Hopelijk het juiste topic; ik ben van plan een roeimachine aan te schaffen. Gebruik het al een tijdje in de gym en is wel een aangenaam toestel.

iemand ervaring met eentje? Ik zie op Ibood geregeld van die Tunturi machines voorbijkomen. Zijn die enige kwaliteit toebedeeld of beter naar iets anders zoeken?

Ben 187cm en zo'n 97kg dus beestje moet mijn wel kunnen hebben ^^
Wij hebben een roeimachine van Tunturi, ik zou eens moeten zien welk model precies maar niet het goedkoopste (maar zeker ook niet duur) .Ik ben er niet super tevreden over, we hebben in het begin veel technische problemen gehad met het toestel. Ze hebben ons toen na enkele klachten een nieuwe scherm module gegeven dat we zelf moesten vervangen. Dat is uiteindelijk gelukt en nu werkt het toestel wel, maar mega vlot in gebruik is het niet. Het maakt een enorm luide bieptoon bij elke keer dat je op een knop drukt (knoppen die keihard zijn), verbinding met hartslagmeter valt vaak weg (en geeft soms random hartslagmeting door zelf zonder een hartslagmeter in de buurt), de metrics op het scherm zoals calorieën verbrand en zogezegde afstand geroeid lijken meer een suggestie dan effectief informatie die ergens op gebaseerd is...

Dat alles gezegd zijnde, het heeft wel een goed aantal moeilijkheidsniveaus, een paar verschillende workout templates (met hartslagmeter kan je er ook eigen programma's insteken.. en ik ben blij dat we een hebben want ik haal er wel mijn workouts uit wanneer nodig. Enkel voor een beetje data van de workout kijk ik dan liever naar mijn Garmin horloge.

Bon ik had hier net een hele post gezet over mijn training, om de dag erna zowat een hoofdpijn te ontwikkelen. Ik dacht dat ik ziek werd, maar kennelijk is het dus een of andere spier die verkrampt in mijn nek/bovenrug, waardoor ik hoofdpijn heb rond mijn hoofd en in mijn nek, zelfs met druk achter de oogbollen. Vreemd omdat ik van die spier zelf weinig merk, enkel als ik mijn hoofd volledig naar links draai voel ik een beetje iets trekken.

Nog nooit voorgehad, en zoals ik wel vaker doe dacht ik dan...goh misschien ik hier wel gewoon mee trainen. Dus maandagavond heb ik één set squats gedaan, waarna de druk van de bar op exact die plek me het gevoel gaf dat mijn hoofd ging ontploffen en ik in een warm bad ben gekropen.

Gisterenavond dacht ik dan, wel misschien gaat deadliften wel, zonder contact op die plek.
Snatch grip deadlift: 3x3 met 197.5 kg
Overhead press: 3x3 met 95 kg
En dan wat spielerei om die spier wat doorbloeding te geven.

Ik voel me vandaag dus effectief beter, we zijn nog niet dood. Enkel oud :unsure:

Goed, deel dan nu maar wat de spielerei was voor de andere oudjes want ik heb juist hetzelfde maar dan wanneer ik mijn hoofd volledig naar rechts draai.
Wel, ik was eerder gisteren naar de huisarts geweest die me wat betast heeft.
Pluspunt: ze zei dat ik heel gespierd was...
Minpunt: ze denk dat mijn middenrug een beetje minder ontwikkeld is wat me wat scheeftrekt (heel lichte kyphose, damn you jaren bench press) en ik daar wat extra werk voor moet doen. Dus ik heb gewoon rows gedaan, lange sets met weinig gewicht, en "scapula pull ups", dus gewoon mijn schouderbladen samengetrokken terwijl ik aan een pull-up bar hing.

Nu, ik heb ook een voorschrift voor de kiné, wat vermoedelijk meer relevante info gaat opleveren, want ik heb geen idee of ik me gewoon beter voel omdat we een dag verder zijn of door die training natuurlijk.

Wel, ik was eerder gisteren naar de huisarts geweest die me wat betast heeft.
Pluspunt: ze zei dat ik heel gespierd was...
Minpunt: ze denk dat mijn middenrug een beetje minder ontwikkeld is wat me wat scheeftrekt (heel lichte kyphose, damn you jaren bench press) en ik daar wat extra werk voor moet doen. Dus ik heb gewoon rows gedaan, lange sets met weinig gewicht, en "scapula pull ups", dus gewoon mijn schouderbladen samengetrokken terwijl ik aan een pull-up bar hing.

Nu, ik heb ook een voorschrift voor de kiné, wat vermoedelijk meer relevante info gaat opleveren, want ik heb geen idee of ik me gewoon beter voel omdat we een dag verder zijn of door die training natuurlijk.
Hier zit ergens een goede "uit de context getrokken quote" post in maar ik kan er niet op komen.
Ok, als volleerd idioot ga ik zeker niet het advies volgen om ook naar de dokter of kine te trekken maar in de plaats gewoon wat rows en scapula pull ups doen, merci!

Door wat drukke weekjes hier thuis en erna twee weekjes vakantie heeft het hier ook efkes stil gelegen met gewichtheffen. Ervoor was ik wel ok bezig qua regelmaat maar voelde toch ook dat ik eerder the bare minimum aan't doen was dan effectief een beetje proberen pushen tijdens het trainen. Volgend jaar organiseert Krachtsport Waregem (mijn eerste club) de Europese Kampioenschappen voor Masters en Adaptive lifters, lijkt mij wel een mooi doel om voor te trainen. Toen ik jaren geleden met gewichtheffen begon leek Europese kampioenschappen (Seniors) een cool doel om ooit te proberen halen maar blessures, het leven en m'n eigen gebrek aan discipline en motivatie met momenten hebben daar een stokje voor gestoken. De kwalificatie totalen voor deze lijken mij zeker haalbaar en ben ook goed op weg naar mijn gewenste gewichtsklasse. Ik denk/hoop ook dat dat als doel zal helpen om een tandje bij te steken in m'n training. Ik heb er alvast zin in (momenteel) 💪🤞

Paar maanden SS gedaan maar nu toch richting een plateau aan het gaan.

Beetje last van een pols wss door met squat een beetje te overtrekken naar achter.

De ideale moment om over te schakelen op 3x week full body of 4 keer per week upper/lower gebaseerd op compounds?

Paar maanden SS gedaan maar nu toch richting een plateau aan het gaan.

Beetje last van een pols wss door met squat een beetje te overtrekken naar achter.

De ideale moment om over te schakelen op 3x week full body of 4 keer per week upper/lower gebaseerd op compounds?
Wat is het verschil tussen SS en full body?

Je kan toch bij SS minder snel stijgen?

Wat is het verschil tussen SS en full body?

Je kan toch bij SS minder snel stijgen?
Probleem is eigenlijk de squat. Door mijn pols wat te forceren.
, heb ik de indruk dat ik het gewicht niet meer kan.

Squatten in smith tot de last weg is?

Wou voorlopig mijn pols wat ontlasten.

Of overschakelen op een ppl?

Laatst bewerkt:

Of mss squat gewicht wat verlagen en techniek aanpassen? Bij mij rust de bar op mijn traps, handen dienen gewoon voor wat stabiliteit, komt eigenlijk geen of zo goed als geen gewicht op mijn pols terecht.

Als je je pols forceert tijdens een squat is de kans groot dat je de bar verkeerd vasthoudt. Deze afbeelding vond ik nu snel met google:

1758177698821.jpeg

Dit gaat over bankdrukken maar voor een squat geldt dat ook, als je je pols teveel buigt zodat je gewicht in je vingers zit gaat dat klachten geven. Dit eigenlijk enkel als je (serieus) low bar doet, waar je je armen nog wat gebruikt om dat gewicht niet van je rug te laten schuiven, maar dan nog zou het merendeel van het gewicht op je rug moeten rusten. Bij high bar zou je met perfecte techniek zelfs zonder handen moeten kunnen squatten, in theorie, daar ligt al je gewicht op je rug (niet je nek!)

Dusja, techniek nakijken en eventueel even wat meer high bar doen of rusten om het te laten genezen. Overschakelen op een ander schema lijkt me niet nodig, zeker als je dan squats gaat vermijden ben je helemaal de andere richting aan het uitgaan van SS.

De andere twee zijn mij voor maar wilde idd ook zeggen dat je best werkt aan je squattechniek, bij geen enkele van de squats zou er (veel) gewicht op je polsen mogen komen. Grote kans dat de bar niet op de juiste positie op je rug ligt + dat tekeningsje van Sylver. Smith squatten zou ik niet doen want dat gaat je techniek niet helpen en dan kom je toch gewoon terug op hetzelfde probleem als je terug gaat backsquatten.

Iemand hier ervaring met trap bars? Beetje context: ik heb hier al een paar keer het gehad over tijdsefficiënt trainen, dus ik overweeg een trap bar omdat, zeker met een lagere startpositie (een verhoog voor de voeten) dat zowat de meest complete oefening zou moeten zijn, een deadlift met wat meer squatkarakteristieken.

Maar als je dan kijkt wat er op de markt is, is dat binnen Europa niet geweldig. Ik wil iets waar genoeg gewicht opkan en waar de schijven meer dan 160 cm uit elkaar staan, omdat die anders op het hout van mijn platform neerkomen. Dan kom je op:
https://be.repfitness.com/products/open-trap-bar?variant=42040932925579 ---> waarschijnlijk "bijna ideaal"
https://www.roguefitness.com/be/rogue-tb-1-trap-bar-2-0-eu ---> robuuster voor hoge gewichten maar dikke grips, en mijn vrouw wil die misschien ook gebruiken met haar kleine handen/kortere armen.
https://strengthshop.eu/products/olympic-hex-trap-bar?variant=40345795297460 ---> 400 kg max, en betaalbaarder. De kans dat ik boven die max gaat lijkt me onbestaande, maar die handvaten staan dan vrees ik te dicht bij elkaar voor mijn schouders.

En ik vind dat allemaal nogal duur, op de laatste na misschien, voor zaken waar ik altijd wel over iets twijfel. Eleiko is er ook, dat zal wel "ideaal" zijn, maar 1000 EUR voor zo'n leukigheid vind ik helemaal van het padje. Iemand enige input?

Misschien dat ik gewoon bij mijn barbell blijf natuurlijk, en wat squat en deadliftvariaties blijf doen.

Iemand hier ervaring met trap bars? Beetje context: ik heb hier al een paar keer het gehad over tijdsefficiënt trainen, dus ik overweeg een trap bar omdat, zeker met een lagere startpositie (een verhoog voor de voeten) dat zowat de meest complete oefening zou moeten zijn, een deadlift met wat meer squatkarakteristieken.

Maar als je dan kijkt wat er op de markt is, is dat binnen Europa niet geweldig. Ik wil iets waar genoeg gewicht opkan en waar de schijven meer dan 160 cm uit elkaar staan, omdat die anders op het hout van mijn platform neerkomen. Dan kom je op:
https://be.repfitness.com/products/open-trap-bar?variant=42040932925579 ---> waarschijnlijk "bijna ideaal"
https://www.roguefitness.com/be/rogue-tb-1-trap-bar-2-0-eu ---> robuuster voor hoge gewichten maar dikke grips, en mijn vrouw wil die misschien ook gebruiken met haar kleine handen/kortere armen.
https://strengthshop.eu/products/olympic-hex-trap-bar?variant=40345795297460 ---> 400 kg max, en betaalbaarder. De kans dat ik boven die max gaat lijkt me onbestaande, maar die handvaten staan dan vrees ik te dicht bij elkaar voor mijn schouders.

En ik vind dat allemaal nogal duur, op de laatste na misschien, voor zaken waar ik altijd wel over iets twijfel. Eleiko is er ook, dat zal wel "ideaal" zijn, maar 1000 EUR voor zo'n leukigheid vind ik helemaal van het padje. Iemand enige input?

Misschien dat ik gewoon bij mijn barbell blijf natuurlijk, en wat squat en deadliftvariaties blijf doen.
Hierzo. Initieel bestond mijn homegym zelfs alleen uit rubberen matten, een trap bar en wat schijven, om deze daarna uit te breiden met een normale olympische barbell, half rack, enz.

Mijn eerste trap bar was een standaard chromen "gesloten" model. Eigenlijk heel content van, maar uiteindelijk een tweetal jaar geleden die toch vervangen door een "open" model met ingebouwde jack. Dit omdat het laden van de schijven op den duur toch wel wat tegen begon te steken (een normale deadlift jack die ge zou gebruiken voor een olympische barbell werkt niet op een trap bar).

Tegenwoordig dus deze in bezit. Over het algemeen wel tevreden van. Het enige wat iets minder is, is dat de bar niet perfect gebalanceerd is: in rust op de grond liggend en met schijven beladen, kantelt de gesloten kant van de trap bar altijd naar beneden, omdat deze kant blijkbaar iets zwaarder is dan de kant met de jacks. Zeker geen groot probleem, maar iets wat wel opvalt omdat mijn vorige trap bar wel altijd perfect "level" bleef liggen.

Over de effectieve belastbaarheid kan ik weinig nuttigs vertellen. Het zwaarst dat ik mijn eerste trap bar ooit beladen heb was met 210 kg. De nieuwe zelfs iets minder, ik denk rond de 180 kg. Beide uiteraard zonder problemen. De knurling op beide bars is ook wel vrij scherp, vergeleken met mijn andere bars en bars in commerciële gyms.

Ik denk dat je keuze vooral beperkt wordt door de vereiste dat de schijven 160 cm uit elkaar moeten staan. Hierdoor val je automatisch in de categorie van duurdere, higher end bars (het feit dat de trap bar hierdoor ook rackable wordt, is wel een grote plus. Dat is bij de mijne niet het geval).

Laatst bewerkt:
De andere twee zijn mij voor maar wilde idd ook zeggen dat je best werkt aan je squattechniek, bij geen enkele van de squats zou er (veel) gewicht op je polsen mogen komen. Grote kans dat de bar niet op de juiste positie op je rug ligt + dat tekeningsje van Sylver. Smith squatten zou ik niet doen want dat gaat je techniek niet helpen en dan kom je toch gewoon terug op hetzelfde probleem als je terug gaat backsquatten.
Of mss squat gewicht wat verlagen en techniek aanpassen? Bij mij rust de bar op mijn traps, handen dienen gewoon voor wat stabiliteit, komt eigenlijk geen of zo goed als geen gewicht op mijn pols terecht.

Als je je pols forceert tijdens een squat is de kans groot dat je de bar verkeerd vasthoudt. Deze afbeelding vond ik nu snel met google:

Bekijk bijlage 44243
Dit gaat over bankdrukken maar voor een squat geldt dat ook, als je je pols teveel buigt zodat je gewicht in je vingers zit gaat dat klachten geven. Dit eigenlijk enkel als je (serieus) low bar doet, waar je je armen nog wat gebruikt om dat gewicht niet van je rug te laten schuiven, maar dan nog zou het merendeel van het gewicht op je rug moeten rusten. Bij high bar zou je met perfecte techniek zelfs zonder handen moeten kunnen squatten, in theorie, daar ligt al je gewicht op je rug (niet je nek!)

Dusja, techniek nakijken en eventueel even wat meer high bar doen of rusten om het te laten genezen. Overschakelen op een ander schema lijkt me niet nodig, zeker als je dan squats gaat vermijden ben je helemaal de andere richting aan het uitgaan van SS.
OK, dan ga ik die ene dude toch eens aanspreken om mijn techniek te bekijken. Persoonlijk denk ik dat ik ne keer pech heb gehad en dat de barbell naar achter rolde omdat ik de barbel te laag had gepositioneerd.

Ik probeer de low bar versie te doen zoals SS het voorstelt.

Ik zal morgen eens serieus deloaden en goed op mijn techniek letten. Het begint pas een probleem te worden bij mijn laatste opwarmset en de sets zelf.

OK, dan ga ik die ene dude toch eens aanspreken om mijn techniek te bekijken. Persoonlijk denk ik dat ik ne keer pech heb gehad en dat de barbell naar achter rolde omdat ik de barbel te laag had gepositioneerd.

Ik probeer de low bar versie te doen zoals SS het voorstelt.

Ik zal morgen eens serieus deloaden en goed op mijn techniek letten. Het begint pas een probleem te worden bij mijn laatste opwarmset en de sets zelf.
Waarschijnlijk is dat na een paar trainingen opletten wel terug ok.

In de limiet kan je ook high bar kiezen, dat is nu ook niet zo verschillend, je gaat enkel wat rechter squatten waardoor je meer je benen belast en minder je posterior chain. Rippetoe is grote fan van low bar omdat die meer gewicht toelaat wat meer stimulus zou geven, maar daar is ook discussie over mogelijk (zeker als je ook deadlift).

Waarschijnlijk is dat na een paar trainingen opletten wel terug ok.

In de limiet kan je ook high bar kiezen, dat is nu ook niet zo verschillend, je gaat enkel wat rechter squatten waardoor je meer je benen belast en minder je posterior chain. Rippetoe is grote fan van low bar omdat die meer gewicht toelaat wat meer stimulus zou geven, maar daar is ook discussie over mogelijk (zeker als je ook deadlift).
Ik ga het bekijken en morgen eens uittesten.

Ik heb er elders al over geklaagd, maar ik had twee weken terug een verkrampte spier in mijn bovenrug/nek, die me een serieuze hoofdpijn bezorgde. :baard: De dag na een training begonnen, dan denk je eerst aan het ergste (ik heb nooit hoofdpijn) maar werd het me snel duidelijk dat het iets musculair was aangezien ik mijn nek niet helemaal kon draaien. Uiteraard wou ik testen of ik daarmee kon trainen, dus een dag later probeerde ik een squat. De bar raakte een bepaalde trigger point aan in mijn bovenrug en het voelde alsof mijn hoofd ging ontploffen.

Dus een dikke week snatch grip deadlift gedaan. Dan een squattraining, hip hoi leek in orde. Deze vrijdag hetzelfde, een set en op exact dezelfde plek schiet die spier in kramp en begint mijn hoofdpijn (met een hoorbaar geluid in mijn oor die kant omdat alles verkrampt). Weer een dag hoofdpijn, dus gisteren dacht ik: fuck it, ik zal wel eens een hele tijd front squat doen.

Dat was al even geleden, the DOMS is real zoals ze zeggen. Mijn voornemen is dit nu toch 6 weken te doen, en zo eens eindelijk die front rack positie terug wat in orde te krijgen.

Hier ook goed bezig, sinds aug bezig aan een traag maar gestaag traject voor kracht gains om mezelf eens even te pushen.
Afgelopen week was weer een weekje om te pushen met zware (95% tm) amraps.

zondag: 127.5x6 Squat
dinsdag: 120x2 bench (pr)
zaterdag: 180x5 deadlift
zondag: 57.5x9 shoulderpress

Mooi op weg, en komt ook goed overeen met hoe ik mijn kracht inschat op het moment. Rug is sterker dan ooit en nergens last van buiten soms wat DOMS 2e dag na training. Bench zit ik er wel spot on, is toch wel elke week weer pushen om te groeien. Nog 3 weekjes te gaan, dan een deload inlassen.

Vergelijkbare onderwerpen

D
Reacties
14
Weergaven
2K
Terug
Bovenaan