Preuts of vrije vogel?

Mulan

Well-known member
Dina Tersago gaat uit de kleren in de strijd tegen preutsheid: "Thuis loop ik met mijn zoontjes ook naakt rond"


Eigenlijk wel benieuwd hoe jullie ertegenover staan. Wat is voor jullie prima aanvaardbaar en wat net niet?

Persoonlijk: naakt binnenshuis moet kunnen! Ook mijn dochter weet hoe ik er uit zie, ga me niet douchen met een badpak aan omdat ze me anders naakt zou kunnen zien 🤪.
In m'n nakie rondlopen in de dameskleedkamer van de fitness voelt voor mij niet goed aan (te preuts 🤷🏼‍♀️) maar heb er geen probleem mee dat een ander dat wél doet, los van welke lichaamsvorm die heeft.
Hoe ouder ik word, hoe minder preuts.

Maar vorig weekend wél een "probeer u eens wat te bedekken!" toegesist gekregen van mijn moeder toen ik weinig elegant met een jurk (zonder legging of shortje onder) mijn voet op de zitting van een zetel zette. Schouderophalend gezegd dat ze veel meer kan zien als ik naar het zwembad ga met een speedo aan, dus het probleem niet zag.
Maar mijn ouders heb ik dus uitsluitend per ongeluk naakt gezien wanneer ik onverwachts de badkamer deur open deed en dan snel, geschrokken, die terug dicht trok. Ik ben er heel zeker van dat in een minder preuts gezin, ik minder complexen als tiener/jongvolwassene zou gehad hebben.
 
Ik ben van mening dat iedereen thuis moet doen wat ze willen, dus als iemand naakt wilt rondstruinen, met of zonder kinderen, in hun huis of tuin, waarom niet!

Denk wel dat het belangrijk is om je kinderen, zeker als ze in hun puberteit zitten, privacy te gunnen als ze dat zelf wensen. Je kan je kind niet dwingen om daar op dezelfde manier in te staan als jezelf. Denk wel dat het gezond is om duidelijk te maken dat naaktheid niets is om je over te schamen, want dat werkt averechts anyway.

Hier thuis was dat allemaal nooit een issue eigenlijk, ik ging echt lang in bad samen met mijn zusjes als klein manneke en ik heb iedereen wel al meermaals naakt gezien. Hoewel dat in de meeste gevallen rondlopen in ondergoed betreft.

Dat is natuurlijk familie en ik heb geen interesse in het zien van andere mensen in hun Adams of Evakostuum. Naturisme en dergelijk zijn dan ook totaal niet aan me besteed, maar each to their own laten we maar stellen :p
 
Binnen de familie zie ik daar ook niet echt het probleem, enkel moet je wanneer iemand privacy wil dat ook respecteren, zoals @Lothiriel aangeeft.

Wat ik wel denk is dat we gemiddeld gezien preutser zijn dan in de jaren 60-70-80. Ik herinner me nog een oud zwembad in Nederland, waar de paskamers dus grote zalen waren waar je volgens geslacht je maar moest omkleden. Ook topless op het strand lijkt me bij oudere mensen meer voor te komen.

Wat ik wel van thuis heb meegekregen is je aan te kleden. En dan bedoel ik niets deftig, jeans en T-shirt. Maar het is echt door de lockdown dat ik met een sportbroek ofzo ben beginnen met de hond te wandelen, en ik zou nooit zo naar een winkel gaan. In bloot bovenlijf op straat wandelen is daardoor ook niet iets dat ik zou doen.
 
Ik ben thuis opgegroeid met `naaktheid hoort enkel onder getrouwden` (later kwam ik er wel achter dat mijn vader een collectie playboys had om u tegen te zeggen), maar naakt rondlopen waar kinderen bij zijn (ook al zijn het mijn eigen) zou ik zelf nooit doen. Of het kwaad kan of niet heb ik eigenlijk totaal geen idee of mening over. Ik heb me er nooit in verdiept en ook nooit een mening over moeten vormen aangezien ik geen kinderen heb. En sowieso kan ik niet naakt rondlopen want we hebben geen gordijnen. Toen ik nog alleen woonde liep ik wel regelmatig naakt rond en sliep in de zomer ook naakt, maar toen woonde ik in een doodlopende straat en had rolluiken.

Toen ik nog fitness deed, zat ik er niet mee in om mij te douchen in de gemeenschappelijke douches, maar ging dan ook geen uur rond paraderen in de kleedkamer of zo.
als tiener 1x mijn moeder topless gezien en mijn vader 1x fullnude en ik vond dat nu toch niet direct de meest leuke ervaring.
@Mulan : zou je ook naakt rondlopen moest het een zoon zijn? En tot welke leeftijd zou het gepast zijn?
 
@Mulan : zou je ook naakt rondlopen moest het een zoon zijn? En tot welke leeftijd zou het gepast zijn?
Zoon of dochter maakt niets uit wat mij betreft.
Toen mijn nichtje kleuter was, wel gevraagd of het ok was dat ik me omkleedde waar haar dochter bij was, of dat ze liever had van niet toen ik haar mee uit zwemmen nam. (was geen probleem voor haar aangezien we én familie én van hetzelfde geslacht zijn).

Tot welke leeftijd gepast? Tot wanneer ze oud genoeg is om zélf aan te geven dat het niet gepast is? 😉
Ik zie niet in waarom ik me in een handdoek zou moeten wikkelen om van de douche naar de slaapkamer te gaan, of ze nu 3, 13 of 23 is. 🤷🏼‍♀️
 
Hier lopen wij ook wel geregeld naakt rond, maar eerder uit noodzaak (om het zo te zeggen) dan dat we het doen omwille van de vrijheid ervan oid. Maar ons gaan bedekken doen we zeker en vast niet als we van de badkamer naar pakweg de living lopen om iets te gaan halen.

Natuurlijk is mijn dochter ook nog wel jong en kan dat perfect, van zodra ze een bepaalde leeftijd heeft ga ik daar wel op letten dat zij daar niet door gechoqueerd zou worden of andersom heeft zij recht op haar privacy.

Mijn buurvrouw heeft mij door de hoeveelheid aan ramen aan de achtergevel ook wel al een paar keer naakt gezien toen ik van de badkamer beneden iets moest gaan halen en zij dan net in hare tuin stond, maar ik geef daar eigenlijk helemaal niet om.
 
Hier thuis geen enkele vorm van preutsheid.
Wij liepen regelmatig naakt of halfnaakt door het huis na het douchen of bij het omkleden.
Het was ook schering en inslag om de badkamer te betreden als iemand zich aan het wassen was.
Ik heb daar nooit een probleem in gezien, of zelfs maar iets raars in gezien.

Ik snap persoonlijk niet hoe je uw ouders of broers of zussen nog nooit naakt hebt gezien. Zeker uw ouders, als je zwemmen deelde je dan nooit het kleedkotje met uw ouders?

Wij liepen ook gewoon heel veel in ondergoed rond, daar zie ik al helemaal geen probleem in.
 
Ik moet zeggen dat ik er toch even aan moest wennen dat alle zwembaden hier open kleedruimtes hebben en geen kleedkotjes. Soit ik ga niet random naakt of half gekleed rondlopen. Ik heb daar het lichaam niet voor :p

Net zoals ik ook niet in crappy kleding ga rondlopen, zoals @Sylverscythe zei, altijd geleerd van toch wat 'aangekleed' buiten te komen.
 
Ik snap persoonlijk niet hoe je uw ouders of broers of zussen nog nooit naakt hebt gezien. Zeker uw ouders, als je zwemmen deelde je dan nooit het kleedkotje met uw ouders?
1 ouder neemt de kinderen in het hokje mee en kleedt de kinderen aan/uit, de andere ouder doet dit in een apart hokje. Als die klaar is én de kinderen ook, neemt de ouder die klaar is de kinderen over en heeft de eerste ouder tijd om zichzelf aan- en uit te kleden zonder kinderen erbij.
 
Soit ik ga niet random naakt of half gekleed rondlopen. Ik heb daar het lichaam niet voor :p
Volgens mij zit daar het grote verschil tussen mensen die preuts zijn opgevoed en de mensen die dit niet zijn.

De ene "kent" alleen de naakte lichamen vanuit de boekjes, niet de "normale" lijven met haar waar we het liever niet zien, cellulitis, buik(jes),...
Wie van jongs af aan gewend is om naakt te zien (zoals in gedeelde kleedkamers, douches,...) zal - zo vermoed ik toch - minder snel denken "daar heb ik het lichaam niet voor" omdat ze veel meer gewend zijn aan normale lichamen met alle minder esthetische kantjes en al.
 
Volgens mij zit daar het grote verschil tussen mensen die preuts zijn opgevoed en de mensen die dit niet zijn.

De ene "kent" alleen de naakte lichamen vanuit de boekjes, niet de "normale" lijven met haar waar we het liever niet zien, cellulitis, buik(jes),...
Wie van jongs af aan gewend is om naakt te zien (zoals in gedeelde kleedkamers, douches,...) zal - zo vermoed ik toch - minder snel denken "daar heb ik het lichaam niet voor" omdat ze veel meer gewend zijn aan normale lichamen met alle minder esthetische kantjes en al.
Mensen moeten niet naakt zijn om het lichaam te zien he. Als ge naar een zwembad of de zee gaat ziet ge ook genoeg cellulitis, mannen met tonnekes, beharing op alle mogelijke plekken, etc...
 
Volgens mij zit daar het grote verschil tussen mensen die preuts zijn opgevoed en de mensen die dit niet zijn.

De ene "kent" alleen de naakte lichamen vanuit de boekjes, niet de "normale" lijven met haar waar we het liever niet zien, cellulitis, buik(jes),...
Wie van jongs af aan gewend is om naakt te zien (zoals in gedeelde kleedkamers, douches,...) zal - zo vermoed ik toch - minder snel denken "daar heb ik het lichaam niet voor" omdat ze veel meer gewend zijn aan normale lichamen met alle minder esthetische kantjes en al.
Ik denk dat dat klinkklare onzin is :p

Het is een feit dat bepaalde mensen betaald worden om hun lichaam te showen, dus objectief gezien willen meer mensen bepaalde soorten lichamen zien.

Dat sommige mensen zich er niks van aan trekken dat anderen hen mss liever niet zien dat is perfect ok uiteraard
 
We gaan niet spastisch doen als iemand van de kinderen ons naakt ziet al proberen we dat wel te vermijden maar dus geschrokken gaan we niet doen.
Voor de rest heeft niemand van ons de behoefte om volledig naakt rond te huppelen als ons zoontje er is of zijn zusje. Kan als preuts overkomen maar ik wil hen dat niet opdringen. Het is niet omdat ik er geen probleem mee dat dat ook voor hen geldt.
We zijn niet allemaal dezelfde hé.

Halfnaakt is dan weer iets anders.
Mijn man loopt regelmatig in zijn bloot bovenlichaam rond in huis en ik ook in een topje/bh/whatever en kort broekje maar volledig blote wiebelkont als de kinderen er zijn, dat nooit. Of tenminste niet bewust..

Een keer lagen we in bed en ons zoontje was een maand of 6 die lag tussen ons in toen bij opeens aan de tepel van mijn man begon te snuffelen en als speentje wou gebruiken.:laugh:
Die jongen was een beetje in de war met al die blote tepels in bed.:laugh:
 
We gaan niet spastisch doen als iemand van de kinderen ons naakt ziet al proberen we dat wel te vermijden maar dus geschrokken gaan we niet doen.
Voor de rest heeft niemand van ons de behoefte om volledig naakt rond te huppelen als ons zoontje er is of zijn zusje. Kan als preuts overkomen maar ik wil hen dat niet opdringen. Het is niet omdat ik er geen probleem mee dat dat ook voor hen geldt.
We zijn niet allemaal dezelfde hé.

Halfnaakt is dan weer iets anders.
Mijn man loopt regelmatig in zijn bloot bovenlichaam rond in huis en ik ook in een topje/bh/whatever en kort broekje maar volledig blote wiebelkont als de kinderen er zijn, dat nooit. Of tenminste niet bewust..

Een keer lagen we in bed en ons zoontje was een maand of 6 die lag tussen ons in toen bij opeens aan de tepel van mijn man begon te snuffelen en als speentje wou gebruiken.:laugh:
Die jongen was een beetje in de war met al die blote tepels in bed.:laugh:
Haha! Mijn dochter heeft ook al eens in mijn tepel gebeten toen ze bij ons in bed lag. Herkenbaar.
 
Ik ben altijd samen met de kinderen gaan douchen of 2. Recent mee gestopt omdat met 5 man de douche toch te krap was.

Ook geen probleem om naar een naakt sauna te gaan ofzo.

Vroeger thuis kan ik me wel niet herinneren dat ik mijn moeder ooit naakt gezien heb, mijn vader enkel als hij in bad zat en ik in de badkamer moest zijn.
 
Ik denk dat ik zelf toch eerder aan de preutse kant ben, wellicht door opvoeding en allerlei andere indicatoren die me onbewust zijn ingegeven. Een publieke naaktsauna is bijvoorbeeld iets dat ik zal vermijden, dan kies ik wel voor een privésauna. Schaamtegevoel is niet aangeboren, maar aangeleerd.

Op vlak van lichaamscultuur geldt ook bij mij: een blote vrouw is een monument en een blote vent is en blijft een blote vent. Je zou kunnen zeggen dat dat een typisch mannelijke uitspraak is, maar er zijn tal van vrouwen die die mening ook toegedaan zijn. Een blote vrouw erotiseert ook héél wat meer dan een blote man. Van een naakte man zou ik hoogstens kunnen zeggen dat ik ook zo'n torso of spieren wil, maar niet dat die mij opwindt. Ik kan echter wél begrijpen dat sommige mensen dat vinden, maar het doet mij persoonlijk niets.
 
Wel opgegroeid in een vrij preuts gezin. Als de badkamerdeur dicht was, dan was ze dicht. Als de slaapkamerdeur dicht was (omdat iemand zich aan het omkleden was bv), dan was ze dicht. Mijn ouders en broer/zus zal ik alleen naakt gezien hebben op jonge leeftijd.

Hier thuis met mijn vrouw en kinderen zijn we minder preuts. Kinderen zijn nog jong natuurlijk (4 en 6), dus ook nog niet duidelijk hoe dat pakweg binnen 10 jaar zal zijn.

Meestal slapen wij naakt en de kinderen komen ook wel eens de badkamer binnengelopen, dus ze zien ons wel regelmatig naakt. Hebben wel niet de gewoonte om thuis 'gewoon' naakt rond te lopen. Al is het maar voor de inkijk van de buren...

Verder samen ook al verschillende keren naar de publieke sauna geweest en van gezamenlijk douchen met andere mensen na het sporten maak ik ook geen enkel probleem. Eigenlijk hangt veel af van hoe andere mensen zich gedragen. Als ik morgen in een kleedkamer binnenstap waar iedereen z'n handdoekje voorhoudt, dan zal ik zelf automatisch ook wel wat preutser worden, denk ik. Maar goed, over het algemeen doen mensen daar heel gewoon over in sauna's en kleedkamers, dus dan heb ik er zelf ook geen enkel probleem mee.

Het blijft wel altijd 'functioneel' bij mij. Gewoon naakt zijn om naakt te zijn (naaktstrand, nudistencamping, ...) dat zegt me helemaal niets.
 
Ik denk dat ik zelf toch eerder aan de preutse kant ben, wellicht door opvoeding en allerlei andere indicatoren die me onbewust zijn ingegeven. Een publieke naaktsauna is bijvoorbeeld iets dat ik zal vermijden, dan kies ik wel voor een privésauna. Schaamtegevoel is niet aangeboren, maar aangeleerd.

Op vlak van lichaamscultuur geldt ook bij mij: een blote vrouw is een monument en een blote vent is en blijft een blote vent. Je zou kunnen zeggen dat dat een typisch mannelijke uitspraak is, maar er zijn tal van vrouwen die die mening ook toegedaan zijn. Een blote vrouw erotiseert ook héél wat meer dan een blote man. Van een naakte man zou ik hoogstens kunnen zeggen dat ik ook zo'n torso of spieren wil, maar niet dat die mij opwindt. Ik kan echter wél begrijpen dat sommige mensen dat vinden, maar het doet mij persoonlijk niets.
Wat jij nu beschrijft is uw geaardheid en seksuele aantrekking.

Een naaktsauna daar snap ik dat je u niet goed bij voelt, idem met een naaktstrand of nudistencamping.

Maar het ging in essentie over binnen het gezin naaktheid. Ik word hoegenaamd niet seksueel opgewonden van mijn moeder of zus. Die naaktheid is ook in een totaal andere context. Dat je het uw kinderen niet wilt opdringen of hun privacy wilt geven dat snap ik, maar verkrampt de kinderen in een kleedhokje omkleden, ze eerst buitensturen en dan pas uw eigen omkleden is nu toch wel heel gek. Uiteindelijk heb je als ouder of als kind niks te verbergen voor uw ouders op lichamelijk vlak, ook niks om u voor te schamen.

In de context van sport heb je bij het omkleden toch ook vaak dat je u in een grote kleedruimte moet omkleden of u douchen in een grote gemeenschappelijke douche? Ik zie daar weinige schaamte hoor, iedereen steekt daar zijn broek af en gaat vrolijk douchen. Natuurlijk gaan mensen met veel schaamte daar niet te vinden zijn. Maar er is niks om u voor te generen hoor.
 
Ik ben wel iemand die graag naakt rondloopt. Ga ook altijd naar een naakstrand op vakantie als de mogelijkheid er is.
Heerlijk, die vrijheid
 
Terug
Bovenaan