Preview: Overwatch 2

2016 was het jaar waarin onder andere Overwatch werd uitgebracht. Ondertussen is de game beschikbaar voor alle relevante platformen. Het hoofdstuk van Overwatch wordt binnenkort afgesloten, want Blizzard vuurt later dit jaar Overwatch 2 op de gamers af. In tegenstelling tot de eerste game wordt deze nieuwe iteratie free-to-play, dus vermoedelijk nog populairder dan ooit. Ik ging er al even mee aan de slag en deel graag mijn ervaring.

De officiële lancering van Overwatch 2 zal nog even op zich laten wachten. Toch mogen we met z'n allen in onze handen wrijven, want al op 4 oktober zal iedereen met de free-to-play game aan de slag kunnen, in early access weliswaar. Hoewel het concept van het vervolg hetzelfde blijft, het blijft in de eerste plaats een op teams gebaseerde first-person shooter, mogen we ons ook aan enkele veranderingen verwachten. Sommige aanpassingen zijn zelfs behoorlijk ingrijpend, waaronder het reduceren van de spelersaantallen van beide teams.

Overwatch 1.jpg


Tanks moeten inboeten

Overwatch-spelers kloegen nochtans al enige tijd steen en been, want sinds het vervolg werd aangekondigd, werd er amper nog nieuwe content toegevoegd. Daar komt binnenkort dus opnieuw verandering in, maar dat is ook wel broodnodig na bijna drie jaar. Dat is niet het enige euvel, want ook de balans is al enige tijd zoek. Voornamelijk de bijna alles absorberende tanks zijn allesbepalend, terwijl de aanvallende klassen steeds opnieuw spawnt om terug naar het missiegebied te gaan in de hoop nu wel een tank neer te krijgen. Aan dat evenwicht werd enige tijd niets gedaan, maar daar lijkt met de komst van het vervolg in oktober dan toch enige verandering in te komen. Althans als ik mijn ervaring met de bèta mag geloven, die ik slechts kort kon spelen.

Overwatch 2 belooft broodnodige aanpassingen door te voeren.


Een van de grootste aanpassingen aan Overwatch 2 is het aantal spelers per team. Daar waar dat in Overwatch zes spelers was, worden dat er vanaf oktober vijf. In plaats van twee leden per klasse (Tank, Damage en Support), moet de Tank-klasse inboeten. Twee Damage, twee Support en slechts één Tank per team dus, en op zich kan ik dat toejuichen. In Overwatch vinden gevechten nu steeds plaats rond hetzelfde missiegebied, terwijl de gedode spelers telkens op en af lopen naar datzelfde gebied. Door de aanpassingen van het aantal spelers per team, speelt Overwatch 2 net dat tikkeltje sneller, al moet de volledige release zich nog bewijzen natuurlijk.

Overwatch 2.jpg


Enkele nieuwigheden

De aanpassing van de hoeveelheid spelers per team heeft uiteraard ook invloed op de rest van de personages. Het lijkt erop dat sommige personages sterker zijn gemaakt, terwijl anderen een tikkeltje hebben moeten inboeten aan vuurkracht. Er is echter wel nog steeds een verschil tussen de defensieve en aanvallende tanks. Reinhardt of Sigma zijn in principe onmisbaar door hun krachtige schilden waarmee ze erg veel schade kunnen opnemen, terwijl een tank als Roadhog sterker is als aanvaller en minder als verdedigende strijdkracht. Niet enkel de tanks werden onder handen genomen. Personages als Cassidy hebben hun stungranaat moeten inruilen voor een andere en ook schilden zijn in veel gevallen niet meer op te roepen. Dit zou moeten resulteren in snellere gevechten zonder continu vastgeplakt te blijven op één locatie.

Een andere grote aanpassing is de enige nieuwe modus, genaamd Push. Hierbij begeleidt elk team een enorm grote robot die ze naar een eindpunt moeten brengen. Het andere team zorgt voor oponthoud en dringt de robot terug. Het uiteindelijke doel is om als eerste je robot naar de overzijde te krijgen. Ook een nieuw personage maakt een entree: Sojourner. Helaas blijft het voorlopig bij één exemplaar, maar het roster van Overwatch of Overwatch 2 is sowieso al heel uitgebreid. Deze aanvaller (Damage dus) heeft een gun ter beschikking waarvan de laserstraal opgeladen wordt door schade toe te brengen met haar primair wapen. Ook heeft elk personage nu één passieve vaardigheid, waardoor Overwatch 2 toch een pak anders speelt dan we gewend zijn. Overwatch zwakte de laatste twee jaar wat af, maar belooft met Overwatch 2 weer helemaal terug te zijn.

Conclusie

Overwatch 2 belooft te doen wat Overwatch al drie jaar lang moest doen: nieuwe modi, personages of andere aanpassingen toevoegen. De teams worden herleid van zes naar vijf spelers, er komt een nieuwe modus en een nieuw behendig personage, terwijl de kern in principe behouden blijft. Verwacht je aan minder stuns en schilden, waardoor je iets snellere gevechten voorgeschoteld zult krijgen. En misschien wel het mooiste van allemaal: Overwatch 2 wordt free-to-play.

Over

Beschikbaar vanaf

4 oktober 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4
  4. PlayStation 5
  5. Xbox One
  6. Xbox Series X|S

Genre

  1. Shooter

Ontwikkelaar

  1. Blizzard Entertainment

Uitgever

  1. Blizzard Entertainment
 
Terug
Bovenaan