Preview: Of Ash and Steel

Onlangs kondigde uitgever tinyBuild Of Ash and Steel aan, een gloednieuwe actie-RPG die de debuuttitel is van Fire & Frost, een kleine, nieuwe Oost-Europese indiestudio. In de aanloop naar deze aankondiging mocht ik vorige week een presentatie bijwonen met enkele leden van het team, waarbij zij meer uit de doeken deden over het spel zodat ik jullie een diepere blik kan geven op deze gloednieuwe openwereld actie-RPG. Hieronder ontdek je meer over de hopelijk epische ervaring die ze aan het klaarstomen zijn.

Hoewel de naam doet vermoeden dat het team inspiratie voor hun eerste titel ging halen bij de A Song of Ice and Fire-boeken van G.R.R. Martin, benadrukten de aanwezige teamleden graag dat zij RPG-liefhebbers in hart en nieren zijn die een nieuwe RPG maken voor gelijkgezinde geesten. Hun passie stamt vooral af uit de klassieke RPG's van de jaren 2000, waarbij ze onder andere de Gothic- en de The Witcher-reeksen aanhaalden als grote voorbeelden voor hun spel. Wie gekend is met deze reeksen, weet met andere woorden direct wat voor een soort van ervaring de makers met Of Ash and Steel voor ogen hebben.

ss_bc4e0121fe3572ffb3c8ce348111f2a8a4be78f3.1920x1080.jpg

Op avontuur​

In Of Ash and Steel kruip je in de huid van Tristan, een jongeman die uitgroeit van een schooier tot de held van dit epische avontuur dat zich afspeelt in de gevaarlijke middeleeuwse wereld van het Kingdom of the Seven. Hierbij kozen de makers om te gaan voor een low fantasy-setting. Dit wil zeggen dat we ons niet meteen moeten verwachten aan elfen, orcs, draken of traditionele magie, al zullen er bijvoorbeeld wel gemuteerde dieren, monsters of bepaalde vormen van magie zijn in de hoedanigheid van zogenaamde Ancient knowledge. Het spel belooft ons met andere woorden onder te dompelen in een iets meer realistische wereld met enkele fantasie-elementen. De nadruk op een bepaalde vorm van authenticiteit dat het team beoogt, zal zich laten voelen doorheen verschillende aspecten van het spel. Zo zal je in het spel ook honger, dorst en vermoeidheid hebben, al komt dit eerder in een vorm van een (de)buff die je zal krijgen als je bijvoorbeeld hebt gegeten. Het is met andere woorden geen survivalgame waarbij je kan sterven als je uitgehongerd bent. Een ander voorbeeld dat de makers gaven van een soort van debuff, is dat als je nat wordt, je immuniteit verlaagt, waardoor je ziek kan worden.

De makers willen dat je echt ondergedompeld wordt in deze wereld en zelf zoveel mogelijk probeert te ontdekken en verkennen.


De studio wilt met Of Ash and Steel eigenlijk vooral een immersieve RPG-ervaring oproepen, wat zich bijvoorbeeld ook zal uiten in het ontbreken van quest markers of andere mechanismes die de spelers bij het handje houden. De makers willen dat je echt ondergedompeld wordt in deze wereld en zelf zoveel mogelijk probeert te ontdekken en verkennen. De wereld zal uiteraard gevuld zijn met verborgen schatten, overweldigende vijanden, dungeons om te verkennen en sidequests om te ondernemen. Verder wil het team vooral een levendig aanvoelende wereld creëren waarbij de manier waarop NPC's interageren met jou zal evolueren door middel van een sociaal systeem, maar ook met een dynamisch weersysteem, een dag- en nachtyclus. Je personage zal zelf ook veranderingen ondergaan tijdens dit grote avontuur, maar hierover wilden ze nog niet teveel prijsgeven.


Nog wat werk voor de boeg​

Waar ze wel wat dieper op in gingen en waarbij we al wat gameplaybeelden te zien kregen, was de combat en de manier waarop je een situatie op verschillende manieren kan aanpakken. Net zoals in soortgelijke spellen verloopt het vechten in realtime. Hierbij zal je gebruik kunnen maken van drie verschillende gevechtsstijlen en meerdere types van wapens. Maar interessanter is dat je ook brutale finishers zal kunnen gebruiken en je jouw omgeving zal moeten aanwenden om het gevecht in jouw voordeel te beslechten, bijvoorbeeld door iets vanop de grond naar je vijand te schoppen om hem uit balans te brengen. Om je missies tot een goed einde te brengen, zal je eveneens op een vindingrijke manier aan de slag moeten gaan. Zo werd er een voorbeeld gegeven van een stad waar je niet zomaar binnen mocht. Om toch binnen te geraken, kan je proberen om de bewakers om te kopen of houthakker te worden zodat je gratis binnen mag, maar meer avontuurlijke zielen kunnen bijvoorbeeld ook proberen om via de riool of een gat in de muur de stad binnen te geraken.

De gameplay van Of Ash and Steel zag er met andere woorden dus veelbelovend uit en ook de sfeer die het spel probeert op te roepen wist de interesse op te wekken. Waar Fire & Frost wel nog wat werk voor de boeg heeft, is de visuele presentatie van het spel. Als engine werd er gekozen voor de Unreal Engine 4 en tijdens de presentatie viel al meteen op dat het spel grafisch wat achterop hinkt ten opzichte van andere hedendaagse releases. Ook de animaties zagen er niet altijd even vloeiend uit en vooral de personages hebben nog heel wat finetuning nodig. Maar Of Ash and Steel is natuurlijk een indiegame ontwikkeld door een klein team, waardoor deze game toch al een behoorlijk indrukwekkende onderneming lijkt. Bovendien heeft Fire & Frost natuurlijk nog tijd om het spel bij te schaven, gezien het eigenlijk pas recent is aangekondigd en het spel pas ergens in de loop van 2025 zal verschijnen.

Conclusie

De debuuttitel van Fire & Frost belooft een ambitieuze en immersieve RPG te worden die je zal meenemen naar een middeleeuwse fantasiewereld, waar je zal opklimmen van schooier tot legendarische held in de meedogenloze wereld van het Kingdom of the Seven. Als de makers al hun beloften kunnen waarmaken, en vooral de graphics wat oppoetsen, dan zal Of Ash and Steel een boeiende ervaring worden voor de liefhebbers van klassiekers zoals Gothic, The Witcher of Kingdom Come: Deliverance.

Over

Beschikbaar vanaf

TBA

Beschikbaar op

  1. PC

Genre

  1. Roguelike
  2. RPG
  3. Strategy

Ontwikkelaar

  1. Fire & Frost

Uitgever

  1. tinyBuild
 
Terug
Bovenaan