Preview: Of Ash and Steel

Eind vorig jaar mocht ik al even kennismaken met Of Ash and Steel, een aankomende RPG ontwikkeld door Fire & Frost en uitgegeven door tinyBuild. Toen betrof het echter een presentatie door de makers die met veel toewijding uitleg gaven over hun aankomende project. Op gamescom kreeg ik onlangs vervolgens de kans om al eventjes met het spel aan de slag te gaan. Ondertussen werd ik bijgestaan door iemand van tinyBuild die me de nodige uitleg gaf en vooral ook de ambitie van de makers toelichtte. Want hoewel dit een indietitel is, is Fire & Frost redelijk ambitieus met Of Ash and Steel.

Het spel belooft immers een immersieve openwereld-RPG te worden, waarbij je in de huid kruipt van Tristan, een cartograaf die leeft op het eiland Kingdom of the Seven, maar tijdens dit avontuur uitgroeit tot de held van dit koninkrijk - of misschien net niet. Je begint dus als een niemendal en mijn speelsessie speelde zich af net tijdens deze eerste uren van het spel. Met niet meer dan een zwaard in mijn hand, trok ik erop uit.

vlcsnap-2025-09-03-20h20m56s595.png

Vertrouw jij een vreemdeling?​

Omdat je tijdens zo'n demosessie natuurlijk geen uren hebt om in het spel te duiken en de kern van het verhaal te ontdekken, richtte de sessie zich vooral op een eerste indruk van de spelwereld alsook enkele mechanics in het spel. Zo legde de persoon van tinyBuild op een gegeven moment uit hoe ik kon lopen, waarna ik uitgleed in een plas modder (wat uiteraard de bedoeling was). Al snel kwam ik een vagebond genaamd Liss tegen, die hulp vroeg om bepaalde items te stelen die werden achtergelaten in een vervallen gehucht om later door iemand te worden opgehaald. Maar hij zei dat deze persoon nog niet gepasseerd was en het dus een uitgelezen kans was, waarbij hij de buit met Tristan zou verdelen. Liss zou op de uitkijk staan, terwijl ik de zakken verzamelde.

Tijdens de dialogen met Liss werd alvast getoond dat je deze gesprekken zal kunnen sturen. Zo kon je hem overtuigen om jou een groter deel van de buit te geven of dat hij je zijn mes zou geven zodat jij je zou kunnen verdedigen. Had ik mijn buikgevoel gevolgd, dan had ik inderdaad voor die laatste keuze moeten gaan. Zoals te verwachten, werd ik al snel verraden. De dief overtuigde me dat er in een huis nog een zak verstopt lag en eens ik binnen was, sloot hij me op en liep hij weg met de buit. Om uit het huis te geraken diende ik een krat ergens te zetten zodat ik hogerop kon klimmen, je zal dus ook enigszins kunnen interageren met objecten in deze wereld om bijvoorbeeld puzzels op te lossen. Eens ontsnapt wou ik achter hem aan gaan, maar ik had helaas geen idee waar hij naartoe was.

Een levendige wereld​

Een van de meer opvallende kenmerken van Of Ash and Steel, is namelijk dat de makers kozen voor een vrij old-school aanpak, waarbij het spel je niet bij het handje houdt met allerhande hulpmiddeltjes zoals quest markers, een minimap of met gele verf besmeurde klimbare objecten. Er is wel een map aanwezig in het spel die je kan gebruiken om je te oriënteren, maar de makers willen niet dat het spel je zegt waar je naartoe moet gaan. Ze willen dat je zelf uitvist waar je heen moet en dat je helemaal opgaat in deze wereld. Het spel belooft je dus heel wat vrijheid te geven. Bovendien zal deze wereld ook een dynamisch weersysteem en een dag- en nachtcyclus hebben, zullen personages anders op jou reageren naargelang de keuzes die je maakte of zelfs je voorkomen, en zullen er belangrijke tijdsgelimiteerde events plaatsvinden die een grote invloed kunnen hebben op de wereld, afhankelijk van de manier waarop je deze events laat verlopen. Het verhaal speelt zich ook af over een tijdsperiode van meerdere jaren, waardoor je Tristan bijvoorbeeld ook ouder zal zien worden. Voor liefhebbers die zich graag onderdompelen in diepgaande rollenspelwerelden klinkt dit alles natuurlijk allemaal als muziek in de oren.

De game belooft een diepgaande RPG-ervaring voor te schotelen waar je jezelf hopelijk uren in zal kunnen verliezen.

Het zal je dan ook niet verbazen dat spellen zoals de Gothic-reeks, The Witcher en The Elder Scrolls III: Morrowind, maar ook Kingdom Come: Deliverance, werden aangehaald als inspiratiebron voor Of Ash and Steel. Net als deze titels belooft de game een diepgaande RPG-ervaring voor te schotelen waar je jezelf hopelijk uren in zal kunnen verliezen. Wat je er wel voor lief zal bij moeten nemen, is dat het spel, opgebouwd met behulp van Unreal Engine 4, grafisch niet even gepolijst zal zijn als de nieuwste creaties van bijvoorbeeld CD Project Red, Warhorse Studios of Larian. Of Ash and Steel wordt namelijk gemaakt door een kleine indiestudio van vooral gepassioneerde mensen, maar ze beschikken uiteraard niet over dezelfde middelen als deze grootheden uit de industrie. Het spel voelde, om het zo te zeggen, nogal rough around the edges aan op vlak van animaties en algemene afwerking.

Conclusie

Na mijn eerste hands-on ervaring met Of Ash and Steel zit ik nog steeds met heel wat vragen en twijfels over het spel, maar wat ik al te horen en te zien kreeg, wist alvast mijn interesse te wekken. Of Ash and Steel belooft ons een immersieve en diepgaande openwereld RPG-ervaring voor te schotelen, waarbij de speler heel wat vrijheid zal krijgen. Als de makers deze beloftes kunnen waarmaken, dan zou dit wel eens een bescheiden indiehit kunnen worden. En als de gameplay, het verhaal en de setting fantastisch zijn, dan zien we de mindere graphics graag door de vingers. Een beetje zoals een ruwe, ongepolijste diamant.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Gespeeld op

1. PC

Beschikbaar op

1. PC

Genre

1. RPG

Ontwikkelaar

1. Fire & Frost

Uitgever