een oliewissel.
Besloten dat de factuur dus niet betaalt zal worden en dat alle "werken" die ze uitgevoerd hebben gratis zullen zijn.
Normaal gezien, moet je bij het afgeven van je wagen een werkorder handtekenen waar alle werken opstaan die ze gaan uitvoeren en moeten ze die met u overlopen en hierbij zou dan moeten genoteerd zijn om olie te vervangen.
Ander probleem bij heel de VAG groep is dat u wagen 2 soorten van onderhoudsintervallen heeft.
Dus je hebt olieservice interval en de andere is inspectie interval.
En dan heb je idd nog interval van de remolie die 2jaarlijks is.
Bij olie service is het idd alleen de olie en filter die ze vervangen.
Moest je wagen inspectie aangeven, dan hangt het af van 1 de aantal km of 2 de leeftijd van de wagen welke filter erbij komen en eventueel bougies.
Normaal kan je hier ook een overzicht van vinden in je handleiding.
Dit zijn intervallen opgedragen door de fabrikanten zelf , die ze moeten volgen om de klanten die de intervallen correct volgen hun (gratis) wegenbijstand aan te bieden, garantie toe te passen of tussenkomst na vervallen van garantie.
De enige met vaste interval voor olie zijn de hybride modellen bij Skoda, dat is 1j of 15 000km of klanten die vragen om hun interval om te zetten naar vaste.
 
Toevallig op een korte tijd een gelijkaardig onderhoud gedaan bij de beide wagens.
Oliewissel + bougies.

Bij een erkende BMW dealer. PE = 5minuten werktijd
Motorolie
Service motorolie3 PE x €6,9€20,70
Motorolie 5W-306,5L x €19,50€126,75
Set oliefilterelement1 x €24,31€24,31
Bougies
Service bougies27 PE x €6,9€186,30
Bougie high power6 stuks x €31,29€187,74
Zeskantige schroef met schijf10 stuks x 1,44€14,44
Totaal€560,24 excl BTW

Bij een onafhankelijk garage in de buurt
Motorolie 0w303,5L x €18€63
Afdichtingsring carter stop1 stuk x €0,85€0,85
oliefilter1 stuk x €13,45€13,45
Klein onderhoudsbeurt€78€78
Bougie3 stuks x €24,79€74,37
Uurloon1 uur x €57,257,2
Totaal€286,87 excl btw

Het grote prijs verschil zit hem dus vooral in het uurloon. Naar materiaal vind ik het nog mee vallen.

-BMW vraagt per uur €82,8 excl btw.
-Onafhankelijke garage vragen ze per uur €57,2 excl btw



Omdat ze 135minuten rekenen om bij de M2 bougies te wisselen was ik daar wel wat van verschoten. Dat leek mij zo lang.
Bij de onafhankelijke dealer rekende ze voor de Peugeot 60 minuten.
Na wat filmpjes te zien op youtube is het wel degelijk dat je bij de M2 wat sleutel werk hebt, omdat je meerdere zaken moet demonteren en terug moet monteren. Bij de Peugeot kun je er zo aan.

Uiteraard is het logisch dat je voor materiaal het dubbele kwijt bent. Omdat je simpelweg 2 keer zoveel olie en bougies nodig hebt.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de batterij van mijn VW golf 7 van 2017 met 1.2tsi motor laten vervangen bij de dealer.
488€ incl btw.
Ik viel bijna omver.
De zoektocht naar een goede onafhankelijke garagist is bij deze begonnen.
 
Toevallig op een korte tijd een gelijkaardig onderhoud gedaan bij de beide wagens.
Oliewissel + bougies.

Bij een erkende BMW dealer. PE = 5minuten werktijd
Motorolie
Service motorolie3 PE x €6,9€20,70
Motorolie 5W-306,5L x €19,50€126,75
Set oliefilterelement1 x €24,31€24,31
Bougies
Service bougies27 PE x €6,9€186,30
Bougie high power6 stuks x €31,29€187,74
Zeskantige schroef met schijf10 stuks x 1,44€14,44
Totaal€560,24 excl BTW

Bij een onafhankelijk garage in de buurt
Motorolie 0w303,5L x €18€63
Afdichtingsring carter stop1 stuk x €0,85€0,85
oliefilter1 stuk x €13,45€13,45
Klein onderhoudsbeurt€78€78
Bougie3 stuks x €24,79€74,37
Uurloon1 uur x €57,257,2
Totaal€286,87 excl btw

Het grote prijs verschil zit hem dus vooral in het uurloon. Naar materiaal vind ik het nog mee vallen.

-BMW vraagt per uur €82,8 excl btw.
-Onafhankelijke garage vragen ze per uur €57,2 excl btw



Omdat ze 135minuten rekenen om bij de M2 bougies te wisselen was ik daar wel wat van verschoten. Dat leek mij zo lang.
Bij de onafhankelijke dealer rekende ze voor de Peugeot 60 minuten.
Na wat filmpjes te zien op youtube is het wel degelijk dat je bij de M2 wat sleutel werk hebt, omdat je meerdere zaken moet demonteren en terug moet monteren. Bij de Peugeot kun je er zo aan.

Uiteraard is het logisch dat je voor materiaal het dubbele kwijt bent. Omdat je simpelweg 2 keer zoveel olie en bougies nodig hebt.
Hebben ze een uur geteld enkel voor de bougies van de Peugeot? Of was dat totaaltijd?
Want ik zie 78€ voor kleine beurt, volgens mij zit daar de tijd in.
Das te lang voor bougies, krijg je maar 0.30 (18min) voor
 
Hebben ze een uur geteld enkel voor de bougies van de Peugeot? Of was dat totaaltijd?
Want ik zie 78€ voor kleine beurt, volgens mij zit daar de tijd in.
Das te lang voor bougies, krijg je maar 0.30 (18min) voor

Het uur is wel degelijk voor de bougies. Zijn 2 aparte facturen.

Ik had de Peugeot binnen gedaan om er een trekhaak onder te zetten. waar ik eerst een offerte voor had gevraagd.
Na akkoord had ik ook gevraagd om gelijk een oliewissel en klein nazicht te doen.

De 78 euro slaagt dus op hun forfaitaire prijs voor een klein onderhoud.

2 dagen later kreeg ik foutmelding dat er een motorstoring was.
Na het uitlezen zouden het de bougies zijn en bij het uithalen zagen ze er ook niet meer zo goed uit. Je voelde de auto ook schokken.
Dan hebben ze nieuwe bougies besteld en deze de dag later erin gestoken.
 
2 dagen later kreeg ik foutmelding dat er een motorstoring was.
Na het uitlezen zouden het de bougies zijn en bij het uithalen zagen ze er ook niet meer zo goed uit. Je voelde de auto ook schokken.
Dan hebben ze nieuwe bougies besteld en deze de dag later erin gestoken.
Dat uur zal mogelijk dan voor diagnose en vervangen van de bougies en proefrit zijn. Dat lijkt wel correct.
Wil je wel meegeven dat een bougie probleem meestal teken is dat er meer aan de hand is. Veelweg is dit een gevolg van storing "rumble" (ontbranding voor de vonk)die dan weer een gevolg van inwendig motorprobleem zijn. Veelweg door vervuilde kleppen die stukjes vuil in de cilinder verliezen en door uw compressieslag zoveel hitte genereren dat ze spontaan ontbranden. Dat beschadigd en vervuilt op zijn tijd dan weer de bougies. Nieuwe bougies zetten helpt dan een tijdje tot deze ook vervuilen/beschadigd geraken. Wat is de kilometerstand van je wagen?
 
Wil je wel meegeven dat een bougie probleem meestal teken is dat er meer aan de hand is. Veelweg is dit een gevolg van storing "rumble" (ontbranding voor de vonk)die dan weer een gevolg van inwendig motorprobleem zijn. Veelweg door vervuilde kleppen die stukjes vuil in de cilinder verliezen en door uw compressieslag zoveel hitte genereren dat ze spontaan ontbranden. Dat beschadigd en vervuilt op zijn tijd dan weer de bougies. Nieuwe bougies zetten helpt dan een tijdje tot deze ook vervuilen/beschadigd geraken. Wat is de kilometerstand van je wagen?
Dat ik mee kreeg dat de bougies er vervuild uitzagen was ik nu ook niet bepaald blij mee. :) Ik weet niet wanneer ze de laatste keer zijn vernieuwd.

Het is nu ook niet bepaald een blok dat een goede reputatie heeft.
Is ook gekend om wel wat olie te verbruiken, dus ik was aan het denken dat dit de oorzaak is van vervuilende bougies? Ik ben nu het olie peil wat aan het opvolgen.

De km stand is momenteel 150.000.
Wagen hebben we nog maar vrij recent (is een 2dehands) en rijden er nu ook niet zoveel mee.
 
Terug
Bovenaan